Kuva

Löysin pojaltani hamppukasvin

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Huolestunut

Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Huolestunut » 9.4.2007 21:25

Hei !

Vähän aikaa sitten kävin 16 vuotiaan poikani huoneessa hänen ollessaan koulussa ja huomasin ikkunalaudallaan noin 10cm korkean hamppukasvin, sillä lehdet täsmäsivät selvästi hampunlehtiin, ja poikani vielä tunnusti sen olevan hamppu. Hän on tavallinen lukiota käyvä poika ja kotonakaan ei ole mitenkään huonot oltavat joten tämä oli minulle aika järkyttävä yllätys. Poikani sanoi että hampussa ei ole mitään vikaa, ja ei haluaisi käyttää alkoholia ja vetosi vielä siihen että alkoholiin kuolee mutta marijuanaan ei. Tottahan tuo on ja totta on sekin ettei mikään päihde kyllä turvallista ole, varsinkaan 16vuotiaalle. Mutta ongelmana tässä se on että ihan omistakin nuoruuden kokemuksista voi varmaan kaikki sanoa ettei se ihan päihteetöntä ole. En haluaisi että poikani ryyppäävän iltojansa, enkä polttavan pilveä. Itse kyllä olen sitä mieltä että jos jotain on pakko ottaa niin ottaa sen 6packin kaljaa.

Jonkin aikaa mietittyäni että mistä poikani on siemeniä saanut/ohjeistusta kasvatukseen selailin vähän internettiä ja törmäsin aika nopeasti tähän sivustoon. En tarkoita että poikani olisi juuri täältä neuvot saanut mutta ei sekään pois suljettu vaihtoehto ole. Jonkin aikaa selailtuani tätä , ja mediaa seuraamalla olen jo huomannut että ei se pilven poltto mikään maailmanloppu näköjään ole. Jotenkin se vaan tuntuu niin kauhealta että oma poikanikin sitä polttaisi. Eli kysyisin nyt teiltä "alanmiehiltä" että mitä minun kannattaisi nyt tässä vaiheessa tehdä ? Työni puolesta tiedän ettei ole narkomaania joka ei olisi alussa polttanut pilveä. Se tässä eniten huolestuttaa. Onko teistä tullut narkomaaneja vai voiko hamppua käyttää ns. "ilman ongelmia"? Tiedän että tämä saattaa kuulostaa hieman typerälle että minä tulen vuodattamaan tänne 16vuotiaani touhuja mutta ajattelin että teillä voisi olla suuntaa antavia ajatuksia tilanteeseen.

:)

Avatar
C-unit
1 tähti
1 tähti
Viestit: 1940
Liittynyt: 13.4.2004

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja C-unit » 9.4.2007 21:31

Otan vapauden puhua muidenkin foorumilaisten puolesta sanoessani että kyllä, hamppua voi käyttää ongelmitta, ja hampunkäyttäjästä ei automaattisesti tule narkomaania. Tosin 16 vuoden ikä on sen verran nuori, että päihteitä ei tulisi käyttää lainkaan. Hyvin olet asennoitunut kuitenkin kun etsit netistä tietoa etkä heti tuomitse :)

Rauhaa.
"Then it came to me, what things in life are truly vital. Living to the fullest without being suicidal. I'd rather be a nobody than a foolish idol. It came to me what things in life are truly vital"

Avatar
Hampster
1 tähti
1 tähti
Viestit: 998
Liittynyt: 16.12.2003

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Hampster » 9.4.2007 22:01

Kysele poikasi asenteita koskien kannabista ja muita huumeita. Se, että hampusta menee vielä pidemmälle muihin päihteisiin/huumeisiin on pitkälti asenteista kiinni. Jos poikasi osaa käyttää alkoholia kohtuudella niin se onnistuu varmasti myös kannabiksella.
Jos taustat on kunnossa (normaali onnellinen lapsuus, ei ongelmia koulussa ja kotona) niin mitään vakavaa tuskin tapahtuu.
smile

jäämies

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja jäämies » 9.4.2007 22:05

Jep joillekkin se paukku sopii paljon paremmin kuin viina. Eihän mikään päihde nuorelle hyväksi ole, mutta muta...
Paras olisi jos puhuisit poikasi kanssa ennen kuin teet mitään muuta. Minä en ole kokeillutkaan muita huumeita kuin : "tupakka, alkoholi" ja hamppu. Aina pitää olla kohtuus kaikessa mitä ikinä tekeekään. Eli siis pilven poltto ei ole tehnyt minusta työtöntä-pummi-nistiä tms ei se minussa mitään muuttanut.

Keke-
Viestit: 401
Liittynyt: 16.10.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Keke- » 9.4.2007 22:14

Mielestäni se on perjaatteessa vain positiivinen asia että hän itse kasvattaa eikä sekaannu katukauppaan. Selvästi valinnut fiksuimman tien hampun nauttimiselle! Luulen, että poikasi tarttuisi ennemmin viinapulloon kuin siihen 6-packiin, joka on perjaatteessa vähän huonompi asia kuin kukka ikkunalaudalla. Ja 16 vuotias kyllä käyttää päihteitä(laillisia tai laittomia) sanoi hänelle mitä tahansa. Se johtuu taas siitä, että kavaeripiiri käyttää alkoholia tai hamppua. Ja jos taas kieltäytyy käyttämästä em. päihteitä, vieraantuu hyvin nopeasti siitä kaveriporukasta. Nykyään tuon ikäisillä ei oikein ole muunkaanlaista aktiviteettia minkä parissa luoda sosiaalisia kontakteja ja tutustua uusiin ihmisiin. Siksi en lähtisi kieltämään mitään, ennemminkin kannustaisin rehellisyyteen ja vakavaan keskusteluun. Ei ole mitään järkeä lähteä tuon ikäiseltä enää kieltämään mitään. Se vain jäähdyttäisi pehesuhteita ja aiheuttaisi turhaa salailua. Älkää ainakaan lähtekö tuomitsemaan nuorta valintansa takia! On vain utopiaa väittää, että "päihteet eivät kuulu alaikäisille". Kyllä ne vain, valitettavasti, kuuluvat olennaisesti nykyajan nuorison elämään. Kyllä alaikäisetkin osaavat useimmiten käyttää päihteitä kohtuudella!

Pistäkääpä vaikka pojan kanssa yhdessä projekti kunnolla käyntiin, niin saatte yhteisen harrastuksenkin;) Siinä ainakin huomaa ettei se hamppu ole kaiken pahan alku ja juuri ja nuori pääsisi nauttimaan hamppua (myös) valvotussa seurassa.

Avatar
Dirty Sanchez
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 514
Liittynyt: 15.2.2007

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Dirty Sanchez » 9.4.2007 22:41

Enpä ole itsekkään koskaan kovempia kokeillut enkä aio kokeillakaan. Minulle sopii hamppu paljon paremmin kuin alkoholi ja tuosa tupakista kun vaan pääsisi eroon.

Avatar
stanzer
Viestit: 115
Liittynyt: 18.8.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja stanzer » 9.4.2007 22:45

Hei. Ymmärrän hyvin sinua. Oli varmasti aikamoinen yllätys, kun löysit pojaltasi hampun. :)

Juttelet poikasi kanssa avoimesti tästä asiasta, niin kyllä se asia siitä ratkeaa! Sovitte yhdessä pelisäännöt jne. Kyllä tuo 16v on vielä niin nuori, että en suosittele minkäänlaisia päihteitä käytettävän. Mutta minkäs teet, jos kielloista huolimatta hamppu palaa tai viina virtaa?
Tietynlainen kompromissi linja olisi ehkä paras. Et suoraan tuomitse hamppua, mutta et myöskään ole välittämättä mitä poikasi puuhailee.

Ei hamppu ole mikään pahan alku ja juuri, vaikka kaikki narkomaanit ovatkin aloittaneet pilvellä. Hamppua voi kohtuukäyttää ihan niinkuin alkoholiakin. Kaikki alkoholia käyttävät eivät ole alkoholisteja, eikä kaikki pilveä polttavat narkomaaneja.

Osalle hampusta voi tulla ongelma( polttaa liikaa ja liian usein ). Samalla tavoin, kuin alkoholistakin tulee osalle ongelma. Näin se vaan menee.

Missä sitten se ongelmakäytön ja viihdekäytön raja kulkee? Se onkin sitten jokaisen itse päätettävä!

edit: Positiivista kuitenkin se että pojallasi oli oma taimi, eikä pyöri kaikenlaisten diilerien kanssa! Se on oikeasti sitä huonoa seuraa. Eikä se ole pelkästään hamppua jota niiltä tyypeiltä saa.
"Se poliisisetä sanoi ylä-asteella, että narkkarit vetävät pilveä ja hyppivät seonneina katoilta"

Avatar
Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1649
Liittynyt: 18.10.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 10.4.2007 0:50

Hmmm...

Todella fiksua pohdintaa alusta loppuun.

Joo...Kannabiksen käytön jälkeen olen pikkaisen ajautunut narkomaniaan. Tämä ei ole kannabiksen syy, mutta näin on käynyt. Nyt juuri pääsiäisenä olen juonut aika sairaan määrän viinaa, joka pikkaisen pelottaa minua ja arveluttaa terveyteni puolesta. (Mikään viinaa vahvempi [onko sellaista olemassa?] ei ole, eikä tule olemaan mikään vaihtoehto mulle koskaan.)

Ok, mutta nyt pompataan ihan toiseen asiaan. Toisin kuin viina, kannabis liittyy jumalan/evoluution luomiin kannabisresptoreihin, irtoaa niistä ja hajoaa...(mitä viina tekee, se on ihan toinen juttu). Mutta oikeasti, ihmisellä on endokannabinoidijärjestelmä, joka jatkaa kehittymistään johonkin 18 - 25 vuoden ikään, ja kannabiksen nauttiminen ilmeisesti ihan oikeasti häiritsee tätä.

Mielestäni voisit ottaa puheeksi juuri tämän endokannabinoilijärjestelmän kehittymisen, ja kysyä, että haluaako poikasi oikeasti häiritä tätä? Tuskin mikään kertakäyttö häiritsee tätä vakavasti, joten sellaisesta ei kannattane ottaa mitään paniikkeja.

Ja kyllä, kannabiksella on haittansa. Jopa vakavat. Nämä olen kokenut oltuani 400 päivää pilvessä. Pahemmat päihteiden haitat olen tosin kokenut oltuani 4 päivää humalassa. Kuten nyt pääsiäisenä. Poikasi tuskin pystyy tai edes haluaa olla 400 päivää pilvessä. Relax. Peace.

Oikeasti, ota tämä endokannabinolijärjestelmän kehitys puheeksi. On aivan mahdollista, jossei jopa todennäköistä, että poikasi eliniän aikana kannabis tulee olemaan aivan laillista. Kysy häneltä, että olisiko hänestä kivaa, ettei maailman vähähaittaisin päihde toimisikaan hänellä silloin niinkuin muilla. (Siis, ettei hän tulisi niin pilveen [sellaiseen haluamaansa] vain sen vuoksi, etä alaikäisenä tuli polteltua paljon.)

Mutta joo, alaikäisinähän ne kannabiskokeilut taitavat valtaosin tapahtua.

Mutta kyse ei ole heroiinista, porttiteoria on aivan perseestä (ainakin jos itse kasvattalee). Peace.

Avatar
-Card-
Viestit: 487
Liittynyt: 9.12.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja -Card- » 10.4.2007 2:01

Satunnainen kannabiksen poltto nykynuorten keskuudessa on erittäin yleistä. Paljon yleisempää, kun annetaan ymmärtää.
Terveydelliset haitat joita satunnaisesta käytöstä voi koitua ovat erittäin pieniä verrattuna "ryyppäämiseen". Vaarallisinta kannabiksessa on se, että se on laitonta.

Itse en ole kannabiksen lisäksi muita laittomia päihteitä käyttänyt.
katso tätä viestiä vielä kerran ennen kuin poltat pilveä! :|

Avatar
prophetta
Viestit: 361
Liittynyt: 15.6.2002

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja prophetta » 10.4.2007 3:50

Mukavaa kun tulit tänne tiedustelemaan asiasta ja toivon, että saat myös jotain irti täältä. Niin kuin jo taisitkin ymmärtää, maailma ei siihen kaadu jos 16 vuotiaalla on kannabiskokeiluja taikka halua sellaiseen.
Mielestäni pahin asia mitä voisit pojallesi tehdä tällä hetkellä on hysteerinen ylireagointi. Omassa nuoruudessa näin muutaman tuttavan vanhempien tekevän todella vääriä ratkaisuja sen takia, että kuulivat lapsensa kokeilleen kannabista. Aina poliisista hoitoon passittamiseen asti veivät lapsiaan nämä 'arjen sankarit'.

Huolestunut kirjoitti: Onko teistä tullut narkomaaneja vai voiko hamppua käyttää ns. "ilman ongelmia"?


Siinä missä kaljaakin voi juoda ilman alkoholismia. Itse ainakin olen kunnon kansalainen. Käyn töissä ja maksan veroja jne. Ainoat huumausaineet joita kannabiksen lisäksi käytän on alkoholi, kahvi sekä sokeri ja kohtuudella näitäkin. En sitten nuista muista hampuuseista tiedä :laugh:

Kannattaa varmaan kuitenkin koettaa keskustella poikasi kanssa, että pitää taukoa tuosta kasvattelusta ainakin siihen saakka kunnes on 18 (ja mahdollisesti myös oma asunto?). Kyseessä on kuitenkin laiton asia. :?
Look, I've never had a dream in my life. Because a dream is what u wanna do, but still haven't pursued.
I knew what I wanted and did it till it was done. So I've been the dream that I wanted to be since day one.

Jopo
Viestit: 534
Liittynyt: 26.6.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Jopo » 10.4.2007 5:01

Jos ajattelis tuollaista tilannetta omalle kohdalle, niin aika hienovaraisesti siinä todella pitäisi toimia. Hampun kasvattelun aloittaminen on kuitenkin ollut nuorelle miehelle oma henkilökohtainen päätös, johon häneltä varmasti löytyy myös perustelut. Ehkä kannattaisi kysyä häneltä itseltään miksi hän sitä on alkanut kasvattaa ja sitten kuunnella mitä hän kertoo. Pahinta mitä voi tehdä on tuhota nuoren miehen kasvattama kasvi omassa itsekkäässä vihanpuuskassa.

Syynä voi olla esim. se, että hamppu on vähähaittaisempi päihde kuin alkoholi. Koska tämä myös pitää suurelta osin paikkansa, niin on varsin mahdotonta perustella kenellekään asiaan tutustuneelle miksi päihtymiseen pitäisi käyttää alkoholia, jos hamppuakin saa.

Hampun kasvattaminen on myös positiivinen ratkaisu siinä mielessä, että toinen vaihtoehto kannabiksen hankkimiseen on sen säätäminen itä-mafian diilereiltä tai muilta epämääräisiltä tyypeiltä, joilta on hyvin mahdollista saada vahvempia aineita, jotka ovat oikeasti vaarallisia kuten amfetamiini, heroiini, lsd ja sen sellaista. Heille kannabis on sisäänheittotuote kuten kahvipaketti S-marketissa. Välillä sitten kerrotaan kannabiksen olevan loppu, mutta otappas poika tästä maistiaisia. Hampun kasvattajan ei välttämättä tarvitse koskaan kohdata tällaisia alamaailman piirejä.

Kun nyt näyttää varsin selvältä, että poikasi on aikonut kokeilla hamppua tai jo sitä jo kokeillutkin (Tätäkin kannattaa kysyä.), niin et voi sitä oikeastaan isänä edes kieltää. Se tulee tapahtumaan riippumatta kiellostasi joka tapauksessa. Itse tekisin, niin että jos pojallasi ei vielä ole kannabiksesta kokemusta, niin sopisin hänen kanssaan niin, että sitten kun hamppukasvinne on poikasi mielestä valmis niin otettaisiin yhdessä siitä sitten maistiaiset.

Koska kannabiksessa on vaarallisinta juuri se, että se on laitonta (Kannabistuomio rajaa joitakin työpaikkoja pois mahdollisuuksien joukosta), niin pojallesi olisi turvallisempaa kokeilla sitä kanssasi, jolloin sinä jakaisit hänen kanssaan tämän laittomuuden tuoman ongelman. Tämä tie voi olla ongelmallinen sen takia, että et ole itse kokeillut kannabista, mutta itse aloitin hamputtelun vasta n. kolmekymppisenä eikä siinä mitään kovin ihmeellistä ollut silloin. Kannattaa varata tilaisuuteen hyvää ruokaa, juomaa ja musiikkia tai hyvä leffa.

Tässä yhteydessä myös pitäisi sopia jonkunlaisista rajoista esim. kouluun ei mennä päihtyneenä, kannabista ei osteta miltään epämääräisiltä diilereiltä vaan se kasvatetaan itse (ulkokasvatus hyvä vaihtoehto), päihdytään vain yhtenä viikonloppuna kuukaudessa, läksyt tehdään ennenkuin lähdetään ulos jne. Lisäksi on hyvä selittää miksi haluat, että poikasi noudattaa jotain sääntöäsi. Voi kertoa, että esim diilereiltä saatavaan hasikseen on sotkettu ties mitä kenkälankkia ja jäteöljyä, että siitä saatais enemmän rahaa ja sen takia ei kannata tällaisia yhteyksiä luoda jne.

Olisi myös hyvä selvittää se ymmärtääkö poikasi, että kannabis on edelleen laitonta suomessa ja on monia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä kannabiksen käyttäjiä ja tämän vuoksi ei ole hyvä antaa oikeastaan kenenkään tietää siitä, että on itse valinnut päihteekseen alkoholin sijasta kannabiksen.

Yllä esitetty elimistön oman endokannabinoidi järjestelmän kehittyminen on myös erittäin hyvä pointti, johon kannattaa kiinnittää huomiota ja kertoa hänelle, että sen kehittyminen todellakin kestää pian sinne 25-vuotiaaksi asti ja mielestäni tätä ennen hamputtelu olisi hyvä pitää satunnaisena kokeiluna, eikä päästää sitä kehittymään päivittäiseksi tai edes kerran viikossa tapahtuvaksi harrastukseksi. (Itse laittaisin kannabikselle ikärajan 21-vuotiaiden kohdalle.)

Noh siinä muutamia vinkkejä, mitä itse keksin. Onnea valitsemallasi tiellä. :lohtu:

Lisäksi vähän listaa kannabiksen päihtymystilan vaikutuksista, jotka on hyvä tietää ennen kokeilua ettei sitten ihmettele mistä on kysymys:

1. Kannabis laajentaa verisuonia. Saa aikaan myös sydämen sykkeen nousun, kun elimistö yrittää kompensoida verenpaineen laskua. Tästä johtuvan verenkierron lisääntymisen voi havaita verenkierron tunteena päässä tai normaalia lämpimämpinä korvina, varpaina tms.

2. Limakalvot kuivuvat (Nenä, suu, silmät)

3. Koordinaatio heikkenee

4. Alitajunnan ajatukset tulevat selkeämmin mieleen ja näiden tukahduttaminen tietoisella mielellä hankalampaa kuin selvin päin. Tämä on monelle juuri se perimmäinen syy miksi kannabista käytetään, vaikka sitä ei välttämättä tiedosteta. Koska viestistäsi saa sen kuvan, että olet henkisesti vakaa ihminen samoin kuin poikasi, niin teidän alitajunnassa tuskin on kovin pimeitä mörköjä vaanimassa. Mutta silti ensimmäiset kannabiskokemukset olisi hyvä hankkia ympäristössä, jonka kokee olevan turvallinen ettei alitajunnan tuottamat intuitiot olisi liian pelottavia kokemuksia.

5. Usein kerrotaan, että vasta kolmas kannabiskäyttökerta on "kolahtanut", joten jos ensimmäisellä kerralla ei tunnu mitään, niin käyttöannosta ei todellakaan tarvitse lisätä seuraavia kertoja varten.

6. Kannabis sätkästä kun vetäisee savut, niin päihtymystila on maksimissaan n. 5 minuutin kuluttua, joten turvallisinta on vetäistä yhdet savut ja sen jälkeen odotella vaikutuksia kymmenisen minuuttia. Ei sitä tartte kokoajan imee... :guru:
Viimeksi muokannut Jopo, 10.4.2007 6:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Suurin Kuumottaja
Viestit: 87
Liittynyt: 7.9.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Suurin Kuumottaja » 10.4.2007 6:30

Minusta ei sinun ei tarvitse hyväksyä poikasi hampun käyttöä sen enempää kuin alkoholin käyttöäkään. On totta, että hamppu on todennäköisesti vähiten haitallinen päihde, mutta onko poikasi tosiaankin 16 vuotiaana valmis kestämään sen kaiken sonnan mikä esim. kiinnijäämisestä tippuu niskaan? Tietävätkö hänen kaverinsa kasvatuksista ja millaisissa porukoissa hän liikkuu? Nyt "coolilta" tuntuva kuolleen kasvin polttaminen voi olla myöhemmin este myös sosiaaliselle elämälle, jos sattuu joutumaan kovinkin vanhoilliseen ympäristöön työpaikalla tai koulussa (jossa kaikki tietävät menneisyydestä). Pienellä paikkakunnalla "narkkarin leima" katoaa noin 20:ssa vuodessa.

Tälläkin sivustolla rekisteröitymiseen "vaaditaan" 18v ikäraja (jota ei voi kuitenkaan valvoa). Vaikka ei vetäisi rajaa laillisen ja laittoman välille, on raja kuitenkin vedettävä johonkin esim. järkevän ja järjettömän välille. Ikä ei sinänsä ole rajoittava tekijä, koska on kehittymättömiä 16 vuotiaita, ja sitten on niitä jotka ovat 210cm pitkiä tai mensan jäseniä. Minusta sinun ei kannattaisi olla huolissaan hampusta itsestään, vaan kaikesta siitä muusta järjettömästä sonnasta jota tähän sinänsä harmittoman oloiseen hommaan on väkisin yhteiskunnan, rikollisten ja ennakkoasenteiden tahoilta liitetty.

Löysit poikasi kasvit ikkunalaudalta. Täällä ei neuvota laittamaan kasveja ikkunalaudalle jos kuka tahansa voi kävellä sisään. Tietysti voi olla että hän omalla tavallaan kysyy lupaa kasvatella, mutta sinun luvallasi hän ei tee yhtään mitään tässä asiassa. Itse asiassa foorumilla on tietääkseni muutama jäsen, joiden vanhemmat ovat vastaavassa tilanteessa soittaneet poliisit (tyhmää ja turhaa). Poikasi on lukenut vain kasvatusohjeet, jotka ovat vain osa koko hommasta. Tietysti omakotitalo? on kaikkein turvallisin paikka kasvatella, mutta jos pojan kaveri tai poika itse jää kaupungilla sekoiltuaan poliisin haaviin, koko juttu paisuu aivan käsittämättömiin mittasuhteisiin ja sinä itse menet mahdollisesti vankilaan (Jos kasvutus tapahtuu sinun tiloissasi ja sinun luvallasi, on kasvatuskin käytännössä sinun. Ja mukana on alaikäinen)

Hienoa että vaivauduit tänne asti asiaa kysymään. Et sulkenut pois vielä minkäänlaisia lähestymistapoja. Muidenkin neuvot ovat toki hyviä, mutta kannattaa ottaa myös mainitsemani asiat huomioon. Viestistäni on ehkä saanut sellaisen kuvan, että pojallasi olisi koko elämä pelissä. Ei helkkarissa ole, mutta kannattaa silti miettiä asioita. Täällä hamppufoorumissa ei ole sen enempää mielenvikaisia, addictoituneita, perverssejä tai muita "hampun aikaansaannoksia" kuin suomi24:llä, Kokoomusnuorissa tai Japanissa. Ei ketään ole tuhoutunut hampun polton tai kasvatuksen takia, vaikka ongelmilta ei aina olekaan vältytty.
Töykeys ja asiavirheet johtuvat kuumotuksestani

Vieras

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.4.2007 7:47

Kuten huomaat, täälläkin mielipiteet vaihtelevat, yksilöitä on joukossamme monenlaisia.Tärkeintä on se, ettet ylireagoinut heti aluksi. Lapsesi luottamus on tärkein yhteydenpitonne työkalu.

Itse en suosittelisi "aloittamaan yhteistä harrastusta" tai "käyttämään pojan kanssa" kuten jotkut, sillä tällöin vanhempi osoittaa paitsi hyväksyvänsä käytön myös pitävänsä sitä ihan hyvänä juttuna. Tällaista positiivista latausta ei tarvitse eikä mielestäni tulisi 16-vuotiaan päihtymiseen liittää, vaan voi suhtautua niin, että "hyväksyn tekosi vaikka en pidä niistä".

Keskusteleminen on tärkeää. Voit keskustelussa tuoda esiin sen, että 16-vuotiaan aivoille mikä tahansa päihtyminen on pahasta. Ennen kaikkea sinun mahdollisuutesi on kysellä, ja poikasi haluaa varmasti parhaansa mukaan vastata. Voit miettiä jo ennen keskustelua, mitä tulet kysymään: esimerkiksi hänen asenteistaan muihin päihteisiin, syitä miksi hän käyttää kannabista (tämä kysymys ei tarkoita siis sitä että "koska se on parempi kuin alkoholi" vaan miksi käyttää ylipäänsä eikä ole käyttämättä mitään)... Mikäli välillänne on tarpeeksi avoin keskusteluyhteys, koeta saada kuvaa siitä, mitä pojan kaverit tekevät, sillä kaveripiiri vaikuttaa paljon.

Lopulta itse teet päätöksen, mitä sallit ja mitä et. On esimerkiksi mahdollisuus, että ehdotat sallivaa mutta tiukkaa lähestymistapaa - sanot, että hyväksyt kannabiksen käytön (vaikket pidä siitä) esimerkiksi sillä ehdolla, että poika ei osta kannabista diilereiltä ja koulu tai perheen yhteiset asiat eivät saa kärsiä kannabiksen takia, vaan käytön on rajoituttava hyvin satunnaiseen päihtymiseen.

Avatar
Monty
Viestit: 305
Liittynyt: 13.4.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Monty » 10.4.2007 9:58

Keskustelu on hyvä pitää avoimena faktat ja safkat pöytään.

Aika hyvin nuorelta kasvattaa kasvi. :) Noihin aikoihin olin itse ihastunut tyttöihin ja ei siinä kasveja kasvatettu. Taisin ekan kerran kasvattaa 1997 ja se löyty isän toimesta, ei tuominnut nuorta tutkimusmatkallaan. Kannabis on hyvä valinta. Kannattaa kohtuudella polttaa.


Sufirunoilija Romi kirjoitti noin tuhat vuotta sitten, "luuletko, että tiedän mitä teen?"


ps. Suomessa kannabis on laitonta.

Avatar
cervaz
Viestit: 298
Liittynyt: 21.9.2004

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja cervaz » 10.4.2007 10:23

Terve,

Hienoa ettet ole suoraan tyrmännyt koko asiaa ja haukkunut poikaa narkkariksi tai soittanut poliiseja.
Tuntuu niin kummalliselta, kun joku haluaa ottaa hampusta itse selvää.
Usein kun hampusta koittaa puhua ulkopuolisille on henkilö jo valmiiksi puolesta vai "Ennemmin helvetti jäätyy"-vastaan.

En tiedä olenka oikea henkilö neuvomaan, kun ei ole omaa lasta ja jokainen kasvattaa lapsensa omalla tavallaan, mutta kuitenkin...

16-vuotias on vielä alle "mielikuvitusrajan" K18, eikä päihteitä sillon pitäisi käyttää.
Mutta on pakko myöntää, että itsekin poltin hamppua tuossa iässä (ehkä kerran/pari kuussa).
Nuorista hyvin pieni osa on raittiita. Nuoret käyttävät päihteitä vaikka vanhemmat kieltäisivät. Niin se vaan on.

Huolestunut kirjoitti:Hän on tavallinen lukiota käyvä poika ja kotonakaan ei ole mitenkään huonot oltavat joten tämä oli minulle aika järkyttävä yllätys.

Sinun on ainakin turha syyttää itseäsi huonosta kasvatuksesta tai kotioloista.
Poika on muodostanut itse omat mielipiteensä.

Huolestunut kirjoitti:En haluaisi että poikani ryyppäävän iltojansa, enkä polttavan pilveä. Itse kyllä olen sitä mieltä että jos jotain on pakko ottaa niin ottaa sen 6packin kaljaa.

Ei porukalla iltaa viettämään/bileisiin lähtenyt nuori tyydy 6-packiin, vaikka äidille niin sanottaisiinkin.
Totuus taitaa olla lähempänä 12-packiä tai jopa enemmän.

Huolestunut kirjoitti:Työni puolesta tiedän ettei ole narkomaania joka ei olisi alussa polttanut pilveä. Se tässä eniten huolestuttaa. Onko teistä tullut narkomaaneja vai voiko hamppua käyttää ns. "ilman ongelmia"?

Minusta ei ole tullut narkomaania, vaikka olen polttanut hamppua muutaman vuoden.
Porttiateoria, jonka mukaan huumeiden käyttö alkaa miedoista ja johtaa vahvoihin,
perustuu omasta mielestä siihen, että päihteitä ostetaan diilereiltä jotka myy myös muita aineita hampun lisäksi.
Näin altistuu paljon helpommin muille päihteille, kuin kasvattamalla itse.
- cervaz

Ihan ku kävelis kartalla.

-zigu
Viestit: 368
Liittynyt: 9.2.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja -zigu » 10.4.2007 10:36

Heips.

Oliko kyseesä kuituhamppu vai ihan päihdyttävä versio hampusta?

Hienoa että olet jaksannut nähdä vaivaa poikasi puuhien eteen.
Itse olin 14-15 kesänen kun jopon ekan kerran suuhuni tungin ja hatsit imasin.
SItä ennnen olin pelleillyt alkoholin kanssa liikaakin ja lääkkeetkin oli jo mukana kuviossa.
Kunnes tämä mystinen yrtti pysäytti hetkeksi minut. Otin asiasta selvää luin ja pohdin, harmi vaan tämä kaikki tapahtui tämän ymmärtän kaveripiirin kautta, koska ei vanhempani halunneet kuulla mitään mikä on 'huonoa', 'paheksuttvaa'. Jotenka ainoa mihin turvauduin oli kaverit.
Jos puhutaan diilaamisesta ja jengittymisestä on hirveän tärkeää aatteet. Minkä takia, miksi, milloin...jne..
Kun normaali ihmiset tekevät duunia ja nukkuvat, diilerit menee pää kolmantena jalkana aineitten perässä. takovat rahaa ja parantavat mieliä.
Totuus on että se on helvetin moinen kierre mistä ei pääse pois, tai siis pääsee mutta siihen tarvitaan koko elämän muutos. Ja kaikki ongelmat siihen päälle ni sanoisin ei kiitos kenellekkään sitä.
Siis olisin erittäi tärkeää että saisit välit poikasi kanssa kuntoon ja puhuisitte kannbiksesta,kaljasta, tupakasta,kahvista, impaamisesta jne. ongelmista ja niistä asioista joista ei välttämättä puhuta. Sen olen piireissä huomannut että ne joilla on selkärankaa, rakastavat vanhemmat hyvät suhteet sukulaisiin ja tuntemattomiin, työ ja koulu sujuu ja elämä muutenki on mallikasta raha asiat kunnossa, ei valheita tai salaisuuksia. Siis tapaus täydellinen. Ei harvemmin sorru joka päiväseen päihtymiseen. Tai niillä ei ole edes yleensä tarvetta päihtyä. Jos tiedät että pojallasi on kaikki nämä asiat kunnossa ni ei syytä huoleen.
Jotenka tässä tilanteessa sinulla on ne valttikortit käsissä. Mieti kuinka turvallisen ympäristön haluat antaa pojallesi.
Se turvallinen ympäristö ei siedä valheita tai selittämättömiä asioita, jokaisella asialla kun on tapana olla jokin syy.
Selvät pelisäänöt sinulle kun myös hänelle. Se ei toimi niin että sinä määräät ja olet se herra johtaja jota kumarretaan. Luottamus on ansaittava kuten kunnioitus.
Toivon teille kaikkea hyvää ja kärsivällisyyttä. Jos tunteet alkaa liikaa kiehumaan ni muista ettei huutaminen auta, kuiskaus on sitäkin parempi.
Kirjottakaa paperille ja vaihtakaa ajatuksia, sen minkä antaa saa myös takaisin.
Muistakaa ennenkaikkea kunniottaa toistenne mielipiteitä!!!!
Rauhaa ja rakkautta ja paljon aurinkoisia kelejä.

Avatar
MetsänNeito
1 tähti
1 tähti
Viestit: 1198
Liittynyt: 14.6.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja MetsänNeito » 10.4.2007 11:03

cervaz ja -zigu sanoivatkin hyvin minusta.

Itse jos olisin samassa tilanteessa, olisin ensinnäkin helpottunut siitä että hän on päättänyt
kasvattaa itse, se on paljon parempi vaihtoehto kuin jokin muu tie..
Koittaisin myös puhua että odottelisi sinne 18vuoteen asti ainakin, ja omaan asuntoon,
sillä mahdollinen kiinnijääminen voisi tuoda ongelmia myös teille.

Itse olisin myös iloinen siitä että poika on valinnut terveydelleen vähemmän haitallisen päihteen
ja toivoisin että jättäisikin alkoholin pois.
Tietysti tämä on itseni helppo sanoa, sillä minulla on tietoa ja kokemusta kannabiksesta,
ei vain sitä pelottelu-propagandaa jota on suurenneltu todella paljon. Tottakai on myös haittoja, kuten
kaikissa päihteissä, mutta kannattaa ottaa itse selvää ennemmin kuin uskoa ihan kaikkea. (:

Arvastahan se oli aikoinaan kiinni, että onko se nykyään laillista vai ei.
Ja vielä se tulee olemaan ainakin dekriminalisoitu, uskon vakaasti.

Toivottavasti asia selviää hyvässä hengessä!
Ja iso käsi sinulle kun et heti tuominnut lastasi, vaan haet tietoa. Kumpa aikoinaan omakin
äitini olisi toiminut näin, eikä vain olisi rankaissut ja rajannut ystäviä pois elämästäni,
joka johti kapinointiin ja ongelmiin.. Vaikka "parastani" hänkin ajatteli..

Eikä sitä tietenkään sitten vastakohtaisesti pidä hyväksyäkään varsinkin kun poika on vielä alaikäinen,
mutta jonkinlainen "kultainen keskitie" olisi ehkä paikallaan,
siihen ainakin itse tähtään kun oma poikani tulee siihen ikään että alkaa päihteet olla ajankohtaisia.

Tietysti teet kuinka parhaaksi näet.


T: Äiti myös :)
"It is your mind that creates this world"
The Buddha

Avatar
schenk
Viestit: 304
Liittynyt: 28.7.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja schenk » 10.4.2007 12:11

Hamppua tosiaan käytetään monella eri tavalla ja voihan sitä haitallisestikin käyttää. Poikasi kuitenkin osoittaa mielestäni melkoista kypsyyttää ikäisekseen tiedostaen alkoholin vaarallisuuden jo 16-vuotiaana, mikä on oikeasti melko harvinaista. kuten edellä on moni jo maininnut, on hampun kasvatukseen ryhtyminen myös rohkea ja fiksu teko verrattuna epämääräisen katuhasiksen hankkimiseen, joka on kuitenkin melko helppoa missä tahansa suomen kolkassa. Tietynlaista suoraselkäisyyttä osoittaa myös se, että hän ei ole varsinaisesti yrittänyt toimiaan peitellä ja on rohkeasti myöntänyt asian kysyttäessä. Teidän molempien toimista päätellen vanhempi-lapsi suhteenne on avoin ja kunnioittava, joten paras ratkaisu lienee perusteellinen keskustelu asiasta. Todennäköisesti opitte molemmat toisiltanne jos kommunikoitte avoimin mielin. Eikä se pössyttely tosiaan maailmanlopun asia ole. Ymmärrän kyllä huolen, varsinkin kun kyse on kriminalisoidusta asiasta.

Ei enään niin huolestunut

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Ei enään niin huolestunut » 10.4.2007 13:42

Hei taas !

Kiitos kaikista tulleista viesteistä, ne ovat antaneet minulle paljon enemmän käsitystä tuosta hampusta kuin vielä eilen oli :) En ole vielä poikani kanssa sen kummempaa keskustelua pitänyt, mutta tiedän jo mitä aion sanoa. Kysyn hänen kaveripiiristään (tunnen hänen kaverit hyvin) pyöriikö hän samojen naamojen kanssa, ovatko hekin keksineet saman "harrastuksen", ja sitten hänen käyttökerroistaan (mistä sai, minkälaista oli ym) Sitten kysyn vielä rehellisen vastauksen rehelliseen kysymykseen "oletko kokeillut muuta?" vaikka epäilenkin jos on kokeillut niin tuskin sitä kertoisi. Ongelmaksi tästä kuitenkin jää kun ei 16v aina totta puhu, mutta pyrin mahdollisimman avonaiseen keskusteluun. Pelisäännöksi olen sopinut itseni kanssa että juokoon oluensa ja polttakoon pilvensä, kuhan se ei vaikuta hänen esