Alkoholistista rikolliseksi

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
1 tähti

Alkoholistista rikolliseksi

ViestiKirjoittaja Ville » 26.1.2013 20:10

Teksti löydetty facebookista ja linkattu eteenpäin keskustelun herättämiseksi. Tarina siis on (Nimi poistettu hamppufoorumilta kirjoittajan pyynnöstä) kynästä.

Facebook

"Monet ihmiset varmaan ihmettelevät, että miksi kannatan kannabista ja miksi ajan kannabiksen laillistamista niin kovasti eteenpäin.

Syitä tähän on monia ja laitanki tähän nyt tärkeimpiä syitä eli:

Olen entinen alkoholisti, kuten äitini, joka cp-vammautui juomisen seurauksena. Jouduin lopettamaan alkoholin käytön, koska juotuani muutuin agressiiviseksi. Uhkasin lyödä tyttökaveriani, koska hän kaatoi kaljani pois. Uhkasin ampua siskoni miehen, koska hän esti minua ajamasta kännissä motocross-pyörälläni. Juomaputkeni kesti niin pitkään, kun rahat riitti ja elämäni pyöri pullon ympärillä!

Lopetin alkoholin käytön, jonka olin alottanut joskus 7-luokalla ja siitä lähtien se oli ollut minimissään joka viikonloppuista. En muista kovin montaa selvää viikonloppua ja loppuvaiheessa ennen päätöstäni lopettaa alkoholin käytön join kaikki rahani, oli viikonloppu tai viikko.

Kerran juomaputken aikana päätin, että asialle on tehtävä jotain ja laitoin sosiaalitoimiston toimeentulotukikirjeeseen liitteen, jossa kerroin että olen alkoholisti ja tarvitsen apua! Pudasjärven sosiaalitoimisto varasikin heti minulle ajan päihdetyöntekijälle ja sain sieltä apua. Lopetin juomisen kuin seinään, kun kuulin että tyttökaverini voisi harkita jatkavansa meidän suhdetta, jos lopetan juomisen. Mutta päihtymisen tarve oli erittäin suuri ja olin huolissani siitä että miten kestän sen. Sitten eräs kaverini antoi minulle vähän kannabista ja huomasin, että tässä on vaihtoehto. Kannabis päihdytti aika samalla tavalla kuin alkoholi, mutta ei aiheuttanut väkivaltaisuutta, sekavuutta, juoma/poltteluputkia, yms... Pystyin hallitsemaan polttelun erittäin hyvin. Aloin käyttää kannabista lääkkeenä alkoholismiin ja se toimi. Pystyin polttelemaan perjantaina kun muut joivat ja olemaan muun osan viikosta selvinpäin ja tyttökaverini sanoi, että kannabis ei muuta minua juuri millään tavalla, olen korkeintaan vaan huolellisempi ja skarpimpi. Illan vietossa minä olen yleensä se eniten selväpäinen ja autan tyttökaveriani myös selviämään krapulasta, jonka alkoholi myrkyillänsä aiheuttaa.

Huomasin myös, että kannabis voisi olla hyvä lääke minulle, koska äidilläni on reuma ja todennäköisesti se on myös mulla. Olen huomannut kehossani outoja kipuja, jotka tuntuvat kuin luuhun porattasi reikää tai ruuvattasi ruuvia ja se kipu ei välttämättä ole vain yhdessä kohdassa kerrallaan, vaan voi esiintyä ympäri kehoa. Kaverini varoitti reumalääkkeiden vahvuudeta ja kertoikin, että ne ovat kuin kova huume! Vievät ehkä kivun, mutta tuovat sekavuuden, koukuttavuuden, päihtymisen ja monia muita ikäviä sivuvaikutuksia. Näin ollen valitsen mieluummin kannabiksen, joka on minulle viikonloppupäihde silloin kun muut juovat itsensä sammuksiin ja lääke silloin, kun kivut ovat liian kovat ja särkylääkkeet eivät auta.

Suunnilleen vuoden päästä juomisen lopettamisen jälkeen tutustuin naapuriini, joka oli myös alkoholisti. Hän oli juonut oman kertomansa mukaan kolme vuotta putkeen. Naapurini käytti myös kannabista, mutta minun näkemykseni mukaan hän ei ollut käyttänyt sitä vielä kovin pitkään. Juttelimme paljon alkoholismista. Kaveri kertoi, että haluaisi irti alkoholista ja oli yrittänytkin monet kerrat tuloksetta. Kertomus kuulosti todella samanlaiselta kuin omani, erona se että kaveri oli muutaman vuoden minua vanhempi ja ei ollut päässyt irti alkoholista. Puolisen vuotta tapaamisemme jälkeen joutui kaveri sairaalaan jatkuneen ryyppyputken seurauksena. Sairaalassa häneen tarttui sairaalabakteeri, jonka seurauksena hän menehtyi.

Eli on aika pelottavaa ajatella missä olisin nyt ilman kannabista!

...Ja porttiteoriasta voin sanoa sen verran, että alkoholin kanssa olin jo valmis siirtymään nappeihin, essoihin, yms... Onneksi en niitä silloin saanut! Mutta kannabiksen kanssa, muut huumeet eivät ole käyneet mielessänikään.

Kannabiksen laittomuus ajaa ihmiset helpommin ostamaan vahvempia huumeita, koska myyjiltä saa myös niitä. Jos kannabis olisi laillista sen käyttöä voitaisiin tarkkailla paremmin ja sen hankkiminen olisi turvallista.

(Nimi poistettu hamppufoorumilta kirjoittajan pyynnöstä)."
Viimeksi muokannut Ville, 31.1.2013 13:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

CBD420

Re: Alkoholistista rikolliseksi

ViestiKirjoittaja CBD420 » 26.1.2013 20:34

Itellä menee tänä päivänä jos lähden viihteelle noin 8 annosta olutta, jos en polttaisi kukkaa niin menisi paljon enemmän.

Jos poltan savut ennen juomista, tahti todellakin on hidasta eikä humalan hakuista ja tajuan jopa olla nauttimatta väkeviä viinoja.
Itsellä ainekin aivan erinomainen lääke, joka korvaa myös alkoholi annosten vähenimisen lisäksi myös avun siihen että ei tarvitse käyttää sairauteen vahvoja opiaatteja.

Suuri kiitos Kannabikselle. <3

delta9

ViestiKirjoittaja delta9 » 26.1.2013 21:30

Ville kirjoitti:https://www.facebook.com/notes/jukka-theskelone-nivakoski/miksi-valitsen-kannbiksen/598569213491612

"Monet ihmiset varmaan ihmettelevät, että miksi kannatan kannabista ja miksi ajan kannabiksen laillistamista niin kovasti eteenpäin.

Syitä tähän on monia ja laitanki tähän nyt tärkeimpiä syitä eli:

Olen entinen alkoholisti, kuten äitini, joka cp-vammautui juomisen seurauksena. Jouduin lopettamaan alkoholin käytön, koska juotuani muutuin agressiiviseksi. Uhkasin lyödä tyttökaveriani, koska hän kaatoi kaljani pois. Uhkasin ampua siskoni miehen, koska hän esti minua ajamasta kännissä motocross-pyörälläni. Juomaputkeni kesti niin pitkään, kun rahat riitti ja elämäni pyöri pullon ympärillä!

Lopetin alkoholin käytön, jonka olin alottanut joskus 7-luokalla ja siitä lähtien se oli ollut minimissään joka viikonloppuista. En muista kovin montaa selvää viikonloppua ja loppuvaiheessa ennen päätöstäni lopettaa alkoholin käytön join kaikki rahani, oli viikonloppu tai viikko.

Kerran juomaputken aikana päätin, että asialle on tehtävä jotain ja laitoin sosiaalitoimiston toimeentulotukikirjeeseen liitteen, jossa kerroin että olen alkoholisti ja tarvitsen apua! Pudasjärven sosiaalitoimisto varasikin heti minulle ajan päihdetyöntekijälle ja sain sieltä apua. Lopetin juomisen kuin seinään, kun kuulin että tyttökaverini voisi harkita jatkavansa meidän suhdetta, jos lopetan juomisen. Mutta päihtymisen tarve oli erittäin suuri ja olin huolissani siitä että miten kestän sen. Sitten eräs kaverini antoi minulle vähän kannabista ja huomasin, että tässä on vaihtoehto. Kannabis päihdytti aika samalla tavalla kuin alkoholi, mutta ei aiheuttanut väkivaltaisuutta, sekavuutta, juoma/poltteluputkia, yms... Pystyin hallitsemaan polttelun erittäin hyvin. Aloin käyttää kannabista lääkkeenä alkoholismiin ja se toimi. Pystyin polttelemaan perjantaina kun muut joivat ja olemaan muun osan viikosta selvinpäin ja tyttökaverini sanoi, että kannabis ei muuta minua juuri millään tavalla, olen korkeintaan vaan huolellisempi ja skarpimpi. Illan vietossa minä olen yleensä se eniten selväpäinen ja autan tyttökaveriani myös selviämään krapulasta, jonka alkoholi myrkyillänsä aiheuttaa.

Huomasin myös, että kannabis voisi olla hyvä lääke minulle, koska äidilläni on reuma ja todennäköisesti se on myös mulla. Olen huomannut kehossani outoja kipuja, jotka tuntuvat kuin luuhun porattasi reikää tai ruuvattasi ruuvia ja se kipu ei välttämättä ole vain yhdessä kohdassa kerrallaan, vaan voi esiintyä ympäri kehoa. Kaverini varoitti reumalääkkeiden vahvuudeta ja kertoikin, että ne ovat kuin kova huume! Vievät ehkä kivun, mutta tuovat sekavuuden, koukuttavuuden, päihtymisen ja monia muita ikäviä sivuvaikutuksia. Näin ollen valitsen mieluummin kannabiksen, joka on minulle viikonloppupäihde silloin kun muut juovat itsensä sammuksiin ja lääke silloin, kun kivut ovat liian kovat ja särkylääkkeet eivät auta.

Suunnilleen vuoden päästä juomisen lopettamisen jälkeen tutustuin naapuriini, joka oli myös alkoholisti. Hän oli juonut oman kertomansa mukaan kolme vuotta putkeen. Naapurini käytti myös kannabista, mutta minun näkemykseni mukaan hän ei ollut käyttänyt sitä vielä kovin pitkään. Juttelimme paljon alkoholismista. Kaveri kertoi, että haluaisi irti alkoholista ja oli yrittänytkin monet kerrat tuloksetta. Kertomus kuulosti todella samanlaiselta kuin omani, erona se että kaveri oli muutaman vuoden minua vanhempi ja ei ollut päässyt irti alkoholista. Puolisen vuotta tapaamisemme jälkeen joutui kaveri sairaalaan jatkuneen ryyppyputken seurauksena. Sairaalassa häneen tarttui sairaalabakteeri, jonka seurauksena hän menehtyi.

Eli on aika pelottavaa ajatella missä olisin nyt ilman kannabista!

...Ja porttiteoriasta voin sanoa sen verran, että alkoholin kanssa olin jo valmis siirtymään nappeihin, essoihin, yms... Onneksi en niitä silloin saanut! Mutta kannabiksen kanssa, muut huumeet eivät ole käyneet mielessänikään.

Kannabiksen laittomuus ajaa ihmiset helpommin ostamaan vahvempia huumeita, koska myyjiltä saa myös niitä. Jos kannabis olisi laillista sen käyttöä voitaisiin tarkkailla paremmin ja sen hankkiminen olisi turvallista.

Jukka (Skelone) Nivakoski."

Oli Ville vähän hämmentävää. Luulin, ett tää teksti on sun elämästä. Voisit kyl tohon alkuu editoida selkeesti, ett tää on sun laittamas teksti jonku toisen ihmisen elämästä.

Meinasin jo kommentoida, ett ku oot jo jossain määrin julkisuuden hahmo, ni kato vähän mitä ittestäs kirjotat, ja varsinki miten. Nyt kyl voin sanoo suoraa, ett kato vähän mitä yleensäki kirjotat. Ite oon mieltä, ett toi on lähinnä jonku päihderiippuvaisen selittelyy - itellee sekä muille.

Eipä siinä, ymmärrän tarinan henkilöä, on ahdistusta ja ongelmia elämässä, mut ton kaltanen kannabiksen hyvien puolien esiituominen on lopputulokseltaa täysin päinvastanen mitä ilmeisesti oli tarkotus. Jopa minä kuka ylistää kannabista, koki asian vähän ...no, liian paljon selittelyy ja höpöhöpöö.

Sit vielä ku höpöily lisäks tuodaa jotain tunteellista settii tyylii: "kuten äitini, joka cp-vammautui juomisen seurauksena." ..ni en tiedä, mut kai ny peruskouluu käyneet ihmiset tietää, ett alkoholin juominen ei aiheuta cp-vammaa? Kehitysvammat on KEHITYSvammoja. Tietty jos se on ollu äiti viisvuotiaana, ja vielä sen lisäks alkoholisti..

Pidetää yllä kannabiksen hyvii puolii joo, mut ei sorruta paskan puhumisee päihderiippuvuuden aiheuttamista ongelmista, tai muitten päihteitten (muka) aiheuttamista ongelmista. Ja edelleen, muista Ville ett oot jossain määrin julkisuuden henkilö tällä hetkellä, mitä kannabiksee tulee.. joten mieti mitä sanot, tai kenen linkkejä, sanomisia, tarinoita laitat eteepäi.

Arvostan todella paljon sitä mitä oot tehny, mut muista, ett sen jälkee ku oot tullu ulos kaapista, ja ollu median kans tekemisissä, ni ne kyllä napsii kaiken mitä ulos suollat, oli se hyväks tai huonoks sun tai sun julkisuutee esille tuoman asian kannalta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Suomen lyhyt historia: suomi,finland,perkele.yk,eu,ai

ARVI

ViestiKirjoittaja ARVI » 27.1.2013 1:13

Pakko todeta tähän senverran, että kannattaisi ihmisten, jotka eivät aikuisten oikeasti tiedä mistä ovat aukomassa, pitää pienempää turpaa.

Minulla on itselläni reilun kymmenen vuoden kokemus hampun käytöstä alkoholin korvaushoitona, sillä lopputuloksella että olen elossa ja onnellisempi sekä terveempi kuin koskaan, niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Enkä ole suinkaan ainoa laatuani.

1 tähti

ViestiKirjoittaja Ville » 27.1.2013 1:34

delta9 kirjoitti:...

Oli Ville vähän hämmentävää. Luulin, ett tää teksti on sun elämästä. Voisit kyl tohon alkuu editoida selkeesti, ett tää on sun laittamas teksti jonku toisen ihmisen elämästä.

Meinasin jo kommentoida, ett ku oot jo jossain määrin julkisuuden hahmo, ni kato vähän mitä ittestäs kirjotat, ja varsinki miten. Nyt kyl voin sanoo suoraa, ett kato vähän mitä yleensäki kirjotat. Ite oon mieltä, ett toi on lähinnä jonku päihderiippuvaisen selittelyy - itellee sekä muille.

Eipä siinä, ymmärrän tarinan henkilöä, on ahdistusta ja ongelmia elämässä, mut ton kaltanen kannabiksen hyvien puolien esiituominen on lopputulokseltaa täysin päinvastanen mitä ilmeisesti oli tarkotus. Jopa minä kuka ylistää kannabista, koki asian vähän ...no, liian paljon selittelyy ja höpöhöpöö.

Sit vielä ku höpöily lisäks tuodaa jotain tunteellista settii tyylii: "kuten äitini, joka cp-vammautui juomisen seurauksena." ..ni en tiedä, mut kai ny peruskouluu käyneet ihmiset tietää, ett alkoholin juominen ei aiheuta cp-vammaa? Kehitysvammat on KEHITYSvammoja. Tietty jos se on ollu äiti viisvuotiaana, ja vielä sen lisäks alkoholisti..

Pidetää yllä kannabiksen hyvii puolii joo, mut ei sorruta paskan puhumisee päihderiippuvuuden aiheuttamista ongelmista, tai muitten päihteitten (muka) aiheuttamista ongelmista. Ja edelleen, muista Ville ett oot jossain määrin julkisuuden henkilö tällä hetkellä, mitä kannabiksee tulee.. joten mieti mitä sanot, tai kenen linkkejä, sanomisia, tarinoita laitat eteepäi.

Arvostan todella paljon sitä mitä oot tehny, mut muista, ett sen jälkee ku oot tullu ulos kaapista, ja ollu median kans tekemisissä, ni ne kyllä napsii kaiken mitä ulos suollat, oli se hyväks tai huonoks sun tai sun julkisuutee esille tuoman asian kannalta.

Nyt parempi? Ajattelin, että linkki, jonka jälkeen hipsut lainauksen merkiksi riittäisi, mutta onhan se nyt näinpäin selkeämpi.

Juttelin Jukan kanssa FB:ssä ennen tämän eteenpäinlaittamista (hän siis otti alunperin yhteyttä ja pyysi levittämään). Otin myös esille, että pääasiassa pyrin välttämään alkoholin mukaantuomista kannabiskeskusteluun, koska usein vastustajat alkavat tässä vaiheessa huutamaan kuorossa: "tarvitaanko muka vielä lisää?". Kuitenkin luettuani jutun loppuun totesin, että tämä ei ole pelkkää kannabiksen ylistämistä yleishoitokeinona, joka auttaa ongelmaan kuin ongelmaan joka ikisellä tyypillä. Lähinnä siis vain yksi kertomus, kuinka YHDEN ihmisen elämää kannabis on auttanut.

Tuo CP-vamma tässä yhteydessä kyllä taitaa olla väärä termi. Aivovauriostahan tuossa taitaa olla kyse, jollaisen alkoholinkäytöllä voi saada aikaan, mutta CP-vammautuminen tapahtuu lapsuuden alkuvuosina syistä tai toisista (wikipedia).

Koitan astella varovasti, tiedän kyllä, että media saattaa kiinnostua tekemisistäni normaalia kaduntallaajaa enemmän.

delta9

ViestiKirjoittaja delta9 » 27.1.2013 2:43

Ville kirjoitti:...

Nyt parempi? Ajattelin, että linkki, jonka jälkeen hipsut lainauksen merkiksi riittäisi, mutta onhan se nyt näinpäin selkeämpi.

Juttelin Jukan kanssa FB:ssä ennen tämän eteenpäinlaittamista (hän siis otti alunperin yhteyttä ja pyysi levittämään). Otin myös esille, että pääasiassa pyrin välttämään alkoholin mukaantuomista kannabiskeskusteluun, koska usein vastustajat alkavat tässä vaiheessa huutamaan kuorossa: "tarvitaanko muka vielä lisää?". Kuitenkin luettuani jutun loppuun totesin, että tämä ei ole pelkkää kannabiksen ylistämistä yleishoitokeinona, joka auttaa ongelmaan kuin ongelmaan joka ikisellä tyypillä. Lähinnä siis vain yksi kertomus, kuinka YHDEN ihmisen elämää kannabis on auttanut.

Tuo CP-vamma tässä yhteydessä kyllä taitaa olla väärä termi. Aivovauriostahan tuossa taitaa olla kyse, jollaisen alkoholinkäytöllä voi saada aikaan, mutta CP-vammautuminen tapahtuu lapsuuden alkuvuosina syistä tai toisista (wikipedia).

Koitan astella varovasti, tiedän kyllä, että media saattaa kiinnostua tekemisistäni normaalia kaduntallaajaa enemmän.

Juu ainakin mun aivoille parempi :) Ei enää hämmennä, ett ois sun elämänkerrontaa. Ite ku luin tota sun elämänä, ni en oikeen pystyny ymmärtämää ett se ois sun elämä, ja joutu kattoo ett mites tää ny meni. Paljon selkeempi nyt ku kerrotaa, ett mikä homma.

Mutta edellee.. Toi kaikennäkönen paskanjauhanta, ja varsinki toi ..muka.. alkoholin tuoma cp-vamma on todella perseestä, ja mitä ikinä yritys oli tarkottaa.. En tiedä. Vähän meni itelläki täysin uskottavuus koko hommaa, mikä ikinä se olikaa. Sekää paljon auta, että nyt selittelet kaveris Jukan sanomisii. Ei millää pahalla, mut tuntuu ett höpötät samankaltasta paskaa mitä noi huumevalistajat kertoo kannabiksen haitoista.

Mut mähä nyt oon vaa viinipäissää, ja kuha vituttaa elämä ja kaikki. Elä ota liikaa ittees :) ..kännis on helppo jauhaa paskaa. Ja pakko sanoo; itehän mä en oo saanu yhtää mitää aikaa, jotta tosiaa: suuri ja syvä kumarrus sinne päin.

1 tähti

ViestiKirjoittaja Ville » 27.1.2013 5:15

Tarkoitus ei varsinaisesti ollut selitellä Jukan sanomisia, vaikka sorruinkin spekuloimaan tuota cp-vammaa. Tosiaan tää kirjoitus on pikkasen samankaltainen, kuin huuhaa-huumevalistajien tarinat, kuitenkin yhdellä todella suurella erolla. "Matti kuori itsensä kuorimaveitsellä piikitettyään kannabista, koska luuli olevansa appelsiini", kuka tahansa pystyy sanomaan, että kyseinen tarina on tuulesta temmattu, eikä "matilla" ole kasvoja. Jukan tarinassa taas on se ero, että Jukka kertoo asiasta itse, omalla nimellään ja naamallaan. En voi vakuuttaa, että Jukan tarina on täysin totta tai suurentelematon, koska en ole kyseistä henkilöä kohdannut. Kuitenkin voin sanoa, että Jukka itse on tarinastaan vastuussa, joten olen sitä mieltä, että sitä voi myös jakaa ilman pelkoa uskottavuuden heikkenemisestä.

Kuitenkin joka tapauksessa haluan tukea alkoholisteja, jotka oikeasti myöntävät ongelmansa ja ainakin yrittävät hakea tukea. Jos siitä lähtee julkisesti omalla nimellään puhumaan niin kyllä siitä tässä rapajuoppojen luvatussa maassa on ihan hyvä keskustella. Kunhan ei lähde väittämään kannabiksen olevan ratkaisu joka jampalle joka tilanteeseen. Kannabiksen nivuttaminen joka alkoholistin elämään ei kuitenkaan välttämättä olisi kovin järkevä temppu, vaan johtaisi todennäköisesti sekakäyttökierteeseen (mutu).

gamaramni

ViestiKirjoittaja gamaramni » 27.1.2013 12:15

Otsikothan ovat yleensä vähän harhaanjohtavia. Toisaalta tuon artikkelin pitäisi nyt vähintään olla jossain lehdessä, että sitä joku pitäisi uskottavana.

apophysis

ViestiKirjoittaja apophysis » 27.1.2013 13:58

Just hyvä että tästä on puhetta. Alkoholinkäyttö tekee suomessa rumaa jälkeä, tiedän sen lähipiiristäni. En edes usko että nämä vanhan koulun juopot olisivat vaihtamassa kannabikseen vaikka se olisi ilmaista, mutta jos joku nuorempi edes saa tästä jotain niin hyvä niin.

skelari

ViestiKirjoittaja skelari » 29.1.2013 19:50

Iltaa forumilaiset!

Teksti on minun kirjoittamani! Juuri päiväunilta herättyäni aivotoimintani ei ole parhaimillaan, eli en jaksa nyt lukea kommenttejanne kunnolla ja vastata enempää....

Mutta pakko sanoa että tuo vamma on todellinen ja tarina myös! En tiedä onko tuo Cp-vamma oikea termi tähän, mutta tätä sanaa lääkäri käytti kertoessa äidin tilasta.

Oikea termi näyttäisi olevan: Wernicke-Korsakoffin oireyhtymä.

vamma tuli äidilleni liiallisen alkoholinkäytön seurauksena ja se tapahtui niin, että kun juo liikaa ei syö tarpeeksi terveellisesti, jolloin vitamiinien saanti loppuu tai ainaki vähenee. vamma tuli siis vitamiinien puutostilan vuoksi, tällä hetkellä äitini asuu palvelutalossa, puhe on sekavaa, silmät ei toimi kunnolla, ja aivotoiminta on kuin pienellä lapsella!

alkoholin käytöstähän tämä johtunee kun B-vitamiini päässyt loppumaan ja aivovaurio johtui tämän vitamiinin puutteesta. Täs ois jokin aihetta koskeva juttu:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=skr00026

B-vitamiinit :: Terveyskirjasto

Blackjack

ViestiKirjoittaja Blackjack » 30.1.2013 10:53

delta9 kirjoitti:...

http://en.wikipedia.org/wiki/Cerebral_palsy

"Cerebral palsy (CP) is a group of non-progressive, non-contagious motor conditions that cause physical disability in human development, chiefly in the various areas of body movement."

"After birth, other causes include toxins, severe jaundice, lead poisoning, physical brain injury, shaken baby syndrome, incidents involving hypoxia to the brain (such as near drowning), and encephalitis or meningitis. The three most common causes of asphyxia in the young child are: choking on foreign objects such as toys and pieces of food, poisoning, and near drowning."

Eli kyllä voit itsellesi CP-vamman juoda..
God made grass,
man made booze,
who do YOU trust?

delta9

ViestiKirjoittaja delta9 » 30.1.2013 14:33

skelari kirjoitti:Iltaa forumilaiset!

Teksti on minun kirjoittamani! Juuri päiväunilta herättyäni aivotoimintani ei ole parhaimillaan, eli en jaksa nyt lukea kommenttejanne kunnolla ja vastata enempää....

Mutta pakko sanoa että tuo vamma on todellinen ja tarina myös! En tiedä onko tuo Cp-vamma oikea termi tähän, mutta tätä sanaa lääkäri käytti kertoessa äidin tilasta.

Oikea termi näyttäisi olevan: Wernicke-Korsakoffin oireyhtymä.

Sori toi mun vähän tyly kommentointitapa. Mun ei pitäis joo kirjotella alkoholin vaikutuksen alasena. Rankkaa tekstiähän toi on, ja pahottelut äitisi ikävästä kohtalosta. En oo moisesta oireyhtymästä ikinä ees kuullu, mut toi cp-vamma ei tosiaa ihan oikee termi oo.

@Blackjack
Edelleen cp-vamma on kehitysvamma, ja se tarkottaa että on tullu vaurioo kehittyvissä aivoissa. Sehän mainitaa myös tossa sun linkkaamassa wikipedian artikkelissa:

Cerebral palsy is caused by damage to the motor control centers of the developing brain and can occur during pregnancy, during childbirth or after birth up to about age three.

skelari

ViestiKirjoittaja skelari » 30.1.2013 16:46

Juu! Ei se mitään... Huomasin, että oot juonu ja yleensä ihmisten jutut on vähän tommosia juodessa.... varsinki, ku ei tunne toista osapuolta. Kenenkään ei pitäs kirjottaa nettiin mitään kännissä! Tietokoneeseen pitäs saaha alkolukko :D

Kiitos myötätunnosta! Kyllähän tuo on aika rankka juttu ollu, mutta meni onneksi aika helposti, ku ei äitiin mitään kontaktia muutenkaan oo ikinä oikeen saanu juomisen takia. Ja oma juominen räjähti tuolloin niin pahasti käsiin, että ei ehtiny mitään ees miettiä... Kyllä äiti oli mukava ihminen aina sillon, ku se oli harvoin selvinpäin.

....Ja siis kyllä äiti on vieläki elossa, mutta ei se sama äiti oo. Välillä harvoin soitellaan ja minäki käyn kylässä, mutta ku välimatka on niin pitkä, ettei voi oikein käyä.

Itekkään en ollu ennen kuullu tommosesta. Lääkäri vaan sano aluksi, että se on cp-vamman kaltanen tila. Ja aika saman olonen toi tila kyllä onki...

Palaa sivulle “Politiikka ja media”