On tärkeää ottaa huomioon, että tällä hetkellä ainoastaan dekriminalisointi olisi YK:n yleissopimusten mukaista ja kannabiksen tuotannon sekä myynnin
lallistaminen olisi sopimusrikkomus, joka saattaisi johtaa jonkinlaisiin sanktioihin.
Käytön kriminalisointia ei yleissopimuksissa vaadita ja
aikoinaan tämä ratkaistiin arvalla, että annetaanko pienistä määristä tuomioita.
Kanadaa ja Uruguayta
on YK:n tasolla moitittu kannabiksen laillistamisen vuoksi, mutta lähinnä Venäjän johtaman (ja ostaman) kannabisvastaisen blokin toimesta, eikä mitään järisyttäviä sakotuksia näytä olevan tulossa. Suomessa kuitenkin syynätään vähän tarkemmin Venäjän reaktioita ja ulkopoliittisesti tarkasteltuna kannabiksen laillistaminen tässä vaiheessa saattaisi olla radikaali liike.
EU:n neuvoston puitepäätös 2004/757/YOS antaa selkeän linjan EU-maiden yhteiselle huumausainevalvonnalle, mutta käytännössä mahdollistaa myös poikkeuskäytännöt henkilökohtaista käyttöä varten tapahtuvan tuotannon kohdalla:
2 artikla: Huumausaineiden ja niiden lähtöaineiden laittomaan kauppaan liittyvät rikokset
1. Kunkin jäsenvaltion on ryhdyttävä tarvittaviin toimiin varmistaakseen, että seuraava oikeudettomasti harjoitettu tahallinen toiminta on rangaistavaa:
a) huumausaineiden tuotanto, valmistus, uuttaminen, valmistaminen, tarjoaminen, kaupan pitäminen, jakelu, myynti, kaikenlainen luovuttaminen, välitys, lähettäminen, kauttakuljetus, kuljetus, tuonti tai vienti;
b) oopiumiunikon, kokapensaan tai hampun viljely;
c) huumausaineiden hallussapito tai ostaminen jonkin a alakohdassa mainitun toimen toteuttamiseksi;
d) lähtöaineiden valmistus, kuljetus ja jakelu tietoisena siitä, että niitä käytetään huumausaineiden laittomaan tuotantoon tai valmistukseen.
2. Edellä 1 kohdassa tarkoitettu toiminta ei kuulu tämän puitepäätöksen soveltamisalaan, jos tekijä harjoittaa sitä yksinomaan henkilökohtaista käyttöään varten kansallisessa lainsäädännössä määritellyllä tavalla.