Kuva

Suurimmat mokat kasvatuksessa

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Merkaba

Suurimmat mokat kasvatuksessa

ViestiKirjoittaja Merkaba » 11.2.2005 0:07

Otsikko sen sanookin, eli mitkä ovat olleet suurimmat ja parhaimmat mokanne mitä olette yrtin kasvatuksessanne onnistuneet tekemään? :)

Voisin avautua omista erheistäni mitä on tullut vuosien varrellla tehtyä:

-En ole hankkinut kunnon siemeniä vaan alkanut kasvattamaan mitä sattuu-lajikkeita

-Olen laittanut taimet kasvamaan aivan liian isoon ruukkuun aluksi -> juuret kasvavat mutta kasvi ei

-Olen siirrellyt tarpeettomasti kasveja toisiin ruukkuihin "hieman" liian kovalla kädellä ja sitä kautta tuhonnut kasvien juuria

-Olen hölmöillyt lannoittamisessa. Ts. antanut lannoitetta aivan liian nuorille kasveille -> ei hyvä.

Aivan, olen ääliö. :)

Mutta erheistä oppii!
Your denial is beneath you, and thanks to the use of hallucinogenic drugs, I see through you.

shagu

Re: Suurimmat mokat kasvatuksessa

ViestiKirjoittaja shagu » 11.2.2005 15:27

Merkaba kirjoitti:Aivan, olen ääliö. :)

aivan... http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.p ... t=k%E4mmit

Merkaba

ViestiKirjoittaja Merkaba » 11.2.2005 15:32

Iik!

Kiitos rakentavasta kommentistasi.
Your denial is beneath you, and thanks to the use of hallucinogenic drugs, I see through you.

Budi Jet

ViestiKirjoittaja Budi Jet » 13.2.2005 0:14

Itse aikoinaan laitoin ekat norttini kasvamaan vegestä kukitukseen n. 1,5 litran ruukkuihin.. En tiedä mitä ajattelin, mutta aika keturalleen meni. Rehut olivat hyvin heikkoja, ja gugua tuli aika niukasti. Mutta sen jälkeen olen käyttänyt ihan eri luokan valoja, lannoitteita, multaseoksia ja vähintään 10 litran ämpäreitä. Siitä lähtien on tullut ihan mukavaa satoa, lähinnä scrogilla. Eli kyllä se kouluttaa, kun ekan setin kasvattaa kantapään kautta.. "Siperia opettaa..." :mrgreen:
Kukka huulessa, myötätuulessa

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.2.2005 0:29

Merkaba kirjoitti:-Olen laittanut taimet kasvamaan aivan liian isoon ruukkuun aluksi -> juuret kasvavat mutta kasvi ei

Täh? Eikö se oo vaan ihan hyvä että juuret kasvaa alussa hyvin? :)

Lowend

ViestiKirjoittaja Lowend » 13.2.2005 9:58

Hamppunisti kirjoitti:
Merkaba kirjoitti:-Olen laittanut taimet kasvamaan aivan liian isoon ruukkuun aluksi -> juuret kasvavat mutta kasvi ei

Täh? Eikö se oo vaan ihan hyvä että juuret kasvaa alussa hyvin? :)

Niin en tiedä onko tosta varsinaisesti haittaa, mutta ei kyllä mitään hyötyäkään. Sadon valmistuminen kestää vaan kauemmin.

Eetwartti

ViestiKirjoittaja Eetwartti » 13.2.2005 11:16

Kerroin luotettavalle ystävälleni projektistani.
Jos ammut. Ammu kuin lehmä.

Ripped

ViestiKirjoittaja Ripped » 13.2.2005 12:10

Laitoin itäneet siemenet multaan perjantai-iltana. Miten kauan pitää odottaa et jotain tulee esille? Osa on puolikkaissa maitotölkeissä.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.2.2005 12:50

Suurin moka taisi olla pelkän Biolanin mustan mullan käyttäminen, siis ilman lekasoraa. Sitä onkin huonompi korjata jälkeenpäin. Täytyy muuten sanoa, että itselläni noista multakasveista on kasvanut parhaiten se, joka oli heti alusta asti 10l ämpärissä. En sano että se siitä johtuisi, mutta eipä näkynyt olevan haittaakaan.

Siddharta

ViestiKirjoittaja Siddharta » 13.2.2005 13:05

Tohon rippedin kysymykseen liittyen: Itse pistin siemenet multaan eilen aamulla. Valoksi pistin paahtamaan 2 loistaria. Jostain syystä loisteputket ja sulake sanoivat poks. :cry:
Kai ne kasvit maanantaihin asti pärjää ilman valoa?
Miksiköhän ne loistarit kyrvähti? Valaisin oli roskalavalta pelastettu ja hiukan sen näköinen, et damagea oli ottanut. Voikohan sitä korjata? Tuota 400w natikkaa kun en ensivaloksi viitsisi pistää. Kasvit kärsii siitä? :think:
On ihmisiä, jotka ovat jääneet koukkuun ensimmäisestä hasispiipusta

Yardie

ViestiKirjoittaja Yardie » 13.2.2005 16:18

Ripped kirjoitti:Laitoin itäneet siemenet multaan perjantai-iltana. Miten kauan pitää odottaa et jotain tulee esille? Osa on puolikkaissa maitotölkeissä.

Mulla ollu nyt 4:jässä puolikkaassa maitopurkissa kaikissa yksi siemen (lowryder) jo tämän kuun ensimmäisestä päivästä, eli 13 päivää ovat olleet itämässä vaan eipä tapahdu mitään! :(
Hetki on ääretön

Ripped

ViestiKirjoittaja Ripped » 13.2.2005 18:19

Yardie kirjoitti:
Ripped kirjoitti:Laitoin itäneet siemenet multaan perjantai-iltana. Miten kauan pitää odottaa et jotain tulee esille? Osa on puolikkaissa maitotölkeissä.

Mulla ollu nyt 4:jässä puolikkaassa maitopurkissa kaikissa yksi siemen (lowryder) jo tämän kuun ensimmäisestä päivästä, eli 13 päivää ovat olleet itämässä vaan eipä tapahdu mitään! :(

Low Ryder siemenissä on hyvin vahva kuori. Kannattaa helpottaa sen aukeamista vaikka kynsiviilalla ni johan tapahtuu.

carcara

ViestiKirjoittaja carcara » 13.2.2005 18:31

Ensimmäisellä kerralla katsoin kasvin sukupuolen väärin ja teurastin todella lupaavan näköisen suuren narttupuskan :roll:
Maksa pomon liksat pomo maksaa verot/
Halpa viinanhinta kuittaa tuloerot/
...

Hammas

ViestiKirjoittaja Hammas » 14.2.2005 18:21

Eikös luonnossakin taimilla ole rajoittamaton juuritila, silti vaan kasvaa. Se on ihan luonnollista että ensin kasvi kasvattaa vahvan juuriston ja vasta sen jälkeen keskittyy enemmän maan yläpuoliseen osaan.
:foil:
Kuvan hymiö ei liity tapaukseen.

Merkaba

ViestiKirjoittaja Merkaba » 14.2.2005 18:23

Hammas kirjoitti:

Eikös luonnossakin taimilla ole rajoittamaton juuritila, silti vaan kasvaa. Se on ihan luonnollista että ensin kasvi kasvattaa vahvan juuriston ja vasta sen jälkeen keskittyy enemmän maan yläpuoliseen osaan.

Ah, totta turiset. :oops:

Väinämöinen

ViestiKirjoittaja Väinämöinen » 14.2.2005 18:26

Laitoin kasvin viilipurkkiin. Sieltä ruukkuun. Siitä isompaan ruukkuun. Ja siitä ämpäriin. Liian monta siirtoa. Olisi pitänyt heti laittaa viilipurkista ämpäriin. Kasvu hidastui ja 4 lehteä kuoli. Ei se mitään. Silti olen tyytyväinen. Sillä kasvini on nyt isompi kuin useimmilla kasvattajilla tässä vaiheessa.
Olisi isompi (paljon) ilman tuota ruukun vaihto hässäkkää... :?

JayPower

ViestiKirjoittaja JayPower » 14.2.2005 18:53

pyysin yhtä tuttua hoitamaan hydron kastelun kun olin poissa hetken.sanoin monta kertaa mitä ja kuinka paljon.ripen pullo oli muitten vieressä mutta en maininnut siitä sanallakaan. ääliö meni ripettämää kasveja vaikka ne ei ollut vielä edes kukituksessa :evil: asiasta kuultuani liemet vaihtoon,pientä damagea tuli mutta hengissä ovat vieläkin :D

en ole tuota ripeniä vielä päässyt kokeilemaan mutta eikös se tapa kasvin?

karderi

ViestiKirjoittaja karderi » 15.2.2005 21:42

Kasvatin kaverin kanssa kimpassa ja tuli riitaa kännipäissään niin me molemmat potkittiin kymmenkunta 10L ämpärii palasiksi. Niissä oli jokasessa noin puolimetrinen puska. Makuuhuoneen lattialla oli nilkkoihin asti multaa ja soraa.

pigbud

ViestiKirjoittaja pigbud » 15.2.2005 21:57

mites ton lecasoran kanssa.. laitoin pieniin ruukkuihin siemenet ja peitin multaan itäneet ja leca soraa vain ruukun pinnalle . haittaako se kasvatuksen tuossa vaiheessa kun ei ole pohjalla vielä mutta sittenkun siirtää isompaan ja sinne laittas kerroksittain .. ?

Lowend

ViestiKirjoittaja Lowend » 15.2.2005 22:10

pigbud kirjoitti:mites ton lecasoran kanssa.. laitoin pieniin ruukkuihin siemenet ja peitin multaan itäneet ja leca soraa vain ruukun pinnalle . haittaako se kasvatuksen tuossa vaiheessa kun ei ole pohjalla vielä mutta sittenkun siirtää isompaan ja sinne laittas kerroksittain .. ?

Lecasoraa kannattaa laittaa reilusti ruukun pohjalle ja sitten sekottaa multaan n. 15% mullan määrästä. Noin mulle on ainakin neuvottu.

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”