Multa - merkkikohtaiset analyysit ja keskustelua aiheesta

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
psyphish
2 tähteä
2 tähteä

Re: Multa-analyysini ja keskustelu aiheesta.

ViestiKirjoittaja psyphish » 10.11.2012 23:22

decent kirjoitti:...

Mitä olisit growshopista ostanut jos ois ollu auki? Itse onnistumis-% korkealla pitämiseksi ajattelin satsata multaan ja hommata Canna Terra Prota, ellei se ole liian tappoa siemenestä kasvattamiseen(?)
(NPK 12/14/24 https://www.hytechydroponics.co.uk/cann ... onal-50ltr ).

Viimeksi käytössä oli muistaakseni Atamia, sitä ennen on ollut biobizziä. Molempiin olin tyytyväinen. Varmasti tuo Cannakin tekee parempaa multaa kuin Kekkilä.

kamikami

ViestiKirjoittaja kamikami » 11.11.2012 16:30

Muheva puutarhamulta
PH 6.5
N 120
P 80
K 250

Onko kokemuksia? nyt on taimimullassa ja sitten olisi tarkoitus laittaa tuohon

naamiojokke

mikä multa sisä kasvatukseen

ViestiKirjoittaja naamiojokke » 30.9.2013 16:55

Mikä olis hyvä multa näin norm tarjoustalon hyllyltä?

hillevihepukka

Re: mikä multa sisä kasvatukseen

ViestiKirjoittaja hillevihepukka » 30.9.2013 20:13

Vaikka Prisman kukkamulta. Toimii.

fruitdropss

ViestiKirjoittaja fruitdropss » 30.9.2013 20:21

biolan puutarhan musta multa todettu hyväksi, saanee ostettua lähes mistä vaan.. kuinka helvetin pitkä tästä pitää kirjoittaa

Hatsitatti

ViestiKirjoittaja Hatsitatti » 1.10.2013 4:52

Tällä kun kasvattelee. Kuva Niin tytöt tykkää.

naamiojokke

ViestiKirjoittaja naamiojokke » 1.10.2013 8:07

Turhaa olla negatiivinen. :D

DeltaEye

ViestiKirjoittaja DeltaEye » 1.10.2013 8:35

Oon ollut semmosessa käsityksessä, että noissa Puutarhamullissa ois tosi helposti jotain ötököitä, kun kerran puutarhaan ulkokäyttöön on tuo multa tarkotettu. Mitä oikeeta eroa noilla Biolan Puutarhan Mustalla Mullalla ja ihan vaan Biolan Mustalla Mullalla on? :think:

Ite käytän Allmixiä.
In the world of the blind, the one eyed rule...

kerbiili
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja kerbiili » 1.10.2013 8:43

Ötökät lähtee kun kaadat kiehuvaa vettä mullan läpi. Istutus toki vasta mullan jäähdyttyä.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.

J4F

ViestiKirjoittaja J4F » 1.10.2013 9:10

Varmasti saat hyviä tuloksia ihan kaupan kukkamullalla, KUN lisäät joukkoon esim perliittiä, tai niitä sorapalloja jotta multa olisi ilmavampaa. Esimerkiksi tuo musta multa pakkautuu kastellessa helposti todella tiiviiksi.

Itse käytän pohjana BioBizzin Light-mixiä ja All-mixiä, siihen sitten lisäilen madon-ja lepakonpaskat sekä mycot ja muut maanparannus aineet ja bakteerit.

Helsingistä ainakin saa tuota All-mixiä, puutarhurinverstaalta onnistuu myös tilaus. Kun tuohon multaan upotat kätesi, huomaat eron samantie. Se on vain niiin uskomattoman ilmavaa ja pehmeää, pussissa taitaa olla multaa kookoskuitua ja perliittiä. tekis mieli upottaa jalatkin tuohon multaan.

Hatsitatti

ViestiKirjoittaja Hatsitatti » 2.10.2013 5:26

Biolan Puutarhan Musta Multa.
Typpi n (750 mg/kg ka)
Fosfori p (550 mg/kg ka)
Kalium k (3700 mg/kg ka)

Biolan Musta Multa.
Typpi n (450 mg/kg ka)
Fosfori p (270 mg/kg ka)
Kalium k (1800mg/kg ka)

En ole havainnut sisäkasvatuksessa sen kummosempia mönkiäisiä Biolan Puutarhan Mustassa Mullassa.
Tässä linkki http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.p ... jat#663779 meikäläisen Oveliin Ratsastajiin jotka kasvatettiin Biolanin Mustalla Mullalla ulkokasvatuksessa ja hyvin kasvoivat :)

DeltaEye kirjoitti:Oon ollut semmosessa käsityksessä, että noissa Puutarhamullissa ois tosi helposti jotain ötököitä, kun kerran puutarhaan ulkokäyttöön on tuo multa tarkotettu. Mitä oikeeta eroa noilla Biolan Puutarhan Mustalla Mullalla ja ihan vaan Biolan Mustalla Mullalla on? :think:

Ite käytän Allmixiä.

ilkeä taikuri

Re: Multa - merkkikohtaiset analyysit ja keskustelua aiheest

ViestiKirjoittaja ilkeä taikuri » 16.10.2013 12:38

Mites mullan ottaminen äitin kukkapenkistä? On vähän hiekkamaista, ja tulee varmaan paljon ötököitä mukana. Käykö tämä hampun kasvatukseen yhtä hyvin kuin kaupankin mullat, voiko vaikuttaa sadon määrään? Olisi tarkoitus laittaa mykoritsat ja guanot sekaan + kookoskuitua.

kloklok

ViestiKirjoittaja kloklok » 16.10.2013 20:54

Aikaisemmin hydroilin enimmäkseen, nyt on taas jonkin aikaa mennyt mullalla.
En ole oikeestaan yhtään eroa huomannut noissa puutarhaliikeiden ns "erikois" mullissa, verratuna esim. tällä hetkellä käytössä olevaan Pirkka Kukkamultaan.
Kaikki nyt on lähinnä kiinni sitä, miten laittaa väliäineita, ja kunhan ravinteita annetaan oikein, ph on kohdillaan, niin ei pitäisi aloittelijoillakaan ongelmia olla!
Ja joo siis, kyllä laadukkaammat mullat on aina laadukkaampia. Mutta 90rosenttisesti ei sato mullan merkistä ole kiinni.
Mullan pystyy itse muokkaamaan haluamakseen.
Joo nyt eksyy ajatus muihin asioihin, vittu pakko mennä naimaan kun kutsu käy! :shock:

hampparimies

ViestiKirjoittaja hampparimies » 6.11.2013 23:12

Alebabi kirjoitti:2x Greencare 50l säkkiä meni pohjamullaksi ja päälle Biolanin mustaa multaa PH;t molemmissa 6,5, että aika stydiä..

Sitä pitikin kysyä että onko kellään kokemuksia tosta Greencare mullast?

Täällä kans käytetty Greencaren puutarhamultaa, eikä ainakaan näin vähäisellä kokemuksella ole ollu valittamista. Hyvältä vaikuttais!

tuumamasa

ViestiKirjoittaja tuumamasa » 23.5.2014 20:35

Hyvä multa testi 31 erillaisista mullasta ja seokseta löytyy kuvineen ja kasvatut tuloksineen Chilitunarin blogista.
Chilitunarin Suuri multatesti
Suosittelen tutustumaan. :)

Klosetisti

ViestiKirjoittaja Klosetisti » 24.5.2014 12:27

Hatsitatti kirjoitti:Tällä kun kasvattelee. Kuva Niin tytöt tykkää.

Tähän ei tarvitse lisätä kuin että aamen.

craster

ViestiKirjoittaja craster » 29.5.2014 19:57

Puoltoista vuotta oon multakasvatusta harrastanu, ja monia merkkejä on tullut kokeiltua. Mitään järisyttäviä eroja en ole huomannut merkkien kesken, mutta ehkä

parhaimmaksi on valittu Biolan musta multa + pinnalle/päälle kylvömultaa. :respect:
"Siitä tulee vähän semmonen hömelö olo."

somnamnaa
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja somnamnaa » 29.5.2014 20:08

craster kirjoitti: Mitään järisyttäviä eroja en ole huomannut merkkien kesken

Jos itse lannoittaa niin eipä noissa järisyttäviä eroja ole ainakaan sadon suhteen. Ravinneköyhempikin tavara kelpaa mainiosti.

Biolanin mustaa en itse käytä enää ikinä siitä syystä että olen törmännyt muutamiin säkkeihin joissa kuoli ilmeisesti övereihin kaikki mitä niissä yritettiin kasvattaa, niin isot kuin pienemmätkin kasvit.

Parvati
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Parvati » 8.6.2014 11:10

somnamnaa kirjoitti:...

Jos itse lannoittaa niin eipä noissa järisyttäviä eroja ole ainakaan sadon suhteen. Ravinneköyhempikin tavara kelpaa mainiosti.

Biolanin mustaa en itse käytä enää ikinä siitä syystä että olen törmännyt muutamiin säkkeihin joissa kuoli ilmeisesti övereihin kaikki mitä niissä yritettiin kasvattaa, niin isot kuin pienemmätkin kasvit.

Oma kokemus eroaa.Kaikki taimet laitetaan mustaan multaan ja onnistumisprosentti on jotain 95%.Tuohon mustaan multaan menee vielä lisänä puuntuhkaa ja lepakonlantaa, rahkaturvetta ja kokkoskuitua jos sattuu olemaan.

Tärkeämpi on tarkastaa ettei pussien mukana tule juuri ja juuri silmälle erottuviä ötiäisiä, joita joskus on päässyt mullan mukaan joko varastoinnissa tai käsittelyvaiheessa.Siks olis hyvä aina uus multasatsi myrkyttää kertaalleen ennen taimien istutusta.
Suuri harmi on kuyn siementen juuret syödään ja mitää ei nouse pintaan, vaikka itäminen onnistui hyvin.
Fungus gnats on kai enkukielinen nimi niille.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fungus_gnat

somnamnaa
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja somnamnaa » 8.6.2014 13:37

Parvati kirjoitti:...

Oma kokemus eroaa.Kaikki taimet laitetaan mustaan multaan ja onnistumisprosentti on jotain 95%.

Mitäs sille 5% kävi? :think:

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”