Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempää?)

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Avatar
pullapoika
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1262
Liittynyt: 5.8.2004

Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempää?)

ViestiKirjoittaja pullapoika » 30.9.2004 15:42

Elikkä silmiini pisti Pohjolan Sanomat nimisestä sanomalehdestä juttua kemin nuorten alkoholin käytöstä. Kuitenkin siinä oli puhe yleisimmästä huumausaineesta mikä on amfetamiini.

Tässä hieman pätkää jutusta:

Koko lapin alueella amfteamiini on selvästi yleisin huumausaine. Kovimmat huumeet kuten heroiini eivät ole rantautuneet pohjoiseen.

Kemin A-klinikalla työskentelevä Tuija Keihtä pitää hasista käyttäjän kannalta pahimpana huumeena. -Se aiheuttaa vaikeimman riippuvuuden. Amfetamiinista tekee ongelmallisen se, että sen yhteydessä käytetään muitakin aineita. Itse olen huolestunut etenkin Subutexin kaltaisten lääkkeiden väärinkäytöstä...


Elikkä oma mielipide ko. lehtijutusta on, että tässä pistetään juuri kannabis ja kovemmat huumeet samalle linjalle, ja mikä vielä pahempaa. Kun hieman tietämätön lukee jutun ja haluaa kokeilla huumeita ensimmäistä kertaa todennäköisesti hän ei halua polttaa kaverilta pilveä vaan hommaa amfetamiinia luullessaan ko. aineen olevan paljon vaarattomampi yksistään sitä käytettynä. :(

Lähinnä alkoi suututtamaan tuo ku hasiksesta puhuttiin vaikean riippuvuuden aiheuttajana, kun taas amfetamiinista puhuttiin vain lievänä huumeena jos sitä ei käytetä muiden aineiden kanssa sekaisin. :evil:

Tuossa ei ollut kun pieni pätkä jutusta joka pisti silmään, muuten siinä puhuttiin alle 15vuotiaiden alkoholinkäytöstä jne..
lol apua :foil:

Majuri Tommi
Viestit: 803
Liittynyt: 17.2.2004

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja Majuri Tommi » 30.9.2004 15:56

Totta munassa amfetamiinit (niitähän on monta sorttia) yleensä aiheuttaa enemmän riippuvuutta kuin kannabis. Amfetamiiniyhdisteistä mm. ekstaasi puolestaan aiheuttaa vähemmän riippuvuutta kuin kannabis.

Perusspeden addiktiopotentiaali on samaa luokkaa kuin alkoholilla. Mutta pitää paikkansa että piristeitä, varsinkin kokaiinia (on yksistään otettuna melkoisen tylsä aine), käytetään yleensä muiden huumeiden kuten alkoholin kanssa. Ja just tuo sekakäyttö on suuri riski liittyen piristeisiin.

Näin on juu.

Avatar
elovena
Viestit: 86
Liittynyt: 7.7.2004

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja elovena » 30.9.2004 16:11

pullapoika kirjoitti:Kemin A-klinikalla työskentelevä Tuija Keihtä pitää hasista käyttäjän kannalta pahimpana huumeena. -Se aiheuttaa vaikeimman riippuvuuden. Amfetamiinista tekee ongelmallisen se, että sen yhteydessä käytetään muitakin aineita...


Olisivatkohan tuossa kannabis ja amfetamiini vaihtaneet paikkaa? Kuulostaisi uskottavammalta.

Tästä muuten tuli mieleen, että monikohan huumeiluista kiinni jääneistä nuorista sanoo vain poltelleensa vähän pilveä, vaikka todellisuudessa olisi pahemman luokan sekakäyttäjä?

Itse muistan ainakin teiniajoilta parikin tyyppiä, jotka kiinni jäätyään myönsivät vain kannabiksen käytön, vaikka todellisuudessa olivat pidemmän aikaa kuosailleet kaikella mitä käsiinsä saivat ja ongelmatkin alkoivat olla sen tasoisia. Jos ne sitten tulkitaan viranomaistaholla yksin kannabiksesta johtuviksi, ei ihme, että siellä on todella kielteinen kuva yrtistä.
tämänkin tieteellisen tosiasian teille tarjosi elovena

gpaonwjear
Viestit: 547
Liittynyt: 14.5.2003

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja gpaonwjear » 30.9.2004 16:47

pullapoika kirjoitti:
Koko lapin alueella amfteamiini on selvästi yleisin huumausaine. Kovimmat huumeet kuten heroiini eivät ole rantautuneet pohjoiseen.

Kemin A-klinikalla työskentelevä Tuija Keihtä pitää hasista käyttäjän kannalta pahimpana huumeena. -Se aiheuttaa vaikeimman riippuvuuden. Amfetamiinista tekee ongelmallisen se, että sen yhteydessä käytetään muitakin aineita. Itse olen huolestunut etenkin Subutexin kaltaisten lääkkeiden väärinkäytöstä...




Koko lapin alueella kannabis on selvästi yleisin huumausaine. Kovimmat huumeet kuten heroiini eivät ole rantautuneet pohjoiseen.

Kemin A-klinikalla työskentelevä Tuija Keihtä pitää amfetamiinia käyttäjän kannalta pahimpana huumeena. -Se aiheuttaa vaikeimman riippuvuuden. Kannabiksesta tekee ongelmallisen se, että sen yhteydessä käytetään muitakin aineita. Itse olen huolestunut etenkin Subutexin kaltaisten lääkkeiden väärinkäytöstä...


Itse veikkaan että senat on menny sakasin eli yksinkertaisesti virhe(tahallinen?). Kenen mielestä muutenkaan toimittajat ovat nykyään asiantuntevia?? Toivotaan kuitenkin että tämä oli vain inhimillinen erehdys, eikä toimittajan "tietämys" asiasta. Pullapoika, Lähetä sinne lehteen vähän palautetta etteivät tekisi samaa virhettä uudestaan ja vaadi korjausta asiaan.

Kapina-Apina
Viestit: 129
Liittynyt: 12.5.2004

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja Kapina-Apina » 30.9.2004 19:17

gpaonwjear kirjoitti:
pullapoika kirjoitti:
Koko lapin alueella amfteamiini on selvästi yleisin huumausaine. Kovimmat huumeet kuten heroiini eivät ole rantautuneet pohjoiseen.

Kemin A-klinikalla työskentelevä Tuija Keihtä pitää hasista käyttäjän kannalta pahimpana huumeena. -Se aiheuttaa vaikeimman riippuvuuden. Amfetamiinista tekee ongelmallisen se, että sen yhteydessä käytetään muitakin aineita. Itse olen huolestunut etenkin Subutexin kaltaisten lääkkeiden väärinkäytöstä...




Koko lapin alueella kannabis on selvästi yleisin huumausaine. Kovimmat huumeet kuten heroiini eivät ole rantautuneet pohjoiseen.

Kemin A-klinikalla työskentelevä Tuija Keihtä pitää amfetamiinia käyttäjän kannalta pahimpana huumeena. -Se aiheuttaa vaikeimman riippuvuuden. Kannabiksesta tekee ongelmallisen se, että sen yhteydessä käytetään muitakin aineita. Itse olen huolestunut etenkin Subutexin kaltaisten lääkkeiden väärinkäytöstä...



Tällai:

Koko lapin alueella alkoholi on selvästi yleisin huumausaine. Kovimmat huumeet kuten heroiini eivät ole rantautuneet pohjoiseen.

Kemin A-klinikalla työskentelevä Tuija Keihtä pitää amfetamiinia käyttäjän kannalta pahimpana huumeena. -Se aiheuttaa vaikeimman riippuvuuden. Amfetamiinista tekee ongelmallisen se, että sen yhteydessä käytetään muitakin aineita. Itse olen huolestunut etenkin Subutexin kaltaisten lääkkeiden väärinkäytöstä...

Mut tällai pitäis asioiden olla :mrgreen:

Koko Suomen alueella kannabis on selvästi yleisin päihde. Huumeet kuten heroiini eivät ole rantautuneet pohjoiseen.

Kemin A-klinikalla työskentelevä Tuija Keihtä pitää kannabista käyttäjän kannalta mukavimpana viihdykkeenä. -Se aiheuttaa haikeimman viihtyvyyden. Kannabiksesta tekee ongelmallisen se, että sen yhteydessä käytetään suolasia välipaloja ja hyvänmakuisia alkoholisekoituksia. Itse olen huolestunut myöskin videopelien ja virsikirjojen väärinkäytöstä...

Avatar
Mantel
Viestit: 150
Liittynyt: 3.2.2004

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja Mantel » 30.9.2004 19:56

Vitun Posari. Kyllä sitä taas tuntee niin suurta ylpeyttä kotiseudustaan, että herraj jumala! :evil:

Pitääkin laittaa oikaisuvaatimus tuonne.
Omantunnonasioissa ei enemmistön lailla ole sijaa. -Mahatma Gandhi-

Avatar
Eskimogrower
1 tähti
1 tähti
Viestit: 656
Liittynyt: 6.1.2003

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja Eskimogrower » 30.9.2004 21:04

pullapoika kirjoitti:Lähinnä alkoi suututtamaan tuo ku hasiksesta puhuttiin vaikean riippuvuuden aiheuttajana, kun taas amfetamiinista puhuttiin vain lievänä huumeena jos sitä ei käytetä muiden aineiden kanssa sekaisin. :evil:


No siitä vaan kokeilemaan valvomista amfetamiinilla pari yötä ja palataan asiaan.. Eiköhän ole jutun kirjoittajalla mennyt iloisesti senat sakaisin.
Jos poltat hyymeitä, soitan paikalle pöliisin.

Avatar
CannakonnA
Viestit: 11
Liittynyt: 16.4.2004

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja CannakonnA » 1.10.2004 10:56

joo kyllä tuosta selvästi pikkasen väärän kuvan saa...ihme juttuja nuo ja ovat vieläpä ns. vastuunalaisessa asemassa olevilta ihmisiltä......
suomessa ei vieläkään oikein vissiin uskalleta puhua asioista asioiden nimillä...tai katsota tosiasiaa silmiin
subutex ei sit vissiin aiheuta mitään "pahoja " riippuvuuksia....
Cannabis is so bad......!!!!
:pimp:

lisää kuttaa!!!

poski
Viestit: 6
Liittynyt: 1.10.2004

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja poski » 1.10.2004 10:56

siis valitettavasti asia on näin että yhteiskunnalisesta näkökulmasta katottuna kannabishan aiheuttaa "vaikean riippuvuuden". eihän nämä santavuoret, muut tantat ja moralistit ymmärrä alkuunkan sitä, että pilven poltto voisi olla muuta kuin riippuvuuden sanelema käytöstapa.
se että on niin paljon ihmisiä jotka polttavat ja pitävät sitä "hyvänä"asiana, eivätkä suostu ymmärtämään näitä tanttoja jotka tulevat "valistamaan" meitä, tekee siitä niiden mielestä "vaikean riippuvuuden".
cheers.

monkeyman
Viestit: 114
Liittynyt: 22.7.2004

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja monkeyman » 1.10.2004 22:34

Hmm, voiko virsikirjoja käyttää jotenkin oikein?
Puhukaa kovempaa, olen huonokuuloinen.

Avatar
Narc
Viestit: 64
Liittynyt: 11.6.2004

Miten mahtaa olla...

ViestiKirjoittaja Narc » 5.10.2004 12:51

Uudessa Seelannissa on jälleen kunnostauduttu tutkimuksen alalla:

Police study confirms methamphetamine use leads to violence
04 October 2004

Kiwi teenagers aged from 15 to 19 may use more methamphetamine than their Australian counterparts, a police study on the drug has found.

Police said the study also confirmed police concerns that frequent methamphetamines users were more likely to be involved in violent crime.

Superintendent Ted Cox from Auckland police metropolitan crime and support, said the study highlighted the impact methamphetamines and other drugs, such as ecstasy, had on violence.

"Until now we have relied on anecdotal evidence of the effects of amphetamine-type stimulants, particularly where violent crimes are committed.

"This research provides some solid evidence as to the magnitude of the problem," he said in a statement.

The survey found amphetamine-type stimulants (ATS) were now serious drugs of abuse in New Zealand; the value of the illegal ATS trade matched the illegal cannabis market; and the drug was "very easy" or "easy" to get.


Ja loput http://www.stuff.co.nz/stuff/0,2106,3054107a11,00.html

Eppäilen minäkin, että Keihtältä on faktat kateissa. Mahdollista on tietenkin, että kyseessä on ihan lipsahdus - tai sitten PS:n tietoinen väännös. Sellaista voidaan helposti pyytää jälkikäteen anteeksi. Itse juttu on kuitenkin jo julkaistu, jolloin tavoite (kannabiksen mustamaalaaminen) on jo saavutettu. Keskivertolukija muistaa artikkelin, muttei mahdollista oikaisua.

Avatar
Chanvre
Viestit: 178
Liittynyt: 3.7.2004

Re: Pohjolan Sanomista juttua. (Afmetamiini hasista lievempä

ViestiKirjoittaja Chanvre » 11.10.2004 17:18

Niinpä, on tainnut muijalta livahtaa puurot ja vellit sekaisin, niin kuin lähes aina...


Palaa sivulle “Politiikka ja media”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija