Telekuuntelu ja tekstiviestit?
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Re: Telekuuntelu ja tekstiviestit?
RuskeaEläin:
Voisitko kertoa meille kaikille kuinka paljon sinä ylipäätään tiedät tietotekniikasta? Itte oon opiskellut aihetta 4 vuotta yliopistolla ja tunnen aika monta asiaan perehtynyttä ihmistä, jotka oikeastikin tietävät mikä on mahdollista ja mikä ei. Naama täyttyy hymystä ja mieli säälistä, kun lukee sun selityksiä, miksi jokin ei ole mahdollista. Alan jo epäillä, että oot kyttä joka vain yrittää tyynnyttää porukkaa täällä...
'
Poliisin ei tarvitse koodata omaa vakoilusoftaa. Riittää, että muuttelee puhelimen ohjelmistorajapintoja, siten että pystyy käyttämään lähetystä ja vastaanottoa, kun puhelin on standby tilassa. Toinen vaihtoehto on palkata joku freelance-hakkeri, joka varastaa softat kännykkävalmistajilta ja pienillä muutoksilla on vakoilusofta valmis. Luuletko, että poliisilla on moraalia olla tekemättä näin?
Jos vainottaa, niin pidä poiskytkettyä puhelinta olevien kaiuttimien vieressä. Jos kuuluu GSM:lle tyypillistä häiriöääntä, niin kannattaa käydä vaihtamassa puhelin...
Voisitko kertoa meille kaikille kuinka paljon sinä ylipäätään tiedät tietotekniikasta? Itte oon opiskellut aihetta 4 vuotta yliopistolla ja tunnen aika monta asiaan perehtynyttä ihmistä, jotka oikeastikin tietävät mikä on mahdollista ja mikä ei. Naama täyttyy hymystä ja mieli säälistä, kun lukee sun selityksiä, miksi jokin ei ole mahdollista. Alan jo epäillä, että oot kyttä joka vain yrittää tyynnyttää porukkaa täällä...
'
Poliisin ei tarvitse koodata omaa vakoilusoftaa. Riittää, että muuttelee puhelimen ohjelmistorajapintoja, siten että pystyy käyttämään lähetystä ja vastaanottoa, kun puhelin on standby tilassa. Toinen vaihtoehto on palkata joku freelance-hakkeri, joka varastaa softat kännykkävalmistajilta ja pienillä muutoksilla on vakoilusofta valmis. Luuletko, että poliisilla on moraalia olla tekemättä näin?
Jos vainottaa, niin pidä poiskytkettyä puhelinta olevien kaiuttimien vieressä. Jos kuuluu GSM:lle tyypillistä häiriöääntä, niin kannattaa käydä vaihtamassa puhelin...
"Kaksinaismoralismi ei luo katu-uskottavuutta"
- RuskeaElain
Sidd kirjoitti:RuskeaEläin:
Voisitko kertoa meille kaikille kuinka paljon sinä ylipäätään tiedät tietotekniikasta? Itte oon opiskellut aihetta 4 vuotta yliopistolla ja tunnen aika monta asiaan perehtynyttä ihmistä, jotka oikeastikin tietävät mikä on mahdollista ja mikä ei. Naama täyttyy hymystä ja mieli säälistä, kun lukee sun selityksiä, miksi jokin ei ole mahdollista. Alan jo epäillä, että oot kyttä joka vain yrittää tyynnyttää porukkaa täällä...![]()
'
Taidat trollata?
Mutta olkoot. No sanotaankos näin että olen valmistunut monta vuotta sitten yliopistosta ja työelämässä olen jopa joskus törmännyt puhelimien ohjelmistokehitykseen. Sinä et ainakaan juttujesi perusteella ole. "Ohjelmistojen rajapintojen muuttaminenhan" on juuri tuollaisen vakoilusoftan koodaamista. Ei siellä siis tarvitse olla mitään yhtä erityistä ohjelmaa josta voisi sanoa että: "tuossa on sitten pojjaat se vakoilusofta." Kuten jo aikaisemmin sanoin niin ei poliisille riitä että joku freelancer-kräkkeri onnistuisikin varastamaan jonkin puhelimen softan ja työkalut softan tekemistä varten. Tuon kräkkerin pitäisi onnistua varastamaan aina kaikkien valmistajien uusimpien puhelinten ohjelmistot ja työkalut. (Käytän sanaa kräkkeri siksi koska olen sen verran vanhanaikainen että minun maailmassani hakkeri on vielä erittäin osaava tietokonejärjestelmistä kiinnostunut nörtti joka ei auta poliisia tekemään tuollaisia laittomuuksia.)
Toisaalta. Jos todella uskot että poliisi käyttää freelancer hakkereiden tekemiä ohjelmia vakoillaakseen ihmisiä niin en usko että voin millään järkevällä argumentilla enää vakuuttaa sinua. Muista pitää foliohattu syvällä päässä mutta varo ettei se kiristä liikaa.
Voisitko muuten eritellä miksi edellisissä viesteissä sanomani asiat olivat mielestäsi "säälittäviä." (Ihan vain kiinnostuksen vuoksi että osaa mahdollisella seuraavalla kerralla kiertää mahdolliset sudenkuopat.) Et ole itse esittänyt mitään "faktaa" joka asettaisi omat näkemykseni jotenkin kyseenalaiseksi. Pitäisikö kaikkien uskoa että sinä olet oikeassa ja minä väärässä vain sen takia että sinä olet opiskellut 4 vuotta aateekoota yliopistossa, ja tunnet monia ihmisiä jotka tietävät miten asiat ovat? Tunnen minäkin monia ihmisiä jotka tietävät paljon asioita mutta miten se voi tehdä omista mielipiteistäni vakuuttavampia? Ja tuo poliisikortti olikin aika kätevä. Vähän niinkuin newsseissä usein esiintyvä hitler-kortti.
Lopuksi. Tuo kaiuttimen kuunteleminen on ihan naurettavaa soopaa
-
Epähenkilö
RuskeaElain kirjoitti:Viestini tarkoitus oli sanoa että hampun kasvattaminen ei ole sellainen rikos että poliisi haaskaisi resursseja kehittääkseen vakoiluohjelmaa, vaikka se olisi TEORIASSA mahdollista. Eiköhän poliisilla ole kustannustehokkaampiakin tapoja kerätä todistusaineistoa?
Laiton kotietsintä, anyone?
-
Epähenkilö
RuskeaElain kirjoitti:Lopuksi. Tuo kaiuttimen kuunteleminen on ihan naurettavaa soopaa
(Tämä on sitten aivan kuvitteellista, en ole paranoidi.)
Miksi? Eikö sinua vainottaisi, jos vaikkapa tietokonelaittoistosi vieressä olisi suljettu GSM-puhelin (eikä muita kännyköitä lähimainkaan), ja kaiuttimet alkaisivat tuottaa sitä tyypillistä häiriöääntä? Entä, jos ääni vieläpä loppuisi sillä sekunnilla kun väännät akun irti?
- High_Priest
"Lentääkö" tekstiviestit tai puhelut sillä tavalla et ne tulee haistelemaan sitä sun puhelinta et onko se päällä ja jos ei oo niin sit ei oo. Se vois selittää tuon edellisen.
Vai lähteekö palveluntarjoajalta ensin sellanen puhelin-päällä-vai-ei signaali ja jos on päällä, niin sitten vasta itse asia. Vai puhelin on koko ajan jossain pienessä yhteydessä operaattoriin?
Ite aina naureskelen et "siinä on jonkun tekstiviesti eksyny", kun käy tollanen säksätys
Mä oon varmaan erilainen hampuusi kun voin 100% varmaksi sanoa et mun puhelinta ei kuunnella. En ole niin paha poika
Vai lähteekö palveluntarjoajalta ensin sellanen puhelin-päällä-vai-ei signaali ja jos on päällä, niin sitten vasta itse asia. Vai puhelin on koko ajan jossain pienessä yhteydessä operaattoriin?
Ite aina naureskelen et "siinä on jonkun tekstiviesti eksyny", kun käy tollanen säksätys
Mä oon varmaan erilainen hampuusi kun voin 100% varmaksi sanoa et mun puhelinta ei kuunnella. En ole niin paha poika
- RuskeaElain
Epähenkilö kirjoitti:RuskeaElain kirjoitti:Lopuksi. Tuo kaiuttimen kuunteleminen on ihan naurettavaa soopaa
(Tämä on sitten aivan kuvitteellista, en ole paranoidi.)
Miksi? Eikö sinua vainottaisi, jos vaikkapa tietokonelaittoistosi vieressä olisi suljettu GSM-puhelin (eikä muita kännyköitä lähimainkaan), ja kaiuttimet alkaisivat tuottaa sitä tyypillistä häiriöääntä? Entä, jos ääni vieläpä loppuisi sillä sekunnilla kun väännät akun irti?
Voihan foliohattu
Toki jos suljettu puhelin aiheuttaa häiriöääniä niin kyllähän se on aika kummallista. (Uskon toki että vaikka kuinka monelle on näin tapahtunut
(Muistikuvani kännykkäverkkojen toiminnasta ovat hieman hämärät joten alla saattaa olla pieniä virheitä. Periaatteen pitäisi kuitenkin olla suurinpiirtein oikein.)
Esimerkki. Minulla on autossa erittäin huono autoradio joka ottaa kännykästä häiriösignaalia jos laitan kännykän etupaneelissa olevaan lokeroon. Häiriö ei kuitenkaan kuulu koko aikaa vaan pelkästään silloin kun puhelimeen tulee puhelu/tekstiviesti, tai silloin tällöin kun siirryn yhden tukiaseman alueelta toiselle. Yleensä huomaan että tuo tukiasemasta toiseen hyppäyksestä aiheutuva häiriö kuuluu aina suurinpiirtein samoissa paikoissa.
Luulisin että kännykkä keskustelee tukiaseman kanssa myös silloin kun en kuule kaiuttimista häiriösignaalia. (En ole varma.) Toisaalta tiedän sen että yleensä kännykkä ei lähetä paljon mitään signaalia vaan pääasiassa kuuntelee vain tukiasemia. Syy tähän on se, että kännykkä koittaa säästää virtaa mahdollisimman paljon. Kun kännykkään on tulossa puhelu/tekstiviesti niin tukiasema alkaa lähettää signaalia jonka kännykkä huomaa kun se seuraavan kerran herää kuuntelemaan tukiasemia. Tämän jälkeen kännykkä alkaa aktiivisesti juttelemaan tukiaseman kanssa. Tästä aktiivisesti juttelusta kuuluu se pörinä esim. huonosti suojatuissa radioissa. Kun kännykkä siirtyy yhden tukiaseman alueelta toiselle niin myös silloin se rekisteröi itsensä uuteen tukiasemaan. Tämäkin ilmeisesti vaatii että kännykkä kommunikoi tukiaseman kanssa. Ja taas kuuluu pörinää.
Tukiasema/matkapuhelinverkko voi paikantaa kännykän vain silloin kun se lähettää signaalia. Passiivista kännykkää (=ei lähetä signaalia koska se on esim. sammutettu) ei voi jäljittää. Tukiaseman huipulla ei siis ole mitään pyörivää puolipalloantennia kuten Aku Ankassa joka paikantaisi kännyköitä. Paikannus toimiii siten, että eri tukiasemat kuulevat kännykän lähettämän signaalin hieman eri aikaan. Tukiasemat tietävät myös sijaintinsa suhteessa toisiinsa. Kun tarpeeksi moni tukiasema kuulee kännykän signaalin niin noista tiedoista voidaankin sitten laskea jollakin tarkkuudella kännykän sijainti. Tuo paikannus ei ole kauhean tarkkaa johtuen siitä että signaali esim. heijastuu rakennuksista matkalla kännykästä tukiasemaan.
Vielä lopuksi. Stereoista ei kuulu tukiaseman signaalia. (Ellet asu tukiaseman alla, jos sielläkään.) Jos radiosi röpöttää niin syynä on kännykkäsi lähettämä signaali, ei tukiaseman. Radiosignaali vaimenee muistaakseni etäisyyden neliössä. (Ei jaksa muistaa, korjatkaa.) Siksi kännykänkin signaali aiheuttaa kuuluvan häiriön vain silloin kun se on todella lähellä esim. huonosti suojattua radiolaitetta. Jo muutaman metrin päästä signaali on niin heikko ettei häiriötä kuule korvin.
Tämä oli ainakin minun osaltani viimeinen viesti tähän ketjuun
Tuo prepaid-simmi esimerkki oli sitten ihan täysin mutua mutta eikös kuulostanutkin vakuuttavalta että noihan se poliisi tietysti toimii?
Oikeilla jäljillä ollaan. Voisin pystyä pari tarkennusta laittamaan vielä, tosin mikään asiantuntija en ole. Eli suljetun puhelimen ei pitäisi tietääkseni lähettää signaalia, itseasiassa sen ei pitäisi tässä vaiheessa tehdä yhtään mitään, ei myöskään kuunnella tukiasemaa. Eiköhän tuo GSM ole ihan julkisesti speksattu, jos tuo oikeasti kiinnostaa ja tykkää lukea teknisiä dokumentteja
Penkomisen voi aloittaa vaikkapa täältä.
Toiseksi, tukiasema ja puhelin keskustelevat keskenään juurikin tukiaseman vaihtuessa. Muulloin tukiasema kyselee puhelimelta ehkä parin tunnin välein, vieläkö se on alueella. Aktiivisesti paikannettaessa tukiaseman saa varmaan kyselemään kännykkää ihan milloin vain, mutta kyselyihin kännykkä vastaa vain, kun se on verkossa ja näin ollen kuulee kyselyt. Kaikki tukiaseman vaihdokset tallentuvat operaattorin tietokantaan ja viranomaiset voivat halutessaan pyytää tiedon operaattorilta vaikkapa kaikista auki olleista liittymistä tietyssä paikassa tiettyyn aikaan.
Näin, kyllä henkilön liikkeiden seuraaminen puhelimen avulla on aika helppoa ihan normaalisti käytettävillä olevilla keinoilla. Prepaid-liittymä ei ole mikään hyvä suojakeino, kuten RuskeaEläin epäilikin. Eetterissä leijuu myös puhelimen IMEI-koodi SIM-kortin numeron lisäksi, jota voi käyttää myös apuna yhdistelyssä.
Jos vainotukset saavat legendaariset mittasuhteet, osta käteisellä kännykkä, pistä siihen prepaid-liittymä, äläkä pidä sitä päällä koskaan, paitsi satunnaisesti ympäri kaupunkia ja olet varma ettei sinua seurata
Itse en jaksa kuumottaa tällaisia, en usko ettö poliisi laittaa ketään kuunteluun tai seurantaan ellei epäile myyntiä tms. Helpompaa vaan tulla penkomaan kämppä.
Niin, siis tuo legenda suljetun puhelimen salakuuntelusta lähti liikkeelle kun "paljastui", että jollain tietyllä koodilla joskus jonkun Nokian luurin sai aktivoitua lähietäisyydeltä salakuuntelulaitteeksi, olisko ollut erään suurvallan viranomaisten painostuksesta. Vahvistusta tähän ei tietääkseni ole, mutta olen melko varma että vaikka puhelimessa tällainen ominaisuus olisikin, ei Suomen viranomaisilla ole keinoja eikä lupia tällaiseen. Ei vissiin mene enää telekuuntelun piikkiin.
Toiseksi, tukiasema ja puhelin keskustelevat keskenään juurikin tukiaseman vaihtuessa. Muulloin tukiasema kyselee puhelimelta ehkä parin tunnin välein, vieläkö se on alueella. Aktiivisesti paikannettaessa tukiaseman saa varmaan kyselemään kännykkää ihan milloin vain, mutta kyselyihin kännykkä vastaa vain, kun se on verkossa ja näin ollen kuulee kyselyt. Kaikki tukiaseman vaihdokset tallentuvat operaattorin tietokantaan ja viranomaiset voivat halutessaan pyytää tiedon operaattorilta vaikkapa kaikista auki olleista liittymistä tietyssä paikassa tiettyyn aikaan.
Näin, kyllä henkilön liikkeiden seuraaminen puhelimen avulla on aika helppoa ihan normaalisti käytettävillä olevilla keinoilla. Prepaid-liittymä ei ole mikään hyvä suojakeino, kuten RuskeaEläin epäilikin. Eetterissä leijuu myös puhelimen IMEI-koodi SIM-kortin numeron lisäksi, jota voi käyttää myös apuna yhdistelyssä.
Jos vainotukset saavat legendaariset mittasuhteet, osta käteisellä kännykkä, pistä siihen prepaid-liittymä, äläkä pidä sitä päällä koskaan, paitsi satunnaisesti ympäri kaupunkia ja olet varma ettei sinua seurata
Itse en jaksa kuumottaa tällaisia, en usko ettö poliisi laittaa ketään kuunteluun tai seurantaan ellei epäile myyntiä tms. Helpompaa vaan tulla penkomaan kämppä.
Niin, siis tuo legenda suljetun puhelimen salakuuntelusta lähti liikkeelle kun "paljastui", että jollain tietyllä koodilla joskus jonkun Nokian luurin sai aktivoitua lähietäisyydeltä salakuuntelulaitteeksi, olisko ollut erään suurvallan viranomaisten painostuksesta. Vahvistusta tähän ei tietääkseni ole, mutta olen melko varma että vaikka puhelimessa tällainen ominaisuus olisikin, ei Suomen viranomaisilla ole keinoja eikä lupia tällaiseen. Ei vissiin mene enää telekuuntelun piikkiin.
-
ams10
Kaveri jäi tuossa taannoin kiinni ja oltiin lähetelty pari tekstiviestiä kasvatuksiin liittyen. Kaverin juttu on mennyt jo oikeuteen. Voinko siis lakata kuumottelemasta vai voivatko poliisit penkoa kaverini tekstiviestejä vielä, vaikka juttu on jo oikeudessa?
Kyllä teletunnistetietoja tallenetaan ja otetaan mahdollisesti uuden rikoksen yhteydessä esille.
Naurettavaa vaan tämä kun porukka kuumottelee puhuu salakieltä puhelimessa laitetaan sala viestejä (tuo vihreetä maalia 10 mulle) jne
Ne jotka seuraa sinun tai minun puhelin liikenettä ovat jo oppineet kaikenmaailman sala nimet / osto termit .
Jos olet riskianalyysi listalla niin sinua myös tullaan jatkossa tarkkailemaan, lopeta kuumottelu, se joka leikkiin alkaa leikin kestää
Naurettavaa vaan tämä kun porukka kuumottelee puhuu salakieltä puhelimessa laitetaan sala viestejä (tuo vihreetä maalia 10 mulle) jne
Ne jotka seuraa sinun tai minun puhelin liikenettä ovat jo oppineet kaikenmaailman sala nimet / osto termit .
Jos olet riskianalyysi listalla niin sinua myös tullaan jatkossa tarkkailemaan, lopeta kuumottelu, se joka leikkiin alkaa leikin kestää
No niin kysymystä nyt vähän niille joiden puhelinta on kuunneltu. Ostin kaverilta vähän aikaa sitten puhelimen. Liittymä on sama kuin ennekin. Mutta nyt on porukka kenen kanssa jutellu alkanu sanomaan, että puhelin kaikuu. Itselle ei mitään kaikua kuulu vaan toiseen päähän. Puhelimesta sen verran, että se on kerran tippunu vesilammikkoon ja muutaman kerran taskusta, mutta pelittää siitä huolimatta. Entisessä puhelimessa ei ollut mitään kaiku systeemiä. Ja tää puhelin siis on ostettu viime viikon maanantaina, ettei siis kovin kauaa sitten. Ja tää kaikuminen on vasta vähän aikaa sitten ollu. Elikkä te jotka tiedätte asiasta/tai puhelinta kuunneltu, niin onko kaikuminen merkki kuuntelusta? Mikään suurrikollinen ole, muutamia näpistyksiä ( kaljaa ) tullu tehtyä ja 3 kertaa jääny kasvatuksesta kiinni. Alkanu vaan vähän kuumottaa...
-
betoni
hartsinen kirjoitti:No niin kysymystä nyt vähän niille joiden puhelinta on kuunneltu. Ostin kaverilta vähän aikaa sitten puhelimen. Liittymä on sama kuin ennekin. Mutta nyt on porukka kenen kanssa jutellu alkanu sanomaan, että puhelin kaikuu. Itselle ei mitään kaikua kuulu vaan toiseen päähän. Puhelimesta sen verran, että se on kerran tippunu vesilammikkoon ja muutaman kerran taskusta, mutta pelittää siitä huolimatta. Entisessä puhelimessa ei ollut mitään kaiku systeemiä. Ja tää puhelin siis on ostettu viime viikon maanantaina, ettei siis kovin kauaa sitten. Ja tää kaikuminen on vasta vähän aikaa sitten ollu. Elikkä te jotka tiedätte asiasta/tai puhelinta kuunneltu, niin onko kaikuminen merkki kuuntelusta? Mikään suurrikollinen ole, muutamia näpistyksiä ( kaljaa ) tullu tehtyä ja 3 kertaa jääny kasvatuksesta kiinni. Alkanu vaan vähän kuumottaa...
Yleensä selittyy sillä että on äänenvoimakkuus niin kovalla että ääni kantautuu puhelimen kaiuttimesta mikrofoniin ja sen takia kiertää.
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla selitys sille, miksi se puhelin kaikuisi kuunneltaessa. Hyvin vahva urbaanilegendan haju on kyllä koko hommassa.
-
foliohattu
- 1 tähti

Tm3 kirjoitti:Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla selitys sille, miksi se puhelin kaikuisi kuunneltaessa. Hyvin vahva urbaanilegendan haju on kyllä koko hommassa.
mä luulen, että analogisessa maailmassa tällä on voinu ollakki joku pointti. tyyliin kierto ku on piuhoja vedetty nauhottimiin.. mut joo, digitaalisessa nykymaailmassa ei hiiren klikkailusta paljon kaikua tuu, ja nauhotteetki saadaan varmaan kätevästi mp3 -muodossa.
kyllä ne poliisit aikanaan kertoo jos on kuunneltu.
Ilmoittavat jos asia rypäs menee oikeuteen, eli jos esitutkintamateriaalia aiotaan käyttää oikeudessa. Tällöin usein jopa syyttämättä jääneet saavat ilmoituksen valvonnasta.
Mutta normaalisti 90% valvonnasta jätetään ilmoittamatta. Ja dataliittymien (adsl/kaapeli) täysin.
Mutta normaalisti 90% valvonnasta jätetään ilmoittamatta. Ja dataliittymien (adsl/kaapeli) täysin.
Parin päivän sisällä kuulunut puhelimesta kesken puhelun ikäänkuin faxin "soittoääni". Tätä kestää n. 2-3 sekuntia. En ole kuumotellut asiasta, mutta nyt alkoi kiinnostamaan onko muilla vastaavia kokemuksia. Selvää rahan haaskaustahan minun seuraamiseni olisi koskapa en kasvata enkä diilaa. Muutamien grammojen ostamisista kiinni saaminen tuskin poliiseja paljon lämmittäisi että sikäli...
"What`s So Funny About Peace, Love And Understanding?"
fin1000w kirjoitti:..Mutta normaalisti 90% valvonnasta jätetään ilmoittamatta. Ja dataliittymien (adsl/kaapeli) täysin.
Eikö niitten ookkaan pakko ilmottaa siittä että vakoilee kansalaisia.
Nyt ainakin kuumotus nous entistä suuremmalle asteelle. Onko tietoo kauan ne saa kalastel "todisteita" jos puhelimeen ei höpötä asioita kovaan ääneen eikä käytä koodikieliä.
"People look strange, When youre a stranger"
- Vihreevoima
- 2 tähteä

Lazla kirjoitti:Eikö niitten ookkaan pakko ilmottaa siittä että vakoilee kansalaisia.
Pakko on ilmoittaa vasta kun jäävät rysän päältä kiinni tai muuten todistettavasti. Sitä ennen ei poliisinkaan ole mikään pakko myöntää rikkoneensa lakia.
Lazla kirjoitti:Onko tietoo kauan ne saa kalastel "todisteita"
Käytännössä siihen asti kunnes jäävät kiinni ja saavat tuomion raastuvassa. Siis Suomeksi: niin pitkään kuin lystäävät.
Palaa sivulle “Politiikka ja media”