Ymmärtäen toki hänen pointtinsa, mutta ehkäpä hän aliarvoi hieman sitä, mitä minä olen aiheesta oikeasti ajatellut aikaisemmin. Vaikka onhan tuotakin argumenttia kuultu jo liikaa, väittävät että porukat oikeasti siirtyisi kannabikseen alkoholista? Hah, turha toivo.
Mutta entäpä todellinen vaikutus laillistamisen jälkeen? Puhutaampa ensin taloudellisista hyödyistä ihan puhtaalta kädeltä. Yritän kärjistää suoraan asioiden ytimiin.
Turismi
Turismi olisi varmasti paljon kovempi sana, jos laillistaminen tapahtuu ainakin tarpeeksi ajoissa. Suomessa on paljon luontoa, mistä hampuusit varmasti nauttivat. Itse ainakin ihailen paljon luontoa ihan muutenkin, vaikka en nyt mikään luonnonsuojelija ole. Mutta yksinkertaisesti, tänne virtaisi varmasti rahaa muualta maailmasta. Mutta Helsinki olisi myös erittäin kaunis kaupunki, missä hampuusit voisivat nauttia tuomikirkon portaikoissa ja ihmetellä tätä suunnattoman kaunista ja vanhaa kaupunkia.
Poliisin työ...?
Poliisien työ taas olisi myös helpompaa. Kaksi skenaariota: A. heille jäisi resursseja enemmän muuhun tai B. he voisivat valvoa kannabiksen myyntiä ala-ikäisille paljon helpommin(?)
Maanviljely tilanteen helpottaminen?
Entäpä maanviljelys? He ovat muutenkin huonossa jamassa ilmeisesti täällä. Jos valtio pyytää niitä kasvattamaan (tietenkin maksua vastaan), niin eikö se olisi myös positiivinen asia maanviljelyn kannalta? Uskaltaisin väittää, että kyllä pensaat tuovat enemmän tuottoa ihan suoralta olalta. ( Tämä skenaario tietenkin pätee vain, jos valtio ei hanki tuolta ulkomailta tavaraansa )
Verotus sun muu on jo ilmiselvä asia. Vieroitus klinikat todennäköisesti tarvitsisi enemmän resursseja samalla (ihan senkin takia, että niihin olisi positiivisempi suhtautuminen laillistuksen myötä)
Eli, pieni analyysi: Näyttäisi ainakin siltä, että hyötysuhde on positiivinen. Mutta todistakoon Kalifornia väitteeni todeksi.
Mutta, sitten se, ehkä jopa tärkeämpi asia. Entäpä kannabiksen ongelmat?
Minun on oikeastaan vaikea puhua aikuisten käyttöön liittyviä ongelmia. Nimittäin en usko, että niitä ongelmia sen kummemmin silloin enään on, elleivät ne jo ole alkaneet nuoruudesta. Itse olen 18, kaveripiirini on n. 17-21 ikäluokkaa, ja puhun nimenomaan 16-19 ikäluokasta (ehtivät jo perkeleet täyttää suurinosa 17 nyt!)
Ennenkuin aletaan tutkia ongelmia, jospa ensin mietitään, että mistähän ongelmat alkavat (kyllä, outoa aloittaa näin). Mutta, niinkuin (toivottavasti) kaikki teistä tietää, vauraat aivomme ovat erittäin alttiita kunnes ovat täysin kehittyneet (n. 20v). Siinä pehmenee monella päänsä kun ihan holtittomasti poltellaan miten sattuu, missä sattuu ja tehdään siinä samalla mitä sattuu. Ja, vaikka olenkin 18, uskon kyllä siihen, että kohtuudella tässä selviää ihan mainiosti, jo varmasti jopa 16vuotiaanakin. Ongelma on vain siinä, että miten moni ymmärtää, ettei ehkä samantien kannata lähteä suoralta olalta polttelemaan joka päivä aamusta iltaan?
Nyt, en siis vetoa mihinkään tutkimuksiin. Olen jo kyllästynyt väittelemään tutkimusten parissa, joka aina johtaa siihen väittelyyn, että kumman tutkimukset ovat auteenttisia. Ja vieläpä siihen, että ymmärretäänkö kumpikaan ylipäätänsä tutkimusten luontoa. Esim tämä vanha virsi "EU:n tutkimuksen mukaan Kannabis on tupakkaa ja alkoholiakin vaarattomampaa ". Monet ottanut tuon vähän liian kovaa päähänsä. Kun mietitään vähän tarkemmin, montako kuolemaa ovat molemmat asiat aiheuttaneet, niin aletaan pikkuhiljaa ymmärtämään... Että kuinka turvallinen nyt välttämättä on aine, joka ei yhtä kova ole kuin nuo kaksi? Vetoan omiin kokemuksiini ja siihen mitä olen nähnyt.
Täten siis: siirtykäämme eteenpäin.
Ongelmia mitä itse olen kohdannut oman käyttöni mukaan ovat aika yksinkertaisia. Paranoia oli heti alkuun se paha piikki. Hirveä kuumottelu kaikesta mahdollisesta - edes kotiin ei uskoltanut mennä, kun siellä äiti olikin. ( Joka nykyään kyllä tietää täysin hyvin käytöstäni, eikä sen kummemmin siitä huolehdi ). Vaikka paranoia onkin ikävä piirre, niin sitä on suht helppo vältellä. Ja yleiseen "poliisi paranoiaan" kyllä parannuskeino olisi se täys laillistaminen. Ja hauskinta on muutenkin se, ettei siihen kannabista tarvitse, ollakseen paranoidi. Paska elämähän on se paras asia aiheuttamaan paranoidisuutta.
Poliisiviha?
Sitten, entäpä poliisiviha/pelko? Pelosta ei sen kummemmin tarvitse mainita - ilmiselvää. Mutta viha? Miksi? Miksi tuntuu siltä, että nuorisolla on joku mielikuva poliiseista jossa he syivät munkkeja duunipaikallansa ja tekevät kaikkensa löytämään ja tuhoamaan jokaisen polttelijan elämän? Laki ei ole poliisin päätettävissä. Ja jos jotain, niin poliisithan ovat nimenomaan niitä paskan siivojia, sen paskan juuri, mitä tämä kieltolaki aiheuttaa. Jutellut monen sedän kanssa ihan avoimesti käytöstäni, eivätkä ne siitä mitään tutkintaa käynnistä, vaikka voisikin hyvin tehdä niin.
Ja jos poliisi kohtelee huonosti sinua, niin ehkä olikin paska päivä tai muutenvaan paskamainen poliisisetä? Montahan duunia suomessa löytyy, missä ei näitä paskapilkkuja olisi? Juuri niin - ei kovin montaa. Ja useimmiten saa ihan peiliin osoittaa sormellansa, jos todellista syypäätä huonoon kohteluun haluaa osoitella. ( Huom, aina ei näin, mutta erittäin usein. )
Masentuneisuus?
Sitten toki muutenkin maseentuneisuus yms turhautuneisuus, jotka johtuvat kannabiksen käytöstä. Siinä saa äkkiä alle 20 vuotiaana aivonsa sellaiseen jamaan, että stoneeminen onkin se normi olotila, jossa voisit ajaa paremmin autoa kuin selvinpäin. Ja sitä myötä myös voi kehittyä serotoniinin epätasaisuuteen liittyvää masennusta (en muista tarkemmin tämän nimeä, mutta ei kuitenkaan erittymishäiriö), jossa sitten ainoastaan onnellisena se 15min nousujen aikana, tai ehkäpä SSRI / MAO lääkkeistä. (PS. Pidän sitä itse erittäin mielenkiintoisena, että kannabis myös toimii masennuslääkkeenä, ja uskon jopa siihen. Mutta onko kyseessä siihen suhtautuminen, vai ihan sen käyttötapa, vai jokin muu? Mielenkiintoinen ilmiö kuitenkin. )
Entä vastuullinen/kohtuullinen käyttö?
Sitten on tietenkin vastuulliset/kohtuulliset käyttäjät ihan erikseen, joita uskoisin näillä foorumeilla varsinkin löytyvän, ja kehtaan jopa itseni luokitella siihen ryhmään. Siinä onkin juuri se ongelma, että miksi me joudumme muiden tyhmyyksien takia kärsiä? Mutta, valitettavasti, ainahan se on parempi meidän (vähemmistöläisten) kärsiä jostain näin lievästä, kun noiden päättömien kanojen kärsiä niin pahasti.
H-merkintä?
Tämä onkin sitten se "huippu" tässä laissa. H-merkintä. Eli siis sellainen jännä "kyltti" sinulle, jossa on ilmoitus "nyt on tullut sellainen piste elämällesi, että kannattaa suorastaan ryhtyä kasvattamaan ja myymään, ja tekemään duunia pimeenä. " Tässä laki on taas erittäin pahasti ja huonosti suunniteltu, vaikka en keksi nykyisen lain varalle mitään muutakaan. Loogisesti ajateltuna, mikään ei estä jotain "kokeilijaa" kokeilemaan kerran ja vahingossa jäädä kiinni hallussapidosta ja samalla h-merkinnät rapsahtaa? Vaikka hän ei olisi edes pitänyt siitä ja jättänyt sitten kokeiluksi koko omman.
H-merkinnän ympärillä on valtavasti ongelmia. Parempaakaan ei itse keksi, koska sellainen "ekasta varotus, tokasta h-merkintä" ei toimisi myöskään. Siitähän välikädet vasta ilahtuisi ja myynti sen kun nousisi. Ei se niin voi mennä. Mutta, mielenkiintoista on se, että näyttääkö h-merkintä juuri aineenkin, mistä se rapsahti ja milloin? Olisi nimittäin aika pahaksi jos ei näkyisi. Mitähän sitä työnantaja ajattelee kun kattelee "jaaha, h-merkintä. VITUN NISTI PV TÄÄLTÄ, TÄNNE EI MITÄÄN PIRISETÄÄ TAHDO KETÄÄN ", tai sitten "vai, että kannabista 17 vuotiaana? muistan itse kans noi ajat
Vielä muutama sana lääkekannabiksesta.
Laillista kyllä, mutta MS-taudinko pitää omata, että sitä saa? Ja silloinkin ties kuinka monta kuuria pitää suorittaa, ties millä napeilla.
Lääkekannabis on vähän jännä asia. Nimittäin taitaa lääkekannabiksessa olla hieman enemmän THC:tä kuin normaalissa hampussa? Toki, haluaisin ilomielin lääkehampun saatavuutta vähän parempaan suuntaan ohjata, mutta mieluiten itse käyttäisin normaalia kukkaa. Se on tähän mennessä ihan hyvin estänit psoriasistani siinä mielessä, ettei tarvitse verisenä aamuisin herätä huonon unen jälkeen, koska päätä sai kutinan takia raapia melkein koko yön. Enkä myöskään selittelisi poltteluani sillä, yleisesti, ihan nautinnon ja rentoutumisen vuoksi, rehellisyydestä tinkimättä.
Noniin, tajuttoman pitkä lanka taas tuli tehtyä. Kukakohan tätä jaksaa lukea edes? Mutta mikäli tämän tekstimaratonin luit, niin siitä vaan jakamaan mielipiteitäsi kanssani