Minun vuoroni avautua; hampun asema nyky-Suomessa

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
FinSpydeR

Minun vuoroni avautua; hampun asema nyky-Suomessa

ViestiKirjoittaja FinSpydeR » 18.8.2004 14:48

Cannabis Sativan - tai siitä saatujen valmisteiden laillisesta asemasta en jaksa jauhaa täällä (tai muuallakaan internetissä) sanaakaan, sen sijaan yritän purkaa ajatuksiani ihmisistä, ennakkoluuloista ja mediasta. Tän voi siirtää tuhkakuppiin jos siltä tuntuu, mut päätin laittaa tänne.

Ensinnäkään, hamppua ei kunnioiteta kasvina, tämä ainoastaan sen takia että osa ihmisistä on todennut että sen kukinnosta voidaan valmistaa terveellistä nautintoainetta. Jos vaikka paikallisen ala-asteen pihalla kasvaisi mm. Psilosybe Semilanceataa (Suippomadonlakkia) tai Panaeolus Subbalteatusta (Reunuskirjohelttaa), joista siis myös voidaan valmistaa huumausaineita, tuskin IL tai IS kirjoittaisi kohujuttuja siitä kuinka lasten elinympäristöstä löytyi hUUmekasveja.. Näin kävisi ainoastaan siinä tapauksessa että siellä kasvaisi viaton 30-senttinen hampuntaimi.

Toisekseen, jos joku sattuu ajamaan ratsiaan hampun vaikutuksen alaisena ja poliisit esim. sylkytestin avulla toteavat näin tapahtuneen, uutisoi media:
"xx-vuotias mies/naishenkilö pysäytettiin normaalissa puhallusratsiassa viime maaliskuussa. Mies/nainen puhalsi alkometriin nollat, mutta sekavan käytöksen takia sylkytestiin otetun henkilön verestä löytyi merkkejä kannabiksen käytöstä (vaikka poliisi ei voi todistaa ollaanko kannabista nautittu esim. 3 päivää ennen testiä). Mies/nainen sai sakot huumaantuneena ajamisesta ja huumausaineen käyttörikoksesta."
Lisäksi 1-5 000 000 suomalaista pitää tätä kyseistä kuskia narkkarina tapahtuneen johdosta.

Myös nuorille suunnattu huumevalistus (tai sen puute) ihmetyttää. Miksi vain pääasiassa ala-asteikäisille ja hieman vanhemmille tyrkytetään propagandaa, pitävätkö päättäjät heitä huumekokeilijoiden riskiryhmänä (LOL), vai ovatko lukiolaiset ja ammattikoululaiset älyllisesti jo liian kehittyneitä nielemään sitä hassisflashback-stooria mitä valistus suomessa on? Omilta ala-asteajoiltani en muista valistuksesta mitään muuta kuin satunnaisten huumausaineiden nimiä; hassis, amfetamiini ja heroiini - ja sen, ettei vierailta ihmisiltä saa ottaa pillereitä. Jos huumevalistus olisi keskitetty siihen 13-16 vuoden ikään (jolloin ollaan vielä peruskoulussa, joten sen voisi toteuttaa helposti), ei minun olisi tarvinnut lukea internetistä mitä ovat hamppu, amfetamiini ja opiaatit. Onneksi vartuin pikkukaupungissa ja luin internetistä, enkä sammuttanut tiedonjanoani esim. piriä kokeilemalla!

Asiasta toiseen.. Tänä vuonna 20-vuotisjuhlaansa viettävä Irti Huumeista Ry on saanut rakennettua itselleen liian "uskottavan" imagon ottaen huomioon että se on samankaltainen vapaamuotoinen yhdistys kuin esimerkiksi SKY. Aika moni ihminen on saanut mielikuvan, että Irti Huumeista Ry olisi virallinen valtion ylläpitämä valistuskanava (tai jotain sinne päin). Onneksi IrtiHuumeista suhtautuu kannabikseen nykyään vähän realistisemmin kun tuossa kymmenisen vuotta sitten.. Silti harmittaa aina kun yrttiä tituleerataan "HUUME"eksi..

voisin vielä jatkaa mutta pitää lähteä hakemaan äitiä töistä...
-peace- :pimp:

reijo hiller
3 tähteä
3 tähteä

Re: Minun vuoroni avautua; hampun asema nyky-Suomessa

ViestiKirjoittaja reijo hiller » 18.8.2004 15:28

Kokonaisuudessaan hyvä, tällaisia avautumisia ja heräämisiä tarvittaisiin enemmänkin. Kommentoinpa nyt jotain ihan ajankuluksi.

FinSpydeR kirjoitti:viime maaliskuussa. Mies/nainen puhalsi alkometriin nollat, mutta sekavan käytöksen takia sylkytestiin otetun henkilön verestä löytyi merkkejä kannabiksen käytöstä (vaikka poliisi ei voi todistaa ollaanko kannabista nautittu esim. 3 päivää ennen testiä). Mies/nainen sai sakot huumaantuneena ajamisesta ja huumausaineen käyttörikoksesta."
Lisäksi 1-5 000 000 suomalaista pitää tätä kyseistä kuskia narkkarina tapahtuneen johdosta.

Tässä suhteessa asia ei käsittääkseni ole ihan näin huonosti. Muistaakseni jossain jo puhuttiinkin, että tuo sylkytesti kattaa viimeiset 24 tuntia - onhan siinäkin vähän liikaa, mutta reilumpaa se silti taitaa olla kuin veritestit.

Mikäli kävisi noin että jää tuosta kiinni ja se pääsee mediaan asti, kannattaisi varmaan ottaa asiakseen ajaa tuota testien epäreiluutta ja kirjoittaa ihan rohkeasti vaan sinne vastine, jossa myöntää käyttäneensä ganjabista mutta ettei ole enää ajaessaan ollut sen vaikutuksen alaisena eikä moista hyväksy.

Myös nuorille suunnattu huumevalistus (tai sen puute) ihmetyttää. Miksi vain pääasiassa ala-asteikäisille ja hieman vanhemmille tyrkytetään propagandaa, pitävätkö päättäjät heitä huumekokeilijoiden riskiryhmänä (LOL), vai ovatko lukiolaiset ja ammattikoululaiset älyllisesti jo liian kehittyneitä nielemään sitä hassisflashback-stooria mitä valistus suomessa

Tässä on epäkohta, mutta onko kukaan puuttunut siihen? Joku vähän enemmän kunnallis- ja koulupolitiikasta tietävä voisi kertoa, mitä kautta koulujen ns. huumevalistajat hankitaan ja mitä materiaalia he oikein valistuksensa pohjalla käyttävät, vai onko kyseessä todellakin heidän omat käsityksensä vastoin parempia faktoja.

Nuorella iällä valistus toteutetaan kai ihan sen takia, että siinä vaiheessa ihmisten asenteita voidaan vielä muokata paremmin. Tosin nykyvalistuksen suunnittellussa ei psykologeilla ole tainnut olla kovin suurta sanansijaa, koska valistus toimii nykyään pikemminkin käänteispsykologiana kuin tietopakettina.

Onneksi IrtiHuumeista suhtautuu kannabikseen nykyään vähän realistisemmin kun tuossa kymmenisen vuotta sitten.. Silti harmittaa aina kun yrttiä tituleerataan "HUUME"eksi..

Huumehan se on, koska se on huumausaine kuitenkin. Tosin samassa mittapuussa alkoholi on huume, mutta sitä kutsutaan päihteeksi, koska se on laillista. "Huume" on juuri sellainen brändisana, jolla mille tahansa saadaan nopeasti vaarallinen ja kammottava leima. Muutostyö on hidasta, mutta mitä enemmän pyrimme puhumaan kannabiksesta päihteenä (silloin kun sitä mielihyvätarkoituksiin käytetään), sitä paremmin muutos positiiviseen suuntaan etenee.

FinSpydeR

ViestiKirjoittaja FinSpydeR » 18.8.2004 15:36

reijo hitler kirjoitti:Mikäli kävisi noin että jää tuosta kiinni ja se pääsee mediaan asti, kannattaisi varmaan ottaa asiakseen ajaa tuota testien epäreiluutta ja kirjoittaa ihan rohkeasti vaan sinne vastine, jossa myöntää käyttäneensä ganjabista mutta ettei ole enää ajaessaan ollut sen vaikutuksen alaisena eikä moista hyväksy.

Harva se päivähän noita saa lukea vähän isompien kaupunkien paikallislehdistä. Sylkytesti on muuten kuulopuheiden mukaan erittäin pätevä, eräs tuntemani henkilö oli nauttinut reilusti kannabista ja hieman amfetamiinia ennen kuljettajan paikalle hyppäämistä. Seisovine silmineen hän sitten puhkui ja puhalsi nollat, ja kaivettiin testeri esille. Testi näytti positiivista kannabista ja amfetamiinia, mutta noin 45 min myöhemmin otettu verikoe osoittautui 4 viikon tutkinnan jälkeen laboratoriossa puhtaaksi. (Ja ei, hänellä ei ollut suhteita kys. poliisilabraan)...

Tosta 24h-jutusta voisi ehkä nostaa kanteen jopa eduskunnalle?

päistikka

ViestiKirjoittaja päistikka » 20.8.2004 11:23

Myös nuorille suunnattu huumevalistus (tai sen puute) ihmetyttää. Miksi vain pääasiassa ala-asteikäisille ja hieman vanhemmille tyrkytetään propagandaa, pitävätkö päättäjät heitä huumekokeilijoiden riskiryhmänä (LOL), vai ovatko lukiolaiset ja ammattikoululaiset älyllisesti jo liian kehittyneitä nielemään sitä hassisflashback-stooria mitä valistus suomessa on?

Minä ainakin muistan selvästi, kuinka vielä lukion toisella koko vuosiaste kutsuttiin juhlasaliin kuuntelemaan valistusta. Joku äijä paasasi siellä eri huumeista kertoen niiden vaikutuksesta ja lopuksi mainitsi kavalan hassiksen. Äijä sanoi että voittehan te internetistä lukea kuinka vaaratonta se on, mutta se ei pidä paikkaansa. Väitettään hän ei kuitenkaan perustellut kertomalla esim. käytön haitoista - kuten oli tehnyt muiden aineiden kohdalla - vaan jatkoi heti perään jollain epämääräisellä flashback-kertomuksella. Meinasin viitata tässä vaiheessa ja kyseenalaistaa valistajan, mutta koska paikalla oli myös arkkikonservatiivinen rehtorimme ja muutama opettaja, niin en leimautumisen pelossa uskaltanut. Ongelmana oli myös se, etten olisi voinut perustella näkemystäni kuin omalla kokemuksellani, mikä tässä maassa ei ole hyväksyttävää saati kannattavaa.

lasiturkki
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja lasiturkki » 20.8.2004 11:51

fairy on sinunki ystäväsi. Kun ajelet autolla tms. menopelillä ja tikkaria kytät suuhun lykkää, raapaise ensin filkkapurkista kielellesi tippa fairyä vähän vilkkaan. Lipilipi polliisisedän tikkaria ja kasvain eipä anturit mittään näytäkkään kun tukkoon menivät kiitos astianpesuaineen tään. :D

ja hampun aseman nyt on sotien jälkeen ollut mitä on täällä saatanan peräpohjolassa. kyllä kuitenkin olen itse tyytynyt nykyiseen kyttien/tullin asenteeseen koska laki on valitettavasti laki. eipä ne mua edes enään ole 10v kuumottanu kun aikoinaan puhuin niille 2h palopuheen muodossa kannabiksen hyveistä ja rikollisuudesta irtautumisesta itse kasvattamalla.
jälkeenpäinkin kuulin kavereiden suusta (asemalla käytyään) että : "ei vittu sen lasiturkin kanssa voi mistään puhua kun vaahtoo vaan ganjan puolesta ja melkein sai meidätkin sitä kasvattamaan!"

kyllä se maalla on ahistavampaa kasvatella (siis jos ei pidä turpaansa kiinni) kun siellä nyt rikoksia tapahtuu niin paljon vähemmän notta joku hullu puutarhuri on suurikin yhteiskunnan vihollinen. ah tietämättömyyttä.
:x vitut siitä. tsadiiis homma muuttui jo about. 5v sitten liberaalimmaksi, eikä puskista saa enää kuin sakkoja jos niitäkään. (sääntö tosin vahvistaa poikkeuksen).

miettikääpä mm. sitä että saatanan santavuori antoi yhdelle mun parhaista frendeistä suomen suurimman tuomion peeällästä. ja vittu
se lusi jonkun saatanan paskan takia yli 10v. siitä on kiva vedellä kukkahattutätien johtopäätöksiä kun oma lapsi jää juopon auton alle ja lusii yhden vitun vaivaisen vuoden ja jostain saatanan aasinpaskasta istutaan perkele puol elämää. on tää niin oikein. (joo ei oo suomessa
tää hemmo enää, arvatkaa vaan korvausten määrä jos ois jääny voudin
palkeita puhalteleen ja tekeen sille kokolattiamattoo)

Gannan asema nyt saa olla ihan mitä vittua vaan, minähän sen parhaiten kuitenkin omalta kohaltani tiedän. että missä vittu mennään. :D

haista suomi iso paska!

keep it green! :yes:

editor note: röl prkl, tulipa sekava teksti. älä siis kirjoita yhtä tekstiä yhteen hengenvetoon niinkuin minä. :laugh:
::: lasiturkki :::

GanjaBaba
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja GanjaBaba » 20.8.2004 13:41

miettikääpä mm. sitä että saatanan santavuori antoi yhdelle mun parhaista frendeistä suomen suurimman tuomion peeällästä. ja vittu
se lusi jonkun saatanan paskan takia yli 10v.

Kymmenen vuotta pelkistä hassiskaupoista? Valotas nyt vähän taustoja. Muistaaksen tuollainen tapaus oli jokunen vuosi sitten ja tuomittu vetosi siihen että kyseessä oli vain ja ainoastaan suhteellisen harmiton hasis. Onko kyseessä peräti sama tapaus? Sain sen käsityksen että se on ainoa laatuaan. Olisko kyse ollut reilusta sadasta kilosta tavaraa.

lasiturkki
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja lasiturkki » 20.8.2004 21:03

jokunen vuosi on todessa 10v. sitten tapahtunut tapahtumaketju. En valota muuta kuin kasvejani. ;) Katos huvikses mitä kyseinen heebo maalasi kiven sisään jouduttuaan. Maalauksen nimi on "Rouva Syyttäjän Lounas". En voinu ees seinälle heittää kun on niin vitun kohtuu kipee maalaus. Ahdistaa kun sitä kattelee. :x
MAALAUS!

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.8.2004 11:49

10 vuotta, aivan järjetöntä....mutta toi maalaus on todella upea, ahdistava myös, varmasti vielä enemmän sulle joka tiedät asiasta paljon meitä muita enemmän...hienoisia Dali vaikutteita olen aistivanani.....onko kyseinen henkilö maalannut enemmänkin...? (näin asiasta ihan toiseen?)

lasiturkki
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja lasiturkki » 21.8.2004 17:07

onhan se maalannut paljonkin. ko. henkilön tauluja löytyy kaikkialta suomenmaan sisäpuolelta, varmaankin seiniltä. Ja todellakin kyseessä on öljyvärityö jonka raapasin kaapista ja digikuvasin. Ai että näyttää ritulta? :lol: sitä mäkin tossa aikoinaan kattelin... :laugh:

anonyymix

ViestiKirjoittaja anonyymix » 24.8.2004 10:58

fairy on sinunki ystäväsi. Kun ajelet autolla tms. menopelillä ja tikkaria kytät suuhun lykkää, raapaise ensin filkkapurkista kielellesi tippa fairyä vähän vilkkaan. Lipilipi polliisisedän tikkaria ja kasvain eipä anturit mittään näytäkkään kun tukkoon menivät kiitos astianpesuaineen tään.

Mitä mitä!!??!!!?? Toimiiko todella ja onko tästä jollain tosiaan omakohtaisia kokemuksia?? Alkometriähän tässä nyt tarkoitettiin :shock: :?: :!:

(Toivottavasti ei tule kahteen kertaan kun eka postaus hävisi jonnein)
Pitääkö sitä pirun disclaimeria hakata aina kahteen kertaan ennenkuin pääsee sisään! :evil:

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 24.8.2004 11:22

Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä, että autoilu on tarkoitettu tapahtuvaksi selvinpäin.

FinSpydeR

ViestiKirjoittaja FinSpydeR » 25.8.2004 9:50

Luultavasti tuo fairykikka on sylkytestiä varten, vai ovatko suomalaiset oikeasti niin tyhmiä että viinaa kittaavat ja rattijuoppoilevat oikein olan takaa mutteivät kolmessakymmenessä vuodessa keksi keinoa huijata alkometriä? tuskin..

edwin on oikeassa. autoilu on tarkoitettu tehtäväksi selvin päin, ja tällä foorumilla keskustellaan kannabiksesta ja hampunkasvatuksesta. käyttäkää siis järkeänne ;)

peace!

Palaa sivulle “Politiikka ja media”