Lakialoite poliisin kotietsinnän rajoittamiseksi

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Hanssi

Lakialoite poliisin kotietsinnän rajoittamiseksi

ViestiKirjoittaja Hanssi » 23.11.2012 15:40

Kuka haluaisi valmistella lakialoitteen poliisin pakkokeinoihin kuuluvan kotietsinnän rajoittamisesta?

Nyt kun 9v. tytön tekijänoikeusrikoksen takia suoritettu kotietsintä on tapetilla media varmasti etsii ja löytää lisää epäkohtia kotietsinnän oikeudenmukaisuudesta.
Kotietsintää voitaisiin rajoittaa esim. ”saa suorittaa jos epäillään rikoksesta josta max rangaistus 5 vuotta.” Tämähän ei sodi kenenkään oikeudentajua vastaan jos rajoitetaan poliisin valtuuksia rikkoa ihmisten yksityisyydensuojaa kyseenalaisissa tapauksissa.

Kansalaisaloite vetämään ja lakialoite eduskunnan käsittelyyn. Kuinka monen poliitikon luulette puolustavan poliisin toimia tällaisissa tapauksissa?
No okei, Päivi Räsänen varmasti puolustaa mut enemmistö olisi vastaan.

muggg

Re: Lakialoite poliisin kotietsinnän rajoittamiseksi

ViestiKirjoittaja muggg » 23.11.2012 17:06

Eri rikosten rangaistusaikoja tulisi muuttaa. Nykyään lähes jokainen rikos täyttää kotietsintään vaadittavan "tai korkeintaan 2v vankeusrangaistus" kohdan. Muuten tämä foorumi tuskin on oikea paikka jos haluat asiaa edistää. Aloitteessa on syystä vaadittu 50 000 allekirjoitusta. Jo aloitteen valmistelu on usean ihmisen urakka.

Muuten kyseessä on yksittäistapaus, jonka kansa unohtaa pikaisesti. Suomessa on kuitenkin vahva alamaisuuden ja totalitarisuuden ilmapiiri, jolloin poliisi nauttii vahvaa luottamusta. Toisaalta viime vuosikymmenien kehitys on poistanut poliisin katukuvasta täysin harvaan asutuilla alueilla. Räsänen voisi kertoa rosvoille, että poliisi noudattaa virka-aikoja eikä yöllä ole sopivaa rötöstellä. Poliisin tai ambulanssin vasteaika Itä-Suomessa on suurien kaupunkien ulkopuolella.. pitkä.

jutilantimo

ViestiKirjoittaja jutilantimo » 23.11.2012 18:39

Itelle ainaki maistus, että tuohon pakkokeinolakiin tulis muutosta. Poliisit kävi pari viikkoa sitten kylässä, ja sisälle mentiin pakkokeinolain avulla. Olin menossa kämppään sisälle hakemaan kameraa kun poliisit käytävässä ilmoitti, että nyt tehään kotietsintä. Eihän se käyny tietenkään päinsä, että kuvataan. No sitten tuli kuitenkin niin kiire, että piti alkaa kuumottamaan avaimia. "Kämpässä voi olla joku"- riittää tässä maassa syyksi, vaikka kotietsinnän kohde tietää tarkkaan, että kämpässä ei voi mitenkään olla ketään.

Kotietsinnän määrännyt setä kielsi kuvaamisen.

Raiskattu olo tulee, kun kytät saa tunkeutua kämpille valheiden avulla, etkä saa edes oikeutta ottaa todisteita tapahtuneesta. Sisällä sitten esitetään, että ei muka haluttas osallistua koko toimintaan, mutta osallistutaan kuitenki kun käskyt tulee ylhäältä. Mikäs se onkaan, joka tekee epämiellyttäviä asioita rahasta...

Kiinnijääminen ei vois nyt enää vähempää kiinnostaa, mutta kyllä meni muutaman yön unet aluks. Hyvin osasivat tulla pahimman stressin keskellä käymään. Nyt keskitytään vaan valtiolle aiheutuvien kulujen maksimointiin.

Olen käynyt selittämässä tilanteen oikeusavussa. Kaikki ovat sitä mieltä, että tilanteessa ei ole tehty mitään väärää.

Suomessa poliisi saa rikkoa EU-lainsäädännön edellyttämiä ihmisoikeuksia ihan laillisesti.

Hanssi

ViestiKirjoittaja Hanssi » 23.11.2012 21:20

"Eri rikosten rangaistusaikoja tulisi muuttaa. Nykyään lähes jokainen rikos täyttää kotietsintään vaadittavan "tai korkeintaan 2v vankeusrangaistus" kohdan."

Mielestäni rikosten rangaistusaikoja ei tule muuttaa, vaan kyseenalaiseksi tulisi asettaa poliisin omankäden oikeus päättää tunkeutumisesta ihmisten kotia pienten rikkeiden takia. Kynnys kotietsinnän suorittamiseen on, niin kuin muggg mainitsit, nykyisellään hyvin matala. Lakialoitteessa voitaisiin säilyttää virkamiehen oikeus päättää kotietsinnästä, mutta se koskisi rikoksia joista tuomittava maksimirangaistus on yli 2 vuotta vankeutta. Tätä pienemmissä rikoksissa päätöksen kotietsinnästä tekisi tuomioistuin.
Saavutettava hyöty on mielestäni ilmeinen, koska nykyisellään suurin osa kotietsinnöistä suoritetaan huumausainerikoksia selvitettäessä. Huumausainerikoksen (joksi kasvattelu luetaan), tekijänoikeusrikkomuksen ja monen muun yleistä turvallisuutta vaarantamattoman rikoksen kohdalla kotioven kynnyksen tulisi olla korkeampi virkamiehen ylittää.

Hamppukansan ajamana lakialoite on tietysti helppo leimata pelkästään poliisin pakoiluksi. Yleistä oikeustajua loukkaavia tapauksia sattuu kuitenkin poliisin toimesta ilman hampuuseitakin, joten lakialoitteen markkinoiminen tulisi suorittaa ilman assosiaatiota kannabikseen.
Olen muggg kanssasi erimieltä mitä tulee tämän foorumin sopivuuteen saattaa alulleen lakialoite, onhan täällä jo saatettu alulleen yksi, toista puuhataan ja muutenkin jengi jakaa kiinnostuksen muokata yhteiskuntaa oikeudenmukaisemmaksi.

Peace :pimp:

muggg

ViestiKirjoittaja muggg » 24.11.2012 11:53

jutilantimo kirjoitti:Itelle ainaki maistus, että tuohon pakkokeinolakiin tulis muutosta. Poliisit kävi pari viikkoa sitten kylässä, ja sisälle mentiin pakkokeinolain avulla. Olin menossa kämppään sisälle hakemaan kameraa kun poliisit käytävässä ilmoitti, että nyt tehään kotietsintä. Eihän se käyny tietenkään päinsä, että kuvataan. No sitten tuli kuitenkin niin kiire, että piti alkaa kuumottamaan avaimia. "Kämpässä voi olla joku"- riittää tässä maassa syyksi, vaikka kotietsinnän kohde tietää tarkkaan, että kämpässä ei voi mitenkään olla ketään.

Raiskattu olo tulee, kun kytät saa tunkeutua kämpille valheiden avulla, etkä saa edes oikeutta ottaa todisteita tapahtuneesta. Sisällä sitten esitetään, että ei muka haluttas osallistua koko toimintaan, mutta osallistutaan kuitenki kun käskyt tulee ylhäältä. Mikäs se onkaan, joka tekee epämiellyttäviä asioita rahasta...

Myös voit syyttää itseäsi. Sinun perusoikeuksia ei "tilanne päällä" puolusta kukaan muu kuin sinä itse. "Kielsi kuvaamasta" no totta helvetissä kieltävät. Monet kieltävät jopa julkisella paikalla virka-asuisen poliisin kuvaamisen. Mitä arvelet että olisivat tehneet, mikäli olisit kiellosta huolimatta kävellyt kameralle ja ottanut sen esiin? "ÄLÄ LÄHESTY KAMERAA TAI KÄYTÄMME VOIMAKEINOJA!!" Rikoshan tuo ei käytännössä ole. Intiakin vapautettiin ilkeän imperiumin vallasta väkivallattoman vallankumouksen avulla.

apophysis

ViestiKirjoittaja apophysis » 24.11.2012 16:20

muggg kirjoitti:...
Intiakin vapautettiin ilkeän imperiumin vallasta väkivallattoman vallankumouksen avulla.

Myytti joka on epätosi.

käsittääkseni lain mukaan sinulla on oikeus kuvata tapahtumat. sillä mitä joku yksittäinen kyttä sanoo ei ole vitunkaan väliä. neuvoisin sinua maksamaan sakot yms kiltistä, mutta tekemään valituksen poliisin asiattomasta käytöksestä. saadaanpahan lisää näitä tapauksia...

muggg

ViestiKirjoittaja muggg » 24.11.2012 18:01

muggg kirjoitti:Eri rikosten rangaistusaikoja tulisi muuttaa. Nykyään lähes jokainen rikos täyttää kotietsintään vaadittavan "tai korkeintaan 2v vankeusrangaistus" kohdan. Muuten tämä foorumi tuskin on oikea paikka jos haluat asiaa edistää. Aloitteessa on syystä vaadittu 50 000 allekirjoitusta. Jo aloitteen valmistelu on usean ihmisen urakka.

Muuten kyseessä on yksittäistapaus, jonka kansa unohtaa pikaisesti. Suomessa on kuitenkin vahva alamaisuuden ja totalitarisuuden ilmapiiri, jolloin poliisi nauttii vahvaa luottamusta. Toisaalta viime vuosikymmenien kehitys on poistanut poliisin katukuvasta täysin harvaan asutuilla alueilla. Räsänen voisi kertoa rosvoille, että poliisi noudattaa virka-aikoja eikä yöllä ole sopivaa rötöstellä. Poliisin tai ambulanssin vasteaika Itä-Suomessa on suurien kaupunkien ulkopuolella.. pitkä.

Kotietsintä voidaan Suomen lain mukaan tehdä vain sellaisen rikoksen perusteella, josta ankarin mahdollinen rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta.

philange

ViestiKirjoittaja philange » 3.12.2012 8:30

Itselleni riittäisi, että poliisi noudattaisi jo olemassa olevaa lainsäädäntöä.
Diipadaapa

HamppuWelho
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja HamppuWelho » 3.12.2012 10:07

philange kirjoitti:Itselleni riittäisi, että poliisi noudattaisi jo olemassa olevaa lainsäädäntöä.

Kyllähän se noudattaakin, tulkitsee vain miten itselle sopii. :lol:

Eli sitä tulkinnanvaraa ei pitäisi jättää sellaisiin kohtiin mihin se ei sovi.

pullapoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja pullapoika » 7.12.2012 10:54

apophysis kirjoitti:...

käsittääkseni lain mukaan sinulla on oikeus kuvata tapahtumat. sillä mitä joku yksittäinen kyttä sanoo ei ole vitunkaan väliä. neuvoisin sinua maksamaan sakot yms kiltistä, mutta tekemään valituksen poliisin asiattomasta käytöksestä. saadaanpahan lisää näitä tapauksia...

Muistelen itsekkin, että siellä mihin kotietsintää tehdään, pitäisi asunnossa(tai talossa) asuvan ihmisen saada dokumentoida tapahtumat. Omalla kohdallani dokumentointi on ollut melko vaikeaa kun olen ollut poliisiautossa käsiraudoissa.

Huonoin muisto kotietsinnästä on joskus vvuosina 2004-05.. Asuntokin jätettiin kuin pommin jäljiltä kotietsinnän jälkeen, kaapeista vaatteet heitelty lattialle, patjat sängystä ympäri makuuhuonetta ja kaiken kukkuraksi asuntoni lattiat olivat täysin rapaisia kun kolme poliisipartiota oli pyörinyt asunnossani kengänpohjat täynnä rapaa. Vaatteet, patjat yms oli tietenkin siellä muiden tavaroiden ja kuran seassa.

Ainoastaan yhden ainoan kerran olen saanut olla vapaasti asunnossa kotietsinnän aikana... Sain katsoa ja jutella poliisien kanssa kun ne katsoivat eri huoneista komeroita ja kaappeja. Silloin minulla oli vain muutama kasvi jotka näytin poliiseille kun ensimmäisenä kysyivät missä minun kasvit ovat. Tuona päivänä kaverini oli käymässä minun luona, häneltä katsottiin vain henkkarit ja hän sai jatkaa tupakointia rauhassa sohvalla, kysyttiin vain ettei hän polta mitään laitonta. Minä sain kävellä ympäri asuntoa ja olla siellä vapaasti, sekä katsoa mitä kukainenkin poliisi tekee.. Kotietsinnän jälkeen kysyttiin vielä, että tulenko heidän mukana vai joku toinen päivä antamaan lausunnon asunnosta löytyneiden kasvien takia.

Muista kotietsinnöistä on ei ole oikein hyviä muistoja. Käsiraudat ja kovilla otteilla poliisiautoon ennen kotietsinnän aloittamista, vaikka en edes ole ääntäkään korottanut silloin kun poliisit tulevat asuntooni. Yhden kerran kotietsintä tehtiin kun siviilipukuiset poliisit laittoivat minut kadulla rautoihin ja veivät väkisin minun omat avaimet. Yleensä poliisi on tullut aina omilla avaimilla sisään, tuona kertana vaan kotietsintä oli kaikinpuolin laiton. Pidätyshetkellä kävelin aivan normaalisti kaupungilla.

Tällaiseen toimintaan pitäisi kyllä puuttua kansalaisten puolelta ja vaikkapa valittaa jos edes pikkuisen kokee että poliisi ei ole itse noudattanut lakia ja kohdellut ihmistä väärin.. Ei minusta ole oikein, että poliisi voi tehdä rikoksen(tai parikin) yrittäessään selvittää rikosta. Minulle on tullut käsitys, että jos henkilöä epäillään huumausaineista, voidaan samalla kylmästi jättää ihmisoikeudet epäillyn kohdalta pois kenenkään puuttumatta asiaan. :x
lol apua :foil:

somnamnaa
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja somnamnaa » 7.12.2012 15:04

pullapoika kirjoitti:
Tällaiseen toimintaan pitäisi kyllä puuttua kansalaisten puolelta

Teitkö iste mitään asian eteen vai nuolitko vaan haavat?

wentami
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja wentami » 7.12.2012 15:42

somnamnaa kirjoitti:...

Kotietsinnöistä ei ole voinut valittaa aiemmin: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/114338- ... t-valittaa

pullapoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja pullapoika » 10.12.2012 20:24

somnamnaa kirjoitti:...

Kuulusteluissa sanoin toiselle poliisile, että minulta vietiin avaimet yms..

..poliisi aloitti kuulustelun ja oli siinä luulossa että mitään kotietsintää ei ollut tapahtunut. siis tämä kuulustelija.

kuitenkin.. olin siinä tilanteessa, että oli pakko vain antaa asia olla, alkoivat poliisit jo siinä erittäin hankalaksi kun paljastin tutkijoille kotietsinnän joista heillä ei ollut hajuakaan.. muutenkin hölmöilin siihen aikaan joten en välittänyt alkaa kitisemään poliisien kanssa asiasta koska loppupeleissä tuli vain käyttörikoksesta sakko. silloin

en sano että mikään puhdas pulmunen olen ollut silloin, siksikin jätin asian siltä erää siihen.

muilla kerroilla on sanottu suoraan, että katkeruuden takia valehtelen poliisin toiminnasta joka "oikeasti oli täysin asiallista"

..tässä on niin monta asiahaaraa, että en viitis tarkasti asioita selitellä.. kuitenkin, jos tarpeeksi laittomuuksia touhuaa, kannattaa välistä jättää nuo poliisin laittomat toiminnat siihen paikkaan, koska seuraukset voivat olla poliisin vaativa kovempi tuomio sen jälkeen kun niistä menee oikein valittamaan.

..100eurolla kun pääsin tuosta ja ei tullut isompaa riitaa vaikka poliisi teki väärin, olin vihainen mutta tyytyväinen tilanteeseen. pääsin jatkaman normaalisi elämääni.
lol apua :foil:

jutilantimo

ViestiKirjoittaja jutilantimo » 18.12.2012 18:44

jutilantimo kirjoitti:Itelle ainaki maistus, että tuohon pakkokeinolakiin tulis muutosta. Poliisit kävi pari viikkoa sitten kylässä, ja sisälle mentiin pakkokeinolain avulla. Olin menossa kämppään sisälle hakemaan kameraa kun poliisit käytävässä ilmoitti, että nyt tehään kotietsintä. Eihän se käyny tietenkään päinsä, että kuvataan. No sitten tuli kuitenkin niin kiire, että piti alkaa kuumottamaan avaimia. "Kämpässä voi olla joku"- riittää tässä maassa syyksi, vaikka kotietsinnän kohde tietää tarkkaan, että kämpässä ei voi mitenkään olla ketään.

Kiinnijääminen ei vois nyt enää vähempää kiinnostaa, mutta kyllä meni muutaman yön unet aluks. Hyvin osasivat tulla pahimman stressin keskellä käymään. Nyt keskitytään vaan valtiolle aiheutuvien kulujen maksimointiin.

Olen käynyt selittämässä tilanteen oikeusavussa. Kaikki ovat sitä mieltä, että tilanteessa ei ole tehty mitään väärää.

Suomessa poliisi saa rikkoa EU-lainsäädännön edellyttämiä ihmisoikeuksia ihan laillisesti.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 90049.html

Tästähän on tulossa oikein makoisa juttu.

Pitivät vielä 15 tuntia putkassa, ennenkun antoivat mitään syötävää. Valot päällä tietenkin koko yön, ettei vaan oo liian helppoa nukkua.

Niin ja itsehän olen tietenkin mielenterveyskuntoutuja vielä.

Nerokas kuvio kyllä. Kannabis on kuitenkin ainut päihde, jota käytän. Alkoholi on jäänyt noin kaksi ja puoli vuotta sitten. Espanjassa olen Social Clubin jäsen, mutta kotimaassa joutuu ottamaan tällaista paskaa niskaan. Yhteiskuntavastuuni olen hoitanut kaikin puolin hyvin, kouluttautunut ja tehnyt töitä.

Hmmm. Mikähän tässä kuviossa nyt mättää...

philange

ViestiKirjoittaja philange » 14.1.2013 17:30

HamppuWelho kirjoitti:...

Kyllähän se noudattaakin, tulkitsee vain miten itselle sopii. :lol:

Eli sitä tulkinnanvaraa ei pitäisi jättää sellaisiin kohtiin mihin se ei sovi.

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut Suomelle langettavia päätöksiä nimenomaan kotietsintöjen laittomuudesta. Kotietsintöjä ei saa tehdä ilman lupaa ja pitää olla todistajaa ymsymsyms. Näitä rikotaan toistuvasti kuten varmaan aikas hyvin tiedätte :P. Ja oon samaa mieltä, että lain pitäisi olla mahdollisimman yksiselitteinen.
Diipadaapa

multakurkku

ViestiKirjoittaja multakurkku » 22.1.2013 15:33

Eikö tähän olisi parempi vaatia. Kannabisken kasvattelusta / hallussapidosta. Rangaistuksen alentamista esim. 5kk.
Tällöin sioilla ei olisi mitään asiaa tulla mun kotiin.
Koska nyty toi on 6kk. Ja silloin possut ratsata saa.

Tuli aika epäpätevä teksti. Jospa joku tajuais pointin.
Laman ja säästämisen vuoksi valo tunnelin päässä sammutetaan :guru:

Haamu

ViestiKirjoittaja Haamu » 22.1.2013 17:04

multakurkku kirjoitti:Eikö tähän olisi parempi vaatia. Kannabisken kasvattelusta / hallussapidosta. Rangaistuksen alentamista esim. 5kk.
Tällöin sioilla ei olisi mitään asiaa tulla mun kotiin.
Koska nyty toi on 6kk. Ja silloin possut ratsata saa.

Tuli aika epäpätevä teksti. Jospa joku tajuais pointin.

Veikkaan keksisivät vaan jonkun muun syyn, mistä annetaan minimissään se 6kk ja sit tullaan edelleen kotiin ja kasvit lähtis samalla tavalla ku aina ennenki.

Hanssi

ViestiKirjoittaja Hanssi » 25.1.2013 21:42

Samaan aikaan dekriminalisointi aloitteen kanssa vireille laitettu tekijänoikeuksiin liittyvä aloite on kerännyt tällä hetkellä yli 9000 allekirjoitusta. Seuraava kohta sattui silmään kun selasin läpi aloitteen perusteluja:

"1.3 Ylimitoitetut pakkokeinot

Nykyinen tekijänoikeuslaki mahdollistaa mittavat yksityisyyden suojaa ja kotirauhaa rajoittavat pakkotoimet, kuten kotietsinnät, laitteiden takavarikot ja henkilötietojen selvittämisen IP-osoitteiden perusteella internet operaattorilta.

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi 10.12.2012 päätöksen Dnro 4565/4/12, jonka mukaan kohun aiheuttaneen (ns. “chisugate”) 9-vuotiaan tytön rikosepäilyn aiheuttama kotietsintä ja laptop-tietokoneen takavarikointi poliisin toimesta oli nykyisen lain mukaan sallittua. Jotta vastaava epäoikeudenmukaisena koettu toiminta voidaan jatkossa katsoa ylimitoitetuksi, on lakia muutettava."

Hyvä että pakkokeinojen suhteettomuudesta rikoksen laatuun nähden keskustellaan muidenkin, kuin hampuusien toimesta. :yes:
Harmi että aloitteessa huomioidaan suhteettomuus vain tekijänoikeuslain kohdalla. :doh:

GrowIT
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja GrowIT » 25.1.2013 22:03

Paljon olisi poliisin rekistereissäkin parannettavaa:

"Patja puolestaan on sekava kokoelma faktaa ja fiktiota. Sinne syötetään mm. jokainen rikosilmoitus. Jokaisesta kansalaisesta jokainen hänen elämänsä aikana tehty rikosilmoitus säilyy siellä maailman tappiin. Sen sijaan Patjaan ei viitsitä merkitä, että rikosilmoitus on osoittautunut aiheettomaksi, tai vääräksi tai jätettiin syyttämättä tai syyte kaatui, tai koko juttu on ollut vain poliisin vikkelän mielikuvituksen tuotos. Varsinkaan jälkimmäisiä ei merkitä. Ihmettelenpä, mahtaako Suomesta löytyä toista yhtä epäluotettavaa tietokantaa, kuin Patja."

:think:
http://www.mikkoniskasaari.fi/node/151

Palaa sivulle “Politiikka ja media”