Kuva

Huumetestejä tekevät työpaikat/oppilaitokset Suomessa?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Avatar
juselius
1 tähti
1 tähti
Viestit: 583
Liittynyt: 30.12.2008

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja juselius » 26.12.2010 12:56

Morooo kirjoitti:Mites tällänen; Oon privaattitarhaan menossa duuniin puoleksvuodeks ja lääkärintarkastus pitäs käydä. Onkoha näissä testejä? Sopimuksessa ei lukenut muutakun että "Hyväksytty lääkärintarkastus [ ]" jonka työnantaja myöhemmin sitten ruksaa jos näin on. Myös rikostaustaa kyseltiin, tosin siinä ei mitään ole.

Onko privaattifirmoilla kiinnostusta/rahaa laittaa tähän? Heillä oma privaattilääkäri johon meen.


Eiköhän se H-testi ole juurikin tuon lääkärintarkatuksen tarkoitus.

Vieras

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.1.2011 15:25

Onko täällä ketään jolla olisi ollut Postilla vakkaripaikka ja työhöntulotarkastuksen yhteydessä kusitestit?
Määräaikaisia eivät ainakaan testaa...

willPem

Dj Equipment

ViestiKirjoittaja willPem » 3.2.2011 2:40

Im glad to see a well written post on this. thanks

Vieras

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.2.2011 21:16

Optimisti kirjoitti:...

Itse olen hakemassa lähihoitajaksi aikuiskoulutuksen kautta. Pääsyvaatimuksena on "Alalle soveltuva terveydentila ", onko teillä
tietoa kuinka alalla testataan huumeita?


Ei testata.

macce
1 tähti
1 tähti
Viestit: 1329
Liittynyt: 22.8.2008

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja macce » 4.3.2011 5:52

Mitäs yleensä tapahtuu jos kusee thc positiiviset? jos nyt vaikka olet jossain konttorirottana tai muu "vaaraton" duuni? Minua ei ainakaan kiinnosta jos työnantajani tietää, että käytän kannabista vapaa-ajallani. Eri tilanne sitten jos automaagisesti tulee kenkää thc-positiivisen takia. Tosin sitten kannattanee olla ilman tai vaihtaa duunia.

Aina yskä
Viestit: 462
Liittynyt: 10.6.2010

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Aina yskä » 4.3.2011 13:47

Optimisti kirjoitti:...

Itse olen hakemassa lähihoitajaksi aikuiskoulutuksen kautta. Pääsyvaatimuksena on "Alalle soveltuva terveydentila ", onko teillä
tietoa kuinka alalla testataan huumeita?


Koulussa eivät testaa, mutta varmasti joudut testeihin kun siirryt työelämään.

Avatar
HL1979
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 897
Liittynyt: 26.11.2008

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja HL1979 » 4.3.2011 15:51

Aina yskä kirjoitti:Koulussa eivät testaa, mutta varmasti joudut testeihin kun siirryt työelämään.

Tämä ei tiettävästi ole mikään kiveen kirjoitettu sääntö hoitoalalla.
Hiisi vieköön!

Rapumies3

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Rapumies3 » 8.3.2011 17:17

Kuinka hyvissä ajoin tulee kutsu kusitestiin, jos on esim menossa pankkiin hommiin?

Aina yskä
Viestit: 462
Liittynyt: 10.6.2010

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Aina yskä » 11.3.2011 13:39

HL1979 kirjoitti:...
Tämä ei tiettävästi ole mikään kiveen kirjoitettu sääntö hoitoalalla.


Ei ole kiveen kirjoitettu, mutta aika varmaa kuitenkin. Varsinkin jos lasten tai lääkkeiden kanssa tekemisissä. Rikosrekisteriä ei myöskään saa olla lasten kanssa työskennellessä.

Avatar
HL1979
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 897
Liittynyt: 26.11.2008

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja HL1979 » 11.3.2011 15:59

Aina yskä kirjoitti:Ei ole kiveen kirjoitettu, mutta aika varmaa kuitenkin. Varsinkin jos lasten tai lääkkeiden kanssa tekemisissä. Rikosrekisteriä ei myöskään saa olla lasten kanssa työskennellessä.

Ainakaan minun tuntemiani hoitoalan ihmisiä ei ole testattu, vaikka joutuvat myös lasten kanssa olemaan tekemisissä. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, testeihin joutumisissa saattaa hyvinkin vaikuttaa testattavan ulkonäkö ja olemus.
Hiisi vieköön!

Vieras

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.3.2011 3:11

kaveri meni alepaan duunii ja joutu kusitesteihi vaikka ei edes näytä hipiltä, perus fruittari :D.

Avatar
rastareeper
Viestit: 108
Liittynyt: 29.4.2010

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja rastareeper » 18.3.2011 10:42

HL1979 kirjoitti:...
Ainakaan minun tuntemiani hoitoalan ihmisiä ei ole testattu, vaikka joutuvat myös lasten kanssa olemaan tekemisissä. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, testeihin joutumisissa saattaa hyvinkin vaikuttaa testattavan ulkonäkö ja olemus.


Itse alalla työskentelevänä voin todeta, että on todella epätodennäköistä että testattaisiin. Työntekijöistä on huutava pula ja sijaisia on vaikea saada, jolloin pyritään keskittymään olennaiseen työntekoon. Kaikkea osaston maineeseen negatiivisesti vaikuttavaa pyritään välttämään, jottei osaston vetovoimaisuus kärsisi. Toki jos syyllistyy vaikkapa lääkevarkauksiin tai on töissä päihteiden vaikutuksen alaisena, niin se on aivan eri asia johon pitääkin puuttua. Kun hoitaa työnsä hyvin, niin ei tarvitse testeistä kuumottaa.

On totta, että rikosrekisteri estää lasten kanssa työskentelyn mutta rikosrekisterissä (tai oikeastaan rikostaustaotteessa) eivät näy sakkotuomiot, olivat ne sitten vaikka huumausainerikoksesta. On myös tärkeää muistaa, että alle 3kk:n työsuhteissa ei tarvita rikostaustaotetta vaikka työskentelisi lasten kanssa.

Aina yskä
Viestit: 462
Liittynyt: 10.6.2010

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Aina yskä » 18.3.2011 14:24

HL1979 kirjoitti:...
Ainakaan minun tuntemiani hoitoalan ihmisiä ei ole testattu, vaikka joutuvat myös lasten kanssa olemaan tekemisissä. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, testeihin joutumisissa saattaa hyvinkin vaikuttaa testattavan ulkonäkö ja olemus.


Avovaimo testattiin työhöntulotarkastuksen yhteydessä. Hän on melkein absolutisti ja ei todellakaan näytä huumeidenkäyttäjältä. Tunnen myös kaksi muuta joista toinen testattiin jo koulussa ja toinen ei edes päässyt kouluun huumausaineen käyttörikoksen takia. Eli mun vähäinen kokemus asiasta on, että todellakin testataan ja kyylätään tarkkaan. Epäilisin että iällä ois jotain merkitystä, jos oot kovin nuori niin joudut testeihin helpommin :think: ...

Avatar
HL1979
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 897
Liittynyt: 26.11.2008

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja HL1979 » 18.3.2011 15:58

Aina yskä kirjoitti:Avovaimo testattiin työhöntulotarkastuksen yhteydessä. Hän on melkein absolutisti ja ei todellakaan näytä huumeidenkäyttäjältä. Tunnen myös kaksi muuta joista toinen testattiin jo koulussa ja toinen ei edes päässyt kouluun huumausaineen käyttörikoksen takia. Eli mun vähäinen kokemus asiasta on, että todellakin testataan ja kyylätään tarkkaan. Epäilisin että iällä ois jotain merkitystä, jos oot kovin nuori niin joudut testeihin helpommin :think: ...

Kuten myös Rastareeperin kommentista voi päätellä, niin käytännöt näyttäisivat vaihtelevan. Iällä voi olla merkitystä, mutta varmasti myös paikkakunnalla. Et mahda puhua pääkaupunkiseudusta noiden omien havaintojesi osalta? Ei sillä, etteikö myös näillä leveysasteilla voisi olla vaihtelua riippuen siitä, millaista politiikkaa yksiköissä harjoitetaan.
Hiisi vieköön!

Avatar
Ninja420
Viestit: 47
Liittynyt: 4.3.2011

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Ninja420 » 18.3.2011 23:13

xhaust kirjoitti:Hartwall Areenalla ne on töissä Restelil tai Staffpointilla,riippuen toimenkuvasta.

Korjatkaa,jos olen väärässä.

p.s. Kaveri testattiin inexillä,aamul tuli kuulema vaan ilmotus et tunnin päästä testit.


Tää tulee muutama vuosi myöhässä, mutta itse olen ollut ainakin Hartwall Areenalla kalja yms. myyjänä Staffin kautta, viimeksi joku 6kk sitten, eikä kyllä ole koskaan mitään testejä tehty :yes: ei siis koko lafkassa (Staffpoint),
enkä kyllä ole törmännyt, enkä edes kuullut, että missään kaupan-alan duuneissa olisi tehty pissatestejä :) Vaikka itsekin olen ollut monessa eri puljussa.

Inexilläkään ei ainakaan frendejä ole testattu, riippunee siis vähän.

Avatar
Freefire
Viestit: 51
Liittynyt: 9.11.2009

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Freefire » 22.3.2011 14:32

Primula tekee AINAKIN uusille. Työntekijöille.
"Probably been moved on from every place
Cause she didn't fit in there"

Vieras

Re: Huumetestej� tekev�t ty�paikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.5.2011 9:17

Olen menossa kesaduuniin isompaan kauppaan.
Tyohaastattelussa sanottiin etta katsellaan tyohonottotarkastuksessa kaymista jos vaikka jaat vakituiseksi, eli ilmeisesti ei tarvitse seuloja kuumotella kun en edes ruksannut tyosopimuksesta kohtaa "Kayn tyohonottotarkastuksessa"? Eivat varmaan ihan missaan takahuoneessa ala testaamaan.

Skandit puuttuu, sori!

Vieras

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.5.2011 12:25

Olen tunnettu foorumin käyttäjä, mutta en halua julkaista tätä omalla nimimerkilläni.

Keslog Oy / Kesko. Kesätyöpaikka logistiikkatehtävissä, eli kerääjänä varastolla. Tapahtui n. vuosi sitten. Keslog ottaa paljon kesätyöntekijöitä, joten tästä tiedosta on luultavasti hyötyä kanssahampuuseille.

Kusitestejä ei tehdä vielä työhaastattelussa, ne tehdään ensimmäisenä työpäivänä, kun talossa pidetään tilaisuus uusille työntekijöille. Huumetesteistä ei kerrota mitenkään ennakkoon. Huumetestit tehdään satunnaisotannalla, n. 20-30% porukasta testataan. Jos tilaisuus pidetään KV2:sen varastoilla, KV1:selle / pakkasvarastolle lähtevät testataan ensin. Satunnaisotanta tehdään siten, että mennään jonossa yksi kerrallaan tietokoneelle, johon kirjoitat nimesi ja tietokone "arpoo", että osallistutko testiin vai et. Sen pitäisi olla arvonta, mutta en itse ainakaan usko... Jostain syystä kaikkein hämärimmän näköiset kaverit joutuivat testiin, sattumaa? En usko

Sillä ei ole väliä oletko tulossa vakituisena, TT:nä vai kesäduunari taloon. Vakituiset käyvät läpi lääkärintarkastuksen, jossa ei tietääkseni testata huumeilta. Pistotarkastuksia ei tehdä, tämä tieto on talossa 8v olleelta työntekijältä. Kannattaa tosin pitää mielessä, että jos esim. tämä postauksen näkevät vaikka Keskon esimiehet niin käytäntö voi hyvin nopeasti muuttua.

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ole rehellinen, kun saat lapun jossa kysytään "Oletko käyttänyt huumeita?". Kesko mainostaa työpaikkaansa päihteettömänä ja kun huumetestin tulokset tulevat, se on yksisivuinen lappu, jossa on kolme rasti ruutuun kohtaa "Työntekijällä on lääke/huumeongelma", "Työntekijällä ei ole huumeongelmaa" ja "Näytettä ei voitu testata". Huumeidenkäyttäjät niputetaan kaikki yhteen nippuun, vaikka sieltä löytyisikin pelkkää pilveä. Esimiehet taas ovat hyvin poliisimaisia, joten epäilen ettei heiltä paljoa myötätuntoa heru.

Testitilanteesta. Testi on todella virallinen A ja B näytteineen. Voit halutessasi riitauttaa A-näytteen, jolloin B-näyte menee kaasukromatografiaan (lukee siinä suostumuslapussa). A-näytteen testitavasta ei ollut tietoa, mutta itse kuulin huumetesteistä vasta taloon tullessani (olin poltellut n. 4 päivää aiemmin) ja join runsaasti vettä/kahvia aamun aikana. En ollut valmistautunut mitenkään. Kusesta testataan lämpötila ja PH-arvo. Käyt kusella yksin, hoitaja ei tule mukaan vessaan. Hän on viereisessä huoneessa luukun takana.

Tein viime kesänä paljon rahaa Keslogilla, että suosittelen kyllä työpaikkaa... :) Mutta kovin kannabismyönteistä porukkaa sielä ei ole töissä, tai ei ainakaan kannate alkaa asiasta puhumaan siellä... Kuulin myös että Inexillä on samanlaiset huumetestit. Suosittelen olemaan polttamatta pitkän aikaa jos olet menossa Keslogille. Pilvessä tuola ei voi olla töissä, jos joku huomaa että olet esim. ajanut trukkia savuissa, tulevat poliisit paikalle ja saat samanlaisen tuomion kuin olisit ajanut autoa savuissa.

Toivottavasti tästä on kanssahampuuseille hyötyä. :)

vierazzz

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja vierazzz » 31.5.2011 13:06

Vieras kirjoitti:Olen tunnettu foorumin käyttäjä, mutta en halua julkaista tätä omalla nimimerkilläni.

Keslog Oy / Kesko. Kesätyöpaikka logistiikkatehtävissä, eli kerääjänä varastolla. Tapahtui n. vuosi sitten. Keslog ottaa paljon kesätyöntekijöitä, joten tästä tiedosta on luultavasti hyötyä kanssahampuuseille.

Kusitestejä ei tehdä vielä työhaastattelussa, ne tehdään ensimmäisenä työpäivänä, kun talossa pidetään tilaisuus uusille työntekijöille. Huumetesteistä ei kerrota mitenkään ennakkoon. Huumetestit tehdään satunnaisotannalla, n. 20-30% porukasta testataan. Jos tilaisuus pidetään KV2:sen varastoilla, KV1:selle / pakkasvarastolle lähtevät testataan ensin. Satunnaisotanta tehdään siten, että mennään jonossa yksi kerrallaan tietokoneelle, johon kirjoitat nimesi ja tietokone "arpoo", että osallistutko testiin vai et. Sen pitäisi olla arvonta, mutta en itse ainakaan usko... Jostain syystä kaikkein hämärimmän näköiset kaverit joutuivat testiin, sattumaa? En usko

Sillä ei ole väliä oletko tulossa vakituisena, TT:nä vai kesäduunari taloon. Vakituiset käyvät läpi lääkärintarkastuksen, jossa ei tietääkseni testata huumeilta. Pistotarkastuksia ei tehdä, tämä tieto on talossa 8v olleelta työntekijältä. Kannattaa tosin pitää mielessä, että jos esim. tämä postauksen näkevät vaikka Keskon esimiehet niin käytäntö voi hyvin nopeasti muuttua.

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ole rehellinen, kun saat lapun jossa kysytään "Oletko käyttänyt huumeita?". Kesko mainostaa työpaikkaansa päihteettömänä ja kun huumetestin tulokset tulevat, se on yksisivuinen lappu, jossa on kolme rasti ruutuun kohtaa "Työntekijällä on lääke/huumeongelma", "Työntekijällä ei ole huumeongelmaa" ja "Näytettä ei voitu testata". Huumeidenkäyttäjät niputetaan kaikki yhteen nippuun, vaikka sieltä löytyisikin pelkkää pilveä. Esimiehet taas ovat hyvin poliisimaisia, joten epäilen ettei heiltä paljoa myötätuntoa heru.

Testitilanteesta. Testi on todella virallinen A ja B näytteineen. Voit halutessasi riitauttaa A-näytteen, jolloin B-näyte menee kaasukromatografiaan (lukee siinä suostumuslapussa). A-näytteen testitavasta ei ollut tietoa, mutta itse kuulin huumetesteistä vasta taloon tullessani (olin poltellut n. 4 päivää aiemmin) ja join runsaasti vettä/kahvia aamun aikana. En ollut valmistautunut mitenkään. Kusesta testataan lämpötila ja PH-arvo. Käyt kusella yksin, hoitaja ei tule mukaan vessaan. Hän on viereisessä huoneessa luukun takana.

Tein viime kesänä paljon rahaa Keslogilla, että suosittelen kyllä työpaikkaa... :) Mutta kovin kannabismyönteistä porukkaa sielä ei ole töissä, tai ei ainakaan kannate alkaa asiasta puhumaan siellä... Kuulin myös että Inexillä on samanlaiset huumetestit. Suosittelen olemaan polttamatta pitkän aikaa jos olet menossa Keslogille. Pilvessä tuola ei voi olla töissä, jos joku huomaa että olet esim. ajanut trukkia savuissa, tulevat poliisit paikalle ja saat samanlaisen tuomion kuin olisit ajanut autoa savuissa.

Toivottavasti tästä on kanssahampuuseille hyötyä. :)



Hei en tajunnut tuota testitillane juttua oikeen, ottaako ne siis 2 näytettä vai yhen ? Itel taitaapi nyt olla viikko aikaa koittaa saada pissa puhtaaks ja on tullu aika huolella pössyteltyä:D

vierazzz

Re: Huumetestejä tekevät työpaikat Suomessa?

ViestiKirjoittaja vierazzz » 31.5.2011 13:15

Vieras kirjoitti:Olen tunnettu foorumin käyttäjä, mutta en halua julkaista tätä omalla nimimerkilläni.

Keslog Oy / Kesko. Kesätyöpaikka logistiikkatehtävissä, eli kerääjänä varastolla. Tapahtui n. vuosi sitten. Keslog ottaa paljon kesätyöntekijöitä, joten tästä tiedosta on luultavasti hyötyä kanssahampuuseille.

Kusitestejä ei tehdä vielä työhaastattelussa, ne tehdään ensimmäisenä työpäivänä, kun talossa pidetään tilaisuus uusille työntekijöille. Huumetesteistä ei kerrota mitenkään ennakkoon. Huumetestit tehdään satunnaisotannalla, n. 20-30% porukasta testataan. Jos tilaisuus pidetään KV2:sen varastoilla, KV1:selle / pakkasvarastolle lähtevät testataan ensin. Satunnaisotanta tehdään siten, että mennään jonossa yksi kerrallaan tietokoneelle, johon kirjoitat nimesi ja tietokone "arpoo", että osallistutko testiin vai et. Sen pitäisi olla arvonta, mutta en itse ainakaan usko... Jostain syystä kaikkein hämärimmän näköiset kaverit joutuivat testiin, sattumaa? En usko

Sillä ei ole väliä oletko tulossa vakituisena, TT:nä vai kesäduunari taloon. Vakituiset käyvät läpi lääkärintarkastuksen, jossa ei tietääkseni testata huumeilta. Pistotarkastuksia ei tehdä, tämä tieto on talossa 8v olleelta työntekijältä. Kannattaa tosin pitää mielessä, että jos esim. tämä postauksen näkevät vaikka Keskon esimiehet niin käytäntö voi hyvin nopeasti muuttua.

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ole rehellinen, kun saat lapun jossa kysytään "Oletko käyttänyt huumeita?". Kesko mainostaa työpaikkaansa päihteettömänä ja kun huumetestin tulokset tulevat, se on yksisivuinen lappu, jossa on kolme rasti ruutuun kohtaa "Työntekijällä on lääke/huumeongelma", "Työntekijällä ei ole huumeongelmaa" ja "Näytettä ei voitu testata". Huumeidenkäyttäjät niputetaan kaikki yhteen nippuun, vaikka sieltä löytyisikin pelkkää pilveä. Esimiehet taas ovat hyvin poliisimaisia, joten epäilen ettei heiltä paljoa myötätuntoa heru.

Testitilanteesta. Testi on todella virallinen A ja B näytteineen. Voit halutessasi riitauttaa A-näytteen, jolloin B-näyte menee kaasukromatografiaan (lukee siinä suostumuslapussa). A-näytteen testitavasta ei ollut tietoa, mutta itse kuulin huumetesteistä vasta taloon tullessani (olin poltellut n. 4 päivää aiemmin) ja join runsaasti vettä/kahvia aamun aikana. En ollut valmistautunut mitenkään. Kusesta testataan lämpötila ja PH-arvo. Käyt kusella yksin, hoitaja ei tule mukaan vessaan. Hän on viereisessä huoneessa luukun takana.

Tein viime kesänä paljon rahaa Keslogilla, että suosittelen kyllä työpaikkaa... :) Mutta kovin kannabismyönteistä porukkaa sielä ei ole töissä, tai ei ainakaan kannate alkaa asiasta puhumaan siellä... Kuulin myös että Inexillä on samanlaiset huumetestit. Suosittelen olemaan polttamatta pitkän aikaa jos olet menossa Keslogille. Pilvessä tuola ei voi olla töissä, jos joku huomaa että olet esim. ajanut trukkia savuissa, tulevat poliisit paikalle ja saat samanlaisen tuomion kuin olisit ajanut autoa savuissa.

Toivottavasti tästä on kanssahampuuseille hyötyä. :)



Niin joo ja että siinä testitilanteessa ku meet kusee purkkii ni kattooko sen jälkeen samantien tikulla että onko mitää, vai onko se varma labra nakkki? Ois iha kiva tietää saattaa tossa jo ens viikon alussa meinaa olla tosiaan eka työ pv keskolla ja aika paha homma jos joutuu menee kusee pitänee keksiä jotai macgyver settejä että sais negan, mut jos ne sinne labraa lähtee ni ei taida toivookaa saada negatiivista tulosta?


Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa