Kysely kansanedustajille (oli: antakaa nyt sitä kommenttia)

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Flying_Finn
1 tähti
1 tähti
Viestit: 130
Liittynyt: 24.6.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja Flying_Finn » 11.12.2005 15:09

Eli tässä on nyt tuorein versio, älkää välittäkö oudosta ulkoasusta koska se liittyy lopulliseen muotoiluun.

Åke, mihin mailiosoitteeseen halutaan kyselyyn osallistuvien vastaukset?

Mihin osoitteeseen voin mailata lopullisen dokumentin? (doc & pdf)

T: FF

1/(3)

Arvoisa kansanedustaja/presidenttiehdokas/presidentti


Ensi keväänä alkavaa päihdekeskustelua varten pyydämme saada Teiltä vapaamuotoisen kannanottonne seuraaviin neljään kysymykseen. Tämä kysely on lähetetty jokaiselle istuvalle kansanedustajalle, presidenttiehdokkaille sekä presidentti Tarja Haloselle ja odotamme vastausta sähköpostilla jokaiselta 29.1.2006 mennessä. Vastaukset voi lähettää osoitteeseen:

Vastauksista tehdään yhteenveto helmikuussa 2006 ja ne julkistetaan samassa yhteydessä. Aikaansaatu dokumentaatio toimitetaan suomalaisille ja ulkomaalaisille medioille, minkä lisäksi se julkaistaan Internetissä. Kyselyn päätavoitteena on saada käynnistettyä päihdepoliittinen keskustelu uudelleen maassamme niin poliitikkojen kuin kansalaistenkin parissa.


1. Tämän hetken päihteisiin ja niiden käyttämiseen liittyvä tilanne maassamme kokonaisuutena:



- Millaisena Te näette Suomen tämän hetkisen päihdeongelmatilanteen? Ollaanko menossa parempaan vai huonompaan suuntaan?

2.Tilanne huumausaineiden osalta:

Humaania päihdepolitiikkaa ry:n mielestä huumeiden laillistamisella ei tarkoiteta huumeiden vapauttamista, vaan niiden hallittua kontrolliin ottamista. Tällä hetkellä huumeet ovat "vapailla" markkinoilla vaikka niitä valvotaankin kontrollipolitiikan - ja koneiston keinoin.
Poliisin oman ilmoituksen mukaan huumeista saadaan kiinni vain 5 %. Tästä seuraa, että 95 % huumeista on täysin vapailla markkinoilla, joita ei kontrolloi kukaan. Huumeiden täysi vapauttaminen varmasti lisäisi huumeiden saatavuutta ja siten myös päihdeongelmia. Huumeiden kontrolloidulla laillistamisella tätä ongelmaa ei olisi, vaan pyrkimyksenä olisi vähentää päihteiden käytöstä yksilölle ja yhteiskunnalle koituvia haittoja.

Voidaan nähdä, että rankaisuun perustuva kontrollipolitiikka ei estä - eikä vähennä tapahtuvia kokeiluita, saati sitten suojaa syrjäytymisen kierteeltä sille alttiita yksilöitä. Valvomattomiin, salakuljetettuihin aineisiin liittyy lisäksi monia huomattavia terveysriskejä, joita valvotussa skenaariossa ei esiintyisi.

Rankaisuun perustuva kontrollipolitiikka on niin ikään epäonnistunut kysynnän vähentämisessä. Maassamme on ollut, on - ja tulee olemaan selkeä kysyntä eritoten kannabistuotteiden kohdalla.
2/(3)
Tämä on hyvin ymmärrettävää jo pelkästään sen takia, koska ko. tuotteilla on lääkinnällinen käyttöarvo rohdoksena erittäin monessa vaivassa. Vastaavat terveydenhuollon tarjoamat lääkkeet voivat pahimmillaan addiktoida potilaan ja tehdä hänestä työkyvyttömän, siinä missä harkittu marijuanan käyttäminen voi parhaimmillaan auttaa vaivoissa työkyvyn kärsimättä. Lisäksi kannabis on varsinkin Keski-Euroopassa - mutta myös Suomessa kasvavissa määrin korvaamassa alkoholin ns. viihdekäytössä, koska kannabiksen negatiiviset terveysvaikutukset ovat tutkitusti alkoholia ja tupakkaa vähäisemmät.

Tarkemmin aiheesta www.hppry.org

Kannabiksesta rohdoskäytössä:
http://www.tieteenkuvalehti.com/Crossli ... 19&id=9192



- Oletteko Te valmis harkitsemaan huumausaineiden kontrolloitua laillistamista vaihtoehtona rikollisjärjestöjen valvomalle huumausainekaupalle?




3. Päihdepolitiikan järkevä saneeraus

Huumausaineita tuodaan maahan koska kyseinen liiketoiminta, vaikka se kriminalisoitua onkin - kannattaa. Kannattavaksi toiminnan tekee kysyntä, johon rikolliskoneisto koettaa parhaan kykynsä mukaan vastata. Maahan salakuljetetulla hasiksella rahoitetaan monessa yhteydessä myös todella haitallisten huumausaineiden kuten amfetamiinin, heroiinin sekä ekstaasin maahantuontia sekä mm. ihmiskauppaa sekä kansainvälistä terrorismia. Yhteiskunnan tulisi nähdä kaikkien päihteiden, niin laillisten kuin laittomienkin ongelmakäyttö nykyistä enemmän sosiaalisena kysymyksenä, missä rangaistuksien sijaan keskityttäisiin auttamaan yksilöä. Nykyinen tapa jakaa rangaistuksia todellisen avun sijaan on omiaan lisäämään ongelmiin ajautuneen kokemaa syyllisyyttä ja syrjäytymistä. Hamppukasvien kotikasvatuksen ja yksityisen käytön salliminen täysi-ikäisille vähentäisi laittomasti maahantuotujen päihteiden kysyntää ja katkaisisi yhteyden tavallisen kansalaisen ja päihteitä välittävien rikollisorganisaatioiden kanssa.


EMCDDA:n raportin mukaan vuonna 2003 huumekuolemia oli Hollannissa 104. Suomessa vuonna 2003 vastaava luku oli 146.
Hollannin väkiluku on Suomeen verrattuna noin 3-kertainen (16 000 000)

http://www.emcdda.eu.int/?nNodeID=435

3/(3)

- Onko Teistä mielekästä taistella kaikkia huumausaineita vastaan laihoin tuloksin, jos pienin liennytyksin mietoihin aineisiin liittyen - voitaisiin kutistaa aihepiirin vakavimmat haasteet paljon nykyistä pienemmiksi?




4. Tiede vastaan uskomukset - Mikä on riittävä näyttö?

Tiedemaailma on herännyt tutkimaan hamppukasvien lääkinnällisiä ominaisuuksia. Toinen toistaan merkittävämpiä löydöksiä on tehty, osan väitteistä ollen jopa absurdin rajaa hipovia. Tästä huolimatta niiden tekemisessä on ollut mukana koulutettua, akateemista kansaa ympäri maailman. On perusteltua väittää, että valtaosa kannabistuotteiden käytöstä seuraavista haittavaikutuksista liittyy valtion harjoittamaan kontrollipolitiikkaan - haluun rajoittaa kansalaistensa valinnanvapautta.

Maassamme tuomitaan joka vuosi hampun kotikasvatuksesta ja käytöstä rangaistuksiin huomattava määrä ihmisiä - rikoksesta jolla ei ole ainuttakaan uhria. Kannabiksen vastaiset asenteet, sekä lainsäädäntö ovat jopa estäneet THC pohjaisten lääkkeiden tulon verolliseen myyntiin/reseptilääkkeiksi apteekkeihin.




- Uskotteko Te tutkimuksia, joiden mukaan kannabis on ihmisen terveydelle vähemmän haitallista kuin lailliset päihteet tupakka ja alkoholi?



Esimerkkiviitteenä Dosentti Pekka Saarnion tutkimus: http://www.uta.fi/laitokset/sospol/tutkimus/huumeet.pdf


Kyselyn toimeksiantaja: www.hamppu.net/forum/

yhteyshenkilö/edustaja:

Tämä kysely on tehty yhteistyössä noin 3500:n rekisteröityneen hamppukasvien kotikasvattajan, "Hamppuforumilaisten" kanssa, 150 000 -300 000:n satunnaisesti kannabista käyttävien suomalaisten puolesta, jotka eivät halua leimautua rikollisiksi vain sen takia - että ovat valinneet itselleen tämän vähähaittaisimman päihteen, tai rohdoksen.


Voitte tutustua keskustelufoorumiimme osoitteessa www.hamppu.net/forum/ Vapaavyöhykkeellä voitte jättää terveisenne rekisteröitymättä.

Avatar
franckk
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1202
Liittynyt: 21.9.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja franckk » 11.12.2005 15:36

Hyvähyvä! :yes: Toivotaan parasta. Lähetättekö siis mailina sähköisesti vai ihan oikeena kirjeenä? Kirje olisi mun mielestä ehkä vähän asiallisempi vaikkakin jonkin verran aikaavievämpi vaihtoehto.
Jos mä oon rikollinen, kuka on uhri?

ShoJa
Viestit: 363
Liittynyt: 17.3.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja ShoJa » 11.12.2005 17:02

Lähetäppä virallisena kirjeenä sekä sähköisenä kirjeenäkin!
-"Historia on voittajien kirjoittama, kuka tietää kuinka kauas totuus on jäänyt menneisyyteen kummittelemaan"

Flying_Finn
1 tähti
1 tähti
Viestit: 130
Liittynyt: 24.6.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja Flying_Finn » 11.12.2005 19:00

"Lähetäppä virallisena kirjeenä sekä sähköisenä kirjeenäkin!"

Jokaista sataa kirjettä kohti lähetys -ja materiaalikustannukset lähenevät sellaista 80 euroa. Åke:n suunnittelema levikki menee yli kahden sadan reippaasti, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Tuollaisen projektin toteuttaminen vie lisäksi hippasen monta miestyötuntia. Oma arvioni menee siinä parin, kolmen työpäivän korvilla.

Tarvitaan vain rahaa ja tekijöitä. Itselläni ei aika riitä edes asian koordinointiin.

Ideoita?

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja åke pakana » 11.12.2005 19:03

mää olen ny nii heipparallaa et mää otan yhteyttä kun ja voin vähän syssymmällä, eli tässä tapauksessa illemmalla.

"Åke, mihin mailiosoitteeseen halutaan kyselyyn osallistuvien vastaukset?

Mihin osoitteeseen voin mailata lopullisen dokumentin? (doc & pdf) "

mulle mun omaan sähköpostiin vaikka. ellei parempaa joku keksi. mää laitan mun sähkärin sulle privana jooko, jos osaan.

ja kappas mää vastasin sittenkin. fight the power :lol:
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Flying_Finn
1 tähti
1 tähti
Viestit: 130
Liittynyt: 24.6.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja Flying_Finn » 11.12.2005 21:36

Ok, voinen julistaa omalta osaltani kyselyn hiomistyön päättyneeksi. Åkelle on nyt illalla lähtenyt viimeistellyt versiot kyselystä niin doc - kuin pdf muodossakin.

Kiitän omasta puolestani kaikkia kommentteja antaneita. Tästä on hyvä jatkaa.

Lopetan sanomalla, että tämän dokumentin toimittaminen päättäjille on eräs merkittävistä teoista sen eteen, etteivät he unohda/sivuuta olemassaoloamme unohtamalla.

T: FF

Vieras

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.12.2005 21:47

Hieno homma! :D

Iso hatunnosto Flying Finnille ja Åkelle. Niin ja Tofupekonille hän hän tämän kai laittoi alulle.

tsunami
Viestit: 167
Liittynyt: 15.9.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja tsunami » 12.12.2005 21:27

Hienoa, että jaksoitte viedä asian loppuun. Tämä on kyllä merkittävin juttu pitkään aikaan kannabiskeskustelun herättämiseksi :)

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja åke pakana » 13.12.2005 0:55

nonni. thanks vaa ff. hianost menee.aast äffä ja hoohoh saak o lähetetty just ny. sit mä käve sauhuil. "jak heter" niinko ruottalaise pakkava sanno herrerist. ja sen tähre lopu mun tarvi lähettä vast huome, taik ne ova jossa aiva huitivitus.
et sillai.
et täst hetkest lähtie te voisit sit vaik orotta esimerkiks halmet taik hyssäläemänttä tän teijä kans "heittämä läppä" taik "turisema mukavi". tai peräti "ottama asiast selkko ja lehtemä just sun kans paukuil"?"?"?

mun täyty varma poistu just ny.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Vieras

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.12.2005 18:18

Rakastan noita Åken "silmät punasena murretta" viestejä :D

Joko on lähtenyt kuinka monelle? :think:

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja åke pakana » 13.12.2005 18:31

kaikille kansanedustajille ja 13 kansanedustajaa on jo postinsa avannut (siis laittanut lukukuittauksen takaisin)

nyt mun alterego postaa vielä niille muutamalle ehdokkaalle, jotka eivät ole kansanehdokkaita.
viimeiseksi lähtee haloselle ( siihen viestiin tekisi mieli laittaa jotain henkilökohtaistakin, että sais kutsun seuraaviin itsenäisyyspäiväjuhliin. jos sellaisia vielä tulee. katsoin juuri dokumentin ykköseltä kuinka meidän eu-sankarit on sössinyt lähes kaiken sössittävissä olevan)
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Avatar
BiuBau tilhi
Viestit: 136
Liittynyt: 12.12.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja BiuBau tilhi » 13.12.2005 19:14

Loistava idea! Sana muodoilla on merkitystä. Moni kansanedustaja heittää kirjeen joka tapauksessa roskakoriin ja demokratia miehenä minun on EHDOTTOMASTI tuettava sitä ajatusta, että sekä vastanneiden, että vastaamatta jättäneiden edustajien nimet julkistetaan. Hienoa olisi myös julkistaa jokaisen vastaukset. Tämä antaisi selkeän kuvan eri edustajien kannoista. MUTTA toisaalta tämä jättää valtavasti tilaa politikoinnille. On helppoa vastata kielteisesti koska suuri osa kansasta on propagandan uhreja näin ollen edustaja ei riskeeraa mitään. Kysymyksistä on muotoiltava mahdollisimman objektiivisia eikä johdattelevia.

Lisäksi pitäisin suotavana sisällyttää kyselyyn liitteinä muutamia tutkimuksia aiheesta sekä tilastoja (HUOM! LÄHTEET!!! Ei internet tietoa vaan kirjatietoa. Internet tiedolla on häilyvä status ja sellaiset lähteet eivät saisi muodostaa, kuin pienen osan lähteistä jos sitäkään. Näissä tapauksissa tieto on kyseenalaistettavissa helpommin ns. valta medioissa. Tietysti voidaan lisätä internet lähteitä syventävinä). Tämä on normaalikäytäntö jopa kunnallispolitiikassa. Näin ollen olisi mahdollista osoittaa, että kansanedustajilla on ollut tarvittava aineito saatavillaan.

Suhtaudun erittäin kielteisesti alkoholin esille ottamista tässä asiassa koska se antaa poliitikolle turvallisen väylän esimerkiksi alkoholiveron kritisoimisen muodossa. Mikäli politikko kääntää itse keskustelun laittomista huumeista alkoholiin on asia aivan eri.

Jos kysely lähetetään, ennen presidentin vaaleja syntyy väkisinkin poliittisia paineita vastata. Toisaalta esiintyy varmasti myös ajatusten lobbausta ja ns. presidentti peliä. Pidän tästä huolimatta järkevämpänä lähestyä poliitikkoja ennen vaaleja koska tämä antaa mahdollisuuden laajempaan julkisuuteen.

Tarvittaessa voin EHKÄ valjastaa voimavaroja julkaisupuolella. Järkevintä olisi jos joku ostaisi itselleen domainin esim. päihdepolitiikka.fi hamppu.net yhteisön nimissä. Tiedä sitten mitä kaikkia kommervenkkejä asiaan liittyy mutta rekistöröity yhdistys syntyy käden käänteessä ja näin ollen päihdepolitiikka.fi olisi täysin oikeutettu osoite. Tämän etu olisi myös, että mahdollisesti kiinnostuneiden mediat voisivat helposti viitata siihen. Näin ollen voitaisiin mahdollisesti parantaa myös valistusta asiasta.

Mutta tässä tarvitsisi toimia nyt ja mielellään heti ennen joulua.
- Jos tunnet taistelevasi tuulimyllyjä vastaan muista, että kun viimeinen tuulimylly on maassa voit palata kotiin voittajana -

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja åke pakana » 13.12.2005 20:00

no nyt on kaikille laitettu postia.

kiitän itseäni ja puristan flentävän finnin kättä jahkä hänet vaan joskus tapaan.
iso kiitos myös muille.

ps. en laittanut tarjalle mitään spesiaalia
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Avatar
BiuBau tilhi
Viestit: 136
Liittynyt: 12.12.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja BiuBau tilhi » 13.12.2005 20:20

Hyvä Åke! Hienoa toimintaa. Ajatuksesta toimeksi! Kerrassaan esimerkillistä, moon ylpee susta.

:yes:
- Jos tunnet taistelevasi tuulimyllyjä vastaan muista, että kun viimeinen tuulimylly on maassa voit palata kotiin voittajana -

Vieras

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.12.2005 20:47

BiuBau tilhi kirjoitti:moon ylpee susta.
:yes:


joo mie myös pidähän ajantasalla niistä kuittauksista.

tsunami
Viestit: 167
Liittynyt: 15.9.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja tsunami » 13.12.2005 21:42

No jo oli nopeeta toimintaa , nyt vaan vastauksia odotellessa :pimp:

Avatar
Jarza
Viestit: 162
Liittynyt: 12.11.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja Jarza » 13.12.2005 22:30

Mahtava juttu, että jotku tekee eikä vaan puhu. :yes:

ShoJa
Viestit: 363
Liittynyt: 17.3.2005

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja ShoJa » 13.12.2005 23:04

Åke Pakana,
Isot kiitokset sinulle! Flying Finnillekin kiitos!
Viime aikoina mm. Reijo_hitler, Åke ja Flying ovat tehnyt tärkeitä asioita. Hamppu.net on huomattavasti julkisempi kuin aikaisemmin koskaan.
Jos kannabis olisi laillista, te olisitte julkkiksia :)
-"Historia on voittajien kirjoittama, kuka tietää kuinka kauas totuus on jäänyt menneisyyteen kummittelemaan"

Flying_Finn
1 tähti
1 tähti
Viestit: 130
Liittynyt: 24.6.2005

Kiitokset

ViestiKirjoittaja Flying_Finn » 14.12.2005 9:34

Tunnen suurta mielihyvää siitä että panostani asian eteen arvostetaan.

Kiitos.

T: FF

Avatar
renekeitin
Viestit: 95
Liittynyt: 24.12.2004

Re: antakaa nyt sitä kommenttia

ViestiKirjoittaja renekeitin » 14.12.2005 12:29

Tää on kyl aivan loistavaa kun ihmiset jaksavat nähdä vaivaa asioiden puolesta.

Hatun nosto åkelle ja ff:lle. :yes:
If you are not free to choose wrongly and irresponsibly, you are not free at all.
– Jacob Hornberger


Palaa sivulle “Politiikka ja media”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa