nimimerkin takaa huutelu

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
åke pakana
2 tähteä
2 tähteä

nimimerkin takaa huutelu

ViestiKirjoittaja åke pakana » 29.9.2011 13:30

yleisesti on viimeaikoina arvosteltu nimimerkkien käyttöä keskustelupalstoilla.
moni blokkaaja lässyttää oman nimen käytöstä vedoten milloin mihinkin.

meille hamppufoorumin lässyttelijöille on kohtuullisen luonnollista jorista nimimerkin takaa,
koska oman nimen käyttö tekisi poliisin elämän turhan helpoksi.
(poliisikin on täällä nimimerkin suojassa. ja poliisibyrokratian ja poliisin teknisten toimien takia se aina välillä ratsaa itse oman asuntonsa :lol: )

ainakin henkilökohtaisesti koen nimimerkin käytön positiivisena keskustelun kannalta.
en ymmärrä miksi kukaan luettuani tekstiäni takertuisi siihen että sen on kirjoittanut joku vitun åke eikä xxxxx xxxxxxxx.
henkilökohtainen minäni ei liity juttuun mitenkään. kirjoituksillani en halua mitään glooriaa ja huomiota itselleni
vaan sille asialle mikä minua milloinkin askarruttaa.

periaatteessa voisin vaihtaa nimimerkkini omaan nimeeni ja väittää, että kaikki aikaisempi åken kirjoittama tarina on pelkkää kaupunkilegendaa.
ainakin kaikki 5 vuotta nuorempi teksti (juridisista syistä) sillä olen nykyisin laillisen tuutin tupruttaja.
mutta empä taida vaihtaa ookea pois sillä se on hurja jätkä. paljon hurjempi kuin se todellinen vartalo nimimerkin takana.

onkohan muita foorumeita, joissa on perusteltua pitää nimimerkkiä?
ehkä joku erektiohäiriöfoorumi tai vastaava..
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

RageSome

Re: nimimerkin takaa huutelu

ViestiKirjoittaja RageSome » 29.9.2011 14:51

Mielestäni kaikkialla nimimerkin pitäminen on perusteltua. Nykyään ei tiedä kuka hullu on oven takana kun sun mielipiteet eroaa sen omista. :think:
Lisäksi, jos foorumilla on joku IRL-tuttu, asennoituu helposti väärin, anomiteetilla (menikö oikein?) saa itse rakentaa muiden mielipiteen itsestään, ilman olemassaolevia mielipiteitä. Se on mielestäni hyvä, koska jos tuntisin esimerkiksi sinut oikeassa elämässä, voisi vastaukseni olla siitä osittain riippuvainen.

Selitin ehkä vähän vaikeasti mut eiköhän se aukea jos tekstin lukee pariin kertaan. :lol:

Stoner420

ViestiKirjoittaja Stoner420 » 29.9.2011 15:47

Olen samaa mieltä että jos haluaa keskustelussa pysyä anonyyminä niin siihen pitää olla oikeus. Koska jos keskustelu riitautuu se pysyy helpommin itse asiasta väittelyssä eikä mene henkilökohtaisuuksiin. Ja niinkuin tuolla mainittiin niin asennoituminen toisen kirjoituksiin saattaa muodostua riippuvaiseksi hänen henkilöllisyydestään. Tosin turha päänaukominen ja provosointi varmasti vähenisi jos oma henkilöllisyys pitäisi aina liittää mielipiteeseen, mutta monen arkaluontoisen aiheen kritisointi myös vähenisi, ja mentäisiin helpommin siihen että jos sattuu julkisesti puhumaan illuminatista tai radikaaleista mielipiteistään niin haetaan pakkohoitoon tyyliin turisti tai Timo Haara. Ei julkisilla paikoillakaan tarvitse välttämättä esittäytyä puuttuakseen keskusteluun tai esittääkseen mielipiteensä asiaan.

Overall, keskustelun kannalta henkilöllisyys ei ole ainakaan minun mielestäni tärkeää.

Rexxar

ViestiKirjoittaja Rexxar » 29.9.2011 15:52

Asiaan liittyvä näkökulma: http://fifi.voima.fi/artikkeli/2011/syy ... i-oksennus

Mikä tekee ajatuksesta huonomman vaikka se olisikin ilmaistu nimimerkin takaa? Kellään ei ole varaa sanoa että ei ole varaa sanoa. :yes:

åke pakana
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja åke pakana » 29.9.2011 16:54

"Vihapuhekin vähenisi, jos me kaikki esiintyisimme aina omilla nimillämme."

niin vähenisi. käytännössä kunnon ihminen ei puhuisi vihasta ollenkaan vaan hautoisi vihausjuttujaan omassa salaseurassaan.
(ihan osuva juttu toi voiman kirjoitus, mutta aivan paskaa koska vasurit äänestivät väärin eilen.)

ja lisäksi on unohdettu näiden erilaisten foorumeiden osalta se,
että ei jokaisen keskustelupalstan olennainen osa ole puhtaan faktan levittäminen tai siitä väittely.

itse luen suosikkifoorumistani toisinaan jopa turistinkin jutut. ja hoplopin ja muidenkin vähemmän suosiota saaneiden sankareiden juttuja.
arvatkaas miksi? no tietysti viihdearvon vuoksi.
olen joutunut turauttamaan nenästäni jopa voileivän kimpaleita kun olen kevyessä yläpilvessä nauttinut tämän foorumin annista.

viihde on tärkeämpää kuin faktat.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.9.2011 18:12

nimimerkki tuo suojaa lähinnä auktoriteeteiltä, täysin eri poliittinen näkemys esimerkiksi työpaikan pomon kanssa helpostikkin voisi tuoda potkut vaikka se ei liittyisi mitenkään itse firman asioihin, sitä tapahtuu jatkuvasti.
esimerkiksi kuuluminen johonki vähemmistöön kuten tummaihoisiin, somaleihin, homoihin ja muihin samanlaisiin ihmisiin joihin kohdistuu tuntemattomien osalta jakuvasti väkivaltaa ja uhkailuja, yhtäkkiä sitä voisikin olla vainottu tai hakattu jonkun mielijohteesta pelkästään sen takia että on erimieltä asioista tai että kannattaa eri elämänkatsomusta.

anonyymiys myös antaa vapautta päästää niitä ärräpäitä ja agressioita tuntemattomille,niistä kukaan ei nauti eikä ole mitenkään hyväksyttävää tai oikeaoppista käytöstä yleismoraalin tai henkilökohtaisen etiikan pohjalta mutta se antaa usealle "työkalun" että ihmiset ei patoa tunteitaan yksin ja räjähdä sitten kerralla ja ylireagoi, kun asioitten käyminen läpi kumminkin voi olla hyvinkin terapeuttista ja jotku eivät tekisi sitä ikinä muuten kuin anonyymisti maineen sekä pelkojen takia.

DanielConner

ViestiKirjoittaja DanielConner » 29.9.2011 19:22

anonymiteetti on mun mielestä tosi hyödyllistä... silloin ei ihamiset kiinnitä liikaa huomiota siihen kuka sanoo, vaan mitä sanotaan. ja muodostaa siitä sitten mielipiteensä. jos tietää kuka sanoo, on turhankin helppo ohittaa tämän kyseisen henkilön sanat sen perusteella mihinkä ryhmään tämä kuuluu.. tai nostaa jonkun yksilön sanomiset jalustalle miettimättä enempää mitä tämä sanoo, pelkästään sen takia mikä hänen sosialinen statuksensa on.

hyvä esimerkki tästä erosta olisi:

jos kukkahattutädit kuulevat että kannabis tulisi laillistaa (+ kaikki mahdolliset perustelut)
-hipin suusta
-tasavallan presidentin tai muun auktoriteetin suusta
kumman mielipiteen he ohittaisivat... kumpi saisi he muuttamaan mielipiteensä?

jos he tietäisivät että nimimerkin takana voi yhtä hyvin olla hippi tai auktoriteetin omaava henkilö, he varmaan muodostaisivat herkemmin mielipiteensä perusteluiden mukaan eikä vain sen mukaan, kuka sanoo.

åke pakana
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja åke pakana » 29.9.2011 20:25

DanielConner kirjoitti:.. he varmaan muodostaisivat herkemmin mielipiteensä perusteluiden mukaan eikä vain sen mukaan, kuka sanoo.

tässä kohtaa avatar on suurin merkityksenluoja. poliitikoilla naamavärkki. esim. kaikkonen

hydra
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja hydra » 29.9.2011 22:15

Oman nimen käyttövaatimuksessa on kyllä puolensa. Jos oma maine olisi alttiina niin jäisi rähjääminen, vittuilu, trollaaminen ja muut epäasiallisuudet vähemmälle. Nimellä mainitun henkilön haukkuminen nimimerkin takaa on epäreilua, koska anonyyminä voi huudella mitä tahansa ja esittää keskenään ristiriitaisia väitteitä, mutta tunnetulla henkilöllä on rajoitetut mahdollisuudet puolustautua.

Kuitenkin on hyvä että nimimerkillä voi kirjoittaa koska muuten monista aiheista ei voisi kirjoittaa ollenkaan. Varsinkin kun tekstit jäävät vuosiksi näkyville.

Chew3

ViestiKirjoittaja Chew3 » 29.9.2011 22:21

Tämänpäiväinen äidinkielen koe tarjosi esseeaihetta juuri tästä aiheesta. Lieneekö sattumaa vai nappasitko aiheen kokeesta tänne? :D

åke pakana
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja åke pakana » 29.9.2011 22:31

Chew3 kirjoitti:Tämänpäiväinen äidinkielen koe tarjosi esseeaihetta juuri tästä aiheesta. Lieneekö sattumaa vai nappasitko aiheen kokeesta tänne? :D

ei ole sattumaa. kyse on tosiaan teleportaatiokanavoinnista, jota toisinaan harrastan.

Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 30.9.2011 0:40

åke pakana kirjoitti:ei ole sattumaa. kyse on tosiaan teleportaatiokanavoinnista, jota toisinaan harrastan.

Ei jumalauta, ei vittu, ei saatnana. Ihan totaalinen *reps*. Syynä ei voi olla Herer eikä aromed, ei mitenkään. Eikuvitttulishäää....

parker
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja parker » 30.9.2011 5:00

Passissanihan lukee xxxxxxx xxxxxxxxxx. Sain tämän typerän nimen vuosikymmeniä sitten omituisessa riitissä. Siinä kaapuun pukeutunut mies valeli päähäni kylmää vettä ja manasi esiin pari vuosituhatta sitten kuollutta hippiä. Erosin tosin tästä omituisesta kultista vuosia myöhemmin, mutta sen antama nimi jäi.

En koskaan tullut sinuiksi tuon nimen kanssa. Sitä rääkyivät vanhemmat, isovanhemmat, opettajat ja naapurin tädit aina kun olin pahanteossa. Se painettiin kaikenmaailman todistuksiin ja muihin papereihin. En ole koskaan kokenut, että tuo omituinen leima liittyisi mitenkään siihen, mitä oikeasti olen.

Opin kuitenkin valitettavasti vuosien saatossa sen, mitä tuolta nimeltä odotetaan. Opin pitämään naamaria ja julkisivua, jotta xxxxxxx:n maine ja kunnia ja sitä kautta mahdollisuus menestyä tässä systeemissä pysyisi pystyssä. Se teki minusta hyvin onnettoman ihmisen. Tein työtä xxxxxxx:n eteen koska toisinaan kuvittelin, että tuon leiman eteen työskenteleminen auttaisi myös minua. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan oikea minuus painui unholaan ja vuosia myöhemmin huomasin, että se on niin syvällä, etten oikein enää pysty tavoittamaan sitä. Masennuin ja ahdistuin. Se oli merkki siitä, että on aika hylätä xxxxxxxx ja ryhtyä parkeriksi.

Parkerina esiintyminen saa minut iloiseksi. Parker saa tehdä mitä huvittaa, eikä Babylon aseta hänelle rajoja. Parker sanoo, mitä ajattelee (ainakin hamppufoorumilla). Parker viljelee BlueCheeseä. Ainoa harmi on oikeastaan se, että parker on aika yksinäinen. Sukulaiset liittyvät xxxxxxx:ään. Samoin kaikki kaverit on hommattu xxxxxxx:nä. Parkerilla on paljon sellaisia mielipiteitä, jotka eivät miellytä xxxxxxx:n lähipiiriä. Monesti mietityttää, että miten tässä näin kävi? Olen kuitenkin päättänyt, että xxxxxxx saa jäädä muinaismuistoksi ja alan elää sellaista elämää, jota oikeasti haluan elää.

Tässä lyhyt perustelu, miksi esiinnyn tällä foorumilla parkerina enkä xxxxxxx:nä. Pitäähän nyt edes jossakin pystyä olemaan oma itsensä.
sativa longa, indica brevis

Palaa sivulle “Politiikka ja media”