Lapin Kansa - Koukussa huumeisiin

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
JeremyBender

Lapin Kansa - Koukussa huumeisiin

ViestiKirjoittaja JeremyBender » 6.2.2004 2:36

Selailin tuossa vanhaa Lapin Kansaa ja silmille hyppäsi otsikko "Koukussa huumeisiin", jossa rovaniemeläinen tyttö kertoo kuinka hän oli saatanallisen huumausaineen orjana: http://www.lapinkansa.fi/a/2004/02/04/1695834.shtml. Juttu oli kirjoitettu ja koostettu niin mielenkiintoiseen sävyyn että ajattelin tuoda sen tänne.

Niille joilla ei ole Alma Median nettipalveluihin tunnuksia (olen pahoillani risaisesta olemuksesta):
---

Koukussa huumeisiin
04.02. - 00:23

Miia-Maarit Ahokas

Kaikki alkoi viitisen vuotta sitten, kun rovaniemeläinen Maria (nimi muutettu) oli 15-vuotias. Hän tunsi olevansa aikuinen ja kyvykäs hallitsemaan elämäänsä. Diskot, kotibileet ja kaupungilla hengailu astuivat kuvaan.

Maria ihastui itseään vanhempaan poikaan.

- Olin valmis myymään sieluni hänen vuokseen. Niinhän minä kutakuinkin teinkin, hän huokaa.

Marian ei ole vieläkään helppo puhua asiasta. Hän tuijottaa ulos ikkunasta silmät vesittyneenä, ja saa rauhassa koota ajatuksiaan. Pian hän kääntää katseensa minuun ja jatkaa:

- Ihastukseni tarjosi minulle sätkää, jonka hän kertoi olevan pilveä. Tuskin tiesin, mitä pilvi on.

Pilvi teki Mariasta seurallisen, ja hän vietti illan yhdessä Jussin kanssa.

- Sain sen, mitä halusin. Me alettiin kulkea yksissä.

Hasis alkoi kuulua aiempaa useammin Marian elämään. Jussi vakuutteli sen olevan terveellisempää kuin kalja.

- Kroppani alkoi tarvita hasista, nyt hiukan yli parikymppinen nainen miettii.

Sosiaalisissa tilanteissakin hasis oli mukana kuvioissa, kavereitten tapaamisessa ja jopa pankkireissulla. Nuorilla oli kiinteä porukka, johon Maria kuului.

- Tunsin kuuluvani johonkin tärkeään, hän sanoo.

Jonkin ajan kuluttua Maria huomasi, että hasis ei enää tuottanut toivottua olotilaa. Hän lisäsi annoksia. Rahaakin se alkoi kysyä.

Jussi hankki molemmille huumeet. Tarpeen kasvaessa oli Mariankin tehtävä osuutensa. Kun hän erään kerran oli hankkimassa annostaan, kävi ilmi, että hasista ei ollutkaan. Amfetamiinia ja ekstaasia sen sijaan oli.

- Arkailin ostoa, mutta minulle luvattiin kokeiluja. Olinkin jo mukana ostokierteessä, Maria tuhahtaa ja pyörittää päätänsä.

Ekstaasin avulla hän tunsi jaksavansa vaikka mitä. Hänen vanhempansa ihmettelivät tyttärensä ylienergisyyttä.

Oli ihme, että Marian koulunkäynti ei kärsinyt. Kukaan ei osannut kuvitella, että hyvin tunnollinen oppilas oli huumeiden käyttäjä. Elämä koulun seinien ulkopuolella oli kuitenkin yhtä juhlimista.

- Kouluunkin aloin mennä huumeissa. Se oli minun voima nousta aamulla.

Tilanne jatkui kuukausia tähän tapaan. Jussi pysyi Marian rinnalla.

- Minulle tarjottiin tilaisuus tienata rahaa huumeiden myynnillä.

Rahaa tulikin mukavasti. Unohtui, että helppoa rahaa ei ole olemassakaan.

- Aloin olla sekaisin aina. Jussin kanssa asiat eivät sujuneet , Maria muistelee.

Hän oli väsynyt, ja mielenkiinto elämään oli kadonnut. Koulunkäynti oli jäänyt. Vanhemmat vaativat kysymyksiinsä vastauksia.

- Millään ei ollut merkitystä. Yhtenä päivänä Jussin äiti soitti ja kertoi Jussin joutuneen sairaalaan.

Maria tunsi luhistuvansa.

- Jussi oli lopussa. Päätin, että nyt tulisi loppu huumeidenkäytölle.

Maria hankkiutui hoitoon, vaikka helppoa se ei ollut. Jussi toipui, mutta ei ennalleen. Todellisuus oli viimein astunut kuvaan.

- Minun täytyi opetella elämään, Maria sanoo hiljaa.

Sortumistakin tapahtui, mutta Maria jaksoi jatkaa huumeetonta elämää. Hän tutustui uusiin ihmisiin ja hänen päivänsä täyttyi uusista asioista. Pikku hiljaa elämä palasi raiteilleen. Nykyisin Maria opiskelee ja elää normaalia nuoren naisen elämää. Jussia hän tapaa silloin tällöin.

- Olen onnellinen joka ainoasta huumeettomasta päivästä, jonka saan elää, Maria riemuitsee.

