Kippari kirjoitti:...
Kaikilla oppilaitoksilla on oikeus pyytää huumetestiä, mutta käsittääkseni oppilaalla on oikeus kieltäytyä siitä.
http://yle.fi/uutiset/koululaiset_saava ... ia/7094446
Tässäkin taas yksi hyvä syy sekä käyttää äänioikeutta että allekirjoittaa kansalaisaloite.
Huomasin, että uutisessa ei suoraan varoiteta kannabiksesta itse päihteenä tai sen vaikutuksista vaan kieltolaista koituvista seuraamuksista joilla ei tosiaankaan monen kohdalla ole mitään merkitystä arkeen ja opiskeluun ja moni työssä käyvä osaa olla käyttämättä työaikana tai opiskeluaikana. Moni ymmärtää, että ei kannabis kuin viinakaan sovi arkeen.
Kaikkeen tähän riittäisi, että poliisi ei sakota turhan pienistä määristä vaan keskittyisi huumerikollisuuteen jossa liikkuu isoja rahoja ja suoran jättäisi tekemättä esitutkintoja pienistä määristä. Toisaalta koulut tekevät itse testejä joista voi kieltäytyä, mutta jos rikosmerkintää ei tulisi niin helposti poliisin kirjoihin, moni varmasti pärjäisi hyvin yhteiskunnassa ilman turhaa leimaamista pienistä määristä tai nuoruuden käytöstä ja vain pieni osaa jää kiinni.. Periaattessa jo nykyinen laki sallii poliisin jättää toimenpiteet jos kyseessä on pienet määrät ja olosuhteet huomioon ottaen kyseessä ei ole muuta oheisrikollisuutta liittyen kannabikseen. Monet kuitenkin vähentävät tai lopettavat kokonaan tultuaan aikuisemmaksi ja mentyään töihin.
Ite tosin oon ensimmäistä kertaa saanut syyttämättä jättämispäätöksen syyttäjältä nyt 2014 jossa poliisi syytti minua pienen määrän käytöstä joka oli multa takavarikoitu. Sinäänsä ok, aikaisemmin on melkein aina tullut suoraan ns. pikasakko.
Multa on opiskelut nuorena keskeytetty kannabiksen takia vaikka en keskivertoa opiskelijaa kummepi ollut.