Kuva

miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Avatar
Gugu
Viestit: 1376
Liittynyt: 3.12.2008

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Gugu » 3.3.2013 16:45

Enpä oikeen mitenkään sitä salaile, mutta en myöskään kauheasti sitä tuolla huutele ne ketkä minut tuntee niin sen kyllä tietää. Ehkä ulkonäkö antaa jotain vinkkejä esim. pitkä letti löytyy vaikka mitään deathlockseja ei olekaan ja yksi paitakin löytyy missä massiivinen hampunlehti. Vanhemmat, ystävät ja monet muutkin tuttavat tietävät jos joku tulee kysymään niin en sitä kiellä... tietyllä itsesuojeluvaistolla olen kylläkin varautunut.
Anna kaikkien kukkien kukkia!

Avatar
Tapionpoika
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 2439
Liittynyt: 29.1.2008

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Tapionpoika » 22.4.2013 10:02

Muutama kaveri tietää, ja jotkut tietämättömät osaavat ehkä arvata mutteivat sano mitään :).

Kyllä sitä töiden ja opiskelujen turvaamiseksi tulee varmuuden vuoksi pidettyä matalaa profiilia - kämpillä ollaan ihmisiksi, naapureita tervehditään rapussa ja pihalla, eikä urpoilla kännissä. Sisällä polttelut hoidetaan sniikisti liesituulettimen alla, joka rajoittaa chillailupotentiaalia mutta mieluummin näin kuin käryn kulkeutuminen rappuun. Kesäduunirahoista parisataa Venus-vapoon niin voi harrastella olohuoneessa vailla savunleviämispelkoa :).
sativa to change the things I can
indica to accept the things I can't

Avatar
tahna
Viestit: 25
Liittynyt: 26.5.2013

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja tahna » 27.5.2013 12:32

Liian monikin ehkäpä. Joissakin ihmisissä aiheuttaa pahennusta, en jaksa enään välittää. Vanhempani tietävät, tyttöystäväkin polttelee ja suuri osa kavereista on ainakin kokeillut. Poliisin kanssa tekemisissä ollut käytön osalta, tämä kaduttaa koska hankaloittaa suuresti tälläkin hetkellä ajokortin hankintaa

Locker
Viestit: 424
Liittynyt: 18.10.2010

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Locker » 27.5.2013 22:52

Se salassa pitäminen on henkkoht yksi suurimpia minua painavia asioita... Ei kuitenkaan ole pokkaa tulla huutaen "kaapista".

    Kuitenkin taannoin yksissä kaverin kotibileissä olin tullut paikalle pössyissä ja siinä sitten näön vuoksi nautiskellut pullollisen. Kun pilvi kääntyi laskuun, rohkaistuin kahteen pienimuotoiseen kaapin raottamiseen :) .

    1) Kysyin asunnossa majailevalta kaveri 1:ltä, josko parvekkeella saa polttaa kukkaa.
    2) Parvekkeella oli muutama muukin polttelustani tietävän kaveri 2:n lisäksi, joista eniten kysymyksiä herätti yksi pitkäaikainen suhde, kaveri 3. Sytytin agentin. Kaveri 2 tiesi mistä on kyse, kaveri 3 puolestaan huomattuaan "tupakan" hämmästeli, että olenko (ainiaan savuton hyvis) alkanut polttamaan!

    Tuoksu levisi hetkessä ja uusi paljastunut puoleni kuitattiin mukavassa hengessä: "Täällähän onkin tällainen kukkaistuoksu!"


Lähimmiltä ystäviltäni en ole asiaa salaillut, joiltain heistä kun asiasta aikanaan varsinaisesti kuulin muuta kuin mitä terveystiedon tunnilla kerrottiin. Toiveenani ja tavoitteenani olisi jokin päivä (toivottavasti jo pian) kertoa asiasta vanhemmille, ainakin toiselle.

KiljuVaari
Viestit: 6
Liittynyt: 27.5.2013

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja KiljuVaari » 28.5.2013 9:02

ei nykyään oikeen kiinnosta ketkä tietää et polttelen.. ei kuumota enään yhtään jäänyt kerran niin helvetin pahasti kiinni.

Cuje

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Cuje » 1.6.2013 11:09

Itse olen päättänyt salata käyttöni lähtökohtaisesti kaikilta joiden asennetta pyhää yrttiäni kohtaan en tiedä.

Osa ihmisistä jotka ovat polttelustani saaneet tietää ovat leimanneet minut pelkän ganjan takia varastelevaksi nistiksi jonka kanssa ei kannata olla missään tekemisissä koska olen valmis tekemään mitä vaan päivä annokseni eteen. Osa ihmisistä taas on hieman valistuneempia yrtin suhteen eivätkä näin ollen suhtaudu minuun mitenkään erillä tavalla käytin tai en mutta näiden kanssa ei kyllä aiheesta kovin löydä puhuttavaakaan koska ei heitä yksinkertaisesti vaan kiinnosta kun eivät itse käytä. Sitten kolmantena porukkana on erikseen polttelukaverit ja muut alan harrastajat joiden kanssa voi olla täysin avoin asian suhteen.

Aikaisemmin olin melko paljon avoimempi asian suhteen joka suuntaan mutta paljon on ongelmia koitunut sen takia kun ei ole tiennyt miten toinen osapuoli asiaan suhtautuu. Monet aikaisemmin läheiset ihmiset ovat kaikonneet elämästäni(kiitos yhteiskunnan harjoittaman kannabis propagandan) kun eivät ole viitsineet asiaan perehtyä itse ennenkuin ovat leimanneet minut. Tässä tulee juuri hyvin ilmi se asia että kieltolailla aiheutetaan vaan harmia käyttäjille. Kaikki minkä takia olen poliisin kanssakin joutunut olemaan tekemisissä on liittynyt hamppuun (kiinnijääminen kasvattelusta,pari käyttörikosta) ja nyt sitä ollaan sitten monien silmissä jo paatuneita rikollisia.

Kyllä on pakko sanoa että melko huonosti yhteiskunta kohtelee pientä ja viatonta hampuusia. :eiei: toivottavasti tähän tulee vielä joskus muutos.

vvihervirta
Viestit: 212
Liittynyt: 31.1.2012

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja vvihervirta » 10.7.2013 9:57

Kummaa.. luulin että olisin kirjoittanut tänne jo jotain mutta taitaakin olla toinen topic. Itse en pidä salassa poltteluani vaan kerron ja puhun siitä avoimesti ihmisille. Kavereille, puolitutuille, työkavereille ja muillekki. Monta ihmistä saanut ''käännytettyäkkin'' tai saanut edes uskomaan että ei se pilvi niin pahasta ole. Faktatiedot kertoen, puhuen lääkekäytöstä, turvallisuudesta, viihdekäytöstä ja siitä että ainut huono puoli siinä on kieltolaki ja hyvin pieni riski psykoosiin verrattuna alkoholiin. Jos aktivistit jakais tietoaan muutakin ku foorumilla ni vois suomes olla vapaampaa ajattelua ja keskustelua päihteestä. Itse en ole edes koskaan jäänyt kiinni tästä mystisestä yrtistä. Vaikka on poliisisetienkin kanssa keskusteltu sen hyvistä ja huonoista puolista :wink: (tosin selvänä, tulis varmaan hullu kuumotus ku menis blosseis sepittää kytille ganjasta :foil: ) puhukaa ihmiset vapaammin! Tosin järjenkäyttö aina sallittua ellei pakollista :yes:
Ehei ei se minun ole. Joku ketale varmaan laittoi tämän kannabiksen taskuuni.

Gitan
Viestit: 58
Liittynyt: 14.7.2009

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Gitan » 11.7.2013 13:30

En salaile, edes polliiseilta kun kyselivät aikoinaan poltanko ganjaa sanoin reilusti että joo, sakot kirjotti siitä tunnustuksesta jopa ja pari kertaa tunkivat kotia tutkimaan tekosyillä ja uhkauksilla mutta ei ole mun polttoa haitannut. Kaikki jotka mut tuntee tietää varmasti että pajauttelen, suku, kaverit jne. Suvulta tulee sillon tällön kuittia kun elävät siinä uskossa että ganja on kuin heroiinia tms tappavaa huumetta mutta kun keskustellaan niin on niilläkin alkanut ajatus juoksemaan.
"Bury me standing"

Avatar
Letkeenpää
Viestit: 24
Liittynyt: 25.6.2013

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Letkeenpää » 16.1.2014 11:14

Ennen pidin erittäin matalaa profiilia, kielsin kaikki kysymykset ja välttelin hampusta puhumista tai mielipiteeni kertomista. Lähimmät ystäväni olivat erittäin hUUmevastaisia, ja jos saisivat tietää polttelustani, "vedän sua sitten turpaan jos kuulen että oot pössytelly!" Hienoa. No, he olivat kuulleet jostain päin kylää että "se letkeenpää pössyttelee". No, vihaista puhelua kehiin ja varoituksia siitä että jos vielä kerran poltan niin ei hyvä heilu ystävyyssuhteellemme.. Inhottavaa elää pelossa, ja sitä paitsi, onko tosiystävä sellainen, jonka seurassa et saa olla omaitsesi, mihinkään en ihmisenä muutu jos sillointällöin polttelen. Tosin, nykyään nuokin kaverit tietää että saatan silloin tällöin pajauttaa, ja asia on heille ok. (paitsi jotkut elävät vieläkin sumussa, mikä on heroiinin-kannabiksen ero, kun kuulemma pistää niin vituttamaan lukea aiheesta enemmän :eiei: )

On tullut oltua melko avoin, liiankin avoin, väärille ihmisille. Oppinut tietämään luotettavat ja ne ei-luotettavat. Parempi vaan että pitää omana tietonaan, tietystikin ne tietää, keiden seurassa hengaan ja poltan, ja se on ihan jees :)

Kasvipena

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Kasvipena » 16.1.2014 13:21

Letkeenpää: Missä sinä oikein asut? Älä vastaa. Tule isompaan kaupunkiin, niin löydät avoimia ja mukavia ihmisiä. Selkeesti tarviit uusia frendejä. :lohtu:

Kristallilapsi
Viestit: 341
Liittynyt: 3.1.2010

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Kristallilapsi » 16.1.2014 21:51

Letkeenpää kirjoitti:

On tullut oltua melko avoin, liiankin avoin, väärille ihmisille. Oppinut tietämään luotettavat ja ne ei-luotettavat. Parempi vaan että pitää omana tietonaan, tietystikin ne tietää, keiden seurassa hengaan ja poltan, ja se on ihan jees :)


Aika raakaa tekstiä noilla sinun kavereillasi. Itse en tunne yhtään kaveria kuka ei olisi joskus sitä pössytellyt :)
"jos metsään huumepoliisi haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt"

Avatar
Daimion
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 604
Liittynyt: 19.11.2009

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Daimion » 17.1.2014 1:06

''Miten salassa pidät kannabiksen käyttösi''
Riippuu paikalla olevista henkilöistä ja tilanteesta itsestään.

Minua varmaan aika harva osaisi tämän alan harrastajaksi epäillä
ja pidän tätä aika hyvänä tilanteena. Olen aika hyvä mielestäni
lukemaan ihmisiä ja heidän reaktioitaan, äänenpaino, innostuneisuus
tai kriittisyys, esitetyt argumentit tai esille tulleet asenteet antavat
aika hyvää osviittaa paljon syvemmistä mielipiteistä ja ajatuksista
kuin mitä suu antaa ymmärtää.

Perhe tietää isää lukuunottamatta, eipä ole tullut aihetta keskustella
tästä hänen kanssaan ja teoreettisesti jos oletetaan, että hän tästä
saisi tietää, niin saisin varmaan vielä tälläkin iällä puhuttelun mahdollisesta
huonosta seurasta ja enemmän hän varmaan olisi huolissaan minun
terveydestäni, henkisestä ja fyysisestä. Mutta rakastaisi siitäkin
huolimatta hulttiopoikaansa :laugh:

Tutuille kyllä kerron käytöstä kysyttäessä, mutten kasvattelusta. Ystäville kerron
molemmista jos aihe tulee esille tai he esittävät kiinnostusta asiaan.
Ja ''parillekkin'' kaverille olen antanut tietotaitoa ja siemenet.
Jos aihe tulee esille tai on kiinnostusta kasvatukseen, niin olen aika
intohimoinenkin jopa tässä asiassa.
En näe syytä piilotella pilven polttoa, mutten kyllä erikseen sitä mainostakkaan.

Kuten tuossa jo totesin, niin kasvattelusta juttelen ainoastaan luotettavien
henkilöiden ja muiden kasvattajien kanssa. Heidän kanssaan on kiva vaihtaa
vinkkejä ja ihastella toisten aikaansaannoksia.

Matti Meikäläiselle jolla on kiinnostusta polttaa ainoastaan tarjottaessa,
ja mikäli tietous tästä alasta on linjaa-''hamputtelu tuntuu höpöltä ja ensimmäinen jonnebis-piikki voi tappaa''
eikä kiinnostusta ole sen enempää tietääkkään, on nyt täysin turha edes mainita koko asiasta.
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?

jannu4

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja jannu4 » 18.1.2014 8:19

En pidä salassa,

uskon että kaikki tuttavani tietää. Sain viimeksi syntymäpäivälahjaksi basilicaa kortilla jossa luki että tässä viherpeukalolle laillista kasvatettavaa. Henkilöltä joka ei edes polta :think:

Janne.J
Viestit: 36
Liittynyt: 31.3.2010

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Janne.J » 3.2.2014 21:07

Semisalassa. Vain hyvät ystävät ja todella vanhat tutut tietävät.
Uusille ihmisille saattaisin kertoa vain mikäli siltä tuntuisi. Käytännössä ne ketkä ansaitsevat luottamuksen ja ovat asian kanssa sinut saavat tietää.
:3

Avatar
lebe777
Viestit: 23
Liittynyt: 30.1.2014

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja lebe777 » 4.2.2014 10:45

Olen miettinyt että juurikin tuo salailu on varmaan yksi syy miksi kannabiksen käytöstä voi tulla jonkinmoinen psykoosi, se on tosi rassaavaa kun toinen ihminen alkaa yrittää muuttamaan sinua eikä hyväksy sinua sellaisena kuin olet. Se joka ei sinua sellaisenaan hyväksy, voi olla sinulle tosi läheinen ihminen. Se saattaa pitää sinua jotenkin sairaana yksilönä tms. Ei ihmekkään jos joku saattaa sairastua henkisesti.

Itse olen ainakin ottanut sen linjan että minä itse saan tehdä elämälläni mitä minä haluan, minä itse olen vastuussa omasta onnellisuudestani, menestyksestä, terveydestäni ym. asioista. Eihän kukaan muu tuo minulle edes sitä leipaa pöytäänkään kuin minä itse. Tietty jos joku toisi, hoitaisi terveyteni ja asioitani niin ehä silloin saattaisin joustaa ja kunnioittaa tätä vastapuolta sen verran että olen ainakin sen aikana savuttelematta.

Mutta joo sitten asiaan, itsekkin olen kuitenkin pitänyt hiljaista eloa tämän kannabiksen kanssa. Olen kertonut asiasta vaimolleni (ihmetteli kun hävisin johonkin aina välillä enkä vastaillu puhelimeen kun se kuumotti), veljilleni ja muutama tuttava/kaveri tietää asiasta. Vaimoni oli ensin ihan shokissa, se kuvitteli että mulla on tyyliin toinen nainen mutta kyllä se siitä aika nopeasti toipui. Ollaan tehty sopimus tämän polttamisen suhteen, se ei polttele mutta mä saan poltella välillä viikonloppuisin. Joskus kotonakin ennen nukkumaanmenoa tulee tusautettua mikäli on illasta vielä vauhti päällä.

Ja aikaisemmin joku 10-15 vuotta sitten kun polttelin kannabista niin siitä tiesivät opettajat, vanhempani, kaverini ja ties ketkä muut... sitten pidinkin varmaan 4-5 vuoden tauon kun tulin uskoon, seurakunnassa ei hyväksytä monia asioita ja yksi niistä on kannabis. Sitten kuitenkin nämä ns. "pahat tavat" tulivat pikkuhiljaa takaisin ja monet noista edelleen luulee että en polttele (hyvä niille). Nykyään osaan pitää tuon asian omana asiana enkä rehvastele sillä missään kylänraiteilla. Jos polttelen, en hakeudu mihinkään bileisiin vaan pössyttelen kotona/kaverilla kaikessa rauhassa.

Ja tiedoksi vielä että uskossa olen edelleen mutta hyväksyn myös kannabiksen (eikö se ole myös jumalan luoma asia?). Raamattukin sanoo että kaikki on teille luvallista mutta ei hyödyksi, ja toinen kohta meni jotenkin niin että; mikäli veljenne ei syö lihaa niin älkää tekään hänen seurassaan sitä syökö ettei hän loukkaantuisi (paavalin opetuksia). Tätä viimeistä lausetta voi hyödyntää myös tässä kannabiksen polttelussa ja monissa muissakin elämän asioissa (en esim. juo saunakaljaakaan jos seurassa on hartaita uskovia). Pitää muistaa kunnioittaa muita mutta ei silti pidä alkaa nyhväilemään jos et ole jonkun mielestä ok. Pitää vaan vältellä sellaisten ihmisten seuraa/läsnäoloa.

Nitkuusi
Viestit: 2
Liittynyt: 30.9.2013

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Nitkuusi » 13.2.2014 17:11

Aluksi pidin asian todella hyshys -tietona, kun ei porukat eikä veli tykännyt koko touhusta, mutta pikkuhiljaa aloin kertomaan että olen kokeillut ja en pidä sitä itse "huumeena", ja kyllä tuli :evil: -kohtauksia heti kertaheitolla, niin myös kavereilta kuin myös sukulaisilta. Nykyään vanhempani tietävät että polttelen, ja olen avoimesti keskustellut heidän kanssaan asiasta ja se on heille ok, paljon parempi vaihtoehtohan tämä on kuin ainiainen kaljanjuonti, ja itsensä munaaminen. Veli sai kuulla asiasta kanssa samalla, ja oli asian kanssa sinut, on jopa tullut muutaman kerran jälkeenpäin hänenkin kanssaan otettua imut :mrgreen:

Sanon aina kaikille, jotka epäilevät ja leimaavat minua "narkiksi", "hipiksi","pehmoaivoksi", yms, rakkaalla lapsella on monta nimeä,( mielestäni minä olen normaali tyyppi, joka on valinnut oman polkunsa, menkööt muut omiaan ja pitäkööt omista asioistaan huolta), elkää tuomitko, jos ette tiedä. Yksikin vanha tuttu sanoi minulle että "siisiitähäntuleevitunagressiiviseksihulluksijokavainhaamunakulkeepitkinkylääpääpainalluksissa", tähän tokaisin vain että näytänkö tuolta? Olinjuuri ennen tapaamista sauhut ottanut :pimp: Tuli aika puskista hänelle, ja meni ihan vaikeaksi :wink:

trippihippi
Viestit: 16
Liittynyt: 20.3.2014

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja trippihippi » 19.7.2014 23:15

En erityisemmin salaile, mut en mainostakaan... vanhemmille en ole viitsinyt kertoa, kun tuskin ymmärtäisivät. Mieheni ei oikein tykkää harrastuksestani, mutta nykyisin varmaan enemmän laittomuuden kuin kannabiksen "vaarallisuuden" takia :? eli pientä edistystä on tapahtunut vaikka alussa hänen kanssaan budista jutellessa tuntui tältä :wall:
Frendit tietää ja yhen kanssa tulee joskus poltettuakin :)
Oon kyllä siinä mielessä avoin kannabiksen käyttöni ja asenteeni suhteen, et jos joku alkaa jutella siitä mun kanssa, niin hyvät keskustelut on yleensä saatu aikaiseksi :) kannabis on mielenkiintoinen puheenaihe :?

curie

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja curie » 23.7.2014 5:03

Oon ns. Valistaja, eli facessa linkittelen kaikenlaisia hamppuun liittyviä tutkimuksia ja vastaavaa. Kaverina facessa kaikenlaiset kaverit, sukulaiset ja duunikaveritkin. Joten eiköhän mee perille. Osa kavereista ite hampuuseja, muitten kanssa nyt ei tule juteltua. Kesällä oli sukubileet jos mukana mun vanhemmat ja poliisisukulainen ja systerin kanssa puhuttiin niitten kuullen täysin julkisesti polttelusta :D

Mulla ei oo vielä menny jakeluun että tää on laitonta joten tilanteen salliessa, esim baarissa saatan huudella turhankin avoimesi...

Ja taustoista sen verran, vakiduunissa olen, opiskelen yliopistossa (jossa olen kirjoitellun esseisinkin hamppupositiivisia kantoja...) ja ikääkin päälle 30 :?

Hylsy123
Viestit: 6
Liittynyt: 24.6.2014

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja Hylsy123 » 24.7.2014 10:35

En salaile yhtään, kaikki tietää. Mitään väärää en oo tekemässä, joten ei oo salailtavaa.

Yhen kaverin äitee huus kovaan ääneen lähikapakan terassilla, että mun pitää pysyä Tompasta kaukana hamppuineni. Eli perjaatteessa menny välit poikki, ainekin kaverin äitiin. :D Kyseinen kaveri ei juurikaan (kai) ees polttele.

Ps, ikää kuitenkin molemmilla reilut 20, ettei nyt ihan juniorillekkaan oo tullu tarjottua.

Avatar
räsänen
Viestit: 425
Liittynyt: 30.10.2012

Re: miten salassa pidät kannabiksen käyttösi?

ViestiKirjoittaja räsänen » 19.5.2018 21:57

Isä tietää. Äiti tietää. Kummit tietää. Sisarukset tietää. Kaikki kaverit työkavereita myöten tietää. Sen verran salassa... Eipä kiinnosta muiden mielipiteet enää, jos eivät mun kans halua harrastukseni takia hengata niin olkoot sitten niin. Kukaan ei ole vielä hylännyt/katkonut välejä, vaikka osalla porukasta on vähän ristiriitaisia tunteita herännytkin. Keskustelemalla aiheesta asiallisesti ja hoitamalla muut elämän osa-alueet kuntoon asiat monesti selkeytyy.


Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa