Kuva

SKITSOFRENIA!?

Sana on vapaa.
Vieras

SKITSOFRENIA!?

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.5.2004 21:28

Tämä on askarruttanut minua jo jonkin aikaa ja ajattelin kysäistä teiltä, että onko kellään ilmennyt minkäänlaisia skitsofrenian merkkejä? (typerä kysymys, mutta huolestuttava!) Joku joka olisi jo hieman kauemmin sauhutellut ja ollut tekemisissä hampun kanssa voisi ehkä kertoa jotain jos on jotain kerrottavaa tälläisestä asiasta!

Niin eli onko jollekkin ilmaantunut jotain aivan selviä skitsofrenian merkkejä tässä yks linkki missä on jonkin verran tietoa skitsofreniasta!
------> http://www.kakspy.com/kakspy/kirj_kn_4.html

Tämä on toistaiseksi ainoa asia josta olen huolissani polttelussa!

ganjamonmon

Re: SKITSOFRENIA!??!

ViestiKirjoittaja ganjamonmon » 25.5.2004 22:03

En ainakaa tunne ketää jolle skitsofrenia ois iskeny.. En usko että kauheen helposti tulee. Ei mun mielest siitä ainakaan kannata huolestua :D Ainut asia joka mua askarruttaa on se rasvaliukoisuus.. Näkyy testeis nii pirhanan kaua :(

DrCannabis

ViestiKirjoittaja DrCannabis » 25.5.2004 22:21

olen nyt yli vuoden bajautellut lähes jokapäivä ja tälläisia skitsofrenian "oireita" on minulla esiintynyt

"monet skitsofreniaa sairastavat ovat liikunnallisesti kömpelöitä"

Tämähän ei oikeastaan tarkoita mitään

"omaperäinen, luova ja välillä outokin ajattelu, voimakas mielikuvitusmaailma"

eikä tämäkään

"Varhaisoireina tyypillisiä ovat hypokondrisuus eli erilaisten ruumiillisten tuntemusten tarkkailu ja niistä huolestuminen"

ja éikös tämä ole normaalia??

elikkä tuo skitsofrenia on aika yksilöllistä ja eikä sitä muistaakseni ole edes todistettu että kannabiksella ja skitsofrenialla olisi jokin yhteys..

ELI TURHAAN HUOLESTUT....!

RAUHAA

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.5.2004 22:26

Joo tuota voisin kertoa sanasen varsinni nyt kun olen savua nauttinut, näin tulvii herkemmin..

Alkuun joskus 18 vuotiaana tutustuin kannabikseen isoja poikia seuraamalla. Alkuun en edes ymmärtänyt että kamut oli pössyissä ihmettelin vain hilpeyttä ja sitä miten he irroittelivat..
Itse en juuri juonut tuolloin alkoholia saati polttanut.
Sitten siinä sivussa hieman nuorempien touhua alkaen muskottipähkinöistä, banaaninkuorien kautta kannabikseen.

Meno ja meininki kiehtoi sen verran jotta aloin ottamaan asioista selvää. Noin 4-6 vuotta pohdiskelin riskejä ja näkemääni, kuulemaani, lukemaani ja ymmärtäen suvussamme olevan addiktoituneita ihmisiä, persoja alkoholille.
Eikä vähäisempänä asiana mielessä ollut suvussa oleva skitsofrenia tahi oma hieman sulkeutunut persoonani.

Tuli kuitenkin aika jolloin kaveriporukassa päätimme kokeilla hasista, sanoisin tähän sen, jotta syy kokeiluun oli aikalailla kulttuuri jossa elimme rap hiphop ja osittain jotakin uutta jota haimmme..

Ensimmäiset sauhut kaameat ja naurettavat ja meno parani muutamalla seuraavalla kokeilulla.
Kuitenkin hasiksen saanti ja hankkiminen on aika vittumaista touhua ja se saikin jäädä samaten.
Niin alkoi kotikasvatus kiehtoa ja sillä tiellä ollaan 6-7 vuotta ja kiinnostus on vain kasvanut kuten polttelutahti, tosin nykyään ei tarvitse polttaa kannabis savukkeesta kuin muutamia imuja ja se jo riittää, ei siis tarvitse vetää itseään lukkoon.

Uskon kannabiksen määrän, laadun ja käyttäjän mielen herkkyyden vaikuttavan mahdollisiin sairauksiin, ehkäpä myös se uskominen ja luottaminen siihen mitä oikeasti on ja mitä ei jos kuulet jotakin minkä selkeästi havaitset tulleen jostakin jota ei välttämättä ole tai jotakin.. niin pitää ymmärtää että se on osa kannabiksen vaikutuksia.
Itselläni tulee toisinaan kuuloharhoja ja tiedustan niiden olevan kannabiksesta johtuvia, niitä tulee kuitenkin harvemmin, yleisempää on kuulon herkistyminen.
Myös näköharhoja on ollut vilahduksia silmäkulmassa, ikäänkun jokin just vilahtaisi piiloon.. ja nekin kannabiksesta johtuvia.
Kuitenkin niiin harvoin niitä tulee ja niihin tottuu jotta ei niitä enää edes noteeraa tapahtuneeksi.
Usein nämä tapahtumat tulevat lajikkeen vaihdon aikana.
Kuulostaako sekopäiseltä..o-ou

Luulen että kannabis on auttanut minua enemmän kuin vahingoittanut ainakin toistaiseksi.
Syöpäriski on todellinen kuten mielensairaudet, uskon kuitenkin yrtin antavan mulle enemmän ymmärrystä kuin mitä mulla olisi tavallisesti, olen päässyt yli monista mulle raskaista asioista ja ilman yrttiä tuskin olisin tässä.
On kuitenkin totta jotta olen hieman eristäytyvää tyyppiä ja ehkä kukkeli on tehnyt musta hieman fleksimmän, vaikea sanoa..
Olen joillekin kavereille jotka eivät polta sanonut jotta seuraisivat minua ja mun käyttäytymistä ja kertoisivat mikäli mun persoonassa tai käytöksessä olisi jotakin muutosta suuntaan pahempaan, vielä ei ole sanonut pahaa sanaa.

Kuitenkin sairastumiseen vaikuttaa niin moni asia ja se miten asioihin suhtautuu. Ja se miten omat asiat on kondiksessa, jos vaan makailee himassa toisinsanoen ei tee juuri mitään järkevää ja myssyä palaa, niin ei se kovin terveellistä ole.
Omat asiat konaan vaiks myssyä palais ei itsesääliä me kaikki ollaan yksin ja yhdessä..

Niin itse en ole huomannut itsessäni hulluutta sillä tavalla mitä todellinen hulluus on vaikka hullu olenkin, en kuitenkaan kuule varsinaisesti ääniä, hulluus on vaan mun tapa elää ja hyvyys koitan olla hyvä, toisinaan aika tyly ja rankka mut mitä suomalaiselta jurolta voi odottaa.

Kesää ja iloa kaikille

tsoprsekavyys

kalel

ViestiKirjoittaja kalel » 25.5.2004 22:30

Itsekin luin tuon ja muutamat kohdat koskivat aivan itseänikin. Tosin siinä taisi lukea, että nuo "oireet" voivat koskea ihan muissakin yhteyksissä.
"En tee paljon mitään, mutta vähän kaikkea." -kalel

"Less Paul - More John." -kalel

"The less you need, the better you feel." -kalel

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.5.2004 22:33

Äitini joka on ammatiltaan Psykologi, usein valittelee koko tätä skitsofrenia juttua. Skitsofreniaa saatetaan diagnosoida vähän miten sattuu kuulemma, sanan skitsofrenia alle nimittäin mahtuu aika laajaliuta asioita.

Mun isälle oli aikoinaan diagnosoitu skitsofrenia ja lääkäri selitti miten mulla on polttelun takia huomattavasti suurempi vaara sairastua. Tämän huomautuksen takia, olisin saattanut oikeasti sairastuakkin, kun aloin pelkäämään paukuissa tätä asiaa :D

Sitten tajusin taas alkaa ottamaan rauhassa :)

Ivey3

ViestiKirjoittaja Ivey3 » 25.5.2004 23:14

Ihan vaan tässä ohimennen ajattelin kertoa, että tunnen erään jolla on/ollut skitsofrenia. Kaveri on tajuton rähisiä (tietenkin erinomaisesti viinaspäissään) ja muutenkin väliinputoaja. Koulut jäivät kesken, mutta myöhemmin nekin jossakin koulukodissa tms hoitui.
Tyypillä mitään tulevaisuutta, paitsi ehkä jonain ultimate-fight hemmona tms.
Miltei aina päissään rähisemässä. Noh hän sittemmin tutustui kannabikseen, ja kas kummaa.. ei rähinöistä jälkeäkään. Tuli toinen tyyppi riitaa haastamaan ja tämä 'skitso' vain heitti hymyssäsuin vitsiä. Selvinpäin olisi nyrkki heilahtanut jo.
Aikalailla oftopic, mutta oli pakko kertoa. Voipi olla, että tuo kannabis saattaisi olla monellekin skitsofrenikolle apu tulevaisuudessa.. tiedähäntä.

-ivey

HassanForrester

ViestiKirjoittaja HassanForrester » 25.5.2004 23:30

Riskit riskeinä. Onhan tuosta tehty ruotsalaisilla varusmiehillä tutkimus, jota en jaksa alkaa kaivamaan ja selvittämään tarkemmin, mutta siinä tultiin muistaakseni siihen johtopäätökseen, että kannabis voi laukaista piilevän skitsofrenian. En usko, että kukaan voi täällä antaa takuun, että jos poltat niin et saa skitsofreniaa, että se nyt vaan on riski jonka ottamisesta on itse päätettävä. Todennäköisyydestä en osaa sanoa mitään.

Reptiel

ViestiKirjoittaja Reptiel » 25.5.2004 23:31

Juu, mäki tunnen yhen joka oli ihme rähisijä ennen...
Sittemmin alkoholi vaihtui kannabikseen, rähisijästä tuli viilipytty.
Tosin ikääkin karttui samalla.
silence is gone when i try to keep it inside

Niue

ViestiKirjoittaja Niue » 25.5.2004 23:36

itsekin savua nauttineena Rivan juttu oli tosi lämmin. poltin just äsken ihan kerran elämässä itsekasvattamaa kukkaa. kyllä nimittäin veti hymyn perseeseen ja perseen penkkiin.
"Jos pää poistetaan ja säilötään se etikkaan, niin miettiikö se oikeaa ja väärää?"

oOuniOo

ViestiKirjoittaja oOuniOo » 26.5.2004 1:02

Itellekin osuu aika moni, varsinkin tää hätkähdytti:

"Varhaisoireina tyypillisiä ovat hypokondrisuus eli erilaisten ruumiillisten tuntemusten tarkkailu ja niistä huolestuminen"
:o Mulla on aina kaikki oireet ja sairaudet :oops:

Silti en koe olevani skitsofreeninen, vaikka tuskin ihan 'normaalin' diagnoosia vieläkään saisin (teiniaikojen depressivisyys taustana, kuten varmaan joka toisella täällä..).

En tiedä miten sairaalta tää kuulostaa - no ihan sama - mut välillä tulee sellasia hetkiä et tavallaan niinku havahtuu todellisuuteen et 'mitä v**tuu, ai mä oonki täällä'. Tää varmaan kuulostaa tosi häröltä, vaikee selittää.. Tavallaan en oo ees kokenu sitä mitenkään ongelmaks, musta on oikeestaan tosi hyvä et ees kerran päivässä kyseenalaistaa tän totutun todellisuuden ja miettii omaa tajuntaa ja elämää yleensä vaikka ees sekunnin.

Sit satuin lukeen sellasta HyväTerveys-lehtee (en tiä et miten varteenotettava lääketieteen julkaisu se on, mut anyway) jossa kerrottiin et Aistiharhoja joka toisella:

(löysin sen lehden, lyhyt juttu menee näin)

"Moni suomalainen on joskus kokenut, etteivät ajatukset tunnu tottelevan. Päässä saattaa pyöriä jotain asiaan kuulumatonta tai jatkuvasti jokin yksittäinen san, josta ei pääse eroon vaikka haluaisi. Joillakin on myös kuuloharhoja.

Yli puolella terveyskeskuksen vastaanotolle tulevista on elämänsä aikana ollut satunnaisia psykoottistyyppisiä oireita, joissa todellisuudentaju jotenkin pettää. Eniten niitä on nuorilla potilailla.

- Tällainen ei ole kovin harvinaista eikä sen takia tarvitse pelätä tulevansa hulluksi. Joskus kyse tosin voi olla psykoosin varhaisoireista, mutta läheskään aina nämä satunnaiset oireet eivät johda mihinkään mielenterveyden häiriöihin, sanoi psykiatrian professori Raimo Salokangas Lääkäripäivillä."

Eli ei hätää, me ollaan ihan normaaleja hei :D

10 Ft. Ganja Plant

ViestiKirjoittaja 10 Ft. Ganja Plant » 26.5.2004 9:13

Munkin äiti on psykologi ja joskus tosta skitsofreniasta sun muusta kuumotellut. Kertoi joskus kuinka joku tyyppi oli koittanut kannabista niin hänelle oli tullut joku pakkomielle ostaa lentokoneita, joka lopulta vei hänen kaikki rahansa, työpaikkansa, perheensä jne. True story! yeah right.
Ei oo kyllä vähään aikaan tollasia juttuja selitelly. Ehkä seki on tajunnut kuinka perseestä revitty toikin juttu on :)
Green/ It is lit where ever you place it/ Green/ Is the color of today, always been/ Face it!

myrtti

ViestiKirjoittaja myrtti » 26.5.2004 13:11

Reilu vuosi sitten, aikaa, jolloin en edes kuvitellut joskus kokeilevani kannabista, minulla oli erinäisiä aistiharhoja yms. Tämä johtui masennuksesta, joka oli tuolloin vielä hyvin syvä. Pelkäsin kamalasti sairastavani/sairastuvani skitsofreniaan. Sitten tuli tämä yksi ihminen ja poltin ensimmäisen kerran. Sen jälkeen polttelu olikin melko useista ja pikkuhiljaa huomasin, että harhoja ei ollut niin paljoa. Sitten tuli taas vaihe, jossa niitä oli paljon, mutta koskaan ei savuissa ollut minkäänlaisia. Savuissa se olo oli turvallinen ja masentuneisuuden ja harhat melkein unohti.
Tällähetkellä syön kyllä lääkkeitä, mutta voisin sanoa, että kannabis on toiminut myös eräänlaisena lääkkeenä masennukseeni. Harhoja ei ole tämän vuoden puolella ollut kuin muutamia. En sano, että kannabis olisi lääkinnyt minua tässä, mutta se on 'kasvattanut' psyykettäni paljon ja sitä kautta vaikuttanut masennukseeni. Kannabis on auttanut minua saamaan elämäniloani takaisin. Enää ajatukset eivät ole pelkästään niitä synkkiä -> mieli ei luo ikäviä asioita niin paljon.
Eli minulla on siis tapahtunut suunnilleen se päinvastainen reaktio, mistä yleensä puhutaan.
Takaperin, etuperin, ympäri, ämpäri. Nurinperin nurtsilla, mukkelis makkelis.

overflow

ViestiKirjoittaja overflow » 26.5.2004 17:23

Joo kyllähän noista itsensä tunnistaa. Olen hiukan omalaatuinen. Ja paranemaan päin.
Why is marijuana against the law? It grows naturally upon our planet. Doesn't the idea of making nature against the law seem to you a bit... unnatural? -Bill Hicks

Robgand

ViestiKirjoittaja Robgand » 26.5.2004 18:11

Mitä jos kaikki äänet eivät tulekkaan omanpään sisältä? Jos joku olento jota emme havaitse tulee viereemme puhelemaan ja ääntelemään ... Jos maailmamme on todellakin vain yksi äärettömistä muista maailmoista. Onko sittenkin jotain syvällisempää ja mielikuvituksen ylittävää, kuin ihminen voi ymmärtää.

Toiset vain näkevät ja aistivat maailmaa eritavoin. Se miten ihminen aistii on vain yksi äärettömistä keinoista aistia maailmaa. Katsokaa eläimiä ja ihmetelkää kuinka 'skitsofrenisesti' nuo luonnon omat käyttäytyvätkään. Liian moni terve ihminen istuu suljetulla tai popsii lamauttavia kemikaaleja...

smo

ViestiKirjoittaja smo » 26.5.2004 18:35

oOuniOo kirjoitti:En tiedä miten sairaalta tää kuulostaa - no ihan sama - mut välillä tulee sellasia hetkiä et tavallaan niinku havahtuu todellisuuteen et 'mitä v**tuu, ai mä oonki täällä'. Tää varmaan kuulostaa tosi häröltä, vaikee selittää.. Tavallaan en oo ees kokenu sitä mitenkään ongelmaks, musta on oikeestaan tosi hyvä et ees kerran päivässä kyseenalaistaa tän totutun todellisuuden ja miettii omaa tajuntaa ja elämää yleensä vaikka ees sekunnin.

Mulla tulee joskus aika päinvastainen fiilis. Tuntuu että ois unessa tai että kattos itteensä ja koko maailmaa tavallaan vierestä. Niinku jotain leffaa kattois. Sitä jotenkin miettii asiat paljon laajemmin ja tajuaa kaiken merkityksen. Tai emmä tiiä. Ei sitä voi selittää. Mutta jotenki tuntuu että ei olis siellä, kattoo vaan vierestä, vaikka tietää olevansa siellä, ainakin fyysisesti. Sitten ku alkaa vaikka kaverille selittää siitä tai ajattelemaan jotain muuta nii se tunne lähtee ihan huomaamatta pois eikä sitä koko juttua edes muista kun vasta huomenna tai viikon päästä.

Muistan ku jo tarhaikäsenä saatto tulla tää tunne ja vieläkin joskus. Ehkä kerran vuodessa aina on tullu. Selvin päin ja paukuissa, paukuissa ehkä vähän vahvempi tuo tunne. En tiiä tajusitteko mitään enkä taida itekään oikein tajuta. Ois kiva kuulla jos jollain on ollu samanlaisia kokemuksia tai jotain..

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.5.2004 19:38

smo kirjoitti:Mulla tulee joskus aika päinvastainen fiilis. Tuntuu että ois unessa tai että kattos itteensä ja koko maailmaa tavallaan vierestä. Niinku jotain leffaa kattois. Sitä jotenkin miettii asiat paljon laajemmin ja tajuaa kaiken merkityksen. Tai emmä tiiä. Ei sitä voi selittää. Mutta jotenki tuntuu että ei olis siellä, kattoo vaan vierestä, vaikka tietää olevansa siellä, ainakin fyysisesti. Sitten ku alkaa vaikka kaverille selittää siitä tai ajattelemaan jotain muuta nii se tunne lähtee ihan huomaamatta pois eikä sitä koko juttua edes muista kun vasta huomenna tai viikon päästä.

Muistan ku jo tarhaikäsenä saatto tulla tää tunne ja vieläkin joskus. Ehkä kerran vuodessa aina on tullu. Selvin päin ja paukuissa, paukuissa ehkä vähän vahvempi tuo tunne. En tiiä tajusitteko mitään enkä taida itekään oikein tajuta. Ois kiva kuulla jos jollain on ollu samanlaisia kokemuksia tai jotain..

Mulla on ollut lähes täsmälleen samanlaisia kokemuksia. Onpa kummalista. Niin kuin sanoit, minua harmittaa kun se tunne tavallaan liukuu pois. Ei mulle ole kyllä päihteissä tullut sellaista oloa. Olenpa juonut kaljaa tai polttanut savuja, niin tuntuu, että vajoan helposti täysin pois muusta kuin omasta maailmastani ja sen ympärillä pyörivistä ihmisistä.

Uniikki

ViestiKirjoittaja Uniikki » 27.5.2004 13:08

Mutta entäpäs jos kaikki skitsofreenikoksi luokitellut ihmiset ovat "normaaleja" ja me muut hulluja? :) kuka on edes vetänyt rajan normaalin käytöksen ja hulluuden välille. Meitä on niin moneen junaan täällä...
-Pitikö olla niin hc?!-

KäpyKasvo

ViestiKirjoittaja KäpyKasvo » 27.5.2004 15:27

Heh melkein menin lankaan kun luin ton. Vähän vainottavaa tekstiä toisaalta aina lukiessa jotain terveyslehtiä jokainen sairaus sopii sinuun minuun. Huolestun jos alan kuulemaan ääniä tai näen jotain ylimääräistä. Jos olen hullu mistä tiedän mikä mitä näen on totta? Ok jos näen piirrettyjä sylissäni voin huolestua. Muuten voinkin käyttäytyä kotoisasti koska jokainen on oma persoonansa. Psykologia on mielestäni vasta vauvan askelissa. On vain erilaisia ja vähän erilaisempia yksilöitä. Villit jyvät erotellaan hyvistä. sitten ne hyvät jää ruukkuun muut joutaa menee :cry:
Käytetäänkö jokaiseen ihmiseen samaa hoitomuotoa psykologiassa? jos niin menee niin ei toimi mutta ehkäpä sillä pari tyyppiä pelastetaan :)

Mukava homma sain kaikkea hyvää ja sain vähän peetäkin evääksi elämään. Loistava vainosivu nyt herätti pienen motivaation taukopaikalle.
persoona voi myös muuttua elämän aikana tilanteesta riippuen. Joskus jotkut ihmiset muuttuu erilaisiksi tai molemmat. Eihän se lapsikaan aina lapsena pysy kehitys jatkuu kokoajan. Muutoksethan on sitten ihan normaaleja. Silti joskus noita lehtiä on kiva selata ja etsiä sopivaa sairautta itselleen :D Muuten havaitsin että niissä näkyi tissit" :shock: :shock: :shock:

Eiska

ViestiKirjoittaja Eiska » 27.5.2004 15:43

Mitä mä tosta linkin tekstistä käsitin niin välittäjäaine dopamiinilla näyttäisi olevan merkittävä rooli skitsofreniassa ja sen kehittymisessä. Ja kannabis, ainakin mun tietojen mukaan, vaikuttaa dopamiinin tasoon aivoissa.

Tästä vois päätellä, että kannabis vaikuttaa jollain tavalla skitsofreniaan. En sitten tiedä, että millä tavalla..
Skitsofrenia on kyllä aika mielenkiintoinen aihe, kuten ihmismieli yleensäkin. Äidillä ollu jos jonkinlaista mielenhäiriötä, mm. psykoosi ainakin kerran, paranoiaa, masennusta. Itsellä ei tähän mennessä vielä muuta kuin lievää masennusta joskus. Vaan eihän sitä tiedä, olen "herkässä" iässä...
stay high - stay free
peace

Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”