Latvominen VS Taivuttaminen

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
TKUhampuusi

Latvominen VS Taivuttaminen

ViestiKirjoittaja TKUhampuusi » 24.2.2009 19:03

Eli koitin etsiä aiheesta aikasempaa keskustelua mutta löysin vain pari epämääräistä neuvoa.

Itsellä on kolmas kasvatus meneillään ja aiemmin olen latvonut kasvin n.6-8 lehtiparin paikkeilla, mutta ajattelin kokeilla tällä kertaa ns.taivuttamista koska olen kuullut että tällä tavalla saattaa tulla jopa 3x enemmän satoa.. pitääkö paikkaansa? :roll: Ja miten taivuttaminen käytännössä toimii?, olen kuullut että n.5 lehtiparin kohdalla kärki ruukkuun kiinni esim.teipillä. Kun rupean miettimään niin kuulostaa hieman arvelluttavalta ruveta noin pientä kasvia(lajikkeesta riippuen) taittelemaan melkeinpä vaakasuoraan ilman että kasvi kärsii.. olisko jollain neuvoja/niksejä asiaan? :)
Ja niin he kantoivat rakkaat narttuni jätesäkeissä pois.

raspuri

Re: Latvominen VS Taivuttaminen

ViestiKirjoittaja raspuri » 24.2.2009 19:10

Paras tapa taivutella on iskeä verkko kasvien esteeksi ja taivutella kärjet aina verkon alle. Kukitusvaiheessa poistat verkon, tuloksena horisontaalinen kasvi jonka joka oksa lähes vastaa sitä kasvia jonka olisit saanut taivuttelematta.
Suosittelen ehdottomasti, näin kaikki kukat ovat samalla tasolla ja saat huomattavasti paremman hyödyn valoista.

Kapteeni Kekkuli

ViestiKirjoittaja Kapteeni Kekkuli » 25.2.2009 19:42

Jos minulta kysytään, että latvoisinko vai taivuttaisinko, niin vastaus olisi hyvin simppeli. Taivuttaisin.

Taivutus eli kansankielellä supercroppaus on oiva keino haaroittaa kasvia vahingoittamatta kasvia liiemmin. Ideana on varren taittaminen sivulle, kunnes kuuluu pieni naps -ääni. Varsi halkeaa pystysuunnassa, jonka jälkeen voit taivuttaa varren 90 asteen kulmaan. Päälatva ei kuole, vaan alkaa taas kurkotella kohti valoa. Olen sumutellut vedellä halkeamiskohtaa, jotta latva saisi tarpeeksi vettä ja korjaisi vauriot nopeammin.

b8s
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja b8s » 25.2.2009 19:51

Mä ymmärtäisin taivuttamisen ja taittamisen (supercropin) eri asiana. Taivuttaminen olisi mun mielestä sama kuin LST (low stress training), eli hienovaraisempaa muokkausta, jossa vartta ei taiteta. Ja jos mielipidettä kysytään, suosittelisin kumpaa tahansa ennen latvomista.

Itse asiassa olen ajatellut seuraavassa kasvatuksessa tehdä nimenomaan supercrop vs. LST -vertailun, eli pistän samaa lajiketta samaan aikaan kahteen eri kaappiin ja katon mitä tulee.
Tekstini voi olla kärkevää, mutta kirjoitettu aina pilke silmäkulmassa.

Sicknames

ViestiKirjoittaja Sicknames » 25.2.2009 22:54

Itse suosin kaikkea tätä, tosin parhaiten satoon vaikuttaaa mielestäni low stress training ellet halua raiskata kasviasi, eli venyttelet latvat tasaiselle korkeudelle maksimaalisen valonsaannin takaamiseksi. Jostain muistan lukeneeni että tämä supercroppaus pistää kasvin tuottamaan hormonia joka sitten tasaa kasvin latvat samalle korkeudelle?
Latvominen taas on hyvin lajikekohtaista. Kokemuksella sen oppii!
جيد شيرلوك

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.3.2009 2:25

b8s kirjoitti:Mä ymmärtäisin taivuttamisen ja taittamisen (supercropin) eri asiana. Taivuttaminen olisi mun mielestä sama kuin LST (low stress training), eli hienovaraisempaa muokkausta, jossa vartta ei taiteta. Ja jos mielipidettä kysytään, suosittelisin kumpaa tahansa ennen latvomista.

Juuri näin. LST käytettäessä vartta taivutetaan muttei murreta missään vaiheessa, toisin kuin supercropattaesessa. Kumpaakin voi käyttää melkein kasvun alusta saakka, riippuen siitä kuinka korkean kasvista haluaa. Esim mikro-/minikasvatuksessa (jossa tavoitteena on esim 30-40cm korkea kasvi) on tullut cropattua heti sen jälkeen kun kasvi on kasvattanut toisen lehtiparin ja teen sen jokaisen noden väliin (lukuunottamatta mullan ja ensimmäisen lehtiparin väliä) joka käytännössä tarkoittaa kolmea tai neljää croppausta ennen kuin pituuskasvu loppuu. Lisäksi sidon kasvin mutkalle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mikäli kyseinen lajike kasvaa muutoin liian korkeaksi tai mikäli tila antaa leveyssuunnassa muutoin hyvin myöden jolloin jokaisen kasvin alemmat kukinnot saavat enemmän valoa, josta taas saattaa olla paljonkin hyötyä mikäli kasvatus tapahtuu esleillä.

Supercroppaus+LST kombinaatio on mielestäni parempi vaihtoehto kuin scrog, koska kun kasvit on sidottu kiinni ruukkuihinsa, voit liikutella ruukkuja tarpeen mukaan vapaasti, eikä koko kaapin sisältöä ole ankkuroitu elämää hankaloittavaan verkkoon kiinni. Niin juu ja supercroppaus pieksää mielestäni latvonnan, koska se ajaa saman asian pilaamatta päävarren kukintoa, kuten latvonnassa tapahtuu (ainakin itselleni).

hartsikas

ViestiKirjoittaja hartsikas » 13.3.2009 10:32

Kokeilaa very high output lisäravinnetta niin alkaa puskat haarautua ja tehdä kasvukärkiä enemmän kun latvomalla tai muilla keinoilla. ;)

paawopaa

ViestiKirjoittaja paawopaa » 18.3.2009 14:53

jos ei halua kasvatella horsmia (sellasia joulukuusi-tikkuja) niin...

Latvominen->haarotus->verkko. Tässä esimerkki uroksena leikattu ak-47 x white rhino (verkon alapuoli kuvassa, yläpuolella oli aika makeita koukeroita kans :P)

Kuvalinkki
Älä kiipeile liikaa ettet joudu kiipeliin

Mape

ViestiKirjoittaja Mape » 20.3.2009 22:51

Supercroppin' yhdistettynä FIM latvontaan tuottaa hyvää jälkeä jos scrogitus ei syystä tai toisesta ole mahdollista. Parhaat tulokset olen kuitenkin nähnyt 5 kertaa latvotulla 30l ruukussa seisseeltä nartulta.
(not food, do not mix with spirits or tobacco)

stonedrunk

ViestiKirjoittaja stonedrunk » 21.3.2009 10:04

Pitkällä vegellä latvon,
lyhyemmällä taivuttelen tarvittaessa,
sekä tietenkin 10. ququpäivä napsahtaa varret (s-crop).
Stonedrunkin ratkaisu tuhoaa maapalloa, mukaan täytyy laskea myös typpi- ja metaanipäästöt, fyysinen kuona, huoltotarve yms.

ambient
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja ambient » 22.3.2009 17:51

Itellä kans nyt kokeilussa toi LST tyyli, ihan hyvältä vaikuttaa ku lähtee kasvia kiertään ruukun mukasesti. :yes:

http://img166.imageshack.us/my.php?image=cob.jpg

Pirpir89

ViestiKirjoittaja Pirpir89 » 7.6.2017 15:52

Olisko eka taitos juuri työn alla,niin kuinka nopeasti olette taitoksesta laittanu 12/12 vaiheen? Esim voiki nyt taittaa ja 2viikon päästä vaihtaa jakso vai vaatiko ne pitkän ajan kasvaa? Kokemusta ei siis ole vielä ja vegeä jo pari viikkoa alla niin jos taittas ja 2 viikon päästä vaihtas jakson?

WeedDog
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja WeedDog » 7.6.2017 20:27

Pirpir89 kirjoitti:Olisko eka taitos juuri työn alla,niin kuinka nopeasti olette taitoksesta laittanu 12/12 vaiheen? Esim voiki nyt taittaa ja 2viikon päästä vaihtaa jakso vai vaatiko ne pitkän ajan kasvaa? Kokemusta ei siis ole vielä ja vegeä jo pari viikkoa alla niin jos taittas ja 2 viikon päästä vaihtas jakson?

Oletko tekemässä scroppausta vai taivuttelemassa?
No miten vaan, taivuttelusta tai scroppauksesta pari viikkoa on oikein passeli laittaa kukitukseen. Näin teen itsekin. Ja taivuttelua kannattaa jatkaa niin kauan että venyminen loppuu. Voit myös hyvin scropata pari viikkoa kukkineet kasvit. Tätäkin harrastan itse. Hyvin se menee, anna mennä vaan! :yes:
... Ruohokoira täällä \o/ ...

Pirpir89

ViestiKirjoittaja Pirpir89 » 8.6.2017 13:35

Laitetaan myös verkko ja mielessä oli toi sgroccaus myös mut ainakin nyt taitetaan ja sitten verkko ja sen alle juuri tuo taittelu vielä:)

Pirpir89

ViestiKirjoittaja Pirpir89 » 9.6.2017 20:43

Lähettiin skunkkia keskeltä taittamaan molempiin suuntiin kun oli 2 päähaaraa kerinnyt tulemaan,toinen meni hyvin mutta kun toista taittoi niin se halkesi varrestaan pienen matkaa,teippasimme ne yhteen niin mahtaako korjata itsensä ja kasvaa kiinni uusiksi vai oli se siinä:D

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 9.6.2017 21:14

Pirpir89 kirjoitti:Lähettiin skunkkia keskeltä taittamaan molempiin suuntiin kun oli 2 päähaaraa kerinnyt tulemaan,toinen meni hyvin mutta kun toista taittoi niin se halkesi varrestaan pienen matkaa,teippasimme ne yhteen niin mahtaako korjata itsensä ja kasvaa kiinni uusiksi vai oli se siinä:D

Väittäisin että pari päivää, ja kasvi on niinkuin ei mitään ois tapahtunutkaan..

Pirpir89

ViestiKirjoittaja Pirpir89 » 10.6.2017 12:32

Joo aika paljon saa käydä vissiin että delaa

tinde

ViestiKirjoittaja tinde » 17.8.2017 20:23

Mulla on kasvit ollu vegevaiheessa jo neljä viikkoa, ja pituutta on sellaset 40 cm. En ole latvonut tai taivuttanut. Ilmeisesti olis pitänyt tehdä jo pari viikkoa sitten. Voiko niitä vielä taivutella verkon avulla, vai kannattaisiko aloittaa jo 12/12 valovaihe?

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 17.8.2017 22:38

tinde kirjoitti:Mulla on kasvit ollu vegevaiheessa jo neljä viikkoa, ja pituutta on sellaset 40 cm. En ole latvonut tai taivuttanut. Ilmeisesti olis pitänyt tehdä jo pari viikkoa sitten. Voiko niitä vielä taivutella verkon avulla, vai kannattaisiko aloittaa jo 12/12 valovaihe?

https://youtu.be/ITGUNvr-ajA

Tsiigaa toi video, vaikka kasvilla olisikin mittaa niin ei mitään ongelmaa. Ainut tuossa on se että jos varsi on kerinnyt kovettua jämäkäksi, ei kasvi palaudu vääntelystä välttämättä mitenkään kauhean nopeasti. Itse en ole noin korkeaa kasvia koskaan kasvattanut niin en itse ole päässyt tuon kokoluokan kasville scroppausta suorittamaan, pienille kyllä senkin edestä. Ottaa kahdesta kolmeen päivää palautua, hirveän useasti ei kannata suorittaa koska stressaa kasvia joka suorituskerralla.

tinde

ViestiKirjoittaja tinde » 17.8.2017 23:40

Tohvelisankari kirjoitti:
tinde kirjoitti:Mulla on kasvit ollu vegevaiheessa jo neljä viikkoa, ja pituutta on sellaset 40 cm. En ole latvonut tai taivuttanut. Ilmeisesti olis pitänyt tehdä jo pari viikkoa sitten. Voiko niitä vielä taivutella verkon avulla, vai kannattaisiko aloittaa jo 12/12 valovaihe?

https://youtu.be/ITGUNvr-ajA

Tsiigaa toi video, vaikka kasvilla olisikin mittaa niin ei mitään ongelmaa. Ainut tuossa on se että jos varsi on kerinnyt kovettua jämäkäksi, ei kasvi palaudu vääntelystä välttämättä mitenkään kauhean nopeasti. Itse en ole noin korkeaa kasvia koskaan kasvattanut niin en itse ole päässyt tuon kokoluokan kasville scroppausta suorittamaan, pienille kyllä senkin edestä. Ottaa kahdesta kolmeen päivää palautua, hirveän useasti ei kannata suorittaa koska stressaa kasvia joka suorituskerralla.

Kiitos hyvästä vinkistä ja älyttömän hyvästä videosta (ja sieltähän löytyi muitakin saman tekijän hyödyllisiä videoita). Mulla ei onneks oo viellä noin paksut varret kun tossa videolla, niin uskon, että sujuu ihan hyvin. Onko siis parempi taivuttaa ne samalla tavalla kuin siinä videolla vai taivuttaa verkon alle niin, että vain taipuvat hieman ?

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”