vapautus

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Elucka

Re: vapautus

ViestiKirjoittaja Elucka » 6.12.2012 2:28

Omat kokemukset asepalvelusta kohtaan seuraavat:

Kutsunta-aamuna oli ajatuksena hoitaa C-paprut lääkärin kautta (olemattomiin) psyykkisiin syihin vedoten. Kutsunnoissa eräs kaveri sai kuitenkin jotenkin pääni käännytettyä sivarin kannalle ja lähinkin sitte loppunlopuks kutsunnoista sivarin paperit kourassa. Hitto. Mulla on parempaakin tekemistä entä olla vuosi valtion orja. Inttikään ei ole ollut pitkään aikaan vaihtoehto. Sittenku Lapinjärven koulutus alkukesästä uhkaavasti lähestyi, sain lykättyä sivarin kesän yli alkusyksyyn, koska koulutusjakson alkamispäivänä olisi ollut opinnot vielä kesken. Valmistuin amiksesta kesällä ja suunnitelmana hoitaa töitä kesän ajaksi, ja niistä rahoista sais kustannettua psykiatrin käynnin. Toivoin siis että psykiatri kirjoittais C-paperit tai jonkun lausunnon/diagnoosin. Juttelin siinä sit about 40min psykiatrin kanssa, kerroin jatkuvasta masennuksesta ja ahdistuneisuudesta johtuen sivarista yms. ja lähin sieltä lausunto kädessä 100€ köyhempänä. Lausunnosta otin kameralla kuvan, lähetin Sivarikeskukseen vapaamuotosen sähköpostin johon liitin kuvan ja jotain kirjottelinkin viestiin. Pian sitten tipahtikin postilaatikkoon kirje Sivarikeskustesta. Avasin jännityneenä kirjeen: "Teidät on vapautettu rauhan ajaksi...diagnoosi F41.1...3 vuoden määräaikainen vapautus" tjsp. Hyvältä näyttää :yes: Googlesta tsekkailin diagnosiini ja näyttäis olevan wikipedian mukaan yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Jotain tän kaltaista odotinki. Nyt on muutama vuosi aikaa hengähtää ja hoitaa tää asia loppuun. Hyvinhän se sit loppujenlopuks meni. Onko muilla kokemuksia tosta määräaikaisesta vapautuksesta? En oo ennen kuullut ku jostain 1-2 vuoden lykkäyksistä, mutta kukaan ei ole puhunut tästä määräaikaisesta vapautuksesta. Voi olla joku uuskin juttu koska tapahtuma sijoittuu tän vuoden puolelle.

Taas yks hippi onnistui vältteleen isänmaallisia velvollisuuksiaan! Haters gonna hate..
Sinä olet Jumala
Jumala on Rakkaus
Rakkaus on Kaikkeus
<3

checkin

ViestiKirjoittaja checkin » 10.12.2012 19:26

olin tekemässä uutta aihetta, sitten luin tämän topicin aloitusviestin.
okei, eli ongelmani ei koske suorastaan armeijaa taikka sivaria, koska suorittanut sen jo..

töistä mä puhun. :D
eli oon nyt just muuttanut omilleni, ja sain vihdoin ja viimein ensimmäisen kasvinikin kasvatukseen. huijui se oli alussa aika lähellä kuolemaa, mutta nyt, huhhuh, se näyttäisi lähtevän kunnolla kasvuun :yes:

ja sitten takas aiheeseeni,
eli mä tajusin nyt viime-2viikkoa sitten elämäni kutsumukseni.
Oon lukiosta lähtien ollut tietämätön haluistani ja oonkin pyrkinyt koko ajan kauppikseen, taikka muuhun rahalliseen alaan tekemään rahaa ja mainetta :doh:
ymmärsin kyllä hyvinkin mistä puhutaan, mitä tapahtuu, mutten ollut kuitenkaan mukana..enemmänkin pakosta, koska ei ole muutakaan..
ja nyt viikko-kaksviikkoo sitten tajusin elämänikutsumukseni :) Maanviljelijä! :lol: mikä olis parempaa kuin omistaa oma pieni maatila jossain lähempänä päiväntasaajaa josta sitten viljelisin päivät pitkät ruuat pöydälle ja ajelisin traktorilla kyntämässä maata.. pilvessä, luonnollisestikin :pimp:

mutta mutta, tää vaatii pitkää aikaa, munhan pitäisi eka saada kunnon koulutukset alasta, kuin myös kerätä sitä rahaa maatilaa ym kalustoa ja muuttoa varten.. eli kaikki on, yllätys yllätys, ihan alkupisteissä. tiedän juuri ja juuri kouluista jotka järjestävät tietäni helpottavaa koulutusta;

Puutarhurin koulutusohjelma
, josta sitten jatko-opintoihin hortonomiksi tai maanviljelijäksi / keräämään sitä työelämän käytännön kokemusta.

ja sitten nykyaikaiseen ongelmaani,
olen töissä päivittäistavarakaupassa, suuressa ketjussa, voidaan verrata esim. S-Marketin ketjuun, (muttei kuitenkaan s-market, anonyymisyys säilyttäen :foil: ) ja mua vituttaa. siis vituttaa huolella mennä sinne tekemään taskurahaa, ja tuhlaten kallisarvoista omaa aikaa. siis koen itseni jopa hieman orjaksi .. :roll: .. mutta nyt aion tehdä jotakin asialle, aion vapautua tästä työnelämän vankilasta ja aion mieluummin opiskella lisää kasvatusalaa, koska ne kiksit pläntin huolehtimisesta on välillä sanoinkuvaamattomat :yes:

ja sitten ratkaisuihin ja vaihtoehtoihin, katsoin googlettamalla että täällä pääkaupunkiseudulla ei oikein ole mitään puutarhakoulutusta vaan bisnesmogulikouluja pääosin, ja eräs koulutus Hyriassa alkaisi vasta puolenvuoden päästä (tai no, vasta pääsykokeet tuolloin ..) niinniin,

kysymykseni kuuluu, onko mitään mahdollista selvitä Kelan tuilla ja sossun rahalla jos vuokra on vähän vajaa 500 eukkenia kuukaudessa? En siis ala nyt täysin yhteiskunnan sosiaalipummiksi vaan totta kai jatkan vapaa-aikani opiskelua omieni tavoitteideni saavuttamiseksi, mutten vaan kestä mennä töihin varsinkin kun täytyy vielä pitää pilvielämäni ulkopuolisena ja peittäen koska en tiedä tykkääkö pomot maksaa palkkaa hampuuseille.. ja olen siis aidosti ahkera työntekijä, en istu nakkisuojassa vaan teenkin ne hommat. mutta en halua tehdä niitä. :D haluan olla vapaa ja kasvattaa omat ruokani. :D

aion mennä huomenna kelaan pummaa asumistukea sekä jotain muuta. mutta nyt on kyllä päästävä pois työelämästä ja päästä opiskelemaan ja valmistautumaan kunnolla pääsykokeita varten, eikä myös pelkästään niitä varten vaan myös itseni kannalta.. kukapa tietää vaikka maailmanloppu tulis ja yhtäkkiä ei oo muuta kuin tilkka maata ja pari siementä jokaisella, uusi aatamin puutarha :lol:

kertokaa arvon hampuusit , voiko tässä yhteiskunnassa pärjätä tekemättä töitä.
ja en siis oo nyt muuttumassa 24/7 sohvaperunastoneriksi vaan haluan käyttää ne 40tuntia viikosta muuhun kuin kassakoneen näpertämiseen ja ihmisille hymyilemiseen (vaikken koe ihmisten palvelemisessa mitään vikaa, mutta auttaisin mieluummin toisella tavalla kuin ottamalla rahat ja antamalla, ei itse-tehtyä-ruokatarvikkeita/muuta sontaa) :eiei:

myöskin kukkakaupat ja suuremmat viherkaupat vaativat ainakin floristin koulutuksen ja pelkällä lukion hatulla ei sinne pääse.
jejeesh, luulen saaneeni kaiken mieleltäni, ja ottaisin mielelläni vastaan toisia näkökulmia ja vaihtoehtoja pieneen "ongelmaani". :)

Aeronymous

ViestiKirjoittaja Aeronymous » 10.12.2012 19:38

checkin: on kyllä mahdollista lusmuta valtion tuilla vaikka lopun elämäsi. Suosittelen lämpimästi kuitenkin pääkaupunkiseudulta vittuun muuttamista, ihan tuon vuokrankin takia. Kuitenkin kelalta saa n.250e asumistukea kuukaudessa ja siihen päälle sossu n. 350e kuukaudessa. Safkat nälkäjonosta tai dyykkaamalla, alkoholinkäyttö kokonaan pois, tai kotiviinit porisemaan. Kunhan vaan jättää kaikki turhat menot pois niin kyllä sitä pärjää kunhan saa vuokrat / pakolliset laskut maksettua (kännykkä TAI netti, molempia tuskin tarvitsee) sähköt ja vesi pakollista. Sitten tietty aina voi mennä suoraan rikosten poluille ja jättää nuo tukipelleilyt väliin. Tukien hakemisesta sen verran kuitenkin, että on aika pirun vittumaista hommaa. Ensimmäinen vuosi menee tapellessa, toinen sitten taas vähän helpommin. Sitten voi tietty mennä psykiatrille valittelemaan, että tekisi mieli tappaa itsensä / masentaa / ei pysty toimimaan jne., ja jäädä saikulle. Siinä menee ensimmäinen vuosi ja sitten voikin tapella itselleen kuntoutustuen / "varhaiseläkkeen".

Mutta joo, Suomessa voi pärjätä tekemättä töitä, mutta on ehkä vähän ankee elämä, Somaliassa ei.

BubblerBobble

ViestiKirjoittaja BubblerBobble » 11.12.2012 0:33

checkin kirjoitti:kysymykseni kuuluu, onko mitään mahdollista selvitä Kelan tuilla ja sossun rahalla jos vuokra on vähän vajaa 500 eukkenia kuukaudessa?

On. Asumistuki + toimeentulotuki = Vuokra + perusosa. Eli saat massit vuokraan + perusosan, joka Helsingissä on yksinasuvalle n. 460e, jos saat alennetun tuen niin se on noin 370e, eli ton verran sulle jää hanskaan vuokran jälkeen.

TheWedge88

ViestiKirjoittaja TheWedge88 » 18.12.2012 21:01

Ensimmäiset sanotaan kuusi kuukautta menee tuilla aivan helposti kunhan "osaa" työvoimatoimiston viranomaiselle valehdella että on hakemassa kouluun/töihin.
Jossain vuoden tienoilla jos et ole saanut töitä/koulutusta ne yleensä lykkää sut johki työnhakukurssille, kestää noin kuukauden. Tästä ehkä puolivuotta kun vielä oot ilman hommia ne kyllä laittaa sut johki kouluun/töihin tai katkasee/vähentää tukia.

Itse aikoinaan sain kelalta työttömyysturvatukea (ammattiin valmistuneilla nykyään yli 30e vuorokaudessa eli 30 x 25=600 - 100e veroja) ja asumistukea (oman muistin mukaan max 40% vuokrasta, eli jotain 150-300e luokkaa). Näiden lisäksi voit sossusta hakea n. 200e kuukaudessa, olettaa kyllä että viet joka kuukausi tilinauhasi sinne. Eli, itse sain noin 800 euroa kuukaudessa mistä vuokra+laskut n. 450e, pärjää kyllä helposti "normaaleilla" elämäntavoilla, mutta töistä saa kuitenkin melkein tuplat.

Mitä inttiin tulee, suosittelen kyllä sitä lämpimästi. Itse lähdin haistapaskatääonihavitunperseestä-asenteella, mutta huomasin että jos ei ole paras eikä paskin, ei tarvitse tehdä mitään mitä ei itse halua. Yleensä ne "Vittumaiset Alikit" ja muut kouluttajat ovat jollain tapaa epäonnistuneet koska "tykkäävät" härnätä ja kiusata muita. Siellä on kyllä asiallistakin väkeä ja kouluttajia, ns. "Meitä On Moneen Junaan" -sanonta sopii sinne paikkaan kuin nenä päähän. Itsellä oli unirytmit ja ruokailutottumukset aivan laidasta laitaan, siellä opin rytmin niin ruuan kuin unenkin suhteen jolla pärjää elämässä paljon paremmin kuin epäsäännöllisellä paskaruuan syömisellä ja öiden valvomisilla. Lisäksi monipuolinen ja välillä haastavakin urheilu ja muut koulutukset nostattavat kuntoa järkyttävän tehokkaasti + pääsee ampumaan aseilla, itsellä oli rk:n lisäksi 9mm käsiase :D. Kun ottaa sen huumorilla ja tekee niinkuin käsketään siitä saa irti todella paljon ikimuistoisia sekä huonoja että hyviä hetkiä. En näe sivarissakaan mitään pahaa, ei kaikki tykkää urheilusta, aseista, kurista ja käskemisestä, tai ei kestä sitä en tiedä. Kuitenkaan siinä että keksitään ja valehdellaan lääkäreille oman laiskuutensa takia että kärsii vakavista mielialahäiriöistä en näe yhtään mitään järkeä.
"Onko kukaan kokeillut toimiiko jos pyörittäis tampoonin karstassa ja työntäisi sen "thc supon" peräsuoleen?"

sanas

ViestiKirjoittaja sanas » 20.12.2012 21:27

Ite hain vapautuksen samana aamuna kun olis pitänyt lähteä, menin lääkäriin ja valehtelin käyttäväni sitä sun tätä enkä voi sen takia mennä armeijaan.
Tuli nopeasti ilmoitus: Vapautettu rauhan ajaksi.

NuppuMatti

ViestiKirjoittaja NuppuMatti » 5.1.2013 13:34

Ittellä olisi ollut lähtö kesällä hajoilemaan, mutta keho päätti toisin ja kaksi viikkoa ennen lähtöä keuhkoleikkaukseen (syyksi sairaallassa sain hiisailun :think: )
Myöhemmin kuitenkin selvisi syyn olleen astmassa ja pahassa koivu keväässä/kesässä :shock:
Sain puolivuotta lykkäystä ja uudelleenarviointi ajan. Siellä sitten C-paperit kätöseen ja hymyillen vapauteen :)

Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”