Siemenet itää muttei kasva?

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
TenderNevada5

Siemenet itää muttei kasva?

ViestiKirjoittaja TenderNevada5 » 1.4.2014 15:32

Noniin, lähden availemaan tätä savottaa näiden viimeaikaisten episodien alusta. Kiitokset etukäteen niille ketkä jaksaa lukea ja varsinkin niille ketkä vaivautuu heittämään jotain kommenttia, neuvoa tai vaikka kritiikkiä.

Muutin vuoden alusta Lahdesta Hollolan puolelle ja siitä asti on piinannut joku perkeleen demoni tätä kasvatustoimintaa. Olen harrastanut kasvattelua n. 2 vuotta yhtäjaksoisesti ja nyt muuton ajan oli ensimmäinen konkreettinen tauko. Suurin osa sadoista on kasvateltu pistoista, mutta tuolla edellisessä osoitteessa kasvatin joitakin satoja myös siemenistä koska halusin vaihtaa lajiketta tai kokeilla jotain uutta. Ja tietysti ihan ensimmäinen satoni oli myös siemenistä. Silloin kun siemenistä olen kasvattanut niin olen laittanut siemenet vesijohtovedellä kostutetun talouspaperin väliin lautaselle ja kun itu pilkistää niin olen siirtänyt kivivillaan.. Tällä menetelmällä ei ole ikinä ollut mitään mainittavia ongelmia, joskus joku yksittäinen papu ei ole lähtenyt itämään mutta sehän on ihan normaalia.

No mutta nyt sitten asiaan. Tässä uudessa osoitteessa laitoin siis alunperin Icky Stickystä tilattuja femmattuja papuja talouspaperiin; 5kpl Sensin skunk#1 ja 5kpl Dutch Passionin Ultra skunkkia. Pari päivää pidin niitä paperin välissä kunnes idut pilkisti hieman jokaisesta, mitään mainittavaa häntää ei ollut yhdessäkään mutta ajattelin että ovat vain hieman normaalia hitaampia. Siirsin nämä skunkit sitten kivivilloihin ja pienoiskasvihuoneeseen ja kansi päälle; ihan niinkuin aina aikasemminkin kun olen pavuista kasvattanut. No nyt ei sitten tapahdu mitään, ei sitten yhtään mitään. Viikon annoin niiden olla enkä tehnyt asialle mitään. Vielä muutaman päivän päästäkin ihan sama tilanne ja aloin turhautua ja ihmetellä että mikä helvetti tässä nyt menee pieleen. Avasin pari villakuutiota ja näin ettei siemenet olleet edenneet yhtikäs mihinkään, edelleen se sama nysä itu pilkistää kuoren välistä muttei minkäänlaista hännän alkua edes.

Seuraavaksi kaivoin kaapista THSeedsin femmattuja MK Ultra papuja 8 kpl ja laitoin ne vesilasiin. 48h kuluttua jokaisesta oli kuori auennut ihan niinkuin pitääkin muttei mitään häntiä niissäkään, idut oli kuitenkin näkyvissä joten siirsin pavut nyt pH 5.5 puskuroituihin villoihin ettei turhaan lillu vesilasissa. No taas sama homma, aikaa kuluu viikko ja mulla on pienoiskasvihuoneessa 3 viikkoa jumittaneita skunkkeja ja nyt uutena tulokkaina MK Ultraa joka ei sen paremmin lähde kasvamaan. Nyt alkaa jo vähän lievästi sanottuna mietityttämään, että mitä helvettiä mä teen tässä väärin kun metodit on samat mitkä aina ennenkin.

Ei muuta kuin tilaamaan lisää papuja basaarista, tällä kertaa tuli 10 kpl femmattuja power plantteja. Ajelin Plantageniin hakemaan turvebrikettejä ja kokeilin uutta lähestymistapaa, turvotin briketit vedellä niinkuin pitääkin ja heitin siemenet briketteihin suoraan ilman mitään puljaamista. Nyt on tilanne se, että noi power plantit on vähän yli viikon ollu noissa briketeissä ja raotin paria niistä niin oli joku puolen sentin itu kasvanu ja siinä kaikki, ja itujen päät muuttunut oranssinruskeaksi eli kohta on mätiä nuokin.

Nyt tässä vaiheessa rupesin epäilemään, että vesijohtovedessä on pakko olla jotain rähmää mikä tuon tekee. Vetäsin viimeisenä oljenkortena pienen Mazar emoni pistoiksi ja laitoin juurtumaan pienoiskasvihuoneeseen missä käytän nyt kaupasta ostettua Eldorado lähdevettä, RootRiot kuutioita, Clonex rooting compoundia ja veden sekaan laitoin SuperThriveä. Tämä on ainoa kikka mikä mulla on enää taskussa, jos nämäkään ei lähde niin pitää ruveta miettimään oikeasti, että mikä helvetin perkele mua kiusaa.

Kaivoin vielä kaapin pohjalta eilen jotain regular papuja mitä olen haalinut eripaikoista; laitoin eilen yhden Neville's Haze X Skywalkerin paperin väliin minkä kostutin tolla kaupan lähdevedellä ja toisen vesilasiin missä myös kaupan lähdevettä. Tää on ihan vaan testiä millä pystyn ehkä vähän kartottamaan ongelman perää.

Eli nyt summaan tämän tilanteen yhteen; Ongelma: siemenet halkeaa auki ja kuoren välistä pilkottaa itu, mutta kasvaminen tyssää siihen. Noista Dutch Passionin skunkeista ei yksikään noussut villan pinnalle, Sensiltä nous yks pikkusen pilkottamaan villan välistä ja kun se oli siinä samassa kohdassa jumittanut vajaan viikon verran kasvamatta yhtään niin raotin vähän villaa kun ajattelin että se ei jaksa nousta sieltä jos villa on jotenkin tiukassa, niin kun kaivoin sitä vähän esiin niin se oli kasvanu itteensä kiinni ja siinä ns. kasvukärjessä oli sellanen valkonen klöntti, ihan kuin jotain sylkeä, homeelta se ei näyttänyt vaan oli jotain muuta, mitä lie, ihan kun jotain liimaa. Laitoin vielä jumittaneet skunkit talouspaperin väliin minkä kostutin lähdevedellä mutta heitän ne varmaan tänään roskiin kun haisevat jo aika törkeälle eli mätiä ovat. Power plantit on edelleen briketeissä ja kaadoin siitä astiasta kraanavedet viemäriin ja aloin antamaan tota lähdevettä ja snadisti SuperThriveä kun oon todennut sen olevan hyvä apu vähän kaikenlaisissa ongelmissa.

Noi Nevillesin testipavut ei oo vielä auennut, mutta ne onkin ollut vasta jotain 18 tuntia kosteessa joten siitä tulee tuloksia varmaan huomenna tai ylihuomenna. Ainoo kasvamaan lähtenyt oli se yks MK Ultra ja se näyttää tällä hetkellä suht normaalilta, kuhan ei nyt tapahu mitään dramaattista sen osalta.

Nyt on menny yli satku rahaa ihan hukkaan, mutta enemmän mua kyllä harmittaa tää hukkaan valunu aika. Vähän sain uutta mielenkiintoa ja intoa sunnuntaina kun otin noi pistokkaat, jospa ne edes lähtis. Saattaa tekstin perusteella kuulostaa siltä että hätäilisin ja säätäisin liikaa, mutta nyt puhutaan näiden siementen kanssa viikoista.. Maaliskuun alussa laitoin noi Skunkit itämää ja ne on mulla vieläkin. Mulla on aina aikasemmin kestäny varmaan yhteensä viikko siinä kun varsi pilkottaa jo villasta ja parin viikon kohalla laitan hydron päälle. Okei mä ymmärrän että joskus menee aikaa enemmän ja joskus vähemmän, mut silti.. Eri siemeniä, eri paikoista, eri aikoihin laitettu; mikään ei lähe kasvamaan, pelkkiä homeisia papuja ympäri kämppää. Ja se vielä että mä hypläilen vaan samoja papuja, eli jos kaivan esiin villasta tai briketistä siemenen tarkistaakseni sen tilanteen niin kaivelen vaan samat siemenet, että loput saavat kasvaa rauhassa.

Oon selannu nettiä ja yrittäny kaivaa vastauksia mut ei löydy mitään. Olisko täällä kenelläkään heittää mitään ideoita tai neuvoja mitä mun kannattais tehä tai kokeilla? Mulla on toistakymmentä regular papua millä voin yrittää idätystä.
Lahti Aqua ylläpitää myös Hollolan vesijohtoverkostoa, tän kämpän kraanaveden pH on 7.2 ja EC 0.22 eli samaa vettä kuin edellisessäkin kämpässä. Sitäpaitsi mä oon edelleen siinä uskossa ettei veden pH arvolla ole konkreettista merkitystä idätyksessä tai juurrutuksessa, se tulee tärkeeks vasta sitten kun rupee antamaan ravinteita. En myöskään edellisessä kämpässä säätäny villojen pH arvoa siemeniä idättäessä ja silti kaikki toimi hienosti.

Vai voiko mulla olla vaan yksinkertasesti niin paska tuuri, että noi kaikki siemenet on jotai vanhaks menneitä poistoeriä mitkä ei enää toimi :foil:

Simppa Hurkus

Re: Siemenet itää muttei kasva?

ViestiKirjoittaja Simppa Hurkus » 1.4.2014 16:22

Mystinen tapaus. Vesijohtovesi tulee ensimmäisenä mieleen, ja sitähän oot jo haarukoimassa. Asunnon sisäilma on toinen muutos, voisko siellä olla joku ulkoavaruuden sädesieni joka tuppautuu jokaiseen kosteaan prosessiin mukaan? Sitäkin varmaan hyvä testailla viimeistään kun ilmat lämpenee ja on mahdollisuus koittaa ulkona vaikka ikkunanlaudalla tai parvekkeella. Mitä muuta oot muuttanut, jos mitään?

Huono tuurihan on aina mahdollinen, sitä vaan on vaikea testailla poissulkevasti. Oliko sittenkin virhe pestä ne hyvän tuurin kasvatuskalsarit jotka oli kuitenkin toimineet hienosti 2 vuotta? Ehkä oli, ei voi tietää... Maasäteily, vesisuonten risteys, woodoo, shamaanin kosto - nämä kaikki ja monet muut täytyy tietenkin tutkia, mutta ei aivan listan kärkipäässä mun mielestä.

Yks mikä tuli mieleen: jos ostais luontaistuotekaupasta kilon kotimaisia finolansiemeniä, tulis testailu halvemmaksi. Ja syöt loput pois sitten kun ratkaisu löytyy.
Viimeksi muokannut Simppa Hurkus, 1.4.2014 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pöllö

ViestiKirjoittaja pöllö » 1.4.2014 16:24

Mulla oli ihan sama ongelma. Siemenet aukes ja tuli pieni itu ja siihe tyssäs. kysyin kanssa mikä mättää. Vastaukset oli vaa pään rääpimistä. toivottavasti saat kunnon vastauksen ongelmaa

flora420

ViestiKirjoittaja flora420 » 1.4.2014 17:24

Voisit kokeilla idättää jossain muualla kuin sun kotona, esimerkiksi kaverilla. Niin voit sit ainakin sulkee pois sen että kämppä olis kirottu. :P
Viimeksi muokannut flora420, 1.4.2014 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

audia8

ViestiKirjoittaja audia8 » 1.4.2014 18:15

Ettei vaan tulli olis käyttäny niitä mikrossa. Ei tuu kyllä muuta mieleen.
Mies joka valitsi nimimerkin todella huonosti.

stonedrunk

ViestiKirjoittaja stonedrunk » 1.4.2014 20:18

audia8 kirjoitti:Ettei vaan tulli olis käyttäny niitä mikrossa. Ei tuu kyllä muuta mieleen.

Ei taida mikron jälkeen enää itää.
Ootkohan jotenkin onnistunu hukuttamaan pavut.
Varman päälle idätät jossain paperin välissä muutaman sentin idun,
halkaiset kivivillakuution puoleen väliin ja laitat idun sivusta sisään.
N. 30 asteessa itää hyvin.
Stonedrunkin ratkaisu tuhoaa maapalloa, mukaan täytyy laskea myös typpi- ja metaanipäästöt, fyysinen kuona, huoltotarve yms.

MajorDog

ViestiKirjoittaja MajorDog » 1.4.2014 21:56

audia8 kirjoitti:Ettei vaan tulli olis käyttäny niitä mikrossa. Ei tuu kyllä muuta mieleen.

Mä oon kans välillä miettiny että tullissa ovat osan siemenistä mikrokäsitelly ku ei idä kunnolla :foil: Toinen vaihtoehto on tietenki että ovat katsoneet mihin osotteeseen menossa ja ovat laittaneet vesilaitoksella sitä samaa jarrua veden sekaan mitä syöttivät intissäki meille. Voinee liittyä myös 9.11 iskuihin ja siihen kadonneeseen lentokoneeseen.

Vai pitäisikö se vähän löysätä sitä foliohattua?
Ground Control to Major Dog
Take your protein pills and put your foilhelmet on

TenderNevada5

ViestiKirjoittaja TenderNevada5 » 4.4.2014 6:35

Joo täytyy nyt mainita ettei foliohattu oo ikinä kiristäny meikäläisen päätä, enkä usko että olis veteen lisäilty mitään tai mikrokäsitelly mun papuja :D Ajattelin vaan, että jos tossa vedessä on valmiiks jo korkeet pitosuudet klooria, magnesiumia tai kalsiumia.. Siementen idättäminen on varmaan helpoin kohta kasvattelussa, tarvii vaan kosteutta ja pimeää. Mut mä oon onnistunu kusemaan sen useemman kerran nyt niin pakko olla jotain hämärää jossain. Toi finolapapu idea on hyvä, vois muutenkin hioo tekniikoita ja kokeilla eri tapoja idätykseen halpis siiduilla.

Tänään näky kahessa turvebriketissä vartta, eli jotain edistystä jopa tapahtuu. MK Ultran laitoin litran multakuppiin ja koitan kasvattaa siitä emon, samoin teen noille parille power plantille jos muut ei lähde kasvamaan. Nyt on käytetty pelkkää pullovettä ja superthriveä. Nevilleistä kumpikaan ei oo auennu vielä 48h jälkeen vaikka pullovettä käytetty. Mut eiköhän tää tästä pikkuhiljaa voitoksi ala muuttumaan. Seuraavaks vois käydä ostamas finolaa ja laittaa niitä itämään himaan, mutsille ja kaverille ja kattoo onko eroa :D

Parvati
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Parvati » 4.4.2014 18:42

Ajatus olis jotta...
Jos johtuu vedestä, niin keitä se vesi.Ainakin saat sillai kloorin pois siitä ja kasvuboostina voisit käyttää tippaa merilevää.

Yks juttu on lämpötila? Millasessa lämmössä sulla on ne astiat? Jos on liian viileää ja märkää, niin ei ole hyvä sekään.

Ja jos käytät juuriin sientä, niin heti kun itu näkyy, niin vois ripauksen laittaa?

En puutu istutussyvyyteen jne..koska jos olet ennenkin onnistunut, niin tiedät kyllä miten toimia?
Mutta yksi hyvä keino pitää siemenet hyvinä itämään on säilyttää ne pakastimessa.

TenderNevada5

ViestiKirjoittaja TenderNevada5 » 6.4.2014 9:02

Parvati kirjoitti:Ajatus olis jotta...
Jos johtuu vedestä, niin keitä se vesi.Ainakin saat sillai kloorin pois siitä ja kasvuboostina voisit käyttää tippaa merilevää.

Yks juttu on lämpötila? Millasessa lämmössä sulla on ne astiat? Jos on liian viileää ja märkää, niin ei ole hyvä sekään.

Ja jos käytät juuriin sientä, niin heti kun itu näkyy, niin vois ripauksen laittaa?

En puutu istutussyvyyteen jne..koska jos olet ennenkin onnistunut, niin tiedät kyllä miten toimia?
Mutta yksi hyvä keino pitää siemenet hyvinä itämään on säilyttää ne pakastimessa.

Kiitoksia ideoista.

Lämmöistä kun kysyit niin aluks yritin idätellä kylppärissä kun siellä on lattialämmitys niin kun laittaa siemenet pesukoneen päälle niin siinä mittari näyttää aika tasan 25 celsiusta. Sit on erikseen toi kasvatushuone niin siellä lämmöt on 21-22 celsiusta. Molemmissa on nyt siis yritetty idätystä vähän kehnoin tuloksin. Mazarin pistot on nyt viikon ollut kylppärissä pesukoneen päällä 25 asteessa ja ne näyttää ainakin hyviltä vaikkei vielä juuria näy, mulla on yleensä menny 2-3 viikkoo että juuret puskee esiin pistoissa.

Mä oon aina laittanu noi siemenet villoihin vaan sen verran syvälle että saan vähän peitettyä niitä valolta, syvyys on varmaan jotain max 5mm. Mitään juuristosieniä en oo koskaan kokeillut.

Tilasin nyt tota merilevää, oon siitä lueskellu paljon mutten oo ikinä kokeillu. ja sit tilasin puol kiloo idätykseen sopivia kuituhampun siemeniä jostain nettikaupasta, ainakaan täällä lahdessa ei enää saa luontaistuotekaupoista ostettua muutakun kuorittuja siemeniä tai proteiinijauhetta. Se myyjä katto mua vähän ihmeissään ja "ooksä vähän tyhmä" -ilmeellä kun kävin kyselemässä idätykseen sopivia hampunpapuja. Sanoin kyllä et eihän niistä mitään laitonta voi kasvattaa mut haluisin vaan kokeilla idätellä et millasta se on kun tykkään syödäkin siemeniä, ja kyllähän noissa siemenissä onkin ihan älyttömän terveelliset ravintosisällöt, varsinkin urheilijat käyttää paljon.

Kuhan saan ne siemenet niin kokeilen ainakin pullovedellä, kraanavedellä, keitetyllä pullovedellä ja keitetyllä kraanavedellä.. Merilevällä ja ilman. Sit laitan noita papuja himaan pariin paikkaan ja vien osan mutsille. Talouspaperiin, vesilasiin, turvebriketteihin ja kivivillaan. Päivittelen tähän sitä mukaan kun hommat edistyy, kiitoksia kaikille tähän asti vastanneille.

edit. vois vielä mainita ettei noi Nevillet edes auenneet, ne voi kyllä olla ihan kuinka vanhoja tahansa kun joskus ostin ne joltain foorumilaiselta samalla kun kävin telttaa hakemassa. Mullakin ne on ollu jo ainakin vuoden jossain kaapin pohjalla, tarvii tästä lähin säilyttää siemenet pakastimessa.

Loisteputkimies

ViestiKirjoittaja Loisteputkimies » 6.4.2014 22:18

Aika keljulta kuulostaa. Kalkkia tuskin on liikaa, koska se nostaisi ph:ta ja näkyisi siinä. Tulee mieleen kupari, jota etenkin vanhoissa asunnoissa liukenee paljon veteen. Sen myrkyllisyydestä kasveille en osaa sanoa.

Jos vesi jostakin syystä seisoo asunnon putkissa tai sinne tulevissa putkissa, voisi kannattaa kokeilla laskettaa vettä. Olen nähnyt, kun 50 vuotta vanhassa asunnossa viikkokausia putkissa seisonut vesi on värjäytynyt rusehtavaksi, mutta väri häviää, kun vettä laskee riittävän kauan.

necr0m

ViestiKirjoittaja necr0m » 13.4.2014 2:00

Vittumainen ongelma on kyllä sulla. Mullassa idättämistä lähtisin suosittelemaan.

Mysteeri

ViestiKirjoittaja Mysteeri » 14.4.2014 14:14

necr0m kirjoitti:Vittumainen ongelma on kyllä sulla. Mullassa idättämistä lähtisin suosittelemaan.

Itselläni kanssa on joskus käynyt niin, että olen hifistellyt dvd-koteiloilla yms muilla hienouksilla idättämisen suhteen, kunnes tajusin että ei sillä saavuteta muutakuin ylimääräistä aikaa kasvun kannalta, nykyinen metodi on varsin simppeli: Siemenet keitettyyn veteen itämään (veden ph hanasta 8.7, keitettynä about 6-7 pintaan) ja vesilasi jääkaapin yläkomeroon (23-25c lämpö) ja sielä noin 2 vuorokautta/niinkauan kun siemenet avautuu, jos ei avaudu niin hitusen voi yrittää avittaa kynsiviilalla, ja tämän jälkeen kylmästi siemen suoraan multaan, ja itävyys % ollut 90-100% luokkaa, riippuen siementen laadusta. Toki suoraan multiinkin voit tökätä, kunhan et kastele multaa liian märäksi.
Älä turmele sitä, mitä sinulla on haluamalla sitä, mitä ei ole;
sillä muista, että mitä sinulla nyt on,
se oli kerran niiden asioiden joukossa,
mistä vain uneksit.

einich_corpa

ViestiKirjoittaja einich_corpa » 29.4.2014 15:22

Siemenet tarvitsevat vettä itääkseen ja ilmaa kasvaakseen. Ongelmasi kuulostaa liian tiiviiltä kasvualustalta tai liialta kosteudelta. Kokeile kasvattaa pelkässä hydrosorassa suoraan kuivasta siemenestä.

Scourge-

ViestiKirjoittaja Scourge- » 6.5.2014 10:14

En tiedä onko apua vai ei, mutta kokeile tätä:

Alkuun idätät ne "hännät" esille ja laitat sitten vesilasiin päiväks kahdeks.

Suosittelen kuitenkin sitä talouspaperia tai vesilasia.
Äkkiseltään Ph 5.5:n luulisin olevan hieman liian hapanta niin hennolle alulle.

Veikkaan tekniikassa olevan parantamisen varaa... Malttia lisää?
Ei ole siis tarkoitus rääpiä päätä...
Toivottavasti lähtee.

Viba

ViestiKirjoittaja Viba » 8.5.2014 10:37

Tuttu ja edelleen mystinen tapaus. Paras apu siihen oli pistää vain siemen suoraan multaan ja kaupan lähdevettä kaveriksi. Jättää pois kirjaimellisesti kaikki ylimääräinen idätysprosessi (vesilasit, dvd boksit yms). Alkoi kasvaa 100% onnistumisella.
Toivottavasti on apua niille jotka painii idätys/alku ongelmien kanssa.

Rooibard

ViestiKirjoittaja Rooibard » 9.5.2014 0:40

Kokeileppa piruuttaan pistää itään täyden kuun aikaan... Kuulostaa hullulta, enkä perustellakkaan osaa saati omaa kokemusta ei löydy, MUTTA Icmagista muistan lukeneeni isojen poikien jutuista, tais olla Marlo. Ei ota jossei annakkaan!
Täyskuu osuu toukokuussa 14. päivälle eli ei kauas tartte ees venailla:)

Peace
Get high on ur own supply!

Kasvipena

ViestiKirjoittaja Kasvipena » 9.5.2014 0:56

Johtovedessä ei varmasti ole mitään vikaa.

Minä uskon, että vika on siitä että sinä idätät niitä litimärässä. Litimärkä vesi menee äkkiä huonoksi.

Kannattaisi laittaa siemen suoraan sinne villaan tai multaan tai kookokseen tai mihin ikinä ja MALTILLISESTI vettä perään ja vahdit että ei kuivahda.
Juuri ei lähde koskaan kasvamaan litimärkään. Vesiviljely on eri asia kun seisova vesi.

En kyllä muutenkaan ymmärrä mikä idea sitä siementä on räplätä vesilaseissa yms säädöissä.

Toinen vaihtoehto on, että sormiesi mukana menee jotain paskaa siemeniin joka kerta jos ole esim tupakka miehiä.

Turha keksiä villejä teorioita.

Täyden kuun jutut yms. menee ihan 99% hörhöilyksi vaikka on siinä pientä perää siinäkin kenties.

Tsemppiä!

vauhtiin päässyt

ViestiKirjoittaja vauhtiin päässyt » 21.5.2014 9:08

itse en ymmärrä mistä "vesilasiin upottamisesta" puhutte.laitoin viikkoksi-kahdeksi papereiden väliin ja kostutin sumutepullolla VESISUMUA muutaman kerran kevyesti päivässä pitäen muuten pimeässä.
kasvoi 2-5cm hännät,laitoin pakastesäilytyspurkkeihin (2 itua per purkki) multaa ja idut sinne taas viikko-kaksi (vajaa 10cm korkea) ja sen jälkeen ulos istutus.
kevyt jatkuva kosteus on varma kasvatus alkuun.
ja sitten se että ne lehdet alkaa tulemaan siitä siemenen kuoren alta,EI sieltä häntäpäästä että KATSOKAA TARKKAAN miten päin asetatte ne minne nyt laitattekaan.
ei kai ne lehdet tykkää avautua siellä mullan alla!

Fuckmuffin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Fuckmuffin » 21.5.2014 9:20

vauhtiin päässyt kirjoitti:itse en ymmärrä mistä "vesilasiin upottamisesta" puhutte.laitoin viikkoksi-kahdeksi papereiden väliin ja kostutin sumutepullolla VESISUMUA muutaman kerran kevyesti päivässä pitäen muuten pimeässä.
kasvoi 2-5cm hännät,laitoin pakastesäilytyspurkkeihin (2 itua per purkki) multaa ja idut sinne taas viikko-kaksi (vajaa 10cm korkea) ja sen jälkeen ulos istutus.
kevyt jatkuva kosteus on varma kasvatus alkuun.
ja sitten se että ne lehdet alkaa tulemaan siitä siemenen kuoren alta,EI sieltä häntäpäästä että KATSOKAA TARKKAAN miten päin asetatte ne minne nyt laitattekaan.
ei kai ne lehdet tykkää avautua siellä mullan alla!

Vaikka siemenen laittaisi miten päin, niin kyllä se pintaan nousee. Oikein päin laittaessa kestää vain vähemmän aikaa, että itu nousee pintaan.

Kuva
Klikkaa kuvaa hiiren kakkospainikkeella ja valitse "näytä kuva" nähdäksesi sen kunnolla.

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”