HAMPPUMARSSI/3.5-2008

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
ABuDDhA

Re: HAMPPUMARSSI/3.5-2008

ViestiKirjoittaja ABuDDhA » 4.2.2008 13:46

Itsekin mukana tällä kertaa! Viime vuonna en erinäisten kiireiden takia kerennyt mukaan ollenkaan. Oma mielipiteeni vaatetuksesta ja kaljan kittaamisesta marssilla: Kaljat jääköön baareihin ja kauppaan, vaatteet olkoon mitä on, tietty mielellään vähä normia siistimmät, mutta en nyt tarkota et mitkää linnanjuhla kledjut olla pitäs. Muistakaa käyttäytyä asiallisesti ja muutenkin olla asiallisia ja ystävällisiä niin hampuuseille, kuin tuulipuvuillekin.
-Hiisaus on viisaus-

iRokz
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja iRokz » 4.2.2008 14:43

joillekin se omana itsena oleminen on tarkeampaa, kuin jonkin muun esittaminen.

mukana ollaan ja aion pukeutua siististi, mutta en ole menossa mihinkaan sukujuhliin.

Kehtaat olla oma itsesi tuntemattomien joukossa marssiessa mutta et sukujuhlassa? Kuten Jack sanoi, toisilla meistä identiteetti ulottuu ulkonäköä pidemmälle :)

En nyt ymmärrä tätä "pitää näyttää hyvältä Tuuli Puvun silmissä" -juttua. Osa meistä näyttää hipiltä osa ei, jokainen marssikoon sen näkösenä kun on. Mutta ei se hamppumarssi ole siltikään mikään vapun naamiais tapahtuma. Jokainen näyttäköön siltä kun näyttää, en nää mitään syytä miks mun pitäis näyttää joltain muulta kun iteltäni.

Asia on melko yksinkertainen. Haluat muuttaa lainsäädäntöä asian X osalta ja saavuttaaksesi tämän määränpään sinun on miellytettävä niitä jotka asiasta päättävät. Vaikka sinä pystyisitkin hyväksymään kenet tahansa heidän ulkonäöstään riippumatta, ei se osapuoli johon koitat vaikuttaa välttämättä pysty tähän.

Mitä ihmettä sinne mennään huutelemaan sillä asenteella,
että annetaan kaikkien kukkien kukkia, jos omassa päässä jo asuu
hyvinpukeutuva mielipidenatsi?

ANNETAAN NIMENOMAAN KAIKKIEN KUKKIEN KUKKIA!

Nuorten idealismi lämmittää sydäntä, mutta on usein hieman liian naiivia tähän yhteiskuntaan. Emme marssi syrjintää vastaan vaan kasvin laillistamisen puolesta. Oletko ikinä ajatellut, että hyvinpukeutuva kannabista polttava mielipidenatsi on sinun puolellasi tässä asiassa? Jos syrjit mielipidenatsia sen takia että hän syrjii muita, oletko sinä häntä parempi? Antaisitko myös natsien, pedofiilien ja raiskaajien "kukkia" vai olisitko ensimmäisten joukossa tuomitsemassa heitä? Näetkö enää todellisuutta tekopyhyytesi ja ristiriitojesi läpi?

http://youtube.com/watch?v=_nu5w9vZJ5g
Marssista on vain haittaa jos mediassa välitetty kuva on viimevuotisen kaltainen. Te ette ole joukko vakavastiotettavia kansalaisia, vaan joukko nuoria rääsyihin pukeutuvia hippejä. Pahoittelen jos tekstini tuntuu kylmältä, mutta tätä mieltä olen marssista sen tämän hetkisessä tilassa ja minä sentään olen yksi teistä! Kuvitelkaapa siis mitä tuulipukukansa ajattelee.

JuuriHiiru

ViestiKirjoittaja JuuriHiiru » 4.2.2008 23:59

iRokz kirjoitti:http://youtube.com/watch?v=_nu5w9vZJ5g
Marssista on vain haittaa jos mediassa välitetty kuva on viimevuotisen kaltainen. Te ette ole joukko vakavastiotettavia kansalaisia, vaan joukko nuoria rääsyihin pukeutuvia hippejä. Pahoittelen jos tekstini tuntuu kylmältä, mutta tätä mieltä olen marssista sen tämän hetkisessä tilassa ja minä sentään olen yksi teistä! Kuvitelkaapa siis mitä tuulipukukansa ajattelee.

Mitäs paskaa mahdat nyt selittää? :) Tuon videon perusteella viimevuotinen marssi on ollut todella vakuuttava. Ei hamppumarssilla nyt voikaan jokaista kukkahattutätiä miellyttää.
Jos hampuusit on rääsyisiä hippejä niin sittenhän marsilla pitääkin näkyä rääsyisiä hippejä! Mennään sinne omana itsenämme niin annamme realistisen kuvan siitä millaisia hampuusit ovat. Mutta jos joku oikeesti tykkää pitää pukua niin mikäs siinä, voihan sinne sellaisessakin tulla. Mielestäni tuossa marssissa rikottiin jo stereotypioita mm. sillä, että mukaan oli otettu noin paljon lapsia; näytettiin että pössyttelijätkin on ihmisiä, äitejä ja isiä. Ja videolla näkynyt iloinen hippikansakin jo korjaa niitä pahimpia käsityksiä mitä joillain voi olla hirveistä "kannabishuumenarkkareista". :guru:

Hellsingin marssille oon tulossa vaikka vähän kaukana onkin eikä löydy matkarahaa. Mut jotenkin sieltä itsensä sitten löytää. :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=x_Tixpkv6io

Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 5.2.2008 0:42

iRokz kirjoitti:Marssista on vain haittaa jos mediassa välitetty kuva on viimevuotisen kaltainen.

Siis WTFH? Tuolla videolla esiintyvistä henkilöistä noin 99% (poliiseja lukuunottamatta) oli tyylikkäämmin pukeutuvia ja ennen kaikkea siistimmät hiukset omaavia kuin minä! Harkitsinkin jo marssille lähtöä (nyt kun se olisi mahdollista) mutta ehkä täytyykin sen sijaan kaivaa vaarin Luger esiin ja ampua itseäni päähän...

Mutta ei silti, kyllä tuolla paria Blues Brothersia tai M.I.B:iä sekä myös tuulipukusauvakävelijää ja ehkä sergeanttia olisi kaivattu hämmentämään soppaa.

No, jos marssille kuitenkin osallistun, niin mulle se on juhlatilanne ja pukeudun sen mukaisesti. Varmaan jonkinlaiseen sprigiin mutten sentään pingviinipukuun.

iRokz
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja iRokz » 5.2.2008 0:52

Tuon videon perusteella viimevuotinen marssi on ollut todella vakuuttava.

Minun on ehkä helpompi nähdä asia tuulipukukansan perspektiivistä kun en itse ole ryysyihin pukeutuva hippi (vaikka ideologisesti saatan olla lähellä). Marssi oli vakuuttava, mutta ei ikävä kyllä sillä hyvällä tavalla. Vakuutuin, että hamppua käyttävät välinpitämättömät 15-25 vuotiaat rappionuoret, jotka voi viikonloppuisin löytää lähipuistosta vetämästä pussikaljaa.

Jos hampuusit on rääsyisiä hippejä niin sittenhän marsilla pitääkin näkyä rääsyisiä hippejä! Mennään sinne omana itsenämme niin annamme realistisen kuvan siitä millaisia hampuusit ovat. Mutta jos joku oikeesti tykkää pitää pukua niin mikäs siinä, voihan sinne sellaisessakin tulla.

Tällä hetkellä moni "normaalinnäköinen" hampuusi jättää marssin väliin ryysyisten hippien takia. Kuva ei siis ole realistinen kun mukana on vain Itä-Helsingin idealistit, joita ei muiden mielipiteet pahemmin paina. Moni muu ei vielä ole valmis tulemaan julkisesti ulos kaapista tämän asian suhteen. Tämän rajan ylittyminen helpottuisi jos marssilla edustettaisiin jokaista ikä- ja yhteiskuntaluokkaa.

Mielestäni tuossa marssissa rikottiin jo stereotypioita mm. sillä, että mukaan oli otettu noin paljon lapsia; näytettiin että pössyttelijätkin on ihmisiä, äitejä ja isiä. Ja videolla näkynyt iloinen hippikansakin jo korjaa niitä pahimpia käsityksiä mitä joillain voi olla hirveistä "kannabishuumenarkkareista".

Lapsien tuominen huumausaineen laillistamista käsittelevään mielenosoitukseen ei välttämättä ole niin hyvä veto. Nyt kansaa pelottaa kahta kauheammin kun he näkevät narkomaanien lisääntyvän ja ehkä jopa huumaavan lapsensa nuoresta iästä lähtien! Toinen näkökulma "iloisesta hippikansasta" voi olla "joukko yhteiskunnan varoilla eläviä tyhjäntoimittajia".

Mielestäni marssi on tällä hetkellä lähempänä nuorten ryyppyreissua kuin varteenotettavaa poliittista mielenilmausta.

Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 5.2.2008 0:58

Noniin noniin. Täällä taas marssin osallistumattomat ja muutenkin vähäpätöisesti kannabiksen laillistamiseen vaikuttaneet henkilöt (minä mukaanlukien) kiistelevät mihin vaatteisiin marssilla pitäisi pukeutua ja miten marssilla pitäisi käyttäytyä. Hienoa. Upeaa.

Itseasiassa mulle olisi sinänsä aivan sama, vaikka kaikki olisivat alasti kossupullokännissä marssilla kunhan osallitujia olisi enemmän kuin koskaan.

iRokz
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja iRokz » 5.2.2008 1:11

Itseasiassa mulle olisi sinänsä aivan sama, vaikka kaikki olisivat alasti kossupullokännissä marssilla kunhan osallitujia olisi enemmän kuin koskaan.

Koittakaa jo tajuta että se mikä on "ihan sama" teille ei ole "ihan sama" tuulipukukansalle ja siitä tässä on pohjimmiltaan kyse.

Saamme ajettua asiaamme paljon paremmin olemalla ulkoisesti ja sisäisesti asiallisia kuin olemalla itsemme, jos se tarkoittaa ryysyihin pukeutunutta likaista hippiä. Tällä hetkellä koitatte voittaa kahta sotaa yhdellä kentällä. Koitatte laillistaa kannabista, vaikka tuulipukukansa ei ole edes hyväksynyt teidän ulkonäköänne. Ei tule onnistumaan.

Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 5.2.2008 1:53

iRokz kirjoitti:Koitatte laillistaa kannabista, vaikka tuulipukukansa ei ole edes hyväksynyt teidän ulkonäköänne. Ei tule onnistumaan.

Kieltämättä tuossa on pointtia.

Itse kuitenkin pidän tärkeämpänä osallistujamäärien nostoa, kuin marssijoiden pakottamista tuulipukuja miellyttävään pukukoodiin osallistujamäärien kustannuksella.

Niinhän homma kuitenkin lienee, että vaikka marssisimme alasti kossupullokännissä imien kilometrien mittaisesta letkusta earthbongista, niin jos meitä olisi vaikka 3 miljoonaa, niin kannabis laillistuisi. Siksi osallistujamäärät ovat tärkeitä.

Tuomotomppa

ViestiKirjoittaja Tuomotomppa » 5.2.2008 9:15

Jep, sama juttu. Kyllä se määrä iskee hyvin ja ennenkaikkea se käyttäytyminen ettei siellä riehuta turhia. Itse ainakin olen tulossa kesteille huppari päällä ja rennoissa kuteissa. Hienoin juttu olisi että marssilla näkyisi osallistujien monipuolisuus - kaikki nuorista vanhuksiin, hippipukuisista vaikka barokkiasuisiin, ihan laidasta laitaan - näin saataisiin minun mielestäni eniten vaikutusta kun kansa huomaakin ettei se spliffi ole ainoastaan nuorisohipin juttu. :yes:
Tµợ№†ợⁿⁿ●▪●▪□ ₧ ₧ ☺♥☻♥☺♥☻ ¥£əħ!

reijo hiller
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja reijo hiller » 5.2.2008 12:01

Tuomotomppa kirjoitti:Hienoin juttu olisi että marssilla näkyisi osallistujien monipuolisuus - kaikki nuorista vanhuksiin, hippipukuisista vaikka barokkiasuisiin, ihan laidasta laitaan - näin saataisiin minun mielestäni eniten vaikutusta kun kansa huomaakin ettei se spliffi ole ainoastaan nuorisohipin juttu. :yes:

Juu, tämä olisi se hienoin juttu, mutta just tää on se ongelma, että kun ei "niitä muita" itsekseen sinne marssille ilmesty tarpeeksi. :roll:
Nyt kansa marssin perusteella päättelee, että spliffi on lähinnä nuorisohipin juttu.
Ja juuri boldatun kohdan takia itse esim. kannustan miettimään, millaisen vaikutelman marssilla antaa. Näin tultiin kierros ympäri.

(Ulkoasukeskustelu on hupaisassa pisteessä: minusta on alkanut tuntua, että voin useimmista "siisteysajattelua" kritisoivasta viestistä poimia kohtia, joissa itse asiassa nouseekin esiin juuri se, miksi "siisteysajattelu" olisi tärkeää.)

On totta, että jos minkä tahansa asian kannalla on 3 miljoonaa suomalaista, asian läpimenotodennäköisyys on loistava tehtiin mitä vaan. Mutta tässä kun ei ole. Oma pessimistinen? uskomukseni on, että yhteismarssijamäärä tulee todennäköisesti kuitenkin olemaan tuhannen luokkaa. Vaikka tehtäisiin hullusti töitä, en usko kovin moneen tuhanteen päästävän. Mielestäni kamppailemme niin pienillä väkimäärillä, ettei pelkkä määrä riitä, vaan uskottavuuskin on tarpeen.

---

asiaan.

Joko taiteilijasielut ovat alkaneet tehdä julisteita?
Onko joku kiinnostunut aloittamaan marssiperinteen jollain uudella paikkakunnalla?

Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 5.2.2008 18:55

Hamppumarssin vaikuttimet lienevät osallistujamäärä sekä (marssin) yleinen laatu? Onko muita vaikuttimia? Vaikka tässä tapauksessa erittäin suurella osallistujamäärällä voitaisiinkin päästä toivottuun lopputulokseen, niin sen saavuttaminen on kovin epärealistista. Siksi kumpaankin tullee panostaa; sekä määrään, että laatuun?

Määrään panostaminen tapahtuu...miten? Se on ainakin vissi, että tiukkaa pukukoodia vaatimalla ja muulla tiukkapipoisuudella saadaan karsittua marssijamäärää. Siis tiukkapipoisuutta ja pukukoodin vaadintaa lienee syytä välttää.

Laatuun panostaminen lienee vielä hankalampaa kuin määrään panostaminen. Pitäisi osata kait ajatella tuulipuvun lailla (vai jonkun muun lailla?) jotta maksimiefekti saavutettaisiin.

Lisäksi voisimme ehkä keskustella aiheesta lisää sillä olettamuksella, ettei määrässä eikä laadussa tapahdu suurta muutosta edellisvuosiin verrattuna, niin kumpaan tekijään -määrään vai laatuun- panostaminen käytettävissä olevalla panoksella tuo parhaan tuloksen, siis edistää hamppuasiaa paremmalla hyötysuhteella, vai kannattaako koko panosta laittaa vain toiseen vaikuttimeen?

Tai sitten voitaisiin Reijon kehoituksesta paneutua itse asiaan (siis tekemiseen) spekuloimisen sijaan. Siitäkin huolimatta että spekulointi ja viisastelu voi tuntua kivalta ainakin kirjoittajasta.

ArtistFromHell
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja ArtistFromHell » 5.2.2008 21:02

Mitäs täällä horistaan?

Jos jotakuta mietityttää hippien resuinen ulkomuoto, niin voithan aina itse laittaa ne siistimmät kuteet. Ei siihen toisia tarvitse patistaa. Ihme natsi lässytystä.
Ennemmin voisi miettiä käyttäytymistä, eli ollaan ihmisiksi niin kun aina ennenkin.

Marssin tekevät itse marssijat, ei vaatteet. :doh:

Saakoon se tuulipuku sitten minkälaisen kuvan meistä tahansa, niin tärkeintä on osallistuminen.

Mielestäni marssin avulla ei kuitenkaan missään tilanteessa tulla hamppua laillistamaan, mutta on hyvä vähintään kerran vuodessa muistuttaa, että olemme olemassa ja haluamme oikeutta.

Tehdään plakaatteja iso läjä marssilla kannettavaksi.
Tulostetaan mainoksia ja viljellään niitä surutta joka paikkaan, miettimättä onko paikka kyseenalainen. Mitä enemmän huomiota, sen enemmän ihmisiä on paikalla.
Vaikka meitä olisi vähän, tarvitaan niitä katsojia silti paljon, ilman yleisöä marssiminen on turhaa.

HANNES
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja HANNES » 5.2.2008 23:48

...
Lainaus:HANNES kirjoitti..
Mitä ihmettä sinne mennään huutelemaan sillä asenteella,
että annetaan kaikkien kukkien kukkia, jos omassa päässä jo asuu
hyvinpukeutuva mielipidenatsi?

ANNETAAN NIMENOMAAN KAIKKIEN KUKKIEN KUKKIA!

iRokz kirjoitti..
Nuorten idealismi lämmittää sydäntä, mutta on usein hieman liian naiivia tähän yhteiskuntaan. Emme marssi syrjintää vastaan vaan kasvin laillistamisen puolesta. Oletko ikinä ajatellut, että hyvinpukeutuva kannabista polttava mielipidenatsi on sinun puolellasi tässä asiassa? Jos syrjit mielipidenatsia sen takia että hän syrjii muita, oletko sinä häntä parempi? Antaisitko myös natsien, pedofiilien ja raiskaajien "kukkia" vai olisitko ensimmäisten joukossa tuomitsemassa heitä? Näetkö enää todellisuutta tekopyhyytesi ja ristiriitojesi läpi?

taisit hukata pointin tuossa, kun et kokonaan pastennut kirjoitustani ;)

"Emme marssi syrjintää vastaan vaan kasvin laillistamisen puolesta"
Nimenomaan kuomaseni! ANNETAAN KAIKKIEN KUKKIEN KUKKIA!
Onse kukka sitten elämän muodossa syntynyt kannabiskasvi tai varttunut ihmislapsi,
sillä nyt ei luulisi hirveästi olevan merkitystä miten kyseinen luomus on puettu..

Minä hyväksyn sinut sinne huutamaan puku päällä vaikka sade säällä,
mutta ilmeisesti hampuusien tulisi muuttaa pukeutumistaan, että voisit harkita
paikan päälle tulemista.. jännä yhtälö..
"muuttkaa tapojanne ja pukeutumistanne, sitten voin tulla teijän kanssa leikkimään"

en tunne syrjiväni ketään omalla asenteellani joka hyväksyy kaikki marssimaan
hampun laillistamisen puolesta juuri sellaisenaan kuin he ovat..
Voin toki olla väärässäkin tässä, onhan tämä vain nuorten idealismia, joka lämmittää sydäntä.. :lohtu:

HANNES
nää sienet on ihan jostain muualta ku pasilasta

painkiller

ViestiKirjoittaja painkiller » 6.2.2008 4:30

Pitäis kyl ehdottomasti duunaa sellanen hamppumarssikiertue, et kiertäs kaikki nykyiset marssikaupungit ja kunnat peräkkäin. hehe..
Kaikki alust asti busseilla mukana, siis joku 4000 ihmistä :D marssitaan 7päivää lehden tuulipuvut päällä, ni ne maksaa saletisti bussit ja muut vastaavat..
"insanity is doing the same thing over and over again expecting a different result."

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 6.2.2008 4:35

Kyllä stadissa marssin. En näytä ollenkaan hampuusilta näin tuulipukukansan kielellä, porukkaa on joka lähtöön joka on tosi hyvä homma. Jos on hyvät kelit ni vois vaikka valkosen puvun heittää ylle. :yes:

Bengalintiikeri

ViestiKirjoittaja Bengalintiikeri » 6.2.2008 14:52

Mukana ollaan, Helzingissä. Toi puku-idis on hyvä, kehotan kaikkia jätkiä vaan kaivamaan ne kauluspaidat ja krakat esiin tai sit poistamaan parilla kolikolla kirpparilta tai uffista tai mistähyvänsä. Jos pukeudut yleensä ku likane hippi, niin siistii tummaan pukuun ja valkoseen paitaan pukeutuminenha olis just hyvä läppä. Kai sitä nyt yhtenä päivänä vuodessa voi miellyttää kansalaisten enemmistöä ulkonäöllään. Voi sitten vaikka ottaa valokuvan itsestään ja talvella lähettää isovanhemmille joulukortin välissä.

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 6.2.2008 15:12

"Normaalista" poikkeava pukeutuminen voi olla portti fetisismiin, voi hyvinkin käydä niin, että moni hampuusi saa niin kovat kiksit vedettyään puvun pykälään, että rupeaa sitä salaa harrastelemaan, ja kaapista tultuaan sitten muiden fetisistien kanssa.

Kaikessa on riskinsä.

Siispä, pukuunkin voi jäädä koukkuun.

pyty

ViestiKirjoittaja pyty » 8.2.2008 12:02

Täysin samat keskustelut taas ku joka vuosi :lol:

Eiköhän sitä kaikki voi tulla sen näkösinä ku haluaa. Parina vuonna oon ollu järkkäilemässä Oulun marssia, nyt ku tuli tämä muutto etelään nii pitänee harkita jaksaisko sitä Helsingissäki koittaa tehdä jotain muutaki asian eteen ku vaan ilmestyä paikalle. Halutessaan vois Helsingin marssin järjestäjät pistää vaikka privaviestiä mulle, olis kiva tietää vähän että kuinka isolla porukalla ja minkälaisilla järjestelyillä täällä marssia tehdään, niin voisin miettiä että osaanko auttaa mitenkään esim. mainosten levityksessä tai jossain.
What did you do there?

SS-Warrior

ViestiKirjoittaja SS-Warrior » 8.2.2008 12:37

Luulisimpa että määrällä pääsee helpommin uutisiin ja sitä kautta kansan silmiin, ku sillä että onko puvut päällä.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 9.2.2008 17:40

SS-Warrior kirjoitti:Luulisimpa että määrällä pääsee helpommin uutisiin ja sitä kautta kansan silmiin, ku sillä että onko puvut päällä.

Juu aivan. Minun pointtini oli lähinnä se, että ihmiset näkee, että ei ne kaikki hampuusit ole hippejä, eli kannabis yleistyy koko ajan ja ihmisten pitäis se hyväksyä pikkuhiljaa. Se on minun lähtökohtani, meinaan vaan, että minun tuttavapiirissä yksikään hampuusi ei näytä hipiltä, no okei ehkä 1-2 näyttää mutta anyway. Toivonkin, että kaikki pukeutuvat niin kuin haluavat, on sitten sitä jengiä ainakin eri lähtöön. :yes:

Palaa sivulle “Politiikka ja media”