Laama kirjoitti:Mutta tehän pysytte ikuisessa maksamiskierteessä jos joku ei aloita antamaan ilmaiseksi. Ehkäpä se voisit olla sinä?
Toki voisin ja itse asiassa annakin. Olen tehnyt bilepiirille selväksi, että kun kuosataan porukassa niin jokainen vetää ihan niin paljon minun pajaria kuin alas saa menemään, eikä se todella maksa mitään. Tämä on mielestäni täysin ok. Tämän pidemmälle en tätä lahjoittamista halua viedä. Siitä ei ole minulle minkään valtakunnan iloa, että lahjoittelisin tosta vaan kukkaa menemään.
Mielestäni kuitenkin olisi kohtuutonta vaatia että yksi kantaa _kaikki_ riskit vailla mitään vastinetta ja muut siipeilee koska heillä on (teko)syynsä olla kasvattamatta. Tässä pienimuotoisessa myynnissä on pari epäkohtaa. Tai sanotaan vaan yksi. Tai siis se kulminoituu yhteen juttuun; hintaan.
Mikäli kasvattaisin myyntiin, kasvattaisin nopeasti valmistuvaa isosatoista lajiketta, joka nostaa toleranssit nopeasti. Vähän tähän suuntaan olevaa lajiketta olenkin roikuttanut tossa mukana, vaikka en sitä itse tykkää juuri kuosata. Tällaisen kukan hinta voisi olla se 15 €/g, tai vain vaikka 12 €/g. Itselleni kasvatan hemmetin pitkään kukkivaa lajiketta, joka on pienisatoinen mutta nostaa tolet hitaasti. Yllättäen kaikki haluaa tuota jälkimmäistä... Tällaisen kukan hinnan pitäisi olla ainakin 20 €/g että sitä voisi hyvällä mielellä myydä.
Laama kirjoitti:Aa aivan, mutta sehän on melkein parempi niin sitten useampi rupeaa kasvattelemaan, niinkuin aikaisemmin totesitkin:)
No, tätä mä nimenomaan toivoisin. En mä _tarvi_ mitään rahaa myymällä ganjaa. Mutta vitutuksen voittamiseksi on pakko ja oikeudenmukaista pyytää siitä jotain jos ei ole vaihtareita.