Kuva

Kasvien ongelmat ~ Diagnosointi ja hoitaminen

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Makoo

Re: Kasvien ongelmat ~ Diagnosointi ja hoitaminen

ViestiKirjoittaja Makoo » 8.6.2019 15:22

Toissapäivänä huomasin että alkoi lehdissä ilmestymään keltaista ja on käpristynyt. Oon micro bloomia laittanu kasteluveteen 2-3ml / 1,5 litraa, toissapäivänä kastelin ne, ja menin eilen laittamaan pelkkää vettä jonkin verran lisää, jos on överit, tiedä sitten onko siitä enemmän haittaa kun hyötyä. Lajikkeena skunk #1. Kolme kasvia, vain yhdellä tälläisiä alhaalla, keskellä ja nyt ihan ylhäälläkin. Ajanpuutteen takia laitettu lähes heti kukitukseen, kolmisen viikkoa vanhoja. Osaisiko kukaan sanoa mistä voisi johtua, olisko lannoite syypää? :?

https://rikmak.kuvat.fi/kuvat/IMG_20190608_153006[2].jpg

Marcus

ViestiKirjoittaja Marcus » 12.6.2019 15:54

Ei mikään erityisen akuutti ongelma, mutta pientä tuollaista lehdissä: https://imgur.com/a/Oz244nb Joku orastava ravinnepuutos? pH on ainakin kohdillaan.

Greentea

ViestiKirjoittaja Greentea » 7.7.2019 15:37

Marcus kirjoitti:Ei mikään erityisen akuutti ongelma, mutta pientä tuollaista lehdissä: https://imgur.com/a/Oz244nb Joku orastava ravinnepuutos? pH on ainakin kohdillaan.

Paljon pH? Itse olen huomannut matalla pH:lla vastaavanlaisia ongelmia hydrossa.

Marcus

ViestiKirjoittaja Marcus » 20.7.2019 3:51

-

Jaatota

ViestiKirjoittaja Jaatota » 22.7.2019 23:06

Nyt tarvis apua. Oon täysin alottelija kannabiksen kasvatuksessa, eli en tiedä juurikaan mitään näistä asioista. Joka tapauksessa: tossa toukokuussa tuli ostettua royalqueenseedsiltä 1x quick one af ja 1x northern light af. Luin netistä silloin nopeasti jotain että "kasvatus tulisi aloittaa huhti- tai toukokuus" tyylii jotai tollast, joten ostin nopeesti siemenet koska oli jo toukokuun loppupuoli. Muistaakseni 27. Toukokuuta siemenet saapuivat ja pistin heti itämään vesilasiin pimeään kaappiin. Kului päivä tai pari ja istutin siemenet johonkin pieneen multa astiaan. Multana käytän biolan mustaa multaa. Pistin ikkunalaudan reunalle kasvaan ja n. Viikon päästä laitoin vähän isompaan astiaan. Mulla ei ole ollu mahollisuutta kasvattaa ulkona koska on niin näkyvä paikka että naapurit huomais heti. Eli siis tähä päivään asti oon pitäny tos ikkunalaudan reunalla, johon paistaa aurinko vrm 5 tuntia päiväs. Kastellu olen joka päivä. Ei oo ollu aikaa pitää suurempaa huolta näistä kasveista ku olen ollu töissä päivät pitkät jne. En oo kerenny opiskeleen asiasta jne. Northern lightiin on kasvanu muutama lehti. Quick oneen ei juurikaan yhtään. Eli siis osaisko joku asiantuntija kertoa et missä vika?

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 23.7.2019 0:11

Musta multa, jokapäiväinen kastelu, ikkunalauta ja tiedon puute, eiköhän ne ongelmat ollut siinä.
https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Koriste ... svatusopas
– Melkein nauratti, kuinka paljon paarmoja siellä oli, sanoo Salmela.

Jaatota

ViestiKirjoittaja Jaatota » 23.7.2019 6:08

Sam 1 kirjoitti:Musta multa, jokapäiväinen kastelu, ikkunalauta ja tiedon puute, eiköhän ne ongelmat ollut siinä.
https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Koriste ... svatusopas

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta

ruttunen

ViestiKirjoittaja ruttunen » 4.8.2019 12:25

Siirryin autopotissa perliittiin kun sitä minulle kehuttiin ja pystyy uudelleenkäyttämään, mutta siirtymä ei suju aivan ongelmitta. Tankissa on puolikas lucas pH 5.6.

Eli aloitin kasvatuksen mullassa. Maanantaina ravistelin mullat pois ja siirsin juurineen perliittiin 12/12 250w natikan alle (n. 1,2m latvoista).

Jotenkin näyttää omaan silmään osaks magnesium vajeelta ja osaksi joltain muulta, olen koittanut lehtiruokkia sumuttelemalla 1/4 vahvuudella tankin nesteistä mutta näyttää menevän vain huonompaan suuntaan.

Lehdet kellastuu, on ryppyisiä ja roikkuu..

https://imgur.com/9iZHEs0

Rare_Leaves

ViestiKirjoittaja Rare_Leaves » 4.8.2019 15:31

ruttunen kirjoitti:Siirryin autopotissa perliittiin kun sitä minulle kehuttiin ja pystyy uudelleenkäyttämään, mutta siirtymä ei suju aivan ongelmitta. Tankissa on puolikas lucas pH 5.6.

Eli aloitin kasvatuksen mullassa. Maanantaina ravistelin mullat pois ja siirsin juurineen perliittiin 12/12 250w natikan alle (n. 1,2m latvoista).

Jotenkin näyttää omaan silmään osaks magnesium vajeelta ja osaksi joltain muulta, olen koittanut lehtiruokkia sumuttelemalla 1/4 vahvuudella tankin nesteistä mutta näyttää menevän vain huonompaan suuntaan.

Juuret ottanu vähän damagea, ja kasvi pienessä "shokissa" koska alusta on vaihtunut täysin, kesken kaiken. Suosittelisin kääntämään valot takas ja odottamaan et kasvit sopeutuu uuteen alustaan ja piristyvät. Sitten kun taas alkavat kasvaa hyvinvoivina niin kukitukseen. Noita ei oikeen "pysty" varmaan sitomaankaan ennen ku juuret on taas levittäytyny, joten siinä mun vinkit.

ruttunen

ViestiKirjoittaja ruttunen » 4.8.2019 16:09

Rare_Leaves kirjoitti:

Juuret ottanu vähän damagea, ja kasvi pienessä "shokissa" koska alusta on vaihtunut täysin, kesken kaiken. Suosittelisin kääntämään valot takas ja odottamaan et kasvit sopeutuu uuteen alustaan ja piristyvät. Sitten kun taas alkavat kasvaa hyvinvoivina niin kukitukseen. Noita ei oikeen "pysty" varmaan sitomaankaan ennen ku juuret on taas levittäytyny, joten siinä mun vinkit.

Okei, yritetään josko se siitä odottelemalla tokenisi. Vaihdoin takasin 18/6 sykliin ja natikan led finlandin 120:seen niin saa olla vähän viileämmässä.

ruttunen

ViestiKirjoittaja ruttunen » 5.8.2019 10:16

ruttunen kirjoitti:Siirryin autopotissa perliittiin kun sitä minulle kehuttiin ja pystyy uudelleenkäyttämään, mutta siirtymä ei suju aivan ongelmitta. Tankissa on puolikas lucas pH 5.6.

Semmonen vielä jos on joku viisaampi, onkohan EC 1,4 liikaa tämän kasvuisille? Tankissa 10ml micro & 20ml bloom / 10 litraa vettä.

Tattiman

ViestiKirjoittaja Tattiman » 6.8.2019 21:44

Apua kaivataan kiireesti!
Laitoin ostamani juurtuneet pistot kivivillaan minibubbleriin. Laitoin pistokkaat jotka olivat juurtuneet kivivillaan 7.5cm kivivillaan ja vesi tulee isijen kivivillojen puoleenväliin. Ph nousee seiskaan vaikka kuinka koittaa alentaa phta. Hätäratkaisuna käytin sitruunahappoa. Voiko olla mahdollista että sitruunahappo kertyy suoloina kivivillan päälliosiin? Kivivillat olivat alun perin ph5.5 vedessä yön yli. Tuleeko ongelmia siitä kun alimmat lehdet osuvat isompaan kivivillaan? Juuret ovat näkyvillä sillä pistokkaat oli juurrutettu pikku kivivillan palasiin niin pitäisikö pienempi kivivilla peittää jollakin?
Edit: Ei kiirettä enää. Ph saatu kuriin. Olisi varmaan pitänyt tasoittaa kivivillan ph paremmin heti alkuunsa. Täytin myös kivivillojen kolot perliitillä ja kasvit näyttävät voivan hyvin.
Viimeksi muokannut Tattiman, 6.8.2019 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 6.8.2019 22:12

Tattiman kirjoitti:Apua kaivataan kiireesti!
Laitoin ostamani juurtuneet pistot kivivillaan minibubbleriin. Laitoin pistokkaat jotka olivat juurtuneet kivivillaan 7.5cm kivivillaan ja vesi tulee isijen kivivillojen puoleenväliin. Ph nousee seiskaan vaikka kuinka koittaa alentaa phta. Hätäratkaisuna käytin sitruunahappoa. Voiko olla mahdollista että sitruunahappo kertyy suoloina kivivillan päälliosiin? Kivivillat olivat alun perin ph5.5 vedessä yön yli. Tuleeko ongelmia siitä kun alimmat lehdet osuvat isompaan kivivillaan? Juuret ovat näkyvillä sillä pistokkaat oli juurrutettu pikku kivivillan palasiin niin pitäisikö pienempi kivivilla peittää jollakin?

Ei tule muuta ongelmaa, mutta pistokkaan juuret pitää saada valolta suojaan.
Sitä isompaa kivivillakuutiota voi leikata ja kaivertaa niin, että juuret mahtuu.
Muokkaus”jätteellä” voit sitten peitellä mitä tarvii.

Vesiviljelyyn sopii hyvin AN ph perfect 3 part- lannoitteet. Vältyt kokonaan ph:n säätelyn vaivoilta.
Teepä illalla vaikka ämpäriin ravinneliuos, kuten ennenkin ja lasket ph:n ”sopivaksi” ja hämmennät liuosta.
Aamulla sitten tarkistat ph:n ja jos silloin ph on ok, niin liuos on vakaa.
Jos ei, niin sitten pitää korjata.
Ravinneliuos kannattaa aina valmistaa eri astiassa, kuin hydrossa, missä on kasvit jo istutettuna.
– Melkein nauratti, kuinka paljon paarmoja siellä oli, sanoo Salmela.

Tattiman

ViestiKirjoittaja Tattiman » 6.8.2019 23:48

Ei tule muuta ongelmaa, mutta pistokkaan juuret pitää saada valolta suojaan.
Sitä isompaa kivivillakuutiota voi leikata ja kaivertaa niin, että juuret mahtuu.
Muokkaus”jätteellä” voit sitten peitellä mitä tarvii.

Vesiviljelyyn sopii hyvin AN ph perfect 3 part- lannoitteet. Vältyt kokonaan ph:n säätelyn vaivoilta.
Teepä illalla vaikka ämpäriin ravinneliuos, kuten ennenkin ja lasket ph:n ”sopivaksi” ja hämmennät liuosta.
Aamulla sitten tarkistat ph:n ja jos silloin ph on ok, niin liuos on vakaa.
Jos ei, niin sitten pitää korjata.
Ravinneliuos kannattaa aina valmistaa eri astiassa, kuin hydrossa, missä on kasvit jo istutettuna.[/quote]
Taisin kusta quoten mutta niin.
Ostin jo ahh/ahf ravinnesetin jossa mukana lisäravinteet ja ravinneaikataulu. Ei se ph:n kanssa kikkailu niin vaikeata ole mutta ongelma litkujenvaihdossa on suurehko dwc reso (n.50l vettä). Tarviiko hommaa vastaavan kokoinen saavi vai voiko täytellä esim 10l erissä ilman että kasvi ottaa itseensä. Varmaan selvinnee kun ruiskuttelee juuria kosteiksi täytön aikana. Veden/ravinteiden lisäilyn suhteen on vielä vähän epäselvyyksiä. Lisäilenkö resoon aina valmistajan suosittelemia litkuja vai annanko vettä välissä. Kohta tulee vielä ec mittari postissa niin eikös sen muutoksista voi päätellä jotain. Pitääkin mennä opiskelemaan aiheesta.

dankster

ViestiKirjoittaja dankster » 7.8.2019 18:27

Tattiman kirjoitti:
Ostin jo ahh/ahf ravinnesetin jossa mukana lisäravinteet ja ravinneaikataulu. Ei se ph:n kanssa kikkailu niin vaikeata ole mutta ongelma litkujenvaihdossa on suurehko dwc reso (n.50l vettä). Tarviiko hommaa vastaavan kokoinen saavi vai voiko täytellä esim 10l erissä ilman että kasvi ottaa itseensä. Varmaan selvinnee kun ruiskuttelee juuria kosteiksi täytön aikana. Veden/ravinteiden lisäilyn suhteen on vielä vähän epäselvyyksiä. Lisäilenkö resoon aina valmistajan suosittelemia litkuja vai annanko vettä välissä. Kohta tulee vielä ec mittari postissa niin eikös sen muutoksista voi päätellä jotain. Pitääkin mennä opiskelemaan aiheesta.

Opiskele tosissaan aiheesta noista topiceista, ei oppi ojaan kaada. Selviää kasvi ihan hyvin vesien vaihdon ajan vaikka 10 L kastelukannulla veisit vettä resoon, ei tuona aikana ehdi itseensä ottaa. Seuraat ECtä ja liuoksen Phta ja meet niiden mukaan. Valmistajien ohjeet ovat viitteellisiä. Ec nousee-> lisää vettä, ec laskee-> lisää nutuja. Kun säädä Phta muista luoda sille kunnon puskuri eli ensin nutut seokseen ja sitten ihmetellään(säädetään) ph kuntoon.

Marcus

ViestiKirjoittaja Marcus » 8.8.2019 3:45

viewtopic.php?f=2&t=31048&p=856479#p856540

Osaako joku vastata tähän?
Viimeksi muokannut Marcus, 11.8.2019 0:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ruttunen

ViestiKirjoittaja ruttunen » 8.8.2019 8:42

Näyttää pikkuhiljaa virkoavan tuosta alustan vaihdosta, mutta kasvu on hidasta ja alimpien lehtien kellastuminen jatkuu. Lehtien varret on punaisia. Nyt noilla on Lucas-lannat EC1.4. Vieläkö noille uskaltaa antaa vahvempaa lannoitetta? En ole ennen leikkinyt näiten hydrojuttujen kanssa..
https://imgur.com/zhzi8jU

edit, keskesi kasvien järjestys muuttumaan kuvien välissä, ja yksi on mutantti koska ylikastelin sen taimivaiheessa ennen reissuunlähtöä.

heinhe

ViestiKirjoittaja heinhe » 6.9.2019 21:36

Mikähän pienokaistani vaivaa?
Tulee tuollaisia ruskeita laikkuja lehtiin, alalehdet kellertäviä.
https://imgur.com/DXIogeu

Tuossa vielä toinenkin kuva.
https://imgur.com/a/NO0E2XM

Tässä tämän päicäinen kuva eri kasvista, onko kalium myrkytys? Huuhtelun jo aloitin.
https://imgur.com/a/Jvk0lXV

Lannoitteena normi substral, merileväuute ja bio-bizz.

Lajike jokin autoflower sisä / parveke kasvatus.

Misty_

ViestiKirjoittaja Misty_ » 8.9.2019 23:32

Nonniin, ensimmäinen NFT-rundi käynnistyi toissapäivänä. Ladyt meni silloin telttaan hyvinvoivina ja terhakkaina, esikasvatin siemenestä perliittiruukuissa jotka sitten siirsin NFT:hen. Nyt ne on nuupahtanut ja näyttää huonovointisilta.

Mielestäni en millään tavalla stressannut näitä, siirsin vain toiseen paikkaan jatkamaan vegeä 200w LEDin alle. Lantana ollut kokoajan sama pH Perfect ja EC on nyt 1,5. Jos oikein muistan kastelin niitä ennen telttaan siirtämisetä EC 1.8 ja hyvin tuntui kelpaavan. Teltan lämmöt 24c, veden lämpö 21.

Ainut mikä muuttui kokeilin kloriittia pitämään pöpöjä poissa 1ml/10l mikä kuuleman mukaan ei ole vielä paha annos, varmaan oli täysin turhaa se. Toisessa resossa oli ei toivottua elämää niin laitoin sinne ja samalla sitten tänne "varmuudeksi". Jotenkin en jaksaisi uskoa, että se on syypää. Lehtien pitäisi muuttua pronssin värisiksi klooriövereissä ja reunojen palaa tämän mukaan.
https://www.loudclouds.co/wp-content/up ... vantes.jpg

Miltä nämä näyttää muitten silmissä?

https://imgur.com/SRmjD0m
Ennen olin ruttunen, nyt olen Misty_

Caindingle

ViestiKirjoittaja Caindingle » 9.9.2019 4:25

Voisiko olla jokin hetkellinen "siirtoshokki".
Vastaavaa olen kokenut juurikin jos valo vaihtuu erilaiseksi ja /tai astia vaihdettu isompaan samalla.
Pari päivää ja veikkaan että tilanne on ennallaan.

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”