Kuva

Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Avatar
Taustatuki
Viestit: 1120
Liittynyt: 14.11.2005

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Taustatuki » 17.1.2008 15:30

spoon kirjoitti:Ensinnäkin alkoholia ei voi korvata kannabiksella, sillä ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Eikä kannabista pitäisi polttaa masennukseen.


Minä voin. Jos minulla on kotonani kannabista niin on 100% varma etten juo alkoholia. Tämä ei tarkoita että polttaisin juomahimoissani aina kannabista,mutta kannabiksen läsnäolo ilman että sitä edes polttaa,pitää minut erossa pullosta ja halusta ottaa pari olutta.On tieto että sillä voi rentoutua jos tulee kauhea stressi ja tämä tieto taas estää stressiä tulemasta :) :yes:

Lisäksi kohtuudella(max.0.5g/viikossa) nautittu hamppu auttaa minulla masennukseen paremmin kuin mikään kemiallinen lääke mitä olen kokeillut. Silti en tietysti voi suositella mitään päihdettä käytettäväksi masennukseen, henkilökohtaisesti saan kyllä avun, mutten mene muista takuuseen.
"Frendi senseis on frendien frendi, läpäsee tullin ja tentin ku tentin"

Avatar
Captain Jock
Viestit: 170
Liittynyt: 29.10.2007

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Captain Jock » 17.1.2008 22:05

Aiemmin tuli vietettyä viikonloput juhlien alkoholin voimin. En minä vieläkään alkoholista erossa ole (Kyllä sitä tulee kerran/kaksi kertaa kuussa otettua, muttei enää yhtä humalahakuisesti ja hoho, barbaarisesti.), mutta sitä kuluu todella vähän. Suhtautumiseni siihen on muuttunut. En nauti enää juomisesta yhtä paljon, tunnen ymmärtäväni jotenkin alkoholin tyhmyyden paljon paremmin! Alkoholi ei myöskään rentouta minua, oikeastaan päinvastoin. Arkipäiväni ovat muutenkin tarpeeksi stressaavia, mistä johtuen toivon päihteeltä rentoutumista ja hyvää oloa. Alkoholi ei siis ole minua varten tehty päihde.

Hamputtelu on myös vähentänyt tyhmyyksien tekemistä humalassakin, mitä ihmettelen suuresti. Enää eivät pyöri alkoholia juoneena samanlaiset känniajatukset päässä kuin esimerkiksi vuosi sitten, jolloin saattoi oikeasti tehdä jotain sellaista, josta seurasi viikon morkkis. Kuulostaa ehkä naurettavalta, mutta kannabis on poistanut minusta ne huonot puolet, jotka alkoholi toi esille.

tattoo
Viestit: 213
Liittynyt: 14.12.2007

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja tattoo » 17.2.2008 17:44

Ei auta, jos olet alkoholisti aivosi haluavat alkoholia, eivät kannabista ja miksi korvata päihde toisella?
Luovu ensin viinasta ja kaysele maailmaa selvin päin, kato sitten uudestaan että mikä on homman nimi!
Tsemppiä, oikein tosissaan.

Akmeeli
Viestit: 1
Liittynyt: 24.10.2010

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Akmeeli » 4.3.2011 9:55

Terve!

Olen seurannut hamppuforumia viime aikoina enemmän ja vähemmän aktiivisesti, ja ajattelin nyt jakaa ihmisten kanssa joitain omakohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä.

Eli, olen yli kolmenkymmenen oleva mieshenkilö. Ensimmäisiä kertoja pilveä kokeilin joskus 16-kesäsenä kavereiden kanssa, jonka jälkeen 14 vuotta lähinnä kerran parissa vuodessa meiningillä. Eli todella vähän, viina oli parempaa ja totesin joskus että pilvestä tulee liika ahdistus tms. Olen alkoholisti ja taistellut sen myrkyn kanssa, sanotaanko 10-12 vuotta. On käyty katkot ja laitokset useaan otteeseen, alkoholin avulla olen onnistunut pilaamaan lukemattomia asioita ja aiheuttamaan turhaa huolta lähipiirissäni ym. No, jokainen varmaan tietää mitä alkoholi aiheuttaa kun sitä vetää tuurinjuopon lailla ja sellasia kolmen viikon rännejä, päähän siinä hajoaa jos fyysinen kunto vielä ei ole periksi antanut. Oppia ikä kaikki.

Viime kesänä , kun olin palannut kotikonnuilleni tuli vastaan sellainen tilanne, että pilveä sattui löytymään kiitettävästi. Keväällä vedin taas ne "viimeiset" kännit ja olin sitä mieltä, että olen ilman minkäänlaista päihdettä/lääkettä. Joka kerta kun olen ollut pidempiä aikoja dokaamatta (puoli vuotta - vuosi selvänä), olen huomannut masentuneeni tai ahdistuneeni selvän kauden aikana melko pahasti, (kyse ei ole ns. kuivajuomisesta) tavallaan tulee sellaiset kuumotukset, että tarvis saada tyydytettyä tarve päihteeseen jollakin tavalla. Yleensähän siinä käy niin, että alkoholistin kierolla mielellä kusettaa itselleen syyn hakea kaljaa. Ei turhaan sanota, että alkoholismi on maailman täydellisin itsensä kieltävä "sairaus".

Kuitenkin, selvä aika tuo AINA uutta perspektiiviä maailmaan. Oppii jotain uutta itsestään tai olostaan. Asiat vaan toimii, päässä jutut ikäänkuin lokeroituvat kohdalleen, kunnes tulee kuumotukset päihteeseen (viina). Lipsuupa aiheesta, mutta kesällä tosiaan paukkua oli sitten runsain mitoin. Aloin ottamaan kannabisaiheesta selvää enenevässä määrin (vaikka tiesinkin siitä jo teoriatasolla paljon) ja polteltua tuli joka päivä, yleensä iltaisin ennen nukkumaanmenoa, toisinaan vapaapäivinä ulkopuuhissa ollessa. Huomasin, että kannabis on AINOA päihde, jonka käyttöä pystyn kontrolloimaan. Ei tuntunut/tunnu siltä, että olisi pakko olla koko ajan bongi kourassa.

Seuraavaksi huomioita polttelusta, alkoholistin näkökulmasta:

Olin koko kesän ajan töissä, (syksy-talvi koulussa) aamusta iltaan. Polttelu oli päivittäistä. Kun polttamisen aloittamisesta oli kulunut muutama päivä, kannabis alkoi toimimaan niin, että kaikki siihen liittyvä kuumotus/ahdistus/jumitus meni ohi. Olin joka ikinen päivä niin virkeä ja totaalisen onnellisessa olotilassa, että ei voinut kuin ihmetellä. Tuollaista onnen / asioiden sujuvuuden tunnetta kun ei ole siunaantunut vuosiin. Siis sellaista, joka on jatkuvaa ja jolla ei ole mitään tekemistä manian tai maanis-depressiivisyyden kanssa. Sen verran itseä jo tuntee ja lääkärillä rampattu. Ajatusmaailma muuttui jotenkin kauhean sosiaalisempaan suuntaan, mikä sinänsä on mielenkiintoista, koska aikaisemmin satunnaisessa polttelussa ei ole tullut mieleen kauheasti tuo sosiaalinen puoli ja saattoi olla pelkotiloja. Tuli käytyä sukuloimassa todella usein, työt maistuivat ja innovatiivuus oli huipussaan. Puhun siksi menneessä aikamuodossa, koska pilveä ei riittänyt loppuelämän ajaksi :)

Jokatapauksessa, viime kesän oivalluksien jälkeen olen ottanut kannabiksen (kukan) osaksi omaa päivittäistä hyvinvointiani. Niin polttelun, kuin muidenkin muotojen muodossa (öljy käsien kutinaan ja nokkosrokkoon, siemenet ruokavalioon, kasvatus) . Sen avulla pysyn iloisena, onnellisena ja tasapainoisena kansalaisena ja tunnen voivani todella hyvin. Ja mainittaakoon vielä, että tämän polttelun aiheuttamalla verbaaliryöpyllä ja sosiaalisella iloisuudella löysin vielä elämäni naisenkin, jolla on samanlainen ajatusmaailma hamppu-asioiden suhteen.

Loppukesästä huomasin saavani ystäviltä ja sukulaiselta jatkuvasti palautetta, kuinka näytän iloiselta ja hyvinvoivalta ja toimin epäitsekkäästi, autan paljon muita. Tulin siihen tulokseen, että vanhana analyyttisenä itsetutkiskelijana tämä ei voi johtua mistään muusta kuin pilvestä. Aina kun oli taukoa, niin noin viikon päästä tuli "hyvin pieniä" olotilan muutoksia, jossa aloin pyörittelemään alkoholiajatusta päässäni. Otin pilven ja kannabiksen ylipäätään puheeksi äidin kanssa ja hämmästys oli suuri kun hän sanoi olevansa iloinen, että pystyn elämään mahtavaa elämää ja siihen on olemassa luonnollinen lääke. Viime viikolla tilattiin sille hamppuöljyä kun oli lukenut niin paljon positiivista juttua aiheesta:) Samaa ainetta kävin tilamaamassa myös sukulaismiehelle, jonka krooninen paksusuolentulehdus helpottuu kummasti sillä aineella. Tietysti paras olisi, jos saisi thc-pitoista öljyä, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa.

Tästä on nyt puoli vuotta ylikin, ja polttelua on AINA kun mahdollista (eilen viimeksi) ja olo on levollinen. Koulu/työ/vapaa-aika/elämä on mukavaa. Kohta tulee vuosi täyteen (pitkästä aikaa) ilman alkoholia. Alkoholiasioista voisin vaikka kirjoittaa kirjan, niin paljon on tullut aihetta käsiteltyä ja koettua. Minulle ei ole mitään väliä, mitä muut ajattelee/sanoo kunhan itse tiedän mikä minulle on hyväksi. Olen alkoholin suhteen nyt hyvin vakaalla pohjalla. Se ei ole mielessä ja itsetutkiskelun ja analysointien jälkeen olen hoksannut, että ei tee mielikään viinaa tai ryynejä tai mitään muutakaan. Kätevää. Tokihan on aikaisemminkin sanottu, että pilvi on oiva keino alkoholin korvikkeeksi, mutta ihmiset ketkä eivät vielä ole valmiita lopettamaan dokaamista ajautuvat helposti sellaiseen pisteeseen että molemmat päihteet ovat yhtäaikaa käytössä ja molemmilla "korjataan" molempia. Jos lopettaa alkoholin käytön kokonaan ja polttelee silloin tällöin niin oma kokemukseni on, että mikään tässä maailmassa ei toimi paremmin.

Osaisikohan tätä nyt kiteyttää mitenkään tätä minun "sanomaa". Pilvi toimii minulla siis ikääkuin vanhan ajan masennuslääkkeenä, ja hyvinpä toimiikin. En ole koskaan elänyt näin pitkää aikaa (kohta vuosi), että olisin jatkuvalla syötöllä enemmän tai vähemmän onnellinen. Ja ei kertaakaan ole tullut mitään suuria negatiivisia tuntemuksia. Olen kyllä sitä mieltä myös, että oman kehon ja pään itsetuntemus pitää olla kohdallaan mikäli joka päivä polttaa ja haluaa kuitenkin vilpittömästi elää täysipainoista elämää ilman totaalista passivoitumista kämpille. Mulla se onnistuu ja ihan sen vuoksi, että vaikka olenkin riippuvuuksille altis, pystyn tätä rakkauden huumetta käyttämään "oikein". (l. joka päivä iltaisin) ;)

Syksyllä alkoi säätäminen vähän ottamaan päähän, joten omat kasvit on nyt tulossa. Jännää puuhaa, mielenkiintoinen uusi harrastus:)

ps. kysykää lisää, unohdin varmasti jotain... tuli paatoksella tuo teksti, toivottavasti saatte jonkinlaisen kuvan mitä ajan takaa.

Vieras

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.3.2011 10:26

En lukenut koko ketjua läpi mutta kyllä itsellä kannabis auttoi siihen että nykyään juon vain viikonloppuna jos silloinkaan usea vuosi meni hirveessä putkessa alkoholin kanssa. elämä sitä myötä paskana ja ympärillä olevat voin sanoa että jos en olisi hamppua löytänyt tuskin nyt elossa olisin..

Avatar
vihreä_valo
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 804
Liittynyt: 29.1.2008

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja vihreä_valo » 16.3.2011 16:25

Polttelu vähentää selkeästi alkoholinkäyttöä. Itse en ole alkoholisti, vaikka ennen polttelua kaljaa menikin joka viikonloppu. Ei mitään älyttömiä todellakaan, mutta silti. Polttelun myötä alkoholi syrjäytettiin ja vaikka kavereiden kanssa poltellessa alkoholiakin on mukana, niin illan saldoksi tulee usein n. 3-4 annosta. Lisäksi suosin ykkösolutta, mukavaa ei-makeaa polttelujuomaa, eikä ole niin lamaavaa kuin keskari.

Naftal
Viestit: 94
Liittynyt: 3.12.2009

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Naftal » 17.3.2011 16:26

Eikös aiheesta ollut joku tutkimuskin, että kannabis vähentää muiden päihteiden käyttöä.

Kyllä melkein kaikki tuttuni, jotka ovat pajauttelun aloittaneet, ovat vähentäneet tai lopettaneet juomisen. Itse mukaan lukien.

Avatar
Gugu
Viestit: 1376
Liittynyt: 3.12.2008

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Gugu » 18.3.2011 14:00

Joo kyllä sillä tyylillä mennään, että yleensä kerran-kaksi viikossa (todella harvoin viikolla, että sijoittuu vkonloppuihin) tulee enemmän tai vähemmän ryypiskeltyä. Tosin mitään ongelmaa minulla ei asian suhteen ole pystyn olemaan myös pitempiä aikoja täysin ilman kuten juuri kuukauden päivät olinkin. Jos tilanne on tällainen, että on kukkelia hallussa ja vkonloppu osuu kohdalle niin on kyllä todella helppo skipata kaikki vkonlopun ryyppymeiningit ja näyttää bongille tulta, mutta jos taas kukkaa ei ole niin sitten on pakko lähteä jonnekin pippaloihin/baareihin ja ottaa hyvä känni, koska on v-loppu muita syitä ei siihen tarvita...surullista.
Anna kaikkien kukkien kukkia!

ctrl
Viestit: 3
Liittynyt: 5.5.2011

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja ctrl » 10.5.2011 19:13

Akmeelin viesti oli äärettömän mielenkiintoinen ja todella toivoa herättävä :yes:

Tilanne on nyt sellainen, että sekä mieheni että minä olemme lipsumassa melkein jokapäiväiseen juomiseen (osittain syystäkin). Minulla on enemmän rotia ja saan pidettyä meidät kurissa ja työelämässä ja satunnaisesti olemaan selvinpäinkin. Lisäksi itse kestän viinaa kuin mies ja toleranssini on todella suuri. Krapula taasen pieni :eiei:

Valitettavasti olemme saaneet todella huonoja uutisia omasta terveydentilastani ja se on antanut meille syyn lisätä juomista. Kohta ollaan vuosi jo kiskottu ahkerasti viinaa ja ongelmat alkavat huolettaa. Nyt olen nyt alkanut miettiä asioita eteenpäin ja mieheni tulevaisuutta. Fakta on sellainen, että hyvällä tuurilla elän vain muutaman vuoden ja sen jälkeen hän on omillaan :o

Miehelläni on siis perinteinen alkoholiongelma. Viina ei aina sovi hänelle, koska hänestä tulee väkivaltainen, tavarat häviää, kaatuilee, muisti menee, jne. jne, jne. semmosta ihan perinteistä. Lisäksi hänelle tulee aina kauhea morkkis ja erittäin paha krapula. Ennen kun me tavattiin hän oli käynyt useasti katkolla ja hoidoissa ja terapiassa hakemassa apua. Alkoholistiksi on klinikalla leimattu. Juomista hän ei siis pysty kokonaan lopettamaan. Yritetty on.

Minä haluaisin antaa parhaan mahdollisen tuen miehelleni valmistautua siihen hetkeen kun minä lähden. Pelkään, että hän yksinkertaisesti juo itsensä hengiltä kun minä en ole häntä rajoittamassa.

Nyt kysyisinkin teiltä hampuusit apua. Kannattaako minun tällaisessa tilanteessa tavallaan suositella ja aloittaa kunnon salainen propaganda kannbistuotteiden hyödyistä. Hän on "huumevastainen" niin naurettavalta kuin se kuullostaakin.
Tai mitä luulette? Omassa visiossani me siirryttäisiin yhdessä alkoholista ainakin osittain pilven poltteluun tai kakkujen syömiseen tms. Olen ymmärtänyt, että jos polttelee/syö ja ottaa kaljaa niin silloin ei tavallaan maistu viina samaan malliin? Ja että joillakin se on korvannut viinan tarpeen ihan kokonaan. Auttaisiko se myös käsittelemään surua paremmin ja jatkamaan elämää. (Ymmärrän toki että tunteet pitäis kohdata ja tuntea aitoina ja selvinpäin ja plaaplaa, mutta eiköhän sitäkin elämään mahdu.) Olen satavarma että hän hakee apua pullosta.

Olen itsekin tutustumassa vasta koko kannabistavaraan. Sairauteni ja maksa-arvojeni vuoksi aioin jokatapauksessa kokeilla toimisiko se minulla. Mutta sekoitanko kuvioon ollenkaan miestäni. Mitäs sanotte.

Ja onko lajikkeita jotenkin tutkittu miten ne vaikuttavat. Itse siis tarvitsen keuhkoystävällistä ja piristävää, mieheni kai rauhoittavaa ja tasoittavaa :think:

Pitänee lueskella ja kysellä mutta olisko ajatuksia?
Viina vei naisen. Nyt haetaan se nainen takas!

Avatar
greenknite
Viestit: 38
Liittynyt: 28.8.2010

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja greenknite » 15.5.2011 9:34

Tärkeä aihe ja sydäntäni ja omiakin kokemuksiani lähellä. Kannabis on todennäköisesti eräs turvallisimpia ja tehokkaimpia kemiallisia kainalosauvoja alkoholin käytön vähentämiseen mutta tosiaan tuskin ongelmaton... ja jossain vaiheessa sinun pitää kohdata niitä asioita joiden vuoksi olet ajautunut "sekoittamaan päätä" päivittäin.

En ehdi nyt kirjoittaa pidemmin - yritän palata tähän vielä - mutta sitä odotellessa, jos keksitään jokin tapa saattaa PDF-muodossa minulla oleva kirja
http://www.amazon.com/Marijuana-Safer-D ... 550&sr=8-1
haltuusi niin voit siitä ammentaa näkemystä.

Voisit esim. rekisteröityä foorumeille ja lähettää yksityisviestin aiheesta.

jo pääsee

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja jo pääsee » 15.5.2011 14:55

Hyvin pääsee hampulla viinasta eroon....
Kaikki vaan kurkusta alas mitä löytyyy :lol:

Avatar
Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1649
Liittynyt: 18.10.2006

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 15.5.2011 15:46

Kokonaan eroon alkoholista hampulla...jaa-a?

Mutta Ganja kyllä ilman muuta, varsinkin runsaasti annostettuna (niin paljon pössyä kuin saa ikinä menemään) vähentää ehdottomasti alkoholin kulutusta. Kun on totaalisen savuissa, ei yksinkertaisesti pysty nauttimaan tavanomaista alkoholimäärää vaikka kuinka yrittäisi. Ja saattaa tuo kannabis totaali juopollekin tehdä (alkoholista) selvän (tai ainakin melkein) päivän pitämisen siedettävämmksi.

Avatar
greenknite
Viestit: 38
Liittynyt: 28.8.2010

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja greenknite » 15.5.2011 16:42

Heh, menipä niin että innostuin ja vastasin tuossa yllä sen "ekan" kirjoittajan vuosia sitten aloittamaan keskusteluun lukematta kaikkia käänteitä.... Tyhmää mutta minkäs teet.

Anyhow, jos joku on tuosta opuksesta kiinnostunut niin viestiä vaan.

NiilinHanhiMarjatta

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja NiilinHanhiMarjatta » 15.5.2011 18:42

Oon joskus potkinu orastavan alkoholismin sillä, et lopetin kuin seinään ja hiisaaminen auttoi nitkuihin todella hyvin. 10 vuoten en oo maistanu tippaakaan eikä oo aikomustakaan. Mitään "lääkkeitä" en söis, näitä omalla sporalla ajelijoita on nähty sen verran. Noh, sit kun oli aikansa bongia lussuttanut, alko tuntuu että vaihdoin vaan doupin toiseen, mut blossista luopuminen ei tuottanut mitään vaikeuksia, vaikka tuli vedettyä illat aika rankasti hatsia. Totesin vaan että riittää tää ja lopetin. Mitään vaikeuksia se ei tuottanut. Välillä hiisaan jos joku tarjoo mut aika harvoin, noin kerran kuussa, eikä tee es mieli enenpää. Tosin tolet on päin helvettiä, viimeksi istuin frendien kanssa hiisaamassa, vedin pienen kulhollisen hyvää kukkaa yksin ja heräsin kahden tunnin päästä. :lol:

Harrastelija
Viestit: 174
Liittynyt: 1.3.2010

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Harrastelija » 16.5.2011 0:50

Akmeeli kirjoitti:Huomasin, että kannabis on AINOA päihde, jonka käyttöä pystyn kontrolloimaan. Ei tuntunut/tunnu siltä, että olisi pakko olla koko ajan bongi kourassa.


Alkoholistina itsekin en voi tähän sanoa kuin AAMEN.... alkoholilla ei koskaan ole itsellä kontrollia miten sitä käyttää sen ensimmäisen annoksen jälkeen, mutta kannabiksella on ihan toisenlainen vaikutus ja käyttökerralla on homma aina hallussa.

En sano tässä että vaihtakaa kaikki päihde toiseen vaan toimikaa sen mukaan miten päihde teille toimii ja/tai sopii. Laki on se mikä se on mutta meidän pitää ennenkaikkea ajatella omaa hyvinvointiamme... sehän se loppujenlopuksi auttaa myös yhteiskuntaa missä elämme.

SeOikeaMinä
Viestit: 203
Liittynyt: 28.11.2005

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja SeOikeaMinä » 16.5.2011 20:17

Alkuun, en jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten jos tämä sama asia jonka kirjoitan ilmenee muissa viesteissä niin poistakaa.

(!!Mutu varoitus!!)
Pohjana lähinnä yle teeman dokumentit ja muut silmiin sattuneet lyhyet tiede artikkelit netistä, ja oma kokema.

Asiaan. Itse näkisin riippuvuudet aivokemian tuottamina oireina, ja päihde riippuvuuden hoito toisella päihteellä kuulostaa loogisesti ajatellen huonolta ratkaisulta. Itse olen tullut tulokseen, että joillain ihmisillä aivot tuottavat dopamiinia jopa liiankin paljon, ja jos aivot on herkkiä tuottamaan dopamiinia niin yleensä se ajaa yksilön johonkin mielihyvää aiheuttavan asian pariin kuten alkoholiin, peleihin, maksullisiin-naisiin, kannabikseen, sairaalloiseen urheiluun, you name it.
Ja jos on valmiiksi jo riippuvainen, esimerkiksi alkoholista niin luultavasti sen vaihtaminen vaikkapa kannabikseen voi tehdä sen että ongelmallinen alkoholin käyttö äityykin ongelmalliseksi kannabiksen käytöksi tai pahimmillaan sekakäytöksi, koska halu käyttää päihteitä johtuukin ainakin välillisesti nimenomaan tuosta dopamiinista. Ja itse vastaavassa tilanteessa koittaisin lopettaa alkoholin käytön tai muun päihteen käyttön siten, että päivässä nautittavien annosten luonne olisi laskeva, esim ekana viikkona, se 6 pulloa kaljaa per päivä, seuraavalla viikolla vaikka 4 jne. Eli en näkisi seinään lopettamista parhaimpana vaihtoehtona, koska aivot ovat tottuneet saamaan tietynmäärän päivätasolla dopamiinia, ja jos yht'äkkiä sen saanti lakkaa niin siitä epäilemättä koituu jonkin tasoisia vierotusoireita, jonka vuoksi voi seurata sellaisia repsahduksia, että tuleekin viikon päihteettömyys jakson jälkeen viikko missä otetaan sitten sen viimeviikonkin edestä päihdettä.

Eli tiivistän tähän vielä mitä hain takaa.

Päihde X saa aikaan sen, että aivot tuottavat dopamiinia, ja niin tekee myös kannabis, joten päihteellä ei välttämättä pääse eroon toisesta päihteestä, joten kannattaa kokeilla asteittaista luopumista / vähentämistä. Ja jokainen ihminen on aina erilainen ja joillain aivot tuottavat enemmän välittäjäaineita kuin toisilla, ja välittäjäaineiden vaikutus ihmisiin poikkeaa aina jonkun verran toisista. Joillekkin ihmisille tosiaan se pelkkä elämä on se ainut ja oikea huume.

En kuitenkaan halua tuolla tekstilläni sanoa etteikö kannabiksellakin voisi olla jonkinlainen apu alkoholista eroonpääsemiseksi. Jos joku kokee sen aidosti hyödylliseksi niin sehän on pelkästään positiivinen asia, mikä toki olisi myös lääketieteellisestikkin merkittävä juttu. :mrgreen:
Ruoka orgiat <3 !

Surre_

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Surre_ » 16.5.2011 20:22



Niin mikä vika siinä on että korvaat erittäin paskan myrkyllisen päihteen erittäin hyvällä lääkinnällisellä päihteellä? Miksipä ei kannabista käyttelis hiljakseen vaikka koko ikänsä.

SeOikeaMinä
Viestit: 203
Liittynyt: 28.11.2005

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja SeOikeaMinä » 16.5.2011 20:24

Surre_ kirjoitti:...

Niin mikä vika siinä on että korvaat erittäin paskan myrkyllisen päihteen erittäin hyvällä lääkinnällisellä päihteellä? Miksipä ei kannabista käyttelis hiljakseen vaikka koko ikänsä.
Jos vaihdat riippuvuuden toiseen, niin oletko silloin partantunut riippuvuudesta?
Ruoka orgiat <3 !

Avatar
Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1649
Liittynyt: 18.10.2006

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 16.5.2011 20:33

SeOikeaMinä kirjoitti:Jos vaihdat riippuvuuden toiseen, niin oletko silloin partantunut riippuvuudesta?


No ei, mutta jos korvannut riippuvuus koetaan haitattomaksi, niin vaikkei riippuvuudesta ole parantunutkaan, niin sairaudesta kyllä.

EDITtiä: Tai oikeastaan ei sairaudestakaan olla parannuttu, vaan tehty se oireettomaksi.

Surre_

Re: Kannabista alkoholista eroon pääsemiseen?

ViestiKirjoittaja Surre_ » 16.5.2011 20:41

SeOikeaMinä kirjoitti:... Jos vaihdat riippuvuuden toiseen, niin oletko silloin partantunut riippuvuudesta?


Niin onko sulla mitään realiteettejä hei? Mitä väliä on olla skidisti riippuvainen kannabiksesta jos on parantunu alkoholismista joka on kyllä melko enemmän tai vähemmän suoraan helvetistä? Ymmärrätkö että alkoholissa on aivan tosi paljon isompi koukku kun kannabiksessa.
Lääkinnällinen kannabiksen käyttö luulisi vaan paremmaksi menevän pitkällä juoksulla pienillä annoksilla.


Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa