Kuva

ganja onkin laillista suomessa !!

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja åke pakana » 17.6.2005 13:55

mitä vittua? miksei kukaan ole kertonut, jotta kannabis onkin lähes laillista suomessa ?

http://www.oikeus.fi/vksv/15368.htm

voi saatana ja jipii !!

ja tässä otteita:

a) Huumausaineen laiton käyttö
Huumausaineen käyttö on lakiuudistuksen yhteydessä poistettu RL 50 luvun 1 §:n huumausainerikosta koskevan rangaistussäännöksen tunnusmerkistöstä. :lol:

...tekijä olisi pidemmän ajan kuluessa käyttänyt suurenkin määrän huumausainetta, teko on aineen laadusta riippumatta vain 2 a §:n mukainen käyttörikos, jos omaa käyttöä varten on kerrallaan pidetty hallussa vain vähäinen määrä huumausainetta.

Teko jää käyttörikoksen tunnusmerkistön piiriin, jos teko on tehty omaa käyttöä varten ja huumausainetta on samalla ollut vain vähäinen määrä.

Teon tulee näiden kriteerien valossa olla kokonaisuutena arvostellen vähäinen rikoslajin normaalitapaukseen verrattuna. (mikä on normaalitapaus :think: ?)

1. määrä ja laatu
käyttörikoksessa hallussapidetyn huumausaineen määrällisenä ylärajana on "vähäinen määrä". itsellä aina ihan pikkuisen vaan

1. määrä ja laatu
Laadun osalta otetaan huomioon huumausaineen vaarallisuus.
..erittäin vaaralliseksi huumausaineeksi on katsottu muun muassa heroiini, kokaiini, LSD ja amfetamiini. Erittäin vaarallisena huumausaineena voidaan pitää myös ekstaasia.
MUTTA EI KANNABISTA

2. käyttötilanne
kotona (omassa autotallissa) suljetussa tilassa, ei alle 18-vuotiaita näkemässä. enkä juuri koskaan johdattele ketään käyttämään huumausaineita.

3. muut olosuhteet.
Muiden olosuhteiden arviointiin vaikuttaa esim. se, kuinka tekijä on saanut huumausaineen haltuunsa; onko hän itse aktiivisesti hankkinut huumausainetta vai onko käyttöön tai hallussapitoon tarjoutunut yllättävä tilaisuus.
itselle sattuu jatkuvasti yllättäviä tilanteita :wink:




Aikuisten osalta peruslähtökohta RL 50:7:n vähäisyystilanteissa on, että rikoksen kohteena on enintään muutamaa käyttökertaa vastaava määrä huumausainetta.

Sen lisäksi syyttämättä jätettävään tekoon tulee säännönmukaisesti liittyä jokin muu toimenpiteistä luopumista puoltava erityispiirre. Tällainen lisäpiirre voi olla esimerkiksi tekijän ikä tai ensikertalaisuus taikka käyttötilanteeseen liittyvä yllätyksellinen houkutus.

Jos kysymys on rikoksen uusijasta, tarvittava lisäpiirre voi olla se, että tekijä ei ole itse hankkinut huumausainetta, vaan että sen käyttöön on yllättäen tarjoutunut tilaisuus muiden tarjotessa sitä tekijän käytettäväksi.

Suullisen huomautuksen tarkoituksenmukaisella käytöllä voidaan monissa toimenpiteistä luopumisen tilanteissa varmistaa se, ettei toimenpiteistä luopuminen hämärrä teon rangaistavuutta. soo soo
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Antti Alien
3 tähteä
3 tähteä
Viestit: 604
Liittynyt: 12.3.2005

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Antti Alien » 17.6.2005 14:55

Eipäs nyt innostuta liikaa. Vaikka rikoslaki ei suoranaisesti kriminalisoi käyttöä, tuo pykälä 2a kertoo notta hallussapito on käyttörikos. Lisäksi käyttö ei onnistu ilman hallussapitoa.

Siispä laitonta on: hankinta, hallussapito ja kasvatus.

Lisäksi tuolla kerrottiin, ettei poliisi voi luopua toimenpiteistä pykälän seitsemän nojalla, joten setä sinisellä on edelleen velvollisuus viedä jointti huulilta ja antaa piiskaa pyllylle.

Avatar
mathias corn
Viestit: 552
Liittynyt: 30.10.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja mathias corn » 17.6.2005 15:00

no et sitten itse koske siihen jointtiin, vaan pyydät kaveria pitelemään, niin et saa sanktiota hallussapidosta. :laugh: porsaanreikä? :think: :think:
(lasketaankos sen savun pitäminen keuhkoissa hallussapidoksi?)
Jos ei olis, niin pitäis olla siitä että ei ole

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja åke pakana » 20.6.2005 10:18

pois pessimismi antti alien.

hyväähän tässä on seuraavat asiat:

1. on itketty ettei kannabis koskaan vapaudu.
tämä on taas askel oikeaan suuntaan.

2. vähäiseksi kukkakasaksi ilmoitetaan 15gr. (itsellä moinen kasa kestää jo hetkisen.) eikä esimerkiksi 1-2 gr.

3. tässäkin kohtaa laki on hyvinkin epäselvä ja soveltamisen varaa on puoleen jos toiseenkin. (mutta huomaa, että lakia on muutettu samaan suuntaan kuin keskieuroopassa.) ennemmin tai myöhemmin on lain tätä kohtaa tarkennettava, jotta saadaan yhtenäinen käytäntö koko maahan.

teoriassa henkilö, jonka hallussa on 0,5 gr heroiiniä voi tietyssä tilanteessa selvitä ilman minkäänlaista rangaistusta. vaikka kyseessä on erittäin vaarallinen huumausaine. (3.luokan huume)
silloinhan loogisesti vastaava määrä kannabista (1.luokan huume) vastaavassa tilanteessa pitäisi aina olla rangaistusten ulkopuolella. (ellei sitten tarjota alaikäisille, yllytetä muita tms. mitä kukaan kunnollinen hampuusi ei tietenkään tee.)

4. johtavat (hallitus)puolueet ovat ilmoittaneet jo aikoja sitten, että suomen huumausainepolitiikka on toimivaa ja mitää muutoksia ei tarvita eikä tehdä.
kuten aina nämä puhuvat paskaa (koska politiikka on semmoista) ja kaikessa hiljaisuudessa muutetaan lakeja eu:n linjan mukaisesti.
kuten on huomattu natoon liittymisestäkin. virallisesti ei olla vielä liittymässä, koska suurin osa kansaa vastustaa. mutta puolustusvoimat on jo teknisesti saatettu täysin yhteneväiseksi naton kanssa.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Avatar
Johannes Täi
Viestit: 256
Liittynyt: 5.8.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Johannes Täi » 20.6.2005 11:11

Millonkas tuo laki (vai mikä korrekti nimitys olisikaan) on nykyisen asunsa saanut?
"There is a cheer: The gnomes have learned a new way to say 'Hooray'"
-Terence McKenna

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja åke pakana » 20.6.2005 12:18

Yleinen ohje syyttäjille
Annettu 11.9.2002
Voimassa 15.9.2002 - toistaiseksi
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Vieras

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.6.2005 12:43

6. Poliisin toimenpiteistä luopuminen

Poliisi tai muu esitutkintaviranomainen ei voi luopua toimenpiteistä RL 50:7:n nojalla. Kaikkein vähäisimmissä huumausaineen käyttörikoksissa poliisi voi luopua toimenpiteistä ja antaa huomautuksen ETL 2.2 §:n nojalla.

Syyttäjien tulee tehdä selkoa toimialueensa paikallispoliisin edustajille tämän yleisohjeen syyttäjäntoiminnan yhdenmukaistamista edistämään tarkoitetuista suuntaviivoista, jotta syyttäjän ja poliisin toimenpiteistä luopuminen olisi myös keskenään johdonmukaista.



Tarkoittaisko toi sitä, että poliisin ei tarvitse vetää hirveetä shouta vaikka yhestä joopelista.

Antti Alien
3 tähteä
3 tähteä
Viestit: 604
Liittynyt: 12.3.2005

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Antti Alien » 20.6.2005 12:44

åke pakana kirjoitti:pois pessimismi antti alien.


Olen vain realisti :foil:

Satunnaispösäyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 20.6.2005 12:56

Antti Alien kirjoitti:Vaikka rikoslaki ei suoranaisesti kriminalisoi käyttöä jne.


Miten niin ei?

RL50:2A: "Joka laittomasti käyttää taikka omaa käyttöä varten pitää hallussaan tai yrittää hankkia vähäisen määrän huumausainetta, on tuomittava huumausaineen käyttörikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Eli joku on nyt taas ymmärtänyt jotain väärin jossain...

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja åke pakana » 20.6.2005 13:05

Kaikkein vähäisimmissä huumausaineen käyttörikoksissa poliisi voi luopua toimenpiteistä ja antaa huomautuksen ETL 2.2 §:n nojalla.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja åke pakana » 20.6.2005 13:16

Kaikkein vähäisimmissä huumausaineen käyttörikoksissa poliisi voi luopua toimenpiteistä ja antaa huomautuksen ETL 2.2 §:n nojalla.

mikä voi olla vähäisempi käyttörikos kuin polttaa aivan pikkuruisen jopon kotona kellarissa yksin pimeässä.

"luopua toimenpiteistä" eli takavarikoida jopon ja jättää lyömästä pampulla.
eli ei rangaistusta.
huomautuksia voi aina jakaa ja onhan nuhtelukin eräänlainen rangaistus.

eli nyt on kyse poliisisedän/tädin suhtautumisesta asiaan.
pääkaupunkiseudulla poliisi ei varmastikaan reagoi samalla lailla kun joku nilsiän vallesmanni.
eli käytännössä nyt pitäisi useamman jäädä kiinni eripuolella suomea ja kaikkien pitäisi vaatia samanarvoista oikeuskohtelua.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Satunnaispösäyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 20.6.2005 13:29

åke pakana kirjoitti:eli nyt on kyse poliisisedän/tädin suhtautumisesta asiaan.


No eihän ole. Vaan siitä, että joku väitti ettei rikoslaki suoranaisesti kriminalisoi kannabiksen käyttöä. Ja kyllähän se tasan tarkkaan ja ihan suoranaisesti kriminalisoi, kuten yllä olevasta lainauksesta nähdään!

PS. Niin, tuo Valtakunnansyyttäjän ohje onkin sitten asia erikseen. Mutta en mä siitä nyt puhukaan...

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja åke pakana » 20.6.2005 14:08

no joo joo. rikoslaki suoranaisesti kriminalisoi kannabiksen käytön.
onko se joku yllätys sinulle?

tarkoitukseni onkin huomioida ainoa varsinaisesti muuttunut (15.9.2002 lähtien) asia. eli se että päivämäärästä alkaen poliisilla on mahdollisuus jättää rankomatta pilvipäätä. ennen ei lain mukaan sitä mahdollisuutta ollut poliisilla vaan syyttäjällä.

tämä on se pointti.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Satunnaispösäyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 20.6.2005 15:09

åke pakana kirjoitti:ennen ei lain mukaan sitä mahdollisuutta ollut poliisilla vaan syyttäjällä.


Ei muuten pidä paikkaansa. Yleisten toimenpiteistä luopumissäännösten mukaan on poliisilla jo ennen tuota valtakunnansyyttäjän ohjetta ollut mahdollisuus toimenpiteistä luopumiseen, jos rikos on katsottu riittävän lieväksi. Ja tämä siis on koskenut sekä huume- että muita rikoksia (huumerikoksia käyttörikospykälän tultua voimaan).

Eikä sitä paitsi tuo mainitsemasi - tai tämän säikeen ensimmäisessä viestissä mainittu - juttu ollut/ole mikään laki. Kyseessä on valtakunnansyyttäjän ohje seuraamusluontoisesta syyttämättä jättämisestä huumausaineen käyttörikoksissa, eli siis viranomaisohje.

Niin että snadisti tarkkuutta siellä, kiitox. Tulee nääs vähemmän väärinkäsityksiä...

Satunnaispösäyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 20.6.2005 15:13

...mutta saivartelut sikseen, kyllähän sä siinä olet nimittäin ihan oikeassa että homma näyttää paperilla jo aika samalta kuin tuolla Manner-Euroopassakin...

Avatar
saila
1 tähti
1 tähti
Viestit: 251
Liittynyt: 27.4.2004

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja saila » 20.6.2005 17:35

Ymmärsinkö oikein, että tämän dokumentin tarkoitus on yhtenäistää käytäntöä Suomessa? Eli ei varsinaisesti muuttanut lakia eikä sen tulkintaa vaan tällä pyrittiin yhtenäistämään käytäntöä valtakunnan eri osissa.

Satunnaispösäyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 20.6.2005 18:25

Jep.

Satunnaispösäyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 20.6.2005 18:30

...tai siis kyllä se tulkintaa siinä mielessä muutti, että siinä annettiin ekaa kertaa Suomessa sellaiset rajat, joissa pysyessä kyse on käyttörikoksesta (eli siis rangaistusmääräyssakosta, jonka kytät antaa suppean esitutkinnan jälkeen suoraan ja menemättä raastuvan kautta).

Avatar
Taika Ninja
Viestit: 267
Liittynyt: 3.7.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Taika Ninja » 21.6.2005 17:26

Ei oo minun foliohattu nurkkaan lentämässä noin reikäisen tekstin vuoksi :foil:
(fatcrackwhore) TaikaTaikina: ei se paranna kenenkään elämää että sä jauhat täällä paskaa ;F
(fatcrackwhore) itseasiassa se PILAA mun elämän.
(fatcrackwhore) voisitko poistua?

Satunnaispösäyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 18.12.2003

Re: ganja onkin laillista suomessa !!

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 22.6.2005 10:48

Taika Ninja kirjoitti:Ei oo minun foliohattu nurkkaan lentämässä noin reikäisen tekstin vuoksi :foil:


Niin... tiedä nyt sitten että kannattaako sitä turhan paranoidikaan olla, mutta tuo säikeen otsikko "ganja onkin laillista Suomessa" on kyllä aikamoista purppaa. Juttuhan nimittäin menee about niin, että:

1) 15g. kukkaa ja kymppi lätkää maksimissaan -> rangaistusmääräyssakko lyhyellä esitutkinnalla (so. odottaessa ainakin PK-seudulla) mutta ylimenevissä määrissä kuten ennenkin (so. tutkitaan huumausainerikoksena laajoine esitutkintoineen ja kotietsintöineen jne.).

2) Alaikäinen käyttäjä -> puhutteluun, ei sakkoja jollei rangaistuksen langetusta erityisesti puoltavia seikkoja tule ilmi.

3) Ongelmakäyttäjä -> kannustetaan hakeutumaan hoitoon ja jos menee, niin ei sakkoja.

4) Viihde- ja satunnaiskäyttäjä -> rankkari tulee herkemmin, mutta jos kysymyksessä on ns. perustapaukseen verrattuna lievä rikos (tarkoittanee satunnaista käyttöä ilman hallussapitoa) saattaa poliisi keskeyttää esitutkinnan ja antaa huomautuksen.

Huomattavaa kuitenkin on, että kakaroiden ja narkkareiden suhteen suositellaan rangaistuksesta luopumista, mutta viihdekäyttäjistä puhuttaessa saavat rankaisulliset näkökohdat heti selvästi suuremman painoarvon.

Niin että sakkoa taitaapi useimmiten tulla kuten aina ennenkin. Raastuvan kautta eivät vain enää pikkujuttuja viitsi kierrättää kait lähinnä kustannussyistä...


Palaa sivulle “Politiikka ja media”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa