ViestiKirjoittaja Kumiankka » 27.2.2009 10:44
Kaksisuuntainen kuormitusmalli kuvaa varmasti aika hyvin kannabiksen vaikutusta psyykeeseen.
Ongelma jota yritetään ratkaista substanssilla joka kuormittaa alkuperäistä ongelmaa ja saa
substanssin käytön lisääntymään. Tämä päihteellä kuin päihteellä, kannabis ei ole tässä poikkeus.
Kannabiksella on oikeita vaaroja, vaikka siinä on paljon hyvääkin.
Minulle kannabiksen nauttiminen on vaihtoehto lähinnä kahdesta syystä:
1. Miellyttävämpi kuin muut päihteet, mitä olen kokeillut.
2. Haittavaikutukset ovat huomattavasti matalammat verrattuna muihin päihteisiin.
Kannabiksen käyttö voi myös lamauttaa, passivoittaa sekä syrjäyttää, mutta kyse ei ole vääjäämättä
itse substanssin ominaisuudesta, vaan yhteiskunnan suhtautumisesta siihen. Ellei ole tarjolla varteenotettavaa
vaihtoehtoa aamusavuille tai ylipäätään selvinpäin olemiselle, miksi olla selvinpäin? Kannabis on myös
laiton huumausaine joten harva meistä kaduilla sitä myy avoimesti tai ostaa avoimesti. Savupiirit yleensä ovat pienehköt,
ja suvaitsemattomien ihmisten keskellä pajauttelua on vaikea tuoda avoimesti julki ilman lynkkaustuomiota. Piirien ollessa pienet
sosiaaliset kanssakäymiset voivat rajoittua vain tämä piirin sisälle. Meitä on joka junaan, kaikki jotka pajauttavat eivät ole ituhippejä
vaan voivat olla ns. paskaa jengiä, jokainen voi tästä itse vetää omat johtopäätöksensä.
Kannabiksen fysiologiset haittavaikutukset vaihtelevat käyttötavan mukaan. Poltatko jointista, bluntista, bongista vai kenties höyrystät savusi
tai syöt annoksesi. Neurologisia haittavaikutuksia on huomattu alle 17-vuotiaiden kannabiksen käytön yhteydessä. Jos käyttö on säännöllistä
tai muuten runsasta, aivojen harmaa aines vähenee ja valkea aines lisääntyy. Tästä voi olla seurauksena kongnitiivisten taitojen heikentyminen.
Itse koen kannabiksen haittavaikutukset lähinnä sosiaalisina. Kasvatusta en voi tuoda esille ilman kiinnijäämisen riskiä, eikä polttelusta turhaan
pidä pitää liian kovaa melua. Jos kannabis omaisi saman sosiaalisen statuksen päihteenä kuin esimerkiksi alkoholi, tätä sosiaalista haittaa
ei aiheutuisi minulle. Ajoittain myös aamujumitukset ovat ärsyttäviä, mutta ne eivät minun elämää ole häirinneet.
Summa summarum:
Kannabis ei ole vaaraton päihde, sillä on omat vaaransa, kuitenkin vähäisemmät kuin esimerkiksi alkoholilla tai amfetamiinillä.
Mielenterveysongelmaisten tulee käyttää kaikkia päihteitä harkiten ja ymmärtäen sen että se voi myös pahentaa psyykkista tilaa, ainakin
akuutisti.
Kannabiksella ja ei päihdyttävällä hampulla sekä sen osissa on myös terveydelle hyödyllisiä ainesosia ja vaikutuksia, silti se ei tee päihdehampusta
vaaratonta ihmelääkettä. Otetaan pojat ja tytöt se järki peliin kun käytetään kannabista tai ihan mitä tahaansa muuta substanssia.
Rauha on sotaa
orjuus on vapautta
voima on tietämättömyyttä