Nähdäkseni tässä on jo yli vuoden päivät tiedetty, että EU-sääntöjen mukaisesti hampusta valmistettujen CBD-tuotteiden markkinointi voidaan estää maakohtaisesti, jos viranomaiset niin haluavat.
Varoitin asiasta tuolloin.
Olen toistuvasti pyrkinyt tässä topicissa huomauttamaan siitä, että viranomaisten näkemysten ollessa mitä on, tullaan kaikenlaiselle kukinnon markkinoinnille laittamaan nopeasti stoppi, ja että tällaista keissiä todennäköisesti tulkittaisiin huumausainerikoksena.
Taannoin toin esiin lainauksia dokumentista, jossa on mustaa valkoisella siitä, että mikä on viranomaistulkinta Suomessa. Poimin esiin myös esimerkkitapauksia siitä,
kuinka suomalaisia CBD-kauppiaita on aiemmin kohdeltu.
Niin, mitäs minä sanoin. Ja vaikka olen tuonut esiin nämä realiteetit, niin en suinkaan ole sillä kannalla ollut, että tässä asiassa ei kannattaisi harjoittaa kansalaistottelemattomuutta. Kirjoitin tässä topicissa myös
tämänkaltaisen toiminnan tärkeydestä. Se kannattaa vain tehdä tiedostaen ja varovaisesti, jotta pääsee ihan oikeasti viemään asiaansa tarvittaessa myös korkeimpiin tuomioistuimiin.
Jos itse lähtisin jotain koittamaan, niin ultrapuhtaan synteettisen (tai muutoin täysin THC-vapaan) CBD:n myyntiä ihopuuterina tuskin voivat kieltää. Valitettavasti sillä ei kuitenkaan todennäköisesti ole kaikkia samoja terveyshyötyjä kuin full spectrum -tyyppisellä hamppujalosteella.
CBD-öljyt todennäköisesti sallitaan loppuvuodesta 2022 tai alkuvuodesta 2023. Tämä on melko varmaa, mutta joitain esteitä saattaa tielle vielä tulla.
Kaikki EIHA:n täysimääräiset jäsenet saavat yhtälaiset oikeudet öljyn markkinointiin:
https://eiha.org/eiha-novel-food-consortium (suomalaisyritykset eivät ole saamassa, koska yksikään ei ole EIHA:n jäsen)