Kuva

Poltin homeista budia

Sana on vapaa.
onion

Poltin homeista budia

ViestiKirjoittaja onion » 13.11.2009 15:15

Tulipa sitten poltettua vahingossa homeista budia. Minulla ei ollut asiasta oikein mitään tietoa aiemmin (mielikuva oli, että se koskettaa lähinnä kasvattajia), mutta kummallisen olomuodon (jauhomainen) takia aloin tutkimaan tarkemmin netistä ja nyt olen 99% varma, että noi vaaleat rihmastot ovat juuri sitä itseään.

Samalla selvisi, että homeitiöt keuhkoissa ovat todella vaarallisia. Muunmuassa listataan seuraavia ongelmia:
  • kroonisen keuhkoputkentulehduksen
  • oppimisvaikeuksia
  • mielenterveyshäiriöitä
  • sydänongelmia
  • verta vuotavat keuhkot

Ja:
Cheix- kirjoitti:2 Päivää polttelusta ja minulla alkoi hirveä yskä. Yskin aamut,päivät, illat ja yöt. Piti käydä ottamassa ilta naukut että sai rauhoitettua keuhkot, jotta saisi edes vähän unta. Yskä on jatkunut lähes kaksi kuukautta, nyt vähitellen paranemassa. Kävin keuhkokuvauksissa ja ottamassa verikokeet(tulehdus arvot ym) Missään näissä ei näkynyt mitään ja lääkäri oli melko sanaton.

Vielä kuukauden päästä polttelustakin aamuisin yskin usein niin paljon että oksensin kesken kävelymatkan.

Eli nyt pelottaa. Poltin Tune-piipulla Tune-filtterin läpi jotain 0.05-0.1g. Tästä on nyt jotain 4-5 tuntia. Pitää ilmeisesti odotella ainakin muutama päivä ennenkuin tietää paremmin. Mitään normaalista poikkeavaa yskimistä tai kipuilua hengityselimistössä ei ole tuntunut. Toivottavasti en nyt altistunut liikaa :(.

Ihmettelen, miten en ole tästä asiasta aikasemmin kuullut tai lukenut, vaikka mielestäni kohtuullisen paljon olen itseäni valistanut. Noiden ylläolevien tekstien perusteella tuntuu, että tämähän on yksi hampunkäytön huonoimpia puolia. Jos vaarat ovat noin suuret, niin ihmisiä pitäisi valistaa enemmän. Kasvattajat varmasti paremmin tunnistavat homeen, mutta kaikki eivät siihen ole perehtyneet.

Tosin toisaalta voisi ajatella, että ihmiset melko paljonkin nauttivat homeista polttoa, koska kuka oikeasti tarkistelee toisten jointtejen sisältöjä, ja varmasti kadulla on paljonkin myynnissä homeisia budeja, joita ei itse haluta käyttää.

Ken asiasta lisää tietää, kertokoon.

Jos hamppu olisi laillista, niin 1) olisin tiennyt tästä luultavammin 2) voisin syödä hamppuni 3) tavaran laadunvalvonta olisi parempaa.

avainsanoja: home, homeinen, homeitiö, homeitiöt, keuhkot, keuhkoissa

Maharatsa

Re: Poltin homeista budia

ViestiKirjoittaja Maharatsa » 13.11.2009 15:43

Täysin mutua, mutta veikkaan, ettei se 1-2 kertaa kesää tee. Ei se kuitenkaan mitään asbestia ole. Varmasti limakalvoärsytystä ja huonoa oloa voi tulla, jos kärsii esim homeallergiasta tai keuhkosairauksista. Homeallergiankin oireet puhkeavat käsittääkseni pitkän aikavälin ärsytyksestä, ja kyllähän ne homeitiöt niissäkin tapauksissa päätyvät aina keuhkoihin saakka.

Ehkä kannattaa jonkin aikaa olla ärsyttämättä keuhkoja/limakalvoja ja pitää vähän taukoa polttelusta. Korostan vielä, että tämä on tosiaan mutua ja usein nämä mutujutut ovat palaneen puupennin arvoisia. Ehkä joku asiaan perehtynyt voi kertoa enemmän. Yhtä kaikki, laittelehan myöhemmin jotain jatkokertomusta mahdollisista oireista jne.

onion kirjoitti:Jos vaarat ovat noin suuret, niin ihmisiä pitäisi valistaa enemmän. Kasvattajat varmasti paremmin tunnistavat homeen, mutta kaikki eivät siihen ole perehtyneet.

Onhan tästä jotain juttua ollut, mutta periaatteessa osuit ihan oikeaan. Ongelma on sama millä tahansa tiettyyn asiaan vihkiytyneellä foorumilla, olipa kyseessä sitten hamppufoorumi tai vaikkapa Apple- tai Star Wars -fanaatikot. Kritiikki omaa "tuotetta" kohtaan on usein aika hampaatonta mupellusta. Huonot puolet vaietaan kuoliaiksi.
Viimeksi muokannut Maharatsa, 13.11.2009 16:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Enid: I think only stupid people have good relationships.
Seymour: That's the spirit.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.11.2009 15:49

Tuskin se hyvää tekee mutta homeitiöt hengitettynä on varmasti eri asia kuin poltettuna, eiköhän ne itiöt pala.

Ja noi tiedot joita linkeissä on koskevat pitkäaikais altistumista homeelle.

HCBol

ViestiKirjoittaja HCBol » 13.11.2009 19:17

Itse olen polttanut myos jotain homeista, mutta sinertavaa, joka on trooppisessa ilmastossa joskus kosteissa tiloissa viihtyva. Kuumottelin kylla kovasti alkuun ja oli jo tunne et nyt tulee oireita, mutta siita se sitten rauhottu kun poltti lisaa. Veikkaisin kans, etta se home palaa.

onion

ViestiKirjoittaja onion » 13.11.2009 19:26

Maharatsa: hienoa, sait vakuutettua mua sen verran, että viikonloppu on varmaan pelastettu :). Kiteytit hyvin tuon "oman tuotteen kritisoinnin", itsekin ajattelin, että juuri tästä on kyse. Senpä takia päätin tämän topikinkin aloittaa, että tieto lisääntyisi keskuudessamme. On varmasti kaikkien edun mukaista, että asia tiedetään.

Mitä selasin nopeasti forumin topikit aiheesta "home", niin muutamat käyttäjät olivat kirjoittaneet, että todellakin oli pahoja hengityselimistösairauksia tullut, mutta he olivat ilmeisesti polttanee melko paljon (30g mainittiin jossain postissa).

Tulen raportoimaan, miten menee. Nyt ei ainakaan ole vielä tullut mitään epänormaalia tuntemuksia.

Olen aina suhtautunut pilveilyyn erittäin varovaisesti, joten hieman harmittaa ja ihmetyttää, miten tähän tilanteeseen päädyin.

ArtistFromHell
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja ArtistFromHell » 14.11.2009 19:31

Maharatsa kirjoitti:..Ehkä kannattaa jonkin aikaa olla ärsyttämättä keuhkoja/limakalvoja ja pitää vähän taukoa polttelusta. Korostan vielä, että tämä on tosiaan mutua ja usein nämä mutujutut ovat palaneen puupennin arvoisia. ..

Mutulla jatketaan.

Polttelua ei ehkä tarvi lopettaa ja sitä kannattaa ehkä jopa jatkaa(puhtaalla kukalla tietty), koska monien kannabinoidien sanotaan olevan antibioottisia. Höyrystäminen vois olla vielä parempi vaihtoehto, eli vaporisaattoria tai jotain lasipurkkia vaan lämppäämään.

Tossa vielä listaa fytokannabinoideista ja niiden kiehumispisteistä.

b8s
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja b8s » 14.11.2009 20:16

ArtistFromHell kirjoitti:Mutulla jatketaan.

Polttelua ei ehkä tarvi lopettaa ja sitä kannattaa ehkä jopa jatkaa(puhtaalla kukalla tietty), koska monien kannabinoidien sanotaan olevan antibioottisia. Höyrystäminen vois olla vielä parempi vaihtoehto, eli vaporisaattoria tai jotain lasipurkkia vaan lämppäämään.

Tarkennetaanpa siis hiukan sitä mutua... :)

Antibiooteista on hyötyä bakteereita vastaan, ei homeita. Itse asiassa monet antibiootit (kuten penisilliini) ovat peräisin juuri nimenomaan homeista.

Itse homeitiöiden lisäksi homeessa haitallisia ovat sen erittämät toksiinit. Aika huonosti olen saanut selville, että mitkä terveysvaikutukset johtuisivat itiöistä, mitkä toksiineista. Jälkimmäiset myös ovat varsin sekalainen joukko erilaisia aineita, eri homeiden tuottaessa eri myrkkyjä. Siksi ei ole kovin helppoa saada mitään yleispätevää ohjetta homeisen budin puhdistamiseen. Joskus tota yritin selvitellä, että saisiko esim. vesi- ja asetoniuutoilla kaikki myrkyt pois, mutta ei siihen mitään varmaa vastausta saanut. Kiehumispisteitä en tainnut silloin edes tarkastella, mutta pääasiallinen ongelma oli tosiaan se, ettei ollut mitään sellaista kattavaa taulukkoa eri homeiden eri toksiinien kemiallisista ominaisuuksista.

On hyvin mahdollista, että homeista budia voi polttaa paljonkin ilman mitään ongelmia. Kaikki homeet eivät edes tuota mitään toksiineja. Vesi/asetoni/vaporisointi-menetelmillä taas saa ainakin joitain myrkkyjä pois, joten homman turvallisuus kasvaa entisestään. Omat homebudit ovat kuitenkin edelleen pakastimessa, ja jollen mitään täysin varmaa keinoa löydä, niillä ei ole mun keuhkoihin mitään asiaa.

Ruoanlaittoon olen jotain silmämääräisesti homeettomia paloja kuitenkin käyttänyt. Se kanava on sen verran hengitysteitä järeämpää putkea, ettei tarvi olla yhtä varovainen.
Tekstini voi olla kärkevää, mutta kirjoitettu aina pilke silmäkulmassa.

ArtistFromHell
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja ArtistFromHell » 14.11.2009 21:35

b8s kirjoitti:...

Tarkennetaanpa siis hiukan sitä mutua... :)

Antibiooteista on hyötyä bakteereita vastaan, ei homeita. Itse asiassa monet antibiootit (kuten penisilliini) ovat peräisin juuri nimenomaan homeista. ..

Kiitän tarkennuksesta. :)

Kelailin vaan kun oli tulehduksesta puhe ja antibiootteja käytetään tulehduksiin..

Jäi silti edelleen sellanen fiilis, et siitä hatsista vois olla etenkin höyrystettynä hyötyä. Mut tiiä sitte, mistä lie fiilis taas sikiää. Ehkä päähän on tosiaan tarttunu mielikuva "ihmelääkkeestä", mut jos listaa kaikki vaivat mihin se on ihmisillä auttanu, ni eikös se sitä vähän olekkin? :mrgreen:

b8s
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja b8s » 14.11.2009 22:00

ArtistFromHell kirjoitti:Kelailin vaan kun oli tulehduksesta puhe ja antibiootteja käytetään tulehduksiin..

Niin käytetään, bakteerien aiheuttamiin tulehduksiin. :)

Ehkä tää nyt oli itse asiassa vähän turhaa hiusten halkomista, koska kannabiksella tosiaan on anti-inflammatorisia vaikutuksia, eli tulehdusta lievittäviä. Ja tämä siis (kai) riippumatta tulehduksen aiheuttajasta. Eli vaihdetaan vaan sen "antibioottisen" tilalle "anti-inflammatorinen".
Tekstini voi olla kärkevää, mutta kirjoitettu aina pilke silmäkulmassa.

ArtistFromHell
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja ArtistFromHell » 14.11.2009 23:27

b8s kirjoitti:...

Niin käytetään, bakteerien aiheuttamiin tulehduksiin. :)

Ehkä tää nyt oli itse asiassa vähän turhaa hiusten halkomista, koska kannabiksella tosiaan on anti-inflammatorisia vaikutuksia, eli tulehdusta lievittäviä. Ja tämä siis (kai) riippumatta tulehduksen aiheuttajasta. Eli vaihdetaan vaan sen "antibioottisen" tilalle "anti-inflammatorinen".

Ei se ihan turhaa halkomista näemmä ollu, nyt tiedän mistä puhuin. :laugh:

wilky

ViestiKirjoittaja wilky » 16.11.2009 9:02

Oon kans ite polttanu kerran todella homeista budia, asiasta tietämättömänä, ja en kyl havainnu mitää muutoksii mun terveydessä sen jälkeen..

jantardi

ViestiKirjoittaja jantardi » 16.11.2009 20:22

Kesän jälkeen poltin homeista ulkokukkaa ja pärähti niin perkeleesti. :mrgreen:

Ei tosin ollut pahasti homeessa, vähän rusehtavaa. Ei siis vielä sitä valkoista/vihreää ollut ainakaan näkyvissä, mutta haisi vähän siltä. :foil:

onion

ViestiKirjoittaja onion » 16.11.2009 20:53

Ilmeisesti ei tullut mitään ongelmia. Helpotus.

PsyComa

ViestiKirjoittaja PsyComa » 17.11.2009 18:00

Homeinen budi pärähtää kovempaa! :D

Iron lung

ViestiKirjoittaja Iron lung » 17.11.2009 20:38

Tuo höyrystämiskeskustelu homeisen budin käytössä hieman tyrehtyi jonnekin, joten aloitan sen uudestaan:

Eli jos budi on homeessa, niin silloinhan ne itiöt ovat siinä budissa itsessään (vai?) ja itiöt ovat myös näitä, jotka toksiineja muodostaa.
Volcanolla/vapolla taas höyrystetään se THC, mutta se budihan siis siltikin jää sinne jonnekin pesään (en omista volcanoa (vielä) joten en sen mekaniikkaa/osia tiedä).
Höyrystyykö siis homeitiöt sen THC:n mukana vai jääkö ne siihen budiin vai miten on? Jos tuo volcano höyrystää pelkän THC:n niin sittenhän sitä budia pystyy höyryttämään vaikka olisi kuinka homeessa.

Tuosta taas tuli mieleeni, että jos ne homeitiöt höyrystyvät siinä mukana, niin voivatko ne enää toimia/olla aktiivisia höyrynä. Vastaavasti jos höyrystää jonkin bakteerin niin eikö se tuhoudu siinä?
Voipi olla toksiinienkin tuotto aika hiljaista, jos vain leijailee jossain höyrynä...
Let me fuck up your mind, please.

PsyComa

ViestiKirjoittaja PsyComa » 18.11.2009 10:36

Homeet eivät välttämättä tuhoudu pakastamalla / kuumentamalla. Uskoisin että homeisen budin vapottaminen ei ole sen terveellisempää kuin sen homeen polttaminen, home itiöt on kuiteki pieniä ja jollainhan se pussi täyttyy, mikä ei varmaankaan ole pelkkää pyhää henkeä, eli höyryä ja myös ilmaa, et eiköhän sinne niit itiöitä siin samalla kulkeudu, en vapottaisi itse, mutta kaikki tekee omat päätöksensä.
En osaa yhdyssanoja, ja siitä on turha huomautella, sillä en niitä ikinä opi.

beeblebrox

ViestiKirjoittaja beeblebrox » 18.11.2009 21:46

Mikä h-vetti teitä vaivaa?

Oikeesti.

Homeista budia ei polteta. Jotain rajaa sentään.

Homeet tai pareminkin niiden aineenvaihduntatuotteet voi olla ihan älyttömän myrkyllisiä.

Siis uudelleen, ei polteta mitään vitun homeisia budeja.

Suokalmukki

ViestiKirjoittaja Suokalmukki » 7.1.2010 22:08

Noniin. Olen polttanut 4 grammaa homeista, ja vasta nyt tajuan sen... hmmmm. :think:
////////////

jantardi

ViestiKirjoittaja jantardi » 7.1.2010 22:57

Suokalmukki kirjoitti:Noniin. Olen polttanut 4 grammaa homeista, ja vasta nyt tajuan sen... hmmmm. :think:

tais päristä khyyyyyl. :think: :doh: :pimp:

campfire

ViestiKirjoittaja campfire » 8.1.2010 0:04

Asiaa hieman opiskelleena voin sanoa, että 99,998% (mutu, läppä, IMHO-luku) niistä homeitiöistä palaessaan palaa siihen muotoon mihin kaikki orgaaninen tällä planeetalla, eli hiilidioksidiksi, vedeksi, tuhkaksi, hiileksi ja tervaksi. Ne hyvin hyvin pienet määrät mitä sen aktiivihiilen läpi niistä itiöistä pääsee suuhun, kurkkuun, nieluun ja keuhkoihin hyvin todennäköisesti ei tee siellä _yhtään mitään_. Polttomäärät kuitenkin yleensä on sellaista 0,1-0,5g luokkaa. Jos nyt kuitenkin näkee, että dulla tuoksuu oudolle, on oudon näiköistä, jauhoista ja rihmaista kannattaa polttaminen jättää väliin ainakin pahan maun ja paskin fiiliksen takia. :)

Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”