Tässä on monasti tullut mieleen kaikenlaista sillointällöin kun on täällä hamppuforumilla asioita lueskellut. Se, mitä nyt tarinoin on vanhan toistoa mutta yritän kiteyttää ne kaikki nyt sitten tähän samaan.
Kansan mieliin, sinne syvälle tuulipuvun taakse, on iskostunut muutamia termejä, jotka koetaan kaikki negatiivisiksi. Näitä termejä luetellakseni
-        hippi
-        narkkari
-        herra Drake
listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Kun joku puhuu tai kirjoittaa jotain aiheesta, sen täytyisi olla a) tosiasioissa pysyttelevää b) kiihkotonta. Kun joku ihan normaalin oloinen nuori telkkarissa puhuu omasta päihdekäytöstään ja siinä tulee mainittua sana huume, nousee kansalla heti niskavillat pystyyn.
Tämän takia jokaisen, joka joutuu/pääsee asiaa julkisuudessa puimaan, olla esimerkillisen hyvin pukeutunut, käyttää huoliteltua kieltä, välttää innostumasta liikaa ja puhumasta liian palavasieluisesti. Syy tähän: Kansa ruudun toisella puolella etsii koko ajan merkkejä ”narkkariudesta” ja yleensä löytää. Vaikka kyseinen ihminen ei olisi ikinä käyttänyt yhtään mitään.
On päästävä sen tuulipuvun läpi esiintymällä korrektimmin kuin esim. mahdollinen vastaväittäjä. Faktat on tunnettava täysin, on oltava dokumentteja, joihin vedota. Ja koko ajan pysyä kiihtymättä. Vastustajaa ei pidä yrittää nolata. Yleensä vastustaja tekee sen itsekin ja silloin ollaan vahvoilla. Ei pidä provosoitua kun pyritään provosoimaan.
Ajatelkaa itsenne vanhempanne rooliin tai jos olette heille saaneet asian vakuutettua, vaikka isoisänne rooliin. Semmoisen jäärän rooliin joka haluaa nähdä asiassa jotain kielteistä.
Itse olen kravattia käyttänyt kolmesti eläessäni ja olen jo sentään yli kolmenkymmenen. Yksi noista kerroista oli tilanne jossa olin yleisönä asiantuntijapaneelissa jossa oli yhtenä mukana ritva santavuori. Olin valmistautunut ihan hyvin. Santavuori oli kuitenkin ilmeisesti saanut niin monesti enkisesti turpiinsa että hän ei esittänyt mitään niin räikeää, johon olisin voinut tai halunnut puuttua. Hän ikään kuin sivuutti nämä teesinsä, joita voi aina silloin tällöin lukea iltalehden kolumnissaan.
Näin ollen en päässyt väittämään vastaan. Mutta minulla oli pikkutakki, siistiksi leikatut ja kammatut hiukset ja kravatti. Semmoisena ei moni ole minua nähnyt jos ei sitten ylioppilasjuhlia oteta lukuun.
En ole (ainakaan vielä) ollut kertaakaan mukana hamppumarssilla. Toki saa olla eläväistä menoa mutta ajatelkaapa surta värikkäästi pukeutunutta epämääräistä kulkuetta joka on enemmän tai vähemmän pilvessä, rastat päässä ja vaatteet hipahtavan riemunkirjavia… Ajatelkaa tuota marssia katsomaan esim. juuri isovanhempanne. Ei varmasti 30-luvulla kun kansan protestointi kieltolakia vastaan oli kovimmillaan, protestoijat toimineet virallisilla tahoilla humalapäissään.
Bileet on bileet. Hamppumarssi on hamppumarssi. Hamppumarssin jälkeen voi olla jossain bileet mutta se kuva mitä olen lukemalla saanut hamppumarsseista, on oikeastaan vahvistanut sitä käsitystä, että helvetin hyvä, ettei siitä ole näytetty ainakaan pitkiä spotteja telkkarissa.
Se mikä on sinun, minun tai meidän mielestä jees meininki, voi olla ja 90 % varmuudella onkin kauhistus niille ihmisille jotka marssia sivusta seuraa.
Biisinä ”hamppukaupunki” voi olla meille jonkinlainen unelma, mutta esim. isäni 60 v. ei ihan heti luottaisi johonkin mestaan missä ”ringissä voit sä nähdä poliisinkin”
Me olemme alakynnessä toistaiseksi. Siksi meidän on osattava käyttäytyä. Jos ei muuten, niin silloin kun on kyse julkisesta hampun puolustamisesta.
Nyt kaipaisin tähän kommenttia puolesta ja vastaan nimenomaan hiukan vanhemmilta palstan lukijoilta. Ja ymmärtäkää te 17 v ja niinpoispäin että en minä teitä väheksy enkä aliarvosta. Vittuilemisesta puhumattakaan. En missään nimessä. Ja ikä on absoluuttinen lukuarvo mutta siihen se absoluuttisuus sitten jääkin. Joku ei kasva koskaan aikuiseksi, joku voi joutua aikuistumaan jo viisitoistavuotiaana.
Se mitä pyydä, ajatelkaa asiaa hetki. Minkä kuvan antaa esim. hamppumarssi. Te tiedätte paremmin jotka olette olleet mukana tai nähneet.
Suomen päihdepolitiikka pitää pistää remonttiin, mutta Varotaan yhdessä sitä, että olisimme muutoksen sabotöörejä enemmän kuin edistäjiä.
Se mitä tarkoitan pähkinänkuoressa: Käykää katsomassa osoite www.sky.org ja www.hppry.org . Kuvitelkaa näkymän katselijaksi omaa isäänne tai äitiänne tai vaikka naapurin setää. Siitä on kyse. Se mikä on meistä cool, on toisille selkeää narkkaripaskaa.
ik lopettaa vuodatuksen