---
Ja mummoilla on taas lisää kauhisteltavaa aamukahvin ääressä.

Siresmokalot

.,,.

ViestiKirjoittaja Siresmokalot » 6.2.2004 8:24

Totta turiset kuomaseni.
Kyllä jollakulla nyt alkaa palopuheet kuumottaa persekannikkalihassulkijapoistoaukkoa ..
Mutta eipä tuo Maria kyllä kovin viisaalta muijalta muutenkaan vaikuttanut, saati sitten tuo Jussi poika. Aivan kuin kumpaakaan olisi koskaan kiinnostanut tutkia pilvenpolttoa, molemmat vaan idioottina hiisannu ja sit mainostanu kuinka haitatonta....plääh.. .
Mutta tätä se on, nuoret innostuu liian helposti- juuri, pilven poltosta ja sitten luullaan, että voi poltella niin paljon kuin itse haluaa.(tätä joudun todistaa harva se päivä, kun jotkut ESITTÄÄ ja se on ärsyttävää, siis nuo teinit,,) Välissä kokeillaan vähän muutakin, että sais kovemman statuksen itselleen. Paskat, tältäkin olisi säästytty jos jompikumpi; Maria tai Jussi olisi tiennyt jotain tuon kamelinpaskan polttamisesta, juuri tästä toleranssin kehittymisestä tai psyykkisen riippuvuuden tunteesta. Mun mielestä siitä kerrotaan niin huonosti kaikissa niissä oppaissa joita ihmisille jaellaan. Helpommin sais sanan menemään perille, jos joku kokenu käyttäjä kertoisi polttelun ongelmista ja riippuvuudesta. Siis omakohtaiset kokemukset, mulla on ainakin tuon riippuvuus kehittynyt niin että on helppoa olla polttelematta jos tilanne sen vaatii, kuten nyt kirjoituksien lähestyessä. Kyllä tekee mieli täyttää pesä, rapealla kukka, tupakka, ruoho sekoituksella ja light it up...mut ehtii sitä myöhemminki taas hiisaa. Pitää asettaa näitä asioita arvojärjestykseen...ÖH aamujumeissa innostuin kirjiottaa..

carcara

ViestiKirjoittaja carcara » 6.2.2004 9:05

Toltakin tilanteelta olis hyvin pitkälti vältytty, jos valistuksessa olis kerrottu oikeiden huumeiden vaaroista. Kun kannabiksen sanotaan olevan samaa tasoa heroiinin kanssa, niin kun huomataan, että eihä se perkele tapakaan, niin menee aika pitkälti usko kaikkeen muuhunkin kusetusvalistukseen.
Ja jos Jussi ja Maria olisivat vaikka yhdessä kotoa kasvatelleet kukkaa, eivät ostaneet sitä diilereiltä, jotka sattumalta myyvät hupshups kaikkea muutakin, niin ei olisi tarvinnut joutua "kierteeseen". Ja omaa tyhmyyttä toikin oli, eikös se terve järki sano, ettei oikeisiin huumeisiin kannata koskea. Ja jos 15-vuotiaana hiisaa joka päivä, niin on siinä vähän viirausta päässä jo valmiiksi..
"Nyt olen täysin irti huumeista ja nautin täydellisesti elämästä! Ei enää kertaakaan huumeita, nykyään vain ryyppään joka viikonloppu! ihana elämä!"
Maksa pomon liksat pomo maksaa verot/
Halpa viinanhinta kuittaa tuloerot/
...

Hammasratas

ViestiKirjoittaja Hammasratas » 6.2.2004 16:02

No tuota, eiköhän tuo jo selittänyt miten porttiteoria on kytkeyksissä diilereihin. Viitaten tuohon "ei hamppua mutta amfetamiinia". Eihän hamppua ole muutenkaan kovin terveellistä kokoajan polttaa.

Noh, parempia aikoja odotellessa aloittelen perjantaisauhuja ystävien kanssa.

Eskimogrower
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Eskimogrower » 8.2.2004 11:23

Muuten oli hyvä ja vetoava valistustarina, mutta:

- Marian "kroppa" on tuskin "tarvinnut" hasista
- hasis "oli mukana jopa pankkireisuilla". En tajunnut.
- ekstaasi ei vaikuta jatkuvassa käytössä muuta kuin masentavasti
- "tilanne jatkui kuukausia tähän tapaan". Kertoo kaiken olennaisen.

Lapin luonto tosiaan luo outoa taikaa.
Jos poltat hyymeitä, soitan paikalle pöliisin.

reeferass

ViestiKirjoittaja reeferass » 8.2.2004 15:11

Eskimogrower kirjoitti:Muuten oli hyvä ja vetoava valistustarina, mutta:

- Marian "kroppa" on tuskin "tarvinnut" hasista
- hasis "oli mukana jopa pankkireisuilla". En tajunnut.
- ekstaasi ei vaikuta jatkuvassa käytössä muuta kuin masentavasti
- "tilanne jatkui kuukausia tähän tapaan". Kertoo kaiken olennaisen.

Lapin luonto tosiaan luo outoa taikaa.

Juu ei nipsuja kyllä voi nappailla putkeen kun toleranssi nousee pilviin jo parissä päivässä....

Vittu millä äänensävyllä toi on kerrottu.... :lol:
REEFERASS

Palaa sivulle “Politiikka ja media”