Idätys

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Parvati
1 tähti
1 tähti

Re: Idätys

ViestiKirjoittaja Parvati » 29.6.2014 7:42

Joskus nuo siemenet ei idä kostean paperin välissä vaikka kosteus olis just sopiva.
Viimeinen keino on ollut lisätä vettä niin että kelluvat. Silloin sitten itää sekin mikä jumitti-jos itää ollenkaan.
Olisikohan näin että joskus siemenet on niin vanhoja että kuori on kuivunut perusteellisesti, eikä sitä saa imemään vettä itseensä muuten kuin kelluttamalla?

Jacka

ViestiKirjoittaja Jacka » 29.6.2014 7:55

itse saanut parhaimman tuloksen laittamalla siidut suodatinpaperin väliin pakasterasiaan tai eväsboxiin, sumutepullolla kosteaksi/hieman märäksi, kansi kiinni ja jääkaapin päälle/perälle missä on lämpimin paikka ainakin omassa kämpässä. Toinen mikä on toiminut niin suoraan multiin ruukkuun ja pitää sen istutuskohdan sopivan kosteana :)
Yksi keino on laittaa ruukun päälle elmukelmua ja siihen tökkiä pieniä reikiä. Toinen keino on laittaa mm. kirkaslasinen juomalasi siihen istutuskohdan päälle jotta kosteus ei pääse helposti haihtumaan.
4:20

tengeng

ViestiKirjoittaja tengeng » 29.6.2014 19:18

Märkä suodatinpussi dvd-kotelon sisään ja sinne siemenet. Nousee parissa päivässä 99% niistä mitkä meinaa nousta =)
*DiSCLAiMER* All of the photos and posts are for entertainment purposes only.

Marcuz

ViestiKirjoittaja Marcuz » 30.6.2014 15:41

Käyttämäni idätys menetelmä (idätys% = 100%) (n.30kpl) aloittelija vasta! ^^
Ota 2 palaa talouspaperia, kosteuta ne läpimäräks lämpimällä vedellä
pistä siidut yhen paperin päälle, ja toinen pala sen päälle, siidut 2 läpimärän paperin välissä
Pistä paperipalaset Minigrip pussiin ja pussi kiinni (kyllä ilmatiivis)
Pistä pussi pimeään ja lämpimään paikkaan.

2-3 päivää niin kaikilla siiduilla hännät esillä!

Huppu Kostaja

ViestiKirjoittaja Huppu Kostaja » 1.7.2014 11:01

Ei mun mielestä tarvitse kikkailla papereilla ja pusseilla, eikä kopeloida alkanutta itua. Siemen multaan vaan ja elmukelmulla pääsee pitkälle.
Oprah’s not happy she fat again.

nitkumyy

ViestiKirjoittaja nitkumyy » 1.7.2014 17:53

Idätys vesilasissa. Vanhojen lähteiden mukaan veden päälle jääneet siemenet eivät idä ja pohjalle uppoavat itävät.
Kaikki ne yleensä itää tällätavoin.

Jacka

ViestiKirjoittaja Jacka » 6.7.2014 14:22

Elikkäs itsellä neljä kpl 0,5l pakasterasioista tehtyjä taimiruukkuja joissa jokaisessa 5reikää pohjassa ja iso aluslautanen johon kaikki mahtuu, maalasin puolihimmeällä mattamustalla ruukut ja alusen jota löysin varastosta ylimääräisenä. Ruukkuihin tulee kekkilän taimimultaa.
Onko siidut hyvä iskeä sentin syvyyteen, peitellä mullalla, kastella läpimäräksi ja päällystää elmukelmulla? Tyhmä kysymys mutta monta ja minkä kokoista reikää siihen kelmuun kannattaa pistää?
4:20

An0n
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja An0n » 6.7.2014 14:57

Jacka kirjoitti:Elikkäs itsellä neljä kpl 0,5l pakasterasioista tehtyjä taimiruukkuja joissa jokaisessa 5reikää pohjassa ja iso aluslautanen johon kaikki mahtuu, maalasin puolihimmeällä mattamustalla ruukut ja alusen jota löysin varastosta ylimääräisenä. Ruukkuihin tulee kekkilän taimimultaa.
Onko siidut hyvä iskeä sentin syvyyteen, peitellä mullalla, kastella läpimäräksi ja päällystää elmukelmulla? Tyhmä kysymys mutta monta ja minkä kokoista reikää siihen kelmuun kannattaa pistää?

Ei kelmuun tarvitse reikiä tehdä. Älä kuitenkaan laita kelmua suoraan mullan pinnalle, vaan rasioiden reunojen yli pinkeästi. Sitten kun taimi nousee kypärä päässä mullasta, poista kelmu. Eikä multaa läpimäräksi, vaan kosteaksi. Älä myöskään erityisemmin tiivistä multaa, pidä se ilmavana.

Kun rasioita on vain neljä, voi olla järkevää kastella siemenet ensin vuorokauden verran vesilasissa liottamalla ja sitten kostean talouspaperin väliin niin pitkäksi aikaa, että siemen itää ja vasta sitten laittaa multaan. Etuna on, että näkee mitkä siemenet ovat lähteneet itämään ja voi kompensoida puuttuvia.
Il est l’heure de s’enivrer!
Pour n’être pas les esclaves martyrisés du Temps ... Baudelaire: Le Spleen de Paris

Julkkiskuvat vuotivat jo – sinäkin voit olla alasti pilvessä (Laura Manninen, Taloussanomat 4.9.2014)
Tout pour la dolce vita!

Filth87

ViestiKirjoittaja Filth87 » 10.7.2014 13:42

Pakko kysyä ku ei pika etsinnällä oikein mitään vastausta saanu. Ekaa kertaa olen kasvattamaan alkamassa ja autoflowereita on tilattu bigbang ja skunkki mallisia. Laitoin siemeniä vesilasiin ja kaikki kelluvat. onko tämä huono merkki vai oonko käsittäny jotain väärin ? :think:

picardo

ViestiKirjoittaja picardo » 10.7.2014 13:50

Filth87 kirjoitti:Pakko kysyä ku ei pika etsinnällä oikein mitään vastausta saanu. Ekaa kertaa olen kasvattamaan alkamassa ja autoflowereita on tilattu bigbang ja skunkki mallisia. Laitoin siemeniä vesilasiin ja kaikki kelluvat. onko tämä huono merkki vai oonko käsittäny jotain väärin ? :think:

Vuorokauden kellumisen jälkeen kun törkkäät siemeniä sormella niiden pitäisi painua pohjaan.

Ituhippi

ViestiKirjoittaja Ituhippi » 19.10.2014 10:42

Osaisiko joku sanoa, että onko valmiista jointin sisällöksi kelpaavasta tavarasta löytyneillä siemenillä mitään arvoa? Vai onko siemenet vielä liian nuoria siinä vaiheessa kun kukka on kerätty ja kuivattu? Paria em. siementä oon yrittänyt idättää huonoin tuloksin.

Niko
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Niko » 19.10.2014 12:06

Jos siemenet ovat kypsiä, eikä budia ole pikakuivattu, niin kyllä pitäisi ihan normaalisti itää.
"Your company is large and famous, what the hell? i´m really pissed off. i think i should contact in Finnish foodstuff" -ice-
"Liivate on tehty lehmästä" -psycoma-

pampputappaja420

ViestiKirjoittaja pampputappaja420 » 20.11.2014 11:12

Pakko jakaa omatki kokemukset:

siidut ensin vesilasiin muutamaksi tunniksi, että saavat varmasti vettä (en tiiä onko foliohattuilua). sitten kahden talouspaperin väliin ja minigrippiin pimeään ja lämpöiseen paikkaan. Noin 24h jälkeen oli kaikki siemenet auenneet ja yksi puski jo itua pihalle. Myöhemmin illalla mietin, että laitanko pussit valoon ja katsoin, niin toisestakin oli alkanut tulla itua. Jätin pussit kuitenkin pimeään yön yli.

Seuraavana päivä kun siemenet alkavat olleen itäneen noin 2 päivää kaikista puskee ituja ja yksi iduista olisi varman ollut jo istutuskunnossa. Laitoin pussin kuitenkin vielä valoon yöksi ja istutin idut seuraavana päivänä. Idut olivat väliltä 1-4cm. Pisin itu tiputti kokonaan siemenkotansa pois tuon yön aikana.

Pisin itu nousi ehkä jossain 6-8h pintaan kaarelle, toiseksi pisin nousi seuraavana aamuna aivane pystysuoraan. Noin päivän oli tämä yksi varsi kaarella jonka jälkeen päätti suoristaa ja tukea itsensä maitourkin reunaan.

Hieman malttamattomana mietin, että mikäs on kun ei pienimmästä idusta kuulu mitään. 3 päivää oli ollut mullissa ja päätin hieman iltamöyhyissä möyhiä vähän multaa pois kun pelkäsin että sitä on liikaa päällä... ja zadaam! aamulla oli numeo 3 noussut myös pintaan siemenkota vahvasti vielä kiinni.

Ainiin ja siinä vaiheessa kun laitoin multiin kasvit kastelin mullan läpi + laitoin altakastelun. Siihen asti että kasvit nousivat esiin pidin myös tuorekelmua maitopurkkien päällä :pimp:

edit: ja tosiaan kun kasvatti keittiön loisteputken alla ja matka oli aluksi valoon pitkä niin myös varresta tuli piiiiiiitkä. eli lähelle lamppua taitaa kantsia laittaa.

Pulla

ViestiKirjoittaja Pulla » 20.11.2014 14:00

Näillä vähillä kokemuksilla, parhaiten mulle toiminut että multaan suoraan ja pitää kosteuden sopivana... nyt hydroon idättämässä, niin hanaveteen upottaminen ei vaikuttanut tekevän tulosta ollenkaan, ellei se sitten auttanut viivellä, mutta kun heitin kivivilloihin ja pullo lähdeveteen niin johan lähti 12h sisään itämään 7/8 yleisesti huonohkosti itäväksi pidetyistä simenistä, pH:n jätin säätämättä. Tosin ehkä myös vähän lämpimämpi paikka/vesi.

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 20.11.2014 15:43

Näitä on hauska lukea,
Mulla on parhaiten itänyt siemenet about näin;

Tee 3ltr vettä jossa on n. 10ml GHE bio roots plussaa, kaada shottilasiin snaditsi ja laita siidut kelluun siihen yön yli. Lopuilla turvoitat kookosbriketit.. ( ph siinä 5.5-5-8 )

Kun siidut on tippunut pohjalle, niin mä oon lyöny ne suoraan rukkuun jossa ym. kookosta, n.0,5cm syvyyteen, ja avot, 1-3- pv. niin kaikki on noussut pinnalle.

Juurikin laitoin THSeedsin SagenSour freebiet tuollain, vaikka siidut oli sen näköisiä ettei kummankaan ois pitänyt olla eläväisiä, mutta sieltähän nuo puskee iloisesti kohti valoa..

Sama juttu pistoilla, vaikka ei tänne kuulu, mutta suoraan kookokseen tuolla Rootsi kamalla ja aina on lähtenyt..

Ja joo, aina ei tietenkään kaikki siidut suostu itään, eikä länteen..

d0nn

ViestiKirjoittaja d0nn » 13.1.2015 3:41

Itselläni vakio..

Pieniin muovimukeihin multaa (Usein viime kasvatuksen vanhat mullat), reiät pohjaan ja vuala: http://i.imgur.com/RgpzaPA.jpg (10/10)
Mukien loppuessa käyttänyt myös mielikuvitusta: http://i.imgur.com/yXXpiMB.jpg (19/22)

2pvä sen jälkeen kun taimet tullut pinnalle --> siirto lopullisiin koteihin.

picardo

ViestiKirjoittaja picardo » 13.1.2015 21:35

Jacka kirjoitti:Elikkäs itsellä neljä kpl 0,5l pakasterasioista tehtyjä taimiruukkuja joissa jokaisessa 5reikää pohjassa ja iso aluslautanen johon kaikki mahtuu, maalasin puolihimmeällä mattamustalla ruukut ja alusen jota löysin varastosta ylimääräisenä. Ruukkuihin tulee kekkilän taimimultaa.

Itse olen kokeillut idättää sekä päälle laitettavan muovikelmun kanssa että sitä ilman. En ole huomannut kelmun käytöstä mitään hyötyä. Avain asia on pitää multa sopivan kosteana, ei liian märkä eikä liian kuiva, eikä siihen mitään kelmua tarvita. Ja lämpötila mieluiten lähellä 30 C.

hasispete

ViestiKirjoittaja hasispete » 21.1.2015 6:09

Moro

Minä laitoin siemenet vesilasiin, jossa ne olivat noin 36h. Pientä valkoista oli jo tullut kuoren välistä. Sitten siirsin siemenet kahvilautaselle jossa oli
3 kerrosta vessapaperia, jonka sumuttelin kosteaksi/märäksi. Siementen päälle vielä 3 krs wc-paperia, jotka myös sumuttelin märiksi ja toinen lautanen
ylösalaisin päälle ja lämpimään pimeään paikkaan.

Siemenet olivat toiset 36h paperien välissä ja niissä oli jokaisessa 2-10mm pitkät "juuret" jo. Eilen siirsin sitten ne idätyslaatikkoon, Biolanin istutus/kylvömultaan.
Laitoin siemenet "juuri" alaspäin pinseteillä nuihin pikkuruukkuihin ja sitten peitin hyvin kolon jonka olin tehnyt ja siemenen mullan alle.

Kastelin sen mullan nyt aivan läpimäräksi. Onko tästä haittaa itämiselle/kasvamiselle? Pitääkö siemenet vielä kaivaa ylös ja siirtää hieman kuivempaan multaan, jonka
olisi sitten vain sumutellut kosteaksi? Otin kummiskin pois sen muovikuvun idätysalustan päältä, että hieman saisi kuivahtaa multa, mutta selviääkö nuo idut tuolla?

kaakel1

ViestiKirjoittaja kaakel1 » 21.1.2015 8:38

Itse ainakin laitan ihan mullan päälle mis on ihan parin kolmen millin kolo ja multaa ihan vähän päälle.
Mullast saattaa jopa pilkottaa vähän siemenen toinen pää.
Tämän pidän sitten kosteena.
Siitähän on jotain juttuu ollu et siin siemen kodassakin ois niitä hampun °silmiä° mitä on lehdissäkin et kasvi tietää koska on päivä ja koska yö.
Joku osaa ton hampun silmät kertoo ihan oikeellakin nimellä ite en valitettavasti muista.
Ite kaapisin mullat päältä ja laittasin siemenen kosteeseen multaa.

hasispete

ViestiKirjoittaja hasispete » 21.1.2015 9:10

kaakel1 kirjoitti:Itse ainakin laitan ihan mullan päälle mis on ihan parin kolmen millin kolo ja multaa ihan vähän päälle.
Mullast saattaa jopa pilkottaa vähän siemenen toinen pää.
Tämän pidän sitten kosteena.
Siitähän on jotain juttuu ollu et siin siemen kodassakin ois niitä hampun °silmiä° mitä on lehdissäkin et kasvi tietää koska on päivä ja koska yö.
Joku osaa ton hampun silmät kertoo ihan oikeellakin nimellä ite en valitettavasti muista.
Ite kaapisin mullat päältä ja laittasin siemenen kosteeseen multaa.

No siis olen minä joskus vuosia sitten idättänyt siemeniä, mutta kun en nyt muista tarkalleen, miten se meni. Niin nyt tärkein kysymys oli, että
kuoleeko ne idut tuonne liian märkään multaan, vai kaivanko siemenet/idut ulos tuolta märästä mullasta ja vaihdan kuivemmat mullat?

Valot on jo 24/7 päällä ja valaisimena ihan 23W ESL näin aluksi.

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”