Kuva

Laillistaminen: joko nyt on aika?

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Avatar
Dirty Sanchez
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 514
Liittynyt: 15.2.2007

Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja Dirty Sanchez » 23.3.2009 0:53

Nyt on merkit ilmassa, uutisointi on muuttanut muotoaan, monilla keskustelupalstoilla on kannabis päivän puheenaiheissa.
Nyt olisi aika olla aktiivinen, itse olen esim. pyrkinyt kirjoittelemaan lähes päivittäin lehtien keskustelupalstoilla ja havaittavissa on että mielipiteet on muuttumassa.
Lisäksi olen koettanut ottaa esim. työporukassa asian puheeksi jonkun uutisen varjolla, näissä keskusteluissa on aika helppo saada ihmisiä tajuamaan homman älyttömyys. Asiallista faktaa tiskiin, positiivisia puolia liioittelematta ja huonoja puolia vähättelemättä.

Toivon kaikkia osallistumaan maakuntalehtien, iltapäivälehtien, hesarin sekä muidenkin foorumien keskusteluihin.
Tämä lama saattaa olla hyvinkin se viimeinen niitti, valtion kirstu on tyhjä ja miinuksella, turhien kulujen karsiminen ja uusien verotapojen hankkiminen on pakosta edessä, kannabiksen laillistaminen olisi selkeästi tällainen keino.

Esim. tällä EU:n huumeraportilla olisi hyvä muistutella ihmisiä että miten ne asiat nyt oikeasti ovatkaan.
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /07/669288

Laittakaa linkkejä keskusteluihin http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=8210
tuon "keskustelupalstat eli väittelyt" voisi laittaa vaikka sticyksi tälle politiikka ja media sivulle.

On taottava kun rauta on kuumaa ja nyt se sitä on!

Avatar
whtwdw81
Viestit: 97
Liittynyt: 8.1.2009

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja whtwdw81 » 23.3.2009 1:03

Minä olen samaa mieltä. Nyt alkaa olla ilmassa jo sellaista tuntua, että johonki suuntaan politiikan on mentävä kannabikseen liittyvissä kysymyksissä. Kannan omalta osaltani korteni kekoon keskusteluja herättämällä ja nettikeskusteluihin kommentoimalla. Tietämättömille ystävilleni ja jopa isälleni olen kertonut asioiden oikeaa laitaa ja olen onnistunutkin "käännyttämään" useimmat heistä. :D
"Alcohol is one of the worst thing that has been introduced to man. It breaks familylife, cause deaths, cause disturbance within a community and all social athmosphere. It´s not good, alcohol. Herb is for the use of man."

Avatar
roskalaatikko
Viestit: 123
Liittynyt: 8.5.2008

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja roskalaatikko » 23.3.2009 1:21

Hmm, itse uskallan olla hieman erimieltä. Lueskelin Ilta-Sanomien viikonloppu-liitettä, jossa käsiteltiin kannabista. Tarkemmin en sisältöä muista, mutta yksi lause jäi päähän, joka meni suurin piirtein näin: "Nuoret ylistävät internetin keskustelufoorumeilla kannabista terveellisempänä kuin viina. Valitettavan moni nuori uskookin niin.". :evil:

Sinänsä jännä, että kyseisessä artikkellissa ei mainittu yhtään kannabiksen haittavaikutuksista. Miksiköhän? :think:

Avatar
RuttiS
Viestit: 68
Liittynyt: 18.10.2008

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja RuttiS » 23.3.2009 1:38

En usko että laillistaminen on vielä(kään) kovin lähellä Suomessa, mutta silti voi huomata, että porukka ei suhtaudu kannabikseen nykyään ollenkaan niin jyrkästi kuin muutama vuosi sitten.

Pistänpä kotiseudun verkkolehdestä uutisen linkkinä (sama uutinen oli myös iltasanomissa):
http://www.kaleva.fi/plus/juttu787642_page0.htm

Kun lukee noita keskusteluja jutun jälkeen, niin voi selvästi todeta, että muutama vuosi sitten keskustelu olis ollut paljon enemmän kannabisvastaista.

Raumance
Viestit: 22
Liittynyt: 5.2.2009

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja Raumance » 23.3.2009 1:46

Itse olen jonkin verran yrittänyt isää käännyttää, mutta mitään vastakaikua ei ole hirveesti tullut. Kaveripiirissä aika lailla kaikki ovat myönteisellä kannalla muutamaa poikkeusta lukkunottamatta.

Mitä hesarin keskusteluja oon seurannu niin siellä ainakin kanta on aika myönteinen tähän asiaan, tiedä sitten onko asialla samat hamppuusit kuin tällä foorumilla :D

http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa ... 5�

Sitten on myös tullu mietittyä tuota kannabiksen verottamista vastaan laillistamista. Eli tulisiko kannabiksen myynti kahvi kaupoissa kuinka paljon kalliimmaksi kuluttajalle kuin esimerkiksi kotona kasvattaminen?

Avatar
olet väärässä koska
Viestit: 377
Liittynyt: 25.10.2008

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja olet väärässä koska » 23.3.2009 1:55

Raumance kirjoitti:

Sitten on myös tullu mietittyä tuota kannabiksen verottamista vastaan laillistamista. Eli tulisiko kannabiksen myynti kahvi kaupoissa kuinka paljon kalliimmaksi kuluttajalle kuin esimerkiksi kotona kasvattaminen?


Tottakai tulisi. Kannabistuotteiden pitäisi tuottaa voittoa, että niitä olisi järkeä pitää myynnissä. ;) En kuitenkaan usko, että jos kannabis laillistetaan, niin kotikasvatusta ei. Ehkä vähän sama homma, kun alkoholin kanssa. Harva jaksaa keittää omaa viiniä, kun kaupasta saa helpommin.
Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla
Miten kaikki voi olla valmista kun ei ole edes tehty mitään?
Miten niin jalat maassa? Oletko nähnyt kenenkään kävelevän ilmassa?
Pidän sinusta siinä kaikki.

Avatar
Piippu
Viestit: 43
Liittynyt: 10.11.2005

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja Piippu » 23.3.2009 10:48

Kotikasvatus luvanalaiseksi, eli jokainen halukas kävisi ostamassa poliisiasemalta kasvatusluvan tietylle määrälle kasveja, jos lupaa ei mahdollisten tarkastuksien ohella löydy (tarkastajista tulisi yhtä kuumottavia ku tv-lupatarkastajista) tai kasveja enemmän kuin luvassa on myönnetty, niin sakot vaan :lol:
Kyllähän näitä rahastus keinoja löytyy ja pelkkä laillistaminen toisi paljon turisteja, eli laillistamista hyötyisi moni muukin kuin valtio.

Avatar
Spectah
Viestit: 700
Liittynyt: 21.1.2004

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja Spectah » 23.3.2009 13:16

Miten toi eroo nykysestä käytännöstä. Parista kasvista saa sakkoa, hurja juttu. Ei pidä kasvattaa enempää et tulee muutaku sanomista. otetaan se sakko lupamaksuna, vähä ku kirjastost jos o laina myöhäs nii ottaa sen myöhästymismaksun vaa niiku lainamaksuna. eikä sakkona.
Mua ei ainakaa kiinnosta taistella yhtää että valtio vois tienata mun kasvatuksii verottamal ku ny voi iha samallail kasvatella rauhassa.

Avatar
Humaah
Viestit: 83
Liittynyt: 20.11.2006

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja Humaah » 23.3.2009 13:32

Spectah kirjoitti:Miten toi eroo nykysestä käytännöstä.


No kalliit vermeet lähtee nykyään valtiolle, eihän se se sakko olekkaan se pahin vaan se monen sadan euron menetys välineiden kautta.

Bäbäm
Viestit: 63
Liittynyt: 16.2.2009

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja Bäbäm » 23.3.2009 13:46

Humaah kirjoitti:...

No kalliit vermeet lähtee nykyään valtiolle, eihän se se sakko olekkaan se pahin vaan se monen sadan euron menetys välineiden kautta.


Niinpä ja vehkeisiin ei uskalla sijoittaa isoja summia ku pelkää että menee ne.

NudistiBudisti
1 tähti
1 tähti
Viestit: 496
Liittynyt: 24.7.2007

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja NudistiBudisti » 23.3.2009 13:49

oon koittanu iltalehden keskusteluosiolle muutamia kertoja kirjoittaa.

järjestään on poistettu kirjoituksia. vaikka aivan asiallisesti kirjoittanut.

iltalehden sananvapaus taitaa olla vain näennäistä. "kaikesta saa puhua, kunhan näistä asioista et puhu"

-NB-
"Hampun sanominen huumeeksi on kuin Honda Monkeyn sanominen Harley Davidsoniksi. Kyllähän se pärisee,mutta ei sillä liiveihin pääse."

villimies
Viestit: 96
Liittynyt: 14.3.2007

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja villimies » 23.3.2009 13:58

Ei vielä vuosiin täällä Suomessa. USA:ssa homma etenee hiljalleen koko Obaman ensimmäisen kauden ja uskon hampun olevan yksi teemoista (ei toki läheskään tärkein) siellä ensi vaaleissa. Sitten nähdään mihin suuntaan homma lähtee.

Avatar
HL1979
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 897
Liittynyt: 26.11.2008

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja HL1979 » 23.3.2009 17:38

NudistiBudisti kirjoitti:oon koittanu iltalehden keskusteluosiolle muutamia kertoja kirjoittaa.

järjestään on poistettu kirjoituksia. vaikka aivan asiallisesti kirjoittanut.

iltalehden sananvapaus taitaa olla vain näennäistä. "kaikesta saa puhua, kunhan näistä asioista et puhu"

Vähän samaa olen itse havainnut Hesarin osalta. Joskus menee aivan asialliset viestit sensuurin kouran alle, ja toisinaan arveluttaviakin pääsee läpi. Ihan kuin siellä olisi useampi "virallinen valvoja", joiden asenteista tai fiiliksistä riippuisi, sensuroidaanko vai ei.

Toisaalta, Sanoma-konsernista olen kuullut huhuja, jotta konsernin sisällä linja olisi "huumevastainen" ja työntekijöitä testattaisiin. Omituista touhua.
Hiisi vieköön!

Avatar
vihreä_valo
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 804
Liittynyt: 29.1.2008

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja vihreä_valo » 23.3.2009 17:49

Olen miettinyt mihin asti Suomessa voitaisiin tulevaisuudessa mennä kannabiksen kanssa. Hollannin tyylinen laillistaminen ei täällä varmaan onnistu pitkään aikaan mutta jotain pientä muutosta odottaisin. Varmasti kivuttomin ratkaisu aluksi oli dekriminalisoida käyttö ja hallussapito sekä kotikasvatus. Näillä toimilla kohennettaisiin hampuusien asemaa jo hurjasti ja pidettäisiin toiminta silti vielä sopivasti "tiskin alla" narkofobiselle enemmistölle. Totta kai olisi mahtavaa saada kannabis myyntiin esim. joihinkin Alkoihin ja muutenkin ihan oikeasti lailliseksi.
Lääkekannabis oli tärkeä askel, seuraava vaihe onkin vaikempi. Eduskunnassa edes vasemmistossa ei löydy montaa hampun puolestapuhujaa. Nopeampaan kehitykseen tarvittaisiin rohkeaa muiden maiden esimerkkiä jotta täällä uskallettaisiin. Laillistamisen hyödyt ovat mielestäni kiistattomat.

Toisten ihmisten tietämättömyyteen ja mielipiteisiin vaikuttaminen on erittäin tärkeää, pisteet kaikille jotka sitä aktiivisesti tekevät. Kannabiksen kohdalla tarvitaan juuri muutosta tietämyksessä jotta saadaan aikanaan se hamppu vapaaksi.

Avatar
oldirty
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1666
Liittynyt: 15.5.2006

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja oldirty » 23.3.2009 19:41

Dirty Sanchez kirjoitti:Nyt on merkit ilmassa, uutisointi on muuttanut muotoaan, monilla keskustelupalstoilla on kannabis päivän puheenaiheissa.


Kyllä, pata kiehuu ja pinnan alla kuohuu enemmän kun koskaan. Nyt tarvii vain ruokkai tulta, niin että kiehuu yli kunnolla.:yes: Keksitään kaikki keinot käyttöön, nyt meitä on jo tarpeeksi.

Dirty Sanchez kirjoitti:Laittakaa linkkejä keskusteluihin http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=8210
tuon "keskustelupalstat eli väittelyt" voisi laittaa vaikka sticyksi tälle politiikka ja media sivulle.

On taottava kun rauta on kuumaa ja nyt se sitä on!


Kas, siinä vasta hyvä idea. Todellakin kannatetaan.
the Effects are very strange, and, at first hearing, frightful enough) is very general and frequent: and the Person, from whom I received it, hath made very many Trials of it, on himself, with very good Effect.

soffallamaaten
Viestit: 88
Liittynyt: 5.1.2009

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja soffallamaaten » 24.3.2009 0:53

olisihan jo korkea aika muuttaa lakeja vähän järkevämpään suuntaan. tuskin tapahtuu ihan lähitulevaisuudessa
mutta yrittä pitää ja toivon että olisin väärässä ja jonkinlainen dekriminalisointi tapahtuisi.

oikeutta ei voi saada jos ei sitä vaadi.
take me down to the paradise city where the hash is free and the grils are pretty.

Avatar
ghostyass
1 tähti
1 tähti
Viestit: 874
Liittynyt: 24.2.2005

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja ghostyass » 24.3.2009 9:11

HL1979 kirjoitti:...
Vähän samaa olen itse havainnut Hesarin osalta. Joskus menee aivan asialliset viestit sensuurin kouran alle, ja toisinaan arveluttaviakin pääsee läpi. Ihan kuin siellä olisi useampi "virallinen valvoja", joiden asenteista tai fiiliksistä riippuisi, sensuroidaanko vai ei.


HS:n keskustelupalsta on kyllä mitä omituisin paikka. Aika ajoin asialliset viestit tosiaan jää matkalle ja sitten sieltä saa lukea välillä myös melkoisia törkeyksiä. Ilmeisesti siellä on tosiaan pari-kolme heppua joiden linjat on "ristikkäin". Jos olet koskaan keskustellut ulkomaat-osiossa, niin nimim. Karl Haushofer saa kirjoittaa melkein mitä tahansa. Hän osallistuu keskusteluun kahdella motiivilla: Pilkkaa USA:ta tai ylistää Venäjää. Onkin jo pitkään liikkunut huhu että mies kirjoittaisi suoraan Tehtaankadulta.. :)

Toisaalta, Sanoma-konsernista olen kuullut huhuja, jotta konsernin sisällä linja olisi "huumevastainen" ja työntekijöitä testattaisiin. Omituista touhua.


Konserni kuin konserni tänä päivänä on "huumevastainen" Suomen maassa ja en tiedä oikeastaan mitään isompaa lafkaa jossa ei työntekijöitä testata. Siinä ei ole veli mitään omituista, se on tätä päivää..

edit: typot veks..
You wake up and realize the days were slow but the years went fast

Avatar
sweeden
Viestit: 126
Liittynyt: 3.3.2009

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja sweeden » 24.3.2009 9:44

Vaikka kuin olisi muutosta ilmassa niin valitettavasti on kyllä todettava että vuosikymmenten kannabiksen vastainen propaganda peruskoulujen terveystiedon tunneilta ynnä muualta on mennyt liian hyvin perille.

Poliitikot pelkäävät maineidensa menettämistä, eivätkä uskalla sanoa mitään "huume"myönteistä. Oravanpyörässä tunnutaan pyörivän.

Lama tulee kannaltamme hyvään saumaan ja luulen kaikesta huolimatta että oikeus alkaa täälläkin päin toteutua, sillä mitä USA edellä, sitä Suomi perässä... ehkäpä kuitenkin ainakin kymmenen vuoden viiveellä. Suomessa valitettavasti kovasti ajetaan nyt ajatusta "Suomi savuttomaksi vuoteen 2020 mennessä", mikä hankaloittaa kannabiksen asemaa, vaikkakin kyseessä on huomattavasti vähemmän riippuvuutta aiheuttava päihde.

Tosi asia on, että tapahtui mitä tahansa luulen, että kannabiksen käyttö ei ainakaan vähene. Jos sitä haluaa, niin sitä saa. Laatu voi sitten olla mitä on.

Avatar
Suokalmukki
Viestit: 309
Liittynyt: 18.11.2008

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja Suokalmukki » 24.3.2009 11:06

Tietynlainen lumppariefekti, mitä enemmän se näkyy ja kuuluu jokapäiväisessä arjessamme niin luulen ettei käyttäjien/kokeilijoiden määrä ainakaan vähene,päinvastoin. Saadaan julkista mielipidettä puolellemme. Itse olen huomannut keskusteluissa melko positiivisen sävyn.
(nyt parvekkeelle polttamaan mustaa lätkää) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
////////////

Avatar
Aukikco
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 462
Liittynyt: 7.3.2007

Re: Laillistaminen: joko nyt on aika?

ViestiKirjoittaja Aukikco » 24.3.2009 14:49

Päihdepolittisten tuulien kiihtyvä muutos on ilmeistä, mutta byrokraattista muutosta olennaisempana kuitenkin pitäisin jokaisen yksilön sisäistä transformaatiota. On täysin mahdollista, ettei virallinen lain kirjain tule muuttumaan vielä aikoihin, mutta käytännön todellisuus, esimerkiksi lainsäädännön toteutukseen liittyen, muuttuu aktiivisesti kun ihmiset päättävät luottaa itseensä ja siihen mitä ovat tekemässä.

Älkäämme siirtäkö vastuuta poliitikoille - ymmärtäkäämme kuinka mahdottomassa tilanteessa he ovat toimiessaan puoluepoliittisen järjestelmämme sisällä, joka valitettavasti ainakin toistaiseksi on kankea ja homeinen. On hyvä tiedostaa, että internet ja muut 2000-luvun mediat ovat se areena jolla poliittista muutosta todella syntyy, sisältäen poliittisten rakenteiden täydellisen muutoksen.

Tulkaa kaapista. Oletteko harkinneet esimerkiksi nettiradion pitämistä, tai omalla naamalla tapahtuvia haastetteluja radio/tv-ohjelmissa? Hyvien puhujien kannattanee hakeutua ilmaisemaan julkisesti mielipiteitään, koska ilman kaapistatuloa asiat etenevät tosi hitaasti. Anonyymisti tekstin kautta jauhaminen vaikuttaa ihmisiin paljon vähemmän kuin mielipide, jolla on kasvot.

Olemme tolla Radio Olotila -ohjelmallamme jo todentaneet sitä, että Suomessa on mahdollista puhua avoimesti ja omalla identiteetillään myös sellaisista tabuaiheista kuin laittomat huumeet, myös omista kokemuksista kertoen. Toki voi olla, että tästä seuraa meille jossain vaiheessa jonkinlaisia kuumotuksia lain tai yhteiskunnan suunnalta, ja siitä otamme toki vastuun.


Palaa sivulle “Politiikka ja media”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa