Tietokone hajosi - APUVA

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Nuija

Tietokone hajosi - APUVA

ViestiKirjoittaja Nuija » 11.10.2007 14:30

Heippa! Nyt pääsi käymään niin, että tietokoneeni otti ja simahti, ei lähde enää käyntiin. Paskempi juttu tässä on se, että koneella on muutaman tuhannen valokuvan kokoelman ja muiden tärkeiden tiedostojen lisäksi parisataa kasvatuskuvaa kavereiden proggiksista erillisissä kansioissa, joita ei ole suojattu salasanoin tms. Eikä mistään ole tietenkään turvakopioita.

Itse en tajua koneista mitään, tai omaa datailevia kavereita, joten jos haluan saada nuo "normaali-valokuvat" koneesta ulos, joudun viemään sen korjaajalle.

Kysymykseni onkin, että minkälainen riski on, että korjaaja löytää nämä arkaluontoisemmat kuvat ja ilmoittaa niistä poliisille? Voidaanko minut tuomita pelkästään kuvien perusteella, vaikka ne eivätkään ole minun kasveistani?

Tiedän, olen ääliö kun pistin nuo kuvat koneelle, enkä ole ottanut muista tiedostoista turvakopioita. Mutta jos joku osaisi auttaa näissä kysymyksissä, olisin hyvin kiitollinen. Toki saa kertoa myös vinkkejä "hamppu-ystävällisistä" korjaamoista. :wink:

Terveisin Nuija :doh: :evil: :cry: :eiei:

Merkonomi
1 tähti
1 tähti

Re: Tietokone hajosi - APUVA

ViestiKirjoittaja Merkonomi » 11.10.2007 14:47

Minä olen hamppuystävällinen korjaaja.

No mutta, eikö siis kone sano yhtään mitään, kun painat virtanappia? Ei mikään tuuletin lähde käyntiin tai mitään? Siinä tapauksessa vika voisi olla virtalähteessä.

Jos kone lähtee käyntiin ja piippailee (enemmän kuin sen yhden piippauksen biosiin käynnistyessä), niin ota piippausmerkkien (lyhyt-pitkä) sarja ylös paperille. Sitten lähdet emolevyn manuaalista katsomaan mikä piippaussarja viittaa minkäkin osan rikkoutumiseen.

Jos kone käynnistyy, mutta windows ei käynnisty, eli kone käynnistyy niin sanotusti biosiin, kirjoita virheilmoitus paperille ja lähetä tähän ketjuun.

Katsotaan mitä voidaan tehdä :think:

Arman

ViestiKirjoittaja Arman » 11.10.2007 15:00

Viet vain huoltoon. Kuka uskoo tosissaan että korjaaja penkoisi koneen läpi jonkin mielenkiintoisen perässä jos on vähänkään isompi firma? Tai sitten toinen vaihtoehto on että otat kovalevyn irti ja viet koneen sellaisenaan huoltoon, niiltä löytyy varmasti testikovo omasta takaa. Enkä usko kyllä että pienempikään firma ilmoittaisi tapauksesta poliisille vaikka kuvia näkisikin koska samallahan tulisi tietoon että korjaaja alkoi penkomaan konetta. Jos tämä päätyisi lehteen siitä tulisi ex-yrittäjä.

Jos innostuit kohdasta kovalevy irti; se on tälläinen mötikkä http://www.pcstop.fi/verkkokauppa/images/maxtor_HDDbild.jpg Joka sijaitsee tietokoneen etuosassa. Pidä myös mielessä että ilman kovalevyä tuleva tietokone saattaa herättää epäilyksiä ja johtaa poliisien hälyyttämiseen. Ole hyvä :foil:

Vastausta voit tietenkin hakea myös täältä http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/

zoint

ViestiKirjoittaja zoint » 11.10.2007 15:25

Arman kirjoitti:ilman kovalevyä tuleva tietokone saattaa herättää epäilyksiä ja johtaa poliisien hälyyttämiseen.

No ei vittu. Onhan Suomessa oikeudet ja vapaudet kaventuneet vuosi vuodelta, ja kaikenlainen tarkkailu ja kyttääminen lisääntynyt, mutta että poliisi hälytettäisiin puuttuvan kovalevyn takia? :laugh:

Sillä tasolla ollaan tätä menoa vasta noin 5-10 vuoden päästä :foil:

Nuija

ViestiKirjoittaja Nuija » 11.10.2007 16:27

Kiitos paljon vastauksista!

Kone siis temppuili jonkun aikaa, käynnisty tooooosi hitaasti (jäi junnaamaan siihen kohtaan missä on se musta ruutu jonka keskellä windows-logo) ja jumittui silloin tällöin, yhtenä päivänä sitten virtanapin painaminen ei enää sitten vienytkään virtaa koneelle, joku valo syttyy, mutta mitään ei tapahdu, tuuletin ei mee päälle, näyttö ei mee päälle.

Lynx

ViestiKirjoittaja Lynx » 11.10.2007 16:32

Kai sä voit ottaa kovalevyn irti ja yhdistää sen toiseen koneeseen?
Lost In Moments

PsyComa

ViestiKirjoittaja PsyComa » 11.10.2007 16:33

Jos vaan mahollista ja jollai kaverilla on tietokone ni ruuvaa kovalevy irti omasta koneestas, jos ei o mikää ihan superduper uus kone ni se on todennäkösesti sellasen harmaan leveän johtalätyskän toisessa päässä, ja toinen pää on kiinni emolevyssä (missä kaikki muutkin on kiinni). Ota tuo kovalevy mukaasi ja vie kaverille mukanas, ja laita siellä kiinni koneeseen ja polta kuvat levylle! Onpahan ainakin tallessa. Tai jos asut lähellä imatraa ni soita ni tuun hakemaa kovos ja laitetaa kuvat taltee täällä meil :D
En osaa yhdyssanoja, ja siitä on turha huomautella, sillä en niitä ikinä opi.

Dub kostaja
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Dub kostaja » 11.10.2007 16:36

Oisko virtalähde (siinä tuulettimen mukana) paukkinut? Joka tapauksessa kovalevy se tuskin on. Kokeile ekaksi ottaa virtapiuha pois seinästä minuutiksi, takas ja uusi yritys. Jos ei auta niin ruuvari esiin ja kovalevy irti ja korjaamolle, niin ei tarvitse kuumotella turhia. Kovalevy on se johon menee lättänä johto, mutta ei ole CD- eikä levyasema. Kovalevyn poistaminen on helppoa ja siinä ei voi niin millään rikkoa mitään, vaikka olisi teknologiataidoton ja kaiken lisäksi maailmanluokan poropeukalo. Kovalevyn piuhat saattavat olla tiukassa, niitä saattaa joutua vetämään kovaakin. Johto seinästä ja rohkeasti sisään vaan!

Jos kovalevyn puuttuminen on mielestäsi epäilyttävää (kiesus...) niin sanot myyjälle, että veli otti kovon, kun siellä oli jotain tiedostoja, joita se tarvitsi heti.

DK
Viimeksi muokannut Dub kostaja, 11.10.2007 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
palaa se laitonkin kukka, sano joku viksu.

http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=15370

Lynx

ViestiKirjoittaja Lynx » 11.10.2007 16:38

Jep, sisään vain!
Lost In Moments

Nuija

ViestiKirjoittaja Nuija » 11.10.2007 17:21

Kiitos tuhannesti kaikille vastanneille!

[AVAUTUMINEN] Mulla on ollu elämäni ylivoimasesti paskimmat 2 viikkoa, lemmikki oli leikkauksessa eikä tunnu enää toipuvan, sain kuulla että äidilläni on mahdollisesti syöpä, pari ihmistä, joita oon pitänyt sydänystävinäni on pettäny mut pahasti, tietokone hajos, rahat on loppu, koulu menee penkin alle ja buditkin on melkein finaalissa. Oon vissiin aika herkässä tilassa, mutta tää tuntemattomien ihmisten auttamisen halu mitä täällä esiintyy, sai mulle tipan linssiin. Kiitos teille, saitte minut taas uskomaan ihmisiin ja elämään.[AVAUTUMINEN]

Arman

ViestiKirjoittaja Arman » 11.10.2007 17:59

zoint kirjoitti:...
No ei vittu. Onhan Suomessa oikeudet ja vapaudet kaventuneet vuosi vuodelta, ja kaikenlainen tarkkailu ja kyttääminen lisääntynyt, mutta että poliisi hälytettäisiin puuttuvan kovalevyn takia? :laugh:

Sillä tasolla ollaan tätä menoa vasta noin 5-10 vuoden päästä :foil:

Tietenkin hälyytetään! Kylhän ne perkeleet jotain salaa jos kovo on otettu pois (voihan siellä olla vaikka hUUmekuvia). :shock: Dna ja sormenjäljet koneen napeista talteen ja tutkintaan! Ei kannata myöskään ottaa tuulettimia pois koska ne :foil: tietävät että ne ovat varmasti stealth kasvattamoiden ilmanvaihtoa varten.

poisoned

ViestiKirjoittaja poisoned » 12.10.2007 6:48

Rohkeesti viet vaan huoltoon.. Ei siellä kellään ole aikaa saatika edes halua tutkia kovosi sisältöä :wink: .
Mutta näin aamupöhnässä veikkaisin prossun pettäneen. tai emon..

Meripilvi

ViestiKirjoittaja Meripilvi » 12.10.2007 11:01

Terve! Mullekin tapahtui taannoin samanlainen tapaus. Mulla se oli käynnissä tosin, mutta yhtäkkiä se alkoi vilkkua psykedeelisesti mustaa ja valkoista. Olin sillee että o-ou. Ukko oli reissussa ja en heti uskaltanut kertoa hänelle, koska ajattelin että kyllä se kohta toimii. Noh, aikansa se siinä hurisi ja välkky ja vilkku kunnes se sitten lopulta simahti. Siinä sitten olet että ei samperi mitä mä nyt teen... :x . Ei se sitten tosiaankaan käynnistynyt ja onneks oli takuuta vielä, mutta uusi kone tarvittii heti! Mentiin sitten ostaa Markantalost uus Acer ja sit oli uusi kone.

Sitten sain lopulta roudattua sen koneen sinne huoltoon kyseiselle paikkakunnalle, josta se aikoinaan oli ostettu. Marsittiin isukin kans Markantaloon ja selitin, että tää ei inahdakkaan (tämä tapahtui puolen vuoden jälkeen). Setä siinä oli, että katsotaan mikä siinä on. Etsi virtaa sille ja painoi käynnistys nappulaa ja hoplaa; kone käynnisty niiku ennen vanhaa. Siinä vaihees hävetti niin pirusti. :doh: Menin ihan punaseks ja sönkötin, että se ei ole puoleen vuoteen reagoinnut mihinkään. Setä oli vaa, että eihän tässä ole mitään vikaa. Oo siinä nyt sitten että kyl siinä OLI :| No isäkin vähä oli närkästynyt ja sano että se oli nopeesti korjattu :laugh: . Nyt meillä on siis kaksi loistavasti toimivaa Aceriin läppärii ja kumpikin toimii kuin unelma. Et sillee...

pexi

ViestiKirjoittaja pexi » 12.10.2007 15:04

Meripilvi toi tarina sai aika hyvät naurut :lol:. Murphyn lakiahan tuo taitaa olla. Olis kannattanu kokeilla viel ennen huoltoon viemistä toimisko vieläkään.

huom. Viesti ei ole negatiivisella ajatuksella kirjoitettu.
Jos yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin kuinka montaa sanaa elokuva vastaa?

Korsu

ViestiKirjoittaja Korsu » 12.10.2007 15:47

Itse olen töissä atk-liikkeessä/korjaamossa korjaajana ja olen "hamppu-ystävällinen" sattuneesta syystä :wink:

Joten jos kone vielä rikki niin pistä privaa, voin tarvittaessa tehdä vikaselvityksen ilmaiseksi ja myydä rikki menneen komponentin tilalle uuden hampuusivelihintaan! :yes:

Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”