KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Charly
Viestit: 842
Liittynyt: 27.6.2005

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Charly » 13.4.2020 10:51

Öö, eli? Eli 50k kansalaisen kansalaisaloite polkee paikallaan.. :think:

Oletko seurannut vastauksia ollenkaan missä kerrotaan miten aloite etenee? :roll: Ihme porukkaa...
"one toke you poor fool..wait till you see them god damn bats!"

Avatar
Iamnumber
Viestit: 851
Liittynyt: 8.12.2015

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 13.4.2020 11:08

Olisiko mahdollista saada tänne foorumille sitä materiaalia mitä kansanedustajille toimitetaan tai mitä keskustelussa käytetään tukena? Samoin olisiko mahdollista saada kansanedustajien esittämiä kysymyksiä, huolia, pelkoja yms. tänne foorumille? (ajatuksena muotoilla vastauksia ja katsoa mitkä asiat huolettavat eniten).

Ugabug
Viestit: 25
Liittynyt: 1.4.2011

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Ugabug » 13.4.2020 14:39

Iamnumber kirjoitti:Olisiko mahdollista saada tänne foorumille sitä materiaalia mitä kansanedustajille toimitetaan tai mitä keskustelussa käytetään tukena? Samoin olisiko mahdollista saada kansanedustajien esittämiä kysymyksiä, huolia, pelkoja yms. tänne foorumille? (ajatuksena muotoilla vastauksia ja katsoa mitkä asiat huolettavat eniten).


Käsittääkseni Eduskunnan kirjasto tekee aiheesta artikkelikokoelman, mihin kukin kansanedustaja (tai kuka tahansa kansalainen) voi halutessaan tutustua. Sen verran aikaa on jo kulunut, että pitäisi löytyä jo aika kattavasti lukemista. Materiaaliin pääsee käsiksi ihan eduskunnan www-sivuilta.

edit: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskun ... minen.aspx

Avatar
Iamnumber
Viestit: 851
Liittynyt: 8.12.2015

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 13.4.2020 15:54

Ugabug kirjoitti:
Iamnumber kirjoitti:Olisiko mahdollista saada tänne foorumille sitä materiaalia mitä kansanedustajille toimitetaan tai mitä keskustelussa käytetään tukena? Samoin olisiko mahdollista saada kansanedustajien esittämiä kysymyksiä, huolia, pelkoja yms. tänne foorumille? (ajatuksena muotoilla vastauksia ja katsoa mitkä asiat huolettavat eniten).


Käsittääkseni Eduskunnan kirjasto tekee aiheesta artikkelikokoelman, mihin kukin kansanedustaja (tai kuka tahansa kansalainen) voi halutessaan tutustua. Sen verran aikaa on jo kulunut, että pitäisi löytyä jo aika kattavasti lukemista. Materiaaliin pääsee käsiksi ihan eduskunnan www-sivuilta.

edit: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskun ... minen.aspx

Kiitos, en tiennyt tuosta.. ... sigh .. propaganda asenne jyllää tuossa ainestossa .. eipä tule esim. lääkinnällisen käytön mahdollisuudet esille tuossa.

Tarkoitin siis sitä materiaalia millä kk2020 lobbaa asiaa kansanedustajille.. (jossa toivon mukaan em. puute paikattu asianmukaisesti)

Avatar
putteli
Viestit: 188
Liittynyt: 17.12.2003

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja putteli » 18.4.2020 0:43

Eittämättä kaikki voittaisi jos matsku olisi mahdollisimman avointa. En nyt jaksa enää ottaa kantaa suuntaan taikka toiseen sen enempää.
You may see me tonight with an illegal smile

chrisjo
Viestit: 122
Liittynyt: 6.11.2013

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja chrisjo » 18.4.2020 13:51

Iamnumber kirjoitti:
Ugabug kirjoitti:
Iamnumber kirjoitti:Olisiko mahdollista saada tänne foorumille sitä materiaalia mitä kansanedustajille toimitetaan tai mitä keskustelussa käytetään tukena? Samoin olisiko mahdollista saada kansanedustajien esittämiä kysymyksiä, huolia, pelkoja yms. tänne foorumille? (ajatuksena muotoilla vastauksia ja katsoa mitkä asiat huolettavat eniten).


Käsittääkseni Eduskunnan kirjasto tekee aiheesta artikkelikokoelman, mihin kukin kansanedustaja (tai kuka tahansa kansalainen) voi halutessaan tutustua. Sen verran aikaa on jo kulunut, että pitäisi löytyä jo aika kattavasti lukemista. Materiaaliin pääsee käsiksi ihan eduskunnan www-sivuilta.

edit: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskun ... minen.aspx

Kiitos, en tiennyt tuosta.. ... sigh .. propaganda asenne jyllää tuossa ainestossa .. eipä tule esim. lääkinnällisen käytön mahdollisuudet esille tuossa.

Tarkoitin siis sitä materiaalia millä kk2020 lobbaa asiaa kansanedustajille.. (jossa toivon mukaan em. puute paikattu asianmukaisesti)


En ole ehkä oikea henkilö vastaamaan tuohon että millä materiaalilla eduskuntaa lobataan. Mutta jos sinulla on jotain tiedossa, niin olisiko paras jos ottaisit yhteyttä eduskunnan kirjastoon (siellä sivulla näkyy sisällöllisen toimittajan sähköpostiosoite) ja voisit esittää toivomuksen siitä materiaalista mikä puuttuu?
Mielestäni on luonnollista että aiheesta on tuollakin linkkilistassa sekä puolesta että vastaan olevia materiaaleja.
Esimerkiksi Euroopan parlamentin päätöslauselma kannabiksen käytöstä lääkinnällisiin tarkoituksiin puuttuu tuolta listasta ja ajattelin pyytää sen sinne lisäämään https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... l?redirect
Audentes fortuna iuvat

Avatar
Iamnumber
Viestit: 851
Liittynyt: 8.12.2015

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 20.4.2020 18:40

chrisjo kirjoitti:
Iamnumber kirjoitti:
Ugabug kirjoitti:
Iamnumber kirjoitti:Olisiko mahdollista saada tänne foorumille sitä materiaalia mitä kansanedustajille toimitetaan tai mitä keskustelussa käytetään tukena? Samoin olisiko mahdollista saada kansanedustajien esittämiä kysymyksiä, huolia, pelkoja yms. tänne foorumille? (ajatuksena muotoilla vastauksia ja katsoa mitkä asiat huolettavat eniten).


Käsittääkseni Eduskunnan kirjasto tekee aiheesta artikkelikokoelman, mihin kukin kansanedustaja (tai kuka tahansa kansalainen) voi halutessaan tutustua. Sen verran aikaa on jo kulunut, että pitäisi löytyä jo aika kattavasti lukemista. Materiaaliin pääsee käsiksi ihan eduskunnan www-sivuilta.

edit: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskun ... minen.aspx

Kiitos, en tiennyt tuosta.. ... sigh .. propaganda asenne jyllää tuossa ainestossa .. eipä tule esim. lääkinnällisen käytön mahdollisuudet esille tuossa.

Tarkoitin siis sitä materiaalia millä kk2020 lobbaa asiaa kansanedustajille.. (jossa toivon mukaan em. puute paikattu asianmukaisesti)


En ole ehkä oikea henkilö vastaamaan tuohon että millä materiaalilla eduskuntaa lobataan. Mutta jos sinulla on jotain tiedossa, niin olisiko paras jos ottaisit yhteyttä eduskunnan kirjastoon (siellä sivulla näkyy sisällöllisen toimittajan sähköpostiosoite) ja voisit esittää toivomuksen siitä materiaalista mikä puuttuu?
Mielestäni on luonnollista että aiheesta on tuollakin linkkilistassa sekä puolesta että vastaan olevia materiaaleja.
Esimerkiksi Euroopan parlamentin päätöslauselma kannabiksen käytöstä lääkinnällisiin tarkoituksiin puuttuu tuolta listasta ja ajattelin pyytää sen sinne lisäämään https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... l?redirect


Kyselin siis sitä materiaalia jota kk2020 projekti hyödyntää eduskunnan lobbaamisessa. Jokusia sivuja takaperin tässä ketussa näin kerrottiin et edetään eli asian osaavat henkilöt vaikuttavat ja jakavat heille tietoa.

En oo lähteny aktivoitumaan asiassa koska kk2020 ryhmällä pallo ja se et yksittäiset henkilöt lähtis puskeen asiaa olis tod. näk. counter productive koska A) lukuisiin yhteydenottoihin saattaa vastaanottaja kyrsiintyä ja B) Materiaalin olisi hyvä olla jotenkin kotrolloitua jotta meidän suunnalta tuleva info olisi yhtenevää ( esim. lääketieteelliset hyödyt asiallisesti esitelty eikä markkinointia ns. hopealuotina joka auttaa kaikkeen )

Lääkinnälliset mahdollisuudet on yksi iso kokonaisuus joka on jäänyt aika huomioitta.

Joo, kyllä kaikki faktoihin pohjautuvat näkemykset voi tuoda puolestani esille. Tuossa eduskunnan listassa vain näytti olevan 17 vastaan ja 2 neutraalia.

Avatar
Sihaus
Viestit: 679
Liittynyt: 18.12.2008

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Sihaus » 21.4.2020 11:17

Nyt on ainakin hyvä vedota asiantuntijalausuntoihin, koska koronakriisin vallitessa itse pääministeri myllyttänyt sitä, kuinka tärkeää ja hyödyllistä on kuunnella asiantuntijoiden lausuntoja.
politik use drugs
politik use bombs
politik need torpedoes
politik needs blood
thats what my friend is an evidence politik is violence
what my friend is a evidence politik is violence

chrisjo
Viestit: 122
Liittynyt: 6.11.2013

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja chrisjo » 21.4.2020 21:03

Iamnumber kirjoitti:
Kyselin siis sitä materiaalia jota kk2020 projekti hyödyntää eduskunnan lobbaamisessa. Jokusia sivuja takaperin tässä ketussa näin kerrottiin et edetään eli asian osaavat henkilöt vaikuttavat ja jakavat heille tietoa.

En oo lähteny aktivoitumaan asiassa koska kk2020 ryhmällä pallo ja se et yksittäiset henkilöt lähtis puskeen asiaa olis tod. näk. counter productive koska A) lukuisiin yhteydenottoihin saattaa vastaanottaja kyrsiintyä ja B) Materiaalin olisi hyvä olla jotenkin kotrolloitua jotta meidän suunnalta tuleva info olisi yhtenevää ( esim. lääketieteelliset hyödyt asiallisesti esitelty eikä markkinointia ns. hopealuotina joka auttaa kaikkeen )

Lääkinnälliset mahdollisuudet on yksi iso kokonaisuus joka on jäänyt aika huomioitta.

Joo, kyllä kaikki faktoihin pohjautuvat näkemykset voi tuoda puolestani esille. Tuossa eduskunnan listassa vain näytti olevan 17 vastaan ja 2 neutraalia.


Olen vahvasti eri mieltä kanssasi. Ei voi sanoa että suhde olisi 17:2, vaan ota huomioon että esim. käsittely eduskunnassa -otsikon alla on aihealueen aiempaa käsittlelyä eduskunnassa koskevaa aineistoa. Täytyy pitää mielessä mistä on kyse; nythän historia on se että koska 50 vuotta on ollut kieltolaki, niin totta kai se näkyy virallisaineistossa. Se on kuitenkin siinä mielessä neutraalia tietoa, että mikäli kannabiksesta olisi säädetty eduskunnassa jotenkin toisin, niin se ilmenisi tuolta. Ei kyse siis todellakaan propagandasta, vaan siitä että nykytila on mikä on, ja siitä kerrotaan avoimesti.

Jos tarkoituksenasi on oikeasti edistää peräänkuuluttamaasi faktatietoa, niin mikset itse voi sitä jakaa kun kysytään? Ymmärrätkö että kaikki muutkin tämän aloitteen eteen työskentelevät ovat tehneet sitä vapaaehtoistyönä? Tuo että vihjaat ensin että tiedossasi on jotain tärkeää mutta sitten et viitsikään paljastaa mitä, koska olet täällä vain "konsultoimassa" aloitteen tekijöitä, aiheuttaa toisilla vain lisää työtä ja ajanhukkaa, mutta ei kuitenkaan tuota mitään hyötyä.

Katso vaikka kohtaa sääntely muissa maissa. Mitkä kaksi maata sinne on nostettu esille? Kanada ja Norja. MIksi? Koska molemmissa harjoitetaan liberaalimpaa politiikkaa. Tämä jos mikä on puolueellista. Eikö siellä ihan yhtä hyvin voisi olla näiden lisäksi Saudi-Arabia ja Filippiinit?

Kirjoitat:
"En oo lähteny aktivoitumaan asiassa koska kk2020 ryhmällä pallo ja se et yksittäiset henkilöt lähtis puskeen asiaa olis tod. näk. counter productive koska A) lukuisiin yhteydenottoihin saattaa vastaanottaja kyrsiintyä"

Tuolla asenteella voi hyvinkin käydä niin, että vastaanottaja ei koskaan tule saamaan viestiä, koska et sitä lähettänyt. Varmaan tulet siitä sitten myöhemmin syyttämään tätä kampanjaa :doh:

Charly
Viestit: 842
Liittynyt: 27.6.2005

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Charly » 22.4.2020 5:45

AMEN! :guru:

(joku sen vihdoin sanoi selvästi)

Tosi paljon ois annettavaa mut tosiaan vähä salamyhkäistä välillä..
"one toke you poor fool..wait till you see them god damn bats!"

Ugabug
Viestit: 25
Liittynyt: 1.4.2011

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Ugabug » 23.4.2020 18:27

Minäkään en pidä tuota eduskunnan materiaalin keruuta mitenkään erityisen puolueellisena, vaan materiaali on sillä linjalla mitä viimeaikoina on tuotettu. Kirjalliset lähteet olivat jopa yllättävän kattava kokonaisuus, mutta toki sinne voisi aina HuPun lisätä :lol: .

Mitä lääkekäyttöön tulee; Kannabiksen lääkekäyttö nykyisellään on ainakin de jure mahdollista. Nähdäkseni lääkekäyttöön pohjautuvat perustelut eivät ole kovin kauaskantoinen lähtökohta rikoslain muuttamiselle ja ko. lähestymistavalla taitaa tulla jopa lääkelain pykälät vastaan (korjatkaa jos olen väärässä). Oma näkemykseni tilanteessa on, että viihdekäyttöä ei kannata amerikkalaiseen malliin sotkea lääkitsemiseen/itselääkintään millään tavalla. Puhuu asioista asioiden oikeilla nimillä. Jos lääkekäytö ei viranomaistaholta saa kannatusta tai lupia, kannattaa ehkä enemmänkin pyrkiä vaikuttamaan sosiaali ja terveysministeriön kautta ottamalla sinne yhteyttä. 25g +4kasvin reservi on perus viihdekäyttäjälle varsin kylläinen annos, mutta ei taida lääkekäytössä riittää kun alkumetreille.

chrisjo
Viestit: 122
Liittynyt: 6.11.2013

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja chrisjo » 24.4.2020 14:56

Fimea on sitä mieltä etteivät he edes pysty määrittämään, mitä on lääkekannabis. Joka tapauksessa lääkeasioissa Euroopan lääkevirastolla ja muilla eurooppalaisilla elimillä sekä kansallisesti Fimealla on niin paljon toimivaltuuksia lääkeasioissa, ettei mielestäni ole mielekästä pyrkiä muuttamaan asiaa kansalaisaloitteella. (Nyt esim. Bedrocanin käyttö lääkärin määräyksellä perustuu lääkelain 21 f) pykälään, ja ei ole lainsäädännöllisesti toteutettavissa, että esim kyseistä pykälää muutettaisiin tälle asialle soveltuvammaksi.)

Lääkekäytön esteenä taitavat olla pikemminkin asenteet kuin lainsäädäntö.

lainaan tähän kokonaan Fimean artikkelin, koska viranomaisilla on paha tapa ottaa lausumiaan pois verkosta tai muutella niitä myöhemmin
https://sic.fimea.fi/arkisto/2020/1-2_2 ... w.fimea.fi

Lääkeviranomainen ja kannabis

Katja Pihlainen, Eeva Sofia Leinonen, Liisa Näveri, Kristiina Pellas, Sari Koski / Julkaistu 4.3.2020
PABLO PORCIUNCULA BRUNE / Contributor/AFP/Getty Images
PABLO PORCIUNCULA BRUNE / Contributor/AFP/Getty Images
Fimea valvoo kannabisvalmisteita voimassaolevan kansallisen lainsäädännön puitteissa samalla tavalla kuin muitakin valvontavastuulleen kuuluvia tuotteita. Tutkimusnäyttö ei kuitenkaan tue myyntiluvattomien kannabisvalmisteiden laajaa käyttöä. Selkeät kansalliset linjaukset ja säädösmuutokset olisivatkin kannabis-kysymyksessä tarpeen.

Kannabikseen (Cannabis sativa L.) ja erityisesti kannabidioliin (CBD) liittyviä tiedusteluja tulee Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukseen (Fimea) jatkuvasti. Maailma onkin murroksessa: eri puolilla kansalliset politiikat ja käytännöt muuttuvat paitsi tutkittujen kannabispohjaisten lääkevalmisteiden käytön niin myös erilaisten muiden, vailla tutkimusnäyttöä olevien kannabista sisältävien valmisteiden terapeuttisen käytön osalta. Tämän lisäksi samaa kasvisukua olevan hampun ympärillä parin viime vuoden aikana virinnyt innostus on herättänyt lainsäädännöllisiä kysymyksiä ja tarpeen selkeyttää menettelyitä.

Fimea valvoo lääkealaa sekä huumausaineiden lääkkeellistä ja tutkimuskäyttöä

Fimean tehtäviin kuuluu huolehtia lääkkeiden ennakko- ja jälkivalvonnasta sekä ohjata ja valvoa lääkkeiden valmistusta, maahantuontia, jakelua, markkinointia ja kulutukseen luovuttamista. Lääkevalvonnan tarkoituksena on väestön terveyden ja turvallisuuden edistäminen.

Fimea valvoo myös huumausaineiden käyttöä lääkkeellisiin ja tutkimuksellisiin tarkoituksiin. Suomen lääkeviranomaiset valvovat kannabisvalmisteita samalla tavalla kuin muitakin valvontavastuulleen kuuluvia tuotteita. Laittomasti markkinoilla olevien huumausaineiden ja lääkkeiden valvonnasta vastaavat muut viranomaiset (poliisi, tulli).

Lääkekannabis on harhaanjohtava termi

Suomessa kaupan olevalla lääkevalmisteella tulee olla myyntilupa. Tämä koskee myös kannabispohjaisia valmisteita.

Julkisessa keskustelussa yleisesti käytetylle ”lääkekannabis”-termille (medicinal cannabis) ei ole olemassa virallista, yksiselitteistä määritelmää eikä termiä vastaavia tuotteita ole lainsäädännön tai lääkeviranomaisvalvonnan näkökulmista lainkaan olemassa. Termin käyttöä ei suositella lainkaan, koska sitä ei voi käyttää yksiselitteisesti.

Lääkkeille tarkoitettuun myyntilupaan tähtäävää kannabisvalmistetta koskevat samat lainsäädännölliset vaatimukset kuin muitakin lääkevalmisteita. Myyntilupaa valmisteelle hakee yritys, joka haluaa tuoda lääkkeen markkinoille. Myyntilupa myönnetään, jos yritys on hakemuksessaan esittänyt tutkimusnäytön, jonka perusteella lääkevalmisteella on odotettavissa väestötasolla enemmän hyötyjä kuin haittoja, silloin kun sitä käytetään ohjeen mukaisesti ja kun voimassa olevat myyntilupavaatimukset täyttyvät. Myyntiluvallisen lääkevalmisteen turvallisuutta seurataan myös myyntiluvan saamisen jälkeen, valmisteen koko elinkaaren ajan.

Viranomaiset eivät ole myyntilupaprosessissa aloitteentekijänä, eivätkä voi vaikuttaa siihen, mitä muissa maissa mahdollisesti olevia lääkkeitä haetaan myyntiluvallisiksi Suomessa.

Kahdella kannabispohjaisella lääkevalmisteella on myyntilupa Suomessa

Suomessa on markkinoilla yksi kannabispohjainen lääkevalmiste eli myyntiluvan saanut suusumute Sativex. Valmiste sai myyntiluvan vuonna 2012, ja se tuotiin kauppaan seuraavana vuonna. Se sisältää vaikuttavina aineina kahta kannabisuutetta, joista toinen on vakioitu tetrahydrokannabinolin (THC) ja toinen kannabidiolin (CBD) suhteen. Valmiste on tarkoitettu MS-tautia sairastavien potilaiden lihasjäykkyyden eli spastisuuden oireiden hoitoon muiden lääkkeiden lisänä silloin, kun nämä eivät ole auttaneet riittävästi.

Kannabiskasvista eristettyä ja pitkälle puhdistettua kannabidiolia (CBD) vaikuttavana aineena sisältävä Epidyolex-niminen lääke sai myyntiluvan EU-tasolla vuonna 2019. Valmiste on tarkoitettu tiettyjen lapsuudessa alkavien harvinaisten perinnöllisten epilepsiamuotojen hoitoon klobatsaamin rinnalla. Myyntiluvanhaltija ei ole vielä tuonut lääkettä myyntiin Suomessa (tilanne 1/2020).

Yksittäisissä poikkeustapauksissa, kun myyntiluvallisella Sativex-lääkkeellä ei ole saavutettu toivottua hoitotulosta, on hoitavan lääkärin vastuulla voitu hakea erityislupaa myyntiluvattomien kannabispohjaisten valmisteiden kulutukseen luovuttamiselle. Näiden kasvipohjaisten kannabisvalmisteiden pääkannabinoidipitoisuudet (CBD ja THC) on pyritty vakioimaan jo kasvien kasvatusvaiheessa ja kasvatukselle on saatu viranomaisen hyväksyntä. Kasvit on viljelty, pakattu ja analysoitu hyvien viljely- ja tuotantotapojen (GACP, GMP) mukaisesti. Silti näidenkään valmisteiden laatua tai näyttöä tehosta ja turvallisuudesta ei ole lääkevalvontaviranomaisen toimesta arvioitu eikä hyväksytty, joten niiden lääkkeellinen käyttö on hyvin rajattua myös kasvien tuottajamaassa.

Fimea luokittelee kannabidiolituotteita turvallisuussyistä laittomiksi lääkkeiksi, jolloin ne saadaan nopeasti pois markkinoilta

Fimea voi lääkelain mukaisesti luokitella lääkkeeksi yksittäisen lääkkeiden laillisen jakelukanavan ulkopuolella Suomessa markkinoidun kannabidiolivalmisteen. Lääkkeeksi luokittelulla on merkitystä CBD-valmisteen tuotannon, jakelun, myynnin ja markkinoinnin sekä maahantuonnin kysymyksissä. Luokittelupäätöksen tultua lainvoimaiseksi on valmisteen markkinointi laitonta eikä tuote saa enää olla kaupan Suomessa.

Fimea on luokitellut useita CBD:tä sisältäviä tuotteita lääkkeeksi. Lääkeluokittelu ei kuitenkaan tarkoita, että tuotteella olisi lääkkeellisiä hyötyjä. Päinvastoin, lääkkeeksi luokitteluun turvaudutaan usein tilanteissa, joissa viranomaisen näkemyksen mukaan kuluttajien turvallisuus on uhattuna: Valmisteiden laadusta, kuten kaikista ainesosista tai niiden turvallisuudesta, ei ole varmuutta. Lisäksi ne voivat sisältää huumausaineeksi luokiteltua THC:tä.

Maahantuonnin rajoitukset – kuluttaja toimii omalla vastuullaan

Henkilökohtaisen maahantuonnin säännöt ovat kasvirohdosvalmisteille tai kannabidiolivalmisteille samat kuin muillekin lääkevalmisteille.

Koska CBD on tunnettu lääkkeellisessä käytössä oleva lääkeaine Suomessa ja sitä sisältävä valmiste rinnastetaan reseptilääkkeeseen, ei valmisteita sen vuoksi tule esimerkiksi tilata verkosta. Säännösten vastainen maahantuonti täyttää lääkerikkomuksen ja lääkerikoksen tunnusmerkistön.

Jos tilattu valmiste sisältää yhtään THC:tä, tuotteen tilaaja voi syyllistyä huumausainerikokseen huumausainelain nojalla. Huumausaineiden luvatonta maahantuontia käsitellään huumausainerikoksena. Maahantuontisäännösten noudattamista valvoo Tulli.

Tutkimusnäyttö ei tue myyntiluvattomien kannabisvalmisteiden laajaa käyttöä

Ei ole riittävästi tutkimusnäyttöä, joka tukisi myyntiluvattomien kannabisvalmisteiden laajamittaista lääkkeellistä käyttöä. Sekä Euroopan parlamentti päätöslauselmassaan että Maailman terveysjärjestö (WHO) ovat todenneet, että lääkkeellisissä tarkoituksissa käytetyn kannabisvalmisteen tulisi käydä läpi kliiniset tutkimukset, sääntelyn mukainen arviointi ja hyväksyntä.

Myyntiluvattomien kannabispohjaisten valmisteiden laajeneva lääkkeellinen käyttö on lääkeviranomaisen näkökulmasta huolestuttavaa. Näiden valmisteiden tehoa, turvallisuutta ja laatua ei ole varmistettu myyntiluvallisten lääkevalmisteiden tavoin. Hoidon asianmukaisuuden ja potilasturvallisuuden varmistaminen jää yksittäisen lääkärin vastuulle. On myös huomioitava, että näiden valmisteiden käyttö voi aiheuttaa riippuvuutta sekä merkittäviä sosiaalisia ja terveysongelmia.

Jos kuitenkin katsotaan tarpeelliseksi mahdollistaa myyntiluvattomien kannabisvalmisteiden lääkkeellinen käyttö, siitä olisi hyvä linjata kansallisella tasolla ja tehdä pikaisesti tarvittavat säädösmuutokset mukaan lukien erityislupamenettelyä koskevien säädösten uudistaminen.

Kuluttajan on tällä hetkellä vaikea varmistua hankkimansa kannabistuotteen ja sen hankintakanavan laillisuudesta. Tarjolla on monenlaisia tuotteita, joita myyvien toimijoiden kirjo on hyvin laaja. Fimea on verkkosivuillaan varoittanut kuluttajia tilaamasta ulkomailta vaihtelevan laatuisia CBD-tuotteita. Sen lisäksi, että tutkimattomat CBD-tuotteet ovat laittomia Suomessa, niiden käytön turvallisuudesta ei ole minkäänlaista varmuutta.

Termit haltuun!

Erityislupa: Erityislupa on Fimean myöntämä lupa luovuttaa kulutukseen sellainen valmiste, jolla ei ole Suomessa myyntilupaa. Valmisteella ei siten ole lääkeviranomaisen vahvistamaa, näyttöön perustuvaa tehoa ja turvallisuutta eikä hyväksyttyä käyttöaihetta eikä sen turvallisuutta seurata vastaavasti kuin myyntiluvallisten valmisteiden kohdalla.

Erityislupahakemukset käsitellään tapauskohtaisen kokonaisharkinnan perusteella hakemushetken olosuhteet huomioiden. Erityislupa voidaan myöntää yksittäisissä poikkeustapauksissa, erityisistä sairaanhoidollisista tai kansanterveydellisistä syistä, kun myyntiluvallista lääkevalmistetta tai mitään muuta hoitoa ei ole käytettävissä tai tällaisella hoidolla ei ole saavutettavissa toivottua tulosta. Fimean myöntämä erityislupa ei ole kannanotto hoidon tarpeellisuudesta tai valmisteen hoidollisesta arvosta. Vastuu on hoitavalla lääkärillä. Myyntiluvallinen lääkevalmiste on aina ensisijainen vaihtoehto.

Hamppu: Tässä artikkelissa hampulla tarkoitetaan EU:ssa viljeltäväksi sallittuja kannabislajikkeita. Hamppulajikkeita on useita erilaisia. Kuituhamppu ja siemen- eli öljyhamppu ovat lajikkeita, joita voi viljellä kuidun ja siementen teolliseen tuotantoon. Hampun viljelystä löytyy tietoa muun muassa Luonnonvarakeskuksen verkkosivuilta.

Huumausaine: Suomessa huumausaineen määritelmä löytyy kansallisesta huumausainelaista (373/2008 3 § kohta 5). Kannabis, kannabishartsi sekä kannabisuutteet ja -tinktuurat sekä kannabishartsi ja ∆9-tetrahydrokannabinoli isomeereineen on lueteltu erikseen valtioneuvoston asetuksella (543/2008) huumausaineina pidettävistä aineista, valmisteista ja kasveista. Näiden huumausaineiden kohdalla asetuksessa käytetään YK:n vuosien 1961 ja 1971 yleissopimusten luetteloita huumausaineista ja psykotrooppisista aineista.

Kannabinoidi: Kannabinoidi on joko kannabiskasvista peräisin oleva tai täysin synteettisesti valmistettu kemiallinen yhdiste, joka sitoutuu elimistön kannabinoidireseptoreihin. Tällaisia ovat huumausaineeksi luokiteltu ∆9-tetrahydrokannabinoli (THC) ja vailla päihdyttäviä keskushermostovaikutuksia oleva kannabidioli (CBD).

Kannabispohjainen lääkevalmiste: Kannabispohjainen lääkevalmiste ei ole juridinen termi, mutta tässä artikkelissa sen määritelmä on lääkkeellisessä käytössä oleva farmaseuttinen valmiste, jonka valmistamisessa on käytetty kannabiskasvista (Cannabis sativa L.) saatuja kannabinoideja, pääasiassa ∆9-tetrahydrokannabinolia (THC) tai kannabidiolia (CBD) tai molempia. Ks. kohta myyntiluvallinen lääke.

Kasviperäinen aine: Käsittelemätön, kuivattu tai tuore kasvi, kasvinosa, levä, sieni tai jäkälä kokonaisena, palasina tai paloiteltuna. Myös tietynlaiset käsittelemättömät kasvinesteet ovat kasviperäisiä aineita. Kasviperäiset aineet määritellään täsmällisesti kasvinosan nimeä sekä kasvitaksonomian mukaista kasvitieteellistä nimeä (suku, laji, muunnos ja auktori) käyttäen.

Kasvirohdostuote: Kasvirohdosvalmisteen vaikuttava aine, jonka terapeuttisen vaikutuksen aikaansaavaa yhdistettä tai yhdisteryhmää ei välttämättä tunneta. Kasvirohdostuote valmistetaan käsittelemällä kasviperäistä ainetta esimerkiksi uuttamalla, tislaamalla, puristamalla, fraktioimalla, puhdistamalla, konsentroimalla tai käymisen avulla. Kasvirohdostuotteita ovat hienoksi paloitellut tai jauhetut kasviperäiset aineet, tinktuurat, uutteet, haihtuvat öljyt, puristemehut ja käsitellyt kasvinesteet.

Kasvirohdosvalmiste: Lääkevalmiste, jonka vaikuttava aine on kasviperäinen aine, kasvirohdostuote tai niiden yhdistelmä.

Kasvimateriaalista eristetty ja pitkälle puhdistettu yksittäinen yhdiste tai yhdisteryhmä ei voi olla kasvirohdosvalmisteen vaikuttava aine vaan se rinnastetaan synteettisesti valmistettuun puhdasaineeseen, joka voi olla lääkevalmisteen vaikuttava aine.

Lääke: Valmiste tai aine, jonka tarkoituksena on sisäisesti tai ulkoisesti käytettynä parantaa, lievittää tai ehkäistä sairautta tai sen oireita ihmisessä tai eläimessä.

Lääkeaine: Kemiallisesti tai muuten tieteellisin menetelmin yksityiskohtaisesti määritelty elimistöön vaikuttava aine, jota käytetään lääkevalmisteen valmistuksessa tai lääkkeenä sellaisenaan.

Lääkekannabis: Lääkekannabis (medicinal cannabis) -termille ei ole yksiselitteistä juridista tai farmaseuttista määritelmää, joten Fimea ei suosittele termin käyttöä lainkaan.

Myyntiluvallinen lääke: Lääkevalmisteella on oltava myyntilupa ennen kuin se voidaan tuoda markkinoille ja apteekkiin. Lääkeyritykset voivat jättää myyntilupahakemuksen joko vain yhden maan lääkevirastolle, samalla kertaa useaan EU-maahan tai joissakin tapauksissa yhdellä kertaa koko EU-alueelle. Suomessa lääkkeiden myyntilupahakemuksia arvioi Fimea.

Uusien lääkevalmisteiden turvallisuutta, tehoa ja laatua arvioidaan laajan ja kattavan tutkimuspaketin perusteella, jonka pohjalta myyntilupa myönnetään tai hylätään.

Lääkkeen teho ja turvallisuus selvitetään asteittaisesti soluviljelmä- ja eläinkokeilla sekä tutkimuksilla, jotka on tehty terveillä vapaaehtoisilla ja hoidettavaa sairautta potevilla potilailla. Tällöin verrataan tutkittavaa lääkettä jo käytössä olevaan lääkkeeseen tai lumevalmisteeseen.

Lääkevalmisteen laadun osalta myyntilupahakemuksessa esitetään sekä vaikuttavan lääkeaineen että lopullisen valmisteen (esim. tabletin) valmistuksen yksityiskohdat sekä säilyvyystutkimukset, joihin on olemassa kansainväliset tai Euroopan tason viranomaisohjeistukset. Jos lähtöaine on kasviperäinen, myös kasvin viljelymenetelmät kuvataan yksityiskohtaisesti, ja niiden on täytettävä viranomaisvaatimukset. Viranomaiset tarkistavat myös, että lääkkeen tuoteinformaatio (terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettu valmisteyhteenveto ja potilaalle tietoa jakava pakkausseloste sekä lääkepakkaus) antavat riittävät tiedot lääkkeen käytöstä, vaikutuksista ja haitoista. Myyntilupa myönnetään, jos hakemuksen perusteella lääkevalmisteella on enemmän hyötyjä kuin haittoja, kun sitä käytetään ohjeen mukaisesti.


Katja Pihlainen
Katja Pihlainen

FT
Ylitarkastaja, Fimea

Eeva Sofia Leinonen
Eeva Sofia Leinonen

LT, sisätautien erikoislääkäri, diabeteksen hoidon erikoispätevyys
Ylilääkäri, Fimea

Liisa Näveri
Liisa Näveri

LT, kliinisen fysiologian erikoislääkäri
Yksikön päällikkö, Fimea

Kristiina Pellas
Kristiina Pellas

Proviisori
Yliproviisori, Fimea

Sari Koski
Sari Koski

Proviisori
Erikoistutkija, Fimea
Audentes fortuna iuvat

Ugabug
Viestit: 25
Liittynyt: 1.4.2011

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Ugabug » 26.4.2020 1:40

chrisjo kirjoitti:Fimea on sitä mieltä etteivät he edes pysty määrittämään, mitä on lääkekannabis. Joka tapauksessa lääkeasioissa Euroopan lääkevirastolla ja muilla eurooppalaisilla elimillä sekä kansallisesti Fimealla on niin paljon toimivaltuuksia lääkeasioissa, ettei mielestäni ole mielekästä pyrkiä muuttamaan asiaa kansalaisaloitteella. (Nyt esim. Bedrocanin käyttö lääkärin määräyksellä perustuu lääkelain 21 f) pykälään, ja ei ole lainsäädännöllisesti toteutettavissa, että esim kyseistä pykälää muutettaisiin tälle asialle soveltuvammaksi.)

Lääkekäytön esteenä taitavat olla pikemminkin asenteet kuin lainsäädäntö.


Systeemi toimii juuri niinkuin se on suunniteltu. Endokannabinoidi-järjestelmä on suhteellisen vähän tutkittu ihmisruumiin osa ja on ihan ymmärrettävää mokomien byroiden panttaavan lupia vähänkään kyseenalaisille tuotteille. Ovat kuitenkin saaneet vastuuta isolla kädellä ja voisin kuvitella virkamiehen työuran olevan paljon stabiilimpi hieman tiukemmalla kuin lepsummalla linjalla. Positiivinen raportointi potilailta ja lääkäreiltä voisi rohkaista fimean väkeä höllentämään otetta THC ja CBD.n suhteen jos näyttöä tuotteen toimivuudesta tosiasiassa löytyy.

Kun puolestaan vertaa THC.tä alkoholiin tuntuisi täysin idioottimaiselta perustella alkoholin kieltolain poistamista lääkekäytöllä. Ottaen huomioon myös sen tosiseikan että etyyli-alkoholi on yksi yleisimmistä terveydenhoidossa käytettävistä tuotteista: esim. desinfiointi, liuotin läääkeaineille ja onpahan käytetty joskus jopa synnytysosastoilla synnytyksen viivästyttämisessä. Olen kyllä ihan onnellinen että nykylaiki ei ole muodosssa: Oikeus 4 viinipullon hallussapitoon (yksi voi olla avattu) ja yhteen 2,5dl kupilliseen.

Huumausainelakia taasen kun kurkistaa on kannabiksen laittomuus on tosiaan kiinnitetty näihin kansainvälisiin sopimuksiin, sekä saanut muutaman ihan oman kunniamaininnan. Kannabis on kirjailtu niin monen pykälän mukaan laittomaksi että projekti tulee vielä ottamaan useampia lakialoitteita ennenkuin ilman käräjäoikeuden maksukuittia voi hamppuja kasvatella naapureiden nähtävillä. Toki tässä varmaankin on tuomareilla tulkinanvaraa rangaistuksien jakamisen suhteen, mutta ymmärtääkseni mahdollisuus sakkojen napsahtamisesta säilyy edelleen. Humausainelakia ja siihen liitettyjä rikoslain säädöksiä edelleen tulkaten olisi kasvatus ihan yhtä laitonta vaikka kk2020-hankkeen onnistumisen jälkeen rikoslakia luvun 50 osalta vähän siistittäisiin. Rikoslain luku 44 ja iso osa huumausainelaista kieltäisi yhä kasvatuksen, hallussapidon ja käytön. Tämä myös velvoittaisi valvontakoneiston tätä valvomaan.
Omalta kohdaltani ei 420euroa päiväsakkoja 25grammasta kukkaa taloutta kaataisi. Siihen voisi suhautua samoin kuin arvolisäveroon, mutta kaikki muu ajokorttiin, aselupiin, työpaikkaan jne.. liittyvä kyykytys saa aikaan enemmän pahoinvointia. Vai kajastaako se valo kuitenkin siellä tunnelin päässä?

Ugabug
Viestit: 25
Liittynyt: 1.4.2011

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Ugabug » 26.4.2020 2:40

Lisäksi tuli mieleen tästä lakialoitteesta sen aika runsas tulkinnanvaraisuus ja olisi mielenkiintoista tietää mitä muut ajattelevat aiheesta. Pisteet lakialoitteen tekijöille kovasta työstä ja ymmärrän että lakitekstin kirjoittaminen on aika helvetin vaikea homma. Nostan kuitenkin kissaa nyt vähän pilke silmäkulmassa päydälle, kun itse pääsen työni puolesta nussimaan lainsäätäjän jättämiä pilkkuvirheitä ja joskus vastavuoroisesti tuntuu että on lainsäätäjän nussittavana... tosin juridisesti aivan eri alueella.

Jos kukituksessa olevien kasvien määrä rajattu neljään saako pistokkaita tai taimia pitää hallussa niiden lisäksi ja miten lainvalvoja onnistuisi valvomaan mikä kasvi on kukkiva ja mikä ei?

Koskettaako 4 kasvia koko taloutta vai onko se per henkilö, eli jos itsellä on 4 ja vaimolla 4 niin ja saako tyttöystävä myös pitää samassa teltassa 4 kasvia?

Jos valmista tuotetta saa olla 25grammaa, olisko se vain kukkaa vai voiko hallussapitää 25g itsetehtyä lätkää kun huimausaineen tuotanto on edelleen kiellettyä huumausianelaissa?

Jos yksi yli 25gramman kasvi saa olla kuivumassa, voiko siitä sitten nyhtää siihen 25gramman vetoiseen purkkiin lisää täytettä sitämukaa kun purkki tyhjenee ja jos toinenkin kasvi sattuu valmistumaan heti pikimiten sen ensimmäisen kuivumassa olevan kanssa, pitääkö se edellinen hiisata pikavauhtia alta pois sen 25g purkin kautta? Voiko tässä yhteydessä kaikilla talouden jäsenillä olla oma 25g purkki? Vai oletetaanko sen kuivumassa olevan kasvin olevan se 25gramaan valmista?

chrisjo
Viestit: 122
Liittynyt: 6.11.2013

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja chrisjo » 26.4.2020 14:42

Kaksi edellistä viestiäsi ovat hyvin monitahoisia ja niistä varmasti aukeaisi pitkäkin keskustelu. En pysty kaikkeen ottamaan kantaa, mutta aloitetta tehtäessä selvitettiin myös aselupiin, ajo-oikeuden menettämiseen ja työpaikan menettämiseen liittyviä asioita sekä rikosrekisterilain muuttamista (mallina ns. USA:n malli jossa rikosrekisteristä on poistettu h-rikoksia jälkikäteen). Muutama asiantuntija kuitenkin suositti, että mahdolliset lakimuutokset pidettäisiin mahdollisimman vähäisinä, ja siksi keskityttiin rikoslain 50 lukuun. Tämä aloite on siis ajateltu olevan - ei lopullinen ratkaisu - vaan ensimmäinen askel.

Jos vaikka aloite menisikin läpi, niin oikeuskäytäntö muodostuisi vasta käytännössä. Siihen en osaa ottaa kantaa, millaiseksi käytäntö muodostuisi.

Aloitteesta nyt kuitenkin käy selvästi ilmi se, että jos henkilöltä löydetään muutama hamppukasvi ja vähäinen määrä (silmämääräisestikin alle 25 g) kukkaa, niin poliisilla ei olisi syytä epäillä rikosta. Ei olisi syytä aloittaa esitutkintaa tai kohdistaa pakkokeinoja, ja syyttäjällä ei olisi perustetta nostaa syytettä koska tekoa ei ole säädetty rangaistavaksi rikoslaissa. Ja tuomioistuin ei voisi tuomita henkilöä rikoksesta.

Se miksi aloite ei koske huumausainelakia johtuu siitä että huumausainelaki on pitkälle harmonisoitu kokonaisuus, johon Suomi on sitoutunut/velvoitettu EU:n jäsenenä. EU:n suunnalta on kuitenkin ilmoitettu että kannabiskysymyksessä jäsenvaltioiden on oltava aktiivisia. Samaten kansainvälisiin velvoitteisiin ei aloitteella voida puuttua. Huumausaineita koskevia kansainvälisiä sopimuksia on lukuisia.

Lainsäätäjällä on kuitenkin myös liikkumavaraa. Esim. vuoden 1992 huumausainelain yleisperusteluissa todettiin, että YK:n huumausaineyleissopimusta on yleisesti tulkittu niin, ettei se sinänsä velvoita säätämään rangaistavaksi sopimuksen alaisten aineiden hallussapitoa omaan käyttöön.
Sitä vastoin yleissopimukseen kirjattiin tuottajamaiden velvollisuuksia aikaisemmasta lieventävä määräys, joka nyt selvästi sallii muun muassa kokanlehden, oopiumin ja kannabiksen perinteisen käytön edellyttämän viljelyn.


Vertaus alkoholiin on hieman ongelmallinen (kirjoitit: Olen kyllä ihan onnellinen että nykylaiki ei ole muodosssa: Oikeus 4 viinipullon hallussapitoon (yksi voi olla avattu) ja yhteen 2,5dl kupilliseen.)
Nykyisessäkin alkoholilaissa säädetään että Alkoholijuomaa ei saa pitää hallussa, jos se ei ole laillisesti valmistettu tai maahantuotu. Monestiko olet nähnyt viranomaisten suorittavan tutkintaa siitä mikä on kenenkin pullon sisällön alkuperä ja onko se esim. laillisesti tuotu maahn?
Pointtini siis on se, että kyse on paitsi siitä mitä laissa lukee ja miten se tulkitaan, myös siitä, miten tosiasiallisesti yhteiskunnassa toimitaan. Nykyisetkin säädökset kyllä mahdollistaisivat esim. toimenpiteistä luopumisen RL 50:7 §:n nojalla, tai ROL 1:6-7 §:ien soveltamisen kannabisasioissa.
Audentes fortuna iuvat

Ugabug
Viestit: 25
Liittynyt: 1.4.2011

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Ugabug » 27.4.2020 0:27

chrisjo kirjoitti:Kaksi edellistä viestiäsi ovat hyvin monitahoisia ja niistä varmasti aukeaisi pitkäkin keskustelu. En pysty kaikkeen ottamaan kantaa, mutta aloitetta tehtäessä selvitettiin myös aselupiin, ajo-oikeuden menettämiseen ja työpaikan menettämiseen liittyviä asioita sekä rikosrekisterilain muuttamista (mallina ns. USA:n malli jossa rikosrekisteristä on poistettu h-rikoksia jälkikäteen). Muutama asiantuntija kuitenkin suositti, että mahdolliset lakimuutokset pidettäisiin mahdollisimman vähäisinä, ja siksi keskityttiin rikoslain 50 lukuun. Tämä aloite on siis ajateltu olevan - ei lopullinen ratkaisu - vaan ensimmäinen askel.

Jos vaikka aloite menisikin läpi, niin oikeuskäytäntö muodostuisi vasta käytännössä. Siihen en osaa ottaa kantaa, millaiseksi käytäntö muodostuisi.

Aloitteesta nyt kuitenkin käy selvästi ilmi se, että jos henkilöltä löydetään muutama hamppukasvi ja vähäinen määrä (silmämääräisestikin alle 25 g) kukkaa, niin poliisilla ei olisi syytä epäillä rikosta. Ei olisi syytä aloittaa esitutkintaa tai kohdistaa pakkokeinoja, ja syyttäjällä ei olisi perustetta nostaa syytettä koska tekoa ei ole säädetty rangaistavaksi rikoslaissa. Ja tuomioistuin ei voisi tuomita henkilöä rikoksesta.

Se miksi aloite ei koske huumausainelakia johtuu siitä että huumausainelaki on pitkälle harmonisoitu kokonaisuus, johon Suomi on sitoutunut/velvoitettu EU:n jäsenenä. EU:n suunnalta on kuitenkin ilmoitettu että kannabiskysymyksessä jäsenvaltioiden on oltava aktiivisia. Samaten kansainvälisiin velvoitteisiin ei aloitteella voida puuttua. Huumausaineita koskevia kansainvälisiä sopimuksia on lukuisia.

Lainsäätäjällä on kuitenkin myös liikkumavaraa. Esim. vuoden 1992 huumausainelain yleisperusteluissa todettiin, että YK:n huumausaineyleissopimusta on yleisesti tulkittu niin, ettei se sinänsä velvoita säätämään rangaistavaksi sopimuksen alaisten aineiden hallussapitoa omaan käyttöön.
Sitä vastoin yleissopimukseen kirjattiin tuottajamaiden velvollisuuksia aikaisemmasta lieventävä määräys, joka nyt selvästi sallii muun muassa kokanlehden, oopiumin ja kannabiksen perinteisen käytön edellyttämän viljelyn.


Vertaus alkoholiin on hieman ongelmallinen (kirjoitit: Olen kyllä ihan onnellinen että nykylaiki ei ole muodosssa: Oikeus 4 viinipullon hallussapitoon (yksi voi olla avattu) ja yhteen 2,5dl kupilliseen.)
Nykyisessäkin alkoholilaissa säädetään että Alkoholijuomaa ei saa pitää hallussa, jos se ei ole laillisesti valmistettu tai maahantuotu. Monestiko olet nähnyt viranomaisten suorittavan tutkintaa siitä mikä on kenenkin pullon sisällön alkuperä ja onko se esim. laillisesti tuotu maahn?
Pointtini siis on se, että kyse on paitsi siitä mitä laissa lukee ja miten se tulkitaan, myös siitä, miten tosiasiallisesti yhteiskunnassa toimitaan. Nykyisetkin säädökset kyllä mahdollistaisivat esim. toimenpiteistä luopumisen RL 50:7 §:n nojalla, tai ROL 1:6-7 §:ien soveltamisen kannabisasioissa.


Alkoholivertaus on tosiaankin hieman ontuva mutta koitin tuoda juuri tätä käytännön rajapintaa esille. Itse joskus viinaksia (ja tupakkaa) kaupallisessa jakelussa inventoineena voin todeta tuotteen sisällön tarkistuksien olevan todella harvinaista, eli kaikki perustui juurikin kirjanpitoon ja varaston saldoon.

Nykyisen rikoslain tulkinnan ja mahdollisen tulevan lain tulkinnan luulisi kuitenkin nousevan (toivottavasti) kysymyksenä esille viimeistään siellä eduskunnassa. Katson lakialoitteen tärkeimmäksi ja todennäköisimmäksi saavutukseksi keskustelun viemisen sinne valtakunnan ykkösfoorumille. Olen samaa mieltä että rikoslain luvun-50 siistimisellä saataisiin paremmat työkalut inhimillisemmän käytännön luomiselle ja huumausainelain perkaaminen olisi mielestäni helpointa aloittaa ihan vaan deletellä. Lisäksi meillä on oikein hyvä lääkeainelaki joka säätelee markkinoilla olevien laillisten ja laittomienkin aineiden levitystä, tuotantoa ja valmistusta. Nykyisen lain mahdollistamat tuomiotta- ja syyttämättä jättämiset ovat jääneet perus hampuusien kohdalla aika vähäiselle käytölle mutta toimivat tapauksissa jossa syytetyt muutenkin nojaavat arjenhallinnassaan vahvasti yhteiskunnan olkapäähän.

Peräänkuuluttaisin edelleen lain tulkinnanvaraisuuksien arviointia. Mielestäni tarkat määritelmät lakialoitetta esilletuotaessa helpottavat asianosaisia niin asian käsitteellistämisessä ja globaalissa vertailussa kuin myös mahdollisissa tulevissa lakialoitteissa. Lain hengen vastaisia sanamuotoja on ennenkin tässä maassa saanut lopullisen siunauksen presidentiltä. Näin esimerkkinä voisin ottaa esille liikennelain uudistuksen taksihomman osalta ja vieraslajilain pistoolimetsästys sekoilut. Meidän kannalta tulkinnanvaraisuus läpi mennessään voi toisaalta olla myös ihan hyvä juttu, jos ne ylimääräiset puskat voi laittaa sinne emännän "kirjanpitoon".

Charly
Viestit: 842
Liittynyt: 27.6.2005

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Charly » 2.5.2020 15:13

Toi oli hyvä! :yes:
Ja näin se etenee muualla maailmassa https://www.rnz.co.nz/news/political/41 ... referendum
"one toke you poor fool..wait till you see them god damn bats!"

Avatar
Sihaus
Viestit: 679
Liittynyt: 18.12.2008

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Sihaus » 2.5.2020 17:22

Charly kirjoitti:Toi oli hyvä! :yes:
Ja näin se etenee muualla maailmassa https://www.rnz.co.nz/news/political/41 ... referendum


Ja näin Thaimaassa, jossa tunnetusti kovat sanktiot huumehista.


https://amp.scmp.com/lifestyle/health-w ... w-drug-now
politik use drugs

politik use bombs

politik need torpedoes

politik needs blood

thats what my friend is an evidence politik is violence

what my friend is a evidence politik is violence

Charly
Viestit: 842
Liittynyt: 27.6.2005

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja Charly » 4.5.2020 4:57

https://www.youtube.com/watch?v=J7d7UJVMxmM

Toi alku tossa varsinkin :yes: Tätä pitäs päättäjille näyttää. :think:
"one toke you poor fool..wait till you see them god damn bats!"

Avatar
putteli
Viestit: 188
Liittynyt: 17.12.2003

Re: KK2020.fi - KIELTOLAKI KUMOON 2020

ViestiKirjoittaja putteli » 4.5.2020 12:22

Ei mittä apdeitti olis?
You may see me tonight with an illegal smile


Palaa sivulle “Politiikka ja media”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija