Testit (Taas, mutta vähän eri kysymys kun yleensä

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Dumbo

Testit (Taas, mutta vähän eri kysymys kun yleensä

ViestiKirjoittaja Dumbo » 3.2.2004 16:40

Terve kaikille

Olen uusi kasvattaja, tai oikeastaan tuleva. Kaappi on tyhjä jne, siemeniä tässä vaan odottelen. Joka tapauksessa ajattelin että alkoi olla aika rekisteröityä...

Luettuani tätä foorumia jonkin verran yllätyin siitä miten moni on joutunut testeihin. Kysymys onkin että miksi olette sinne joutuneet?

Miten herkästi poliisi voi lähettää testeihin? Sanotaan että koira haistaa jotain mutta mitään ei taskuista löydy. Voiko poliisi passittaa testeihin ja saako suomessa edes käytöstä rangaistusta? Miten poliisi reagoi jos sano polttaneensa vain passiivisesti? Toimi ainakin sillä jamaikan jollain urheilijalla, en muista tarkkaan. Sai mitalin, verestä löytyi THC:ta, mitali otettiin pois mutta annettiin takas kun mies väitti polttaneensa vain passiivisesti...

Miten yleisiä testit ovat työpaikoilla ja minkälaisia reaktioita on tullut jos kieltäytyy? Mun mielestä jos työt teen hyvin ni työnantajalla ei oo mitään oikeutta mennä kusta tutkimaan (poikkeuksena lentäjät ja kaikki muut joilla on muiden henki vastuulla).

Eniten näissä testeissä harmittaa se että kiinni jäänyt on yleensä kannabiksen käyttäjä. Ymmärtääkseni esim. amfetamiinit poistuvat verestä päivässä tai parissa? Eli rauhallinen pilviveikko jää kiinni kun taas spiidiä hihaan vetävä raivohullu ei. Kiva juttu...kumpikohan pitkän päälle vaikuttaa enemmän työsuoritukseen?

Nojoo, siinä pari kysymystä. Toivottavasti ei ole asiaa jo kauheasti pengottu. Yritin kyllä haulla katsoa onko tästä puhuttu aikaisemmin (eiköhän?), mutta en noin nopeesti ainakaan löytänyt.

EDIT: Tuli toi vika asia sanottua kaks kertaa...

Voimaa

Re: Testit (Taas, mutta vähän eri kysymys kun yleensä

ViestiKirjoittaja Voimaa » 3.2.2004 16:54

Poliisi voi passittaa testeihin käsittääkseni ainoastaan ajokortin takia eli jos jäät kiinni niin saattaa olla että pitää antaa puhdas näyte tai kortti hyllylle.??? en ole varma asiasta joten joku korjatkoon.
Syyttämis mielessä testeihin ei voi ketään pakottaa.?
Itse olin testissä työhöntulo tarkastuksen yhteydessä joka tehdään ennenkuin 4kk koeaika(kaikkialla sama) on loppunut.
Jos olet ollut pysyvässä työsuhteessa yli 4kk samassa paikassa ei testehin voida velvoittaa kuin tietyillä aloilla(poliisit,lentokapteenit yms)
Millään kouluilla yms ei ole oikeutta pakotta ketään testiin.
Usein uhkaavat toimenpiteillä joita kieltäytymisestä aiheutuu mutta lainmukaan sanktioita testeistä kieltäytymisestä ei saa antaa(paitsi noilla poikkeus aloilla).
Ja jos sinut esim erotettaisiin työpaikasta koska et suostunut testiin olisi kyseessä laiton irtisanominen josta korvauksena vuoden palkka.
Itse vastustan testejä henkeen ja vereen just ton takia että hihaanvetäjät eivät niissä jää kiinni vaan ainoastaan polttelijat.
Lisäksi se ei kuulu pätkääkään työnantajalle mitä teen vapaa aikanani.
Päihtymystilaa tutkivat testit ymmärtäisin ja hyväksyisin siinä missä alkometritkin mutta testi joka tutkii mitä tein 2 viikkoa sitten kesälomalla.... :evil:

Hammasratas

ViestiKirjoittaja Hammasratas » 3.2.2004 17:32

Täällä ollaan samoilla linjoilla Voimaa:n kanssa. Itse olen ihmetelly sitä että jos kävisi vaikka Amsterdamissa lomalla möyhyttelemässä ja tulisi Suomeen niin testit olisivat edessä, jos tästä jäisi kiinni niin tulisiko sanktiota jos sanoo että 'Damissa tuli kokeiltua?

Jokke

ViestiKirjoittaja Jokke » 3.2.2004 21:45

Ois myös kiva kuulla millä eri aloilla noita testejä on tullu vastaan...

Poliisit, lentäjät ym kyllä ymmärtää.

Pistäkäähän kommentteja :)
Drugs are bad, m'kay?

redTHUMB

ViestiKirjoittaja redTHUMB » 4.2.2004 11:40

Jokke kirjoitti:Ois myös kiva kuulla millä eri aloilla noita testejä on tullu vastaan...

Poliisit, lentäjät ym kyllä ymmärtää.

Pistäkäähän kommentteja :)

Teollisuudessa, kesätyöpaikassa 3-vuorotyötä. työsuhde kesti 4,5kk , saattaa olla, että testasi juuri sen takia kun työsuhde kesti yli tuon 4kk:n rajan??

Absinthos

ViestiKirjoittaja Absinthos » 4.2.2004 22:15

Kaveri jäi yli vuosi sitten kiinni Turussa koiran haistamana ja kotietsinnässä löytyi yksi pieni taimi. Juttu meni syyttäjälle, joka jätti syytteen nostamatta. Ei edes sakkoja tullut.

Keväällä poliisilta tuli kirje jossa kutsuttiin asemalle keskustelemaan mahdollisesta ajokiellosta. Ajokieltoa ei tullut, mutta hän joutuu toimittamaan poliisille todistuksen "huumetesti-ohjelmaan" osallistumisesta 31.12.2003 mennessä.

Homma menee näin: Poliisi antaa lähetteen testeihin. Pitää itse löytää jokin terveysasema mikä suorittaa testit. Turussa kuulemma ainoa ilmainen paikka, johon on pienet mahdollisuudet päästä on A-klinikka. Myös joku yksityinen lääkäriasema tekee myös testejä, mutta niissä on suolaset hinnat.

Terveysasema tekee testit, joiden määrä vaihtelee 3-6:een. Testaaja harkitsee käyntimäärien tarpeellisuuden. Joku on kuulemma selvinnyt jopa 2:lla testillä resurssipulan takia. Ei kuulemma kannata tuhlata resursseja lieviin tapauksiin, kun Turussa ongelmiakin riittää. Kun tarvittava määrä puhtaita testituloksia on toimitettu, saat todistuksen jonka toimitat poliisille.

Kaveri ei päässyt testeihin määräaikaan 31.12.2003 mennessä jonojen takia, joten hän kävi poliisiasemalla. Poliisit määrittivät uuden takarajan toukokuulle, joten saa nähdä pääseekö siihen mennessäkään.

Jonot johtuvat siitä että poliisi passittaa ajokortillisia noihin testeihin erittäin kyseenalaisin perustein. Pelkkä haju tai samassa seurueessa oleminen, kun pössyttelijä jää kiinni.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”