Multa - merkkikohtaiset analyysit ja keskustelua aiheesta

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
givenfuck

Re: Multa - merkkikohtaiset analyysit ja keskustelua aiheest

ViestiKirjoittaja givenfuck » 10.6.2014 8:29

Käytän itse pelkkää kukkamultaa ilman soraa tai muutakaan. Merkillä ei niin väliä, ei nyt mitään euron pilipalimultia kuitenkaan. Mullasta huomaa käsinkin onko se kelpoa.
Let it be

jConway

ViestiKirjoittaja jConway » 13.2.2016 19:19

Morjesta! Onkohan kellään kokemusta tuosta "Belinda Kukkamullasta"? Oli tarkotus käydä tänään hakemassa isompi satsi Puutarhurin Mustaa Multaa, mutta törmäsin tälläseen vaihtoehtoon.

lahopää

ViestiKirjoittaja lahopää » 4.3.2016 1:05

Tuli tuossa ostettua Gold Label Special Mix merkkistä tavaraa ja täytyy kyllä sanoa etten enää koskaan hae mitään Kekkilää ynnä muita sötkötteitä. :laugh:
Valmiiksi sekotettu perliitit ym. meiningit. Toki laitoin vielä ruukkusoraa tehostamaan ilmavuutta, mutta toimisi varmaan ilmankin.
45 litraa oli melkein parikymppiä + postikulut.
Ravinteita tarvitsi alkaa lisäämään vasta noin kuukauden päästä.
Suosittelen kaikille jotka ovat multa-miehiä!
Samalta brändiltä saa myös kookosta - tietääkseni myös aika priimaa tavaraa.

Linkkiä tuotteeseen ja kauppaan josta tilasin.

https://www.maxgrowshop.com/fi/valiaine ... l-50l.html

Ja jos nyt jotakuta kiinnostaa niin ihan kuumotusvapaassa paketissa saapui ja kuriiri toi kotiovelle.
DHL:n kuriiri kyllä näytti siltä, että olisi runkannut kylmägeelillä, mutta oma vika kun päätti kantaa paketin portaita pitkin kolmos kerrokseen :D

Peace out y'all. :pimp:
If you defeat a sandwich, it will only make it tastier.

rlsmooth

ViestiKirjoittaja rlsmooth » 4.3.2016 10:30

Itse vedän samalla tällä hetkellä, ja mixasin sekaan kyseisen lafkan kookosta noin 30%. Kyllä lähtee,kuhan nää nyt lähtis..:D

lowryder0

ViestiKirjoittaja lowryder0 » 17.6.2016 13:30

Ihmeen paljon porukalla huonoja kokemuksia ollut biolanin mustasta mullasta, kun näitä viestei lukee. :think:
Itselläni on taas päinvastaiset kokemukset mustasta mullasta, ollut aina tosi hyvä multa kasveille kun sekottaa sekaan vielä perliittiiä ja vermikuliittia niin on hyvä! :yes:

roflio

ViestiKirjoittaja roflio » 18.6.2016 18:32

Itselläni on vain positiivisia kokemuksia Biolanin mustasta, mutta idätän kylläkin Kekkilän taimimullassa.

vieru
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja vieru » 24.6.2016 13:54

Sain eräältä kokeneemmalta herrasmieheltä vinkin, että biolanin mullasta kannattaa käsin möyhiä kaikki kokkareet rikki ja sekoittaa ne multaan. Näin toimien ei taimet överöi. Itselläni tämä toimi ainakin oikein hyvin.
Me emme ole rikollisia. Me olemme vapaustaistelijoita ja me rakastamme luontoa. Me kasvatamme omat lääkkeemme. Me emme tue mitään rikollisjärjestöjä, emmekä terroristeja, eikä meidän harrastuksemme vahingoita yhtäkään ihmistä.

NupunTaitaja
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja NupunTaitaja » 24.6.2016 15:14

No johan vieru pierasit. Toi on kylla ihan eka asia mikä pitää tehä mullalle ku mullalle merkistä riippumatta.

vieru
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja vieru » 24.6.2016 15:25

NupunTaitaja kirjoitti:No johan vieru pierasit. Toi on kylla ihan eka asia mikä pitää tehä mullalle ku mullalle merkistä riippumatta.

Uskon. Itselleni tämä tieto ei olisi aikanaan kyllä minulle muulla tavoin kulkeutunut. En muista lukeneeni tätä vinkkiä koskaan mistään. Ehkä tämä on sitä "hiljaista tietoa"? Mutta hyvä, jos tämä on kaikkien tiedossa. :yes:
Me emme ole rikollisia. Me olemme vapaustaistelijoita ja me rakastamme luontoa. Me kasvatamme omat lääkkeemme. Me emme tue mitään rikollisjärjestöjä, emmekä terroristeja, eikä meidän harrastuksemme vahingoita yhtäkään ihmistä.

NupunTaitaja
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja NupunTaitaja » 24.6.2016 15:30

vieru kirjoitti:...

Uskon. Itselleni tämä tieto ei olisi aikanaan kyllä minulle muulla tavoin kulkeutunut. En muista lukeneeni tätä vinkkiä koskaan mistään. Ehkä tämä on sitä "hiljaista tietoa"? Mutta hyvä, jos tämä on kaikkien tiedossa. :yes:

Ei, vaan se on sitä kadonnutta maalaisjärkeä! :) Nyt ku tarkemmin aattelin, se ei muuten varmaan oo kovin monen tiedossa. :D

BuffaloSoldier

ViestiKirjoittaja BuffaloSoldier » 24.6.2016 16:20

NupunTaitaja kirjoitti:...

Ei, vaan se on sitä kadonnutta maalaisjärkeä! :) Nyt ku tarkemmin aattelin, se ei muuten varmaan oo kovin monen tiedossa. :D

Mä en itse asiassa edes tiennyt tota mutta puristelen käsin aina kaikki pallerot ihan vain puristelun ilosta :laugh: aina oppii uutta !
Dance inna Babylon.

NupunTaitaja
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja NupunTaitaja » 24.6.2016 16:43

BuffaloSoldier kirjoitti:...

Mä en itse asiassa edes tiennyt tota mutta puristelen käsin aina kaikki pallerot ihan vain puristelun ilosta :laugh: aina oppii uutta !

No hyi vittu mikä pervo! :D Mä puristelen mieluummin muijaa, puristelun ilosta.

tumu123

ViestiKirjoittaja tumu123 » 24.6.2016 22:32

maalaisjärki on sallittu kaikkialla sitä pitäs muistaa aina käyttää :).

Lumimies

ViestiKirjoittaja Lumimies » 24.7.2016 18:25

Musta multa. tuo perkeleellinen aines. Kaksi kasvatusta menny jo vituralleen tämän shitin takia. En tule enään ostamaan. kalliita simppuja PERKELE!
- Ei se mua tapa se vaan vahvistaa -

ganshalainen

ViestiKirjoittaja ganshalainen » 24.8.2016 20:59

Morjes, tänään kattelin sittarissa vähän multapusseja tulevaa projektia varten. Löysin kaks kai ihan ookoota mut päätin tulla täältä viel kyseleen et onko sopivia ja kumpi on parempi vaihtoehto. Molemmissa 6,2pH toisessa (NPK 100, 40, 140) eli aika vähän ravinteita? ja toisessa (NPK 50, 50, 200) ja siis mg/l, tosin se taitaakin olla sanomattakin selvää. Elikkä etsin istutukseen soveltuvaa multaa ja tietenkin mieluusti sellainen joka soveltuu sitten kasvin koko elinajalle.
NPK arvot vielä toisin ilmoitettuina (mg/kg). Ensimmäinen (NPK 300, 115, 415) ja toinen (NPK 150, 170, 620).
Olen erittäin aloittelija näissä hommissa ja koitan yleensä ensin itse löytää tiedot ennen kuin kysyn mutta tässä eniten nuo NPK-arvot askarruttaa. Onko jotain selvää sääntöä, mitä pitäisi olla paljon ja mitä vähän kasvin tietyissä vaiheissa? Sen olen lukenut, että alussa kasvi menee ihan pelkällä vedellä ja valolla. Toivottavasti sain tästä nyt mahdollisimman sekavan kyssärin, mutta jos vastaatte yhtä sekavasti niin ollaan sujut :)

Ainiin, en jaksa tehdä toiseen paikkaan uutta kysymystä pienestä asiasta, viime viikon torstaina tuli viesti Nirvanasta, että tilaus postitettu, kuinka kauan toimituksessa yleensä menee ja saako sitä mitenkään selville, että pakettia on availtu tullissa? Lähinnä kuumottelee ensimmäisen kasvin kasvatus, vaikka koristeeksi onkin vain tulossa. :foil:
May the Force be with you.

kaappikaarle

ViestiKirjoittaja kaappikaarle » 24.8.2016 21:55

ganshalainen kirjoitti:Morjes, tänään kattelin sittarissa vähän multapusseja tulevaa projektia varten. Löysin kaks kai ihan ookoota mut päätin tulla täältä viel kyseleen et onko sopivia ja kumpi on parempi vaihtoehto. Molemmissa 6,2pH toisessa (NPK 100, 40, 140) eli aika vähän ravinteita? ja toisessa (NPK 50, 50, 200) ja siis mg/l, tosin se taitaakin olla sanomattakin selvää. Elikkä etsin istutukseen soveltuvaa multaa ja tietenkin mieluusti sellainen joka soveltuu sitten kasvin koko elinajalle.
NPK arvot vielä toisin ilmoitettuina (mg/kg). Ensimmäinen (NPK 300, 115, 415) ja toinen (NPK 150, 170, 620).
Olen erittäin aloittelija näissä hommissa ja koitan yleensä ensin itse löytää tiedot ennen kuin kysyn mutta tässä eniten nuo NPK-arvot askarruttaa. Onko jotain selvää sääntöä, mitä pitäisi olla paljon ja mitä vähän kasvin tietyissä vaiheissa? Sen olen lukenut, että alussa kasvi menee ihan pelkällä vedellä ja valolla. Toivottavasti sain tästä nyt mahdollisimman sekavan kyssärin, mutta jos vastaatte yhtä sekavasti niin ollaan sujut :)

Ainiin, en jaksa tehdä toiseen paikkaan uutta kysymystä pienestä asiasta, viime viikon torstaina tuli viesti Nirvanasta, että tilaus postitettu, kuinka kauan toimituksessa yleensä menee ja saako sitä mitenkään selville, että pakettia on availtu tullissa? Lähinnä kuumottelee ensimmäisen kasvin kasvatus, vaikka koristeeksi onkin vain tulossa. :foil:

En osaa tohon multakysymykseen vastata, tai itseasias itekki kaipailisin tietoo et mikä näistä sittarista prismast ym marketeista saatavista mullista ois parasta hampunkasvatukseen. Ja just siemenestä/pistokkaasta (niistä/niitten ottamisesta pitääkin käydä kyselees tuol toises ketjus :point: ) sadonkorjuuseen.

Minkä merkkisiä noi mullat on mitä katselit?

Tosta tullihommasta, oon saanu sen käsityksen että jos tulli avaa paketin, se suljetaan teipillä jossa lukee "TULLIN AVAAMA" tjsp

ganshalainen

ViestiKirjoittaja ganshalainen » 25.8.2016 21:02

kaappikaarle kirjoitti:...

En osaa tohon multakysymykseen vastata, tai itseasias itekki kaipailisin tietoo et mikä näistä sittarista prismast ym marketeista saatavista mullista ois parasta hampunkasvatukseen. Ja just siemenestä/pistokkaasta (niistä/niitten ottamisesta pitääkin käydä kyselees tuol toises ketjus :point: ) sadonkorjuuseen.

Minkä merkkisiä noi mullat on mitä katselit?

Tosta tullihommasta, oon saanu sen käsityksen että jos tulli avaa paketin, se suljetaan teipillä jossa lukee "TULLIN AVAAMA" tjsp

Noi oli pirkka multaa ja toinen oli Kekkilän säkki.

ganshalainen

ViestiKirjoittaja ganshalainen » 27.8.2016 17:38

Noniin, nyt saapui siemenet kotiin ja samantein kävin ostamassa multaa ja kukkasoraa. Mullassa päädyin tuohon Kekkilän vaihtoehtoon. Siemen lähetystä ei oltu availtu. Enää puuttuu kasvatuslamppu ja voi alottaa rojektin 😎

TRZ

Re: Multa - merkkikohtaiset analyysit ja keskustelua aiheesta

ViestiKirjoittaja TRZ » 11.1.2017 16:22

Perusmullista hyvät kokemukset Kekkilän puutarhamullasta! Vähän lecapalleroita sekaan ja avot. Muuta en enää ostakkaan. Kerran kun ei ollut kyytiä kaupoille ostin lähimmästä marketista Pirkan kukkamultaa ja Biolan musta multaa ja tein niistä mixin, sain kaveriksi vitusti harsosääskiä, never again..

e: Mulla oli säkki tuota Biolanin kesäkukkamultaa, täytyy kyllä sanoa että ei sovi hampulle. Rakenne on oudon rakeinen ja ph huono, esim. STA taimet kellastui ja jäi pieneksi ja lr2 todella hidasta kasvua.

räsänen

Re: Multa - merkkikohtaiset analyysit ja keskustelua aiheesta

ViestiKirjoittaja räsänen » 14.6.2018 11:54

Ketjun lukeneena voisin päätellä ettei mene kovin pahasti metsään, jos ostan kekkilän puutarhamultaa AF kasveilleni, ja lyön sekaan sorapapanoita? Kyseessä tosin hydrosora, onko vaikutusta? Tähän mennessä kasvattelut ollut pääasiassa vedessä, niin nää multahommat on mulle enemmän tai vähemmän vaikeita. Mitenkäs kauvan tuollaisessa mullassa riittää potkua (10 litran ämpärit) ilman että tarvii lisäillä liemiä? Jostain luin että pienemmät AF kasvit ei välttämättä juuri edes lannoitetta tarvitse. Moni kehui tuota Kekkilän puutarhamultaa, joten ilmeisesti ei ole vaaraa pilata taimia niinkuin mustalla surmalla.

Terv. Amatööri multahommissa

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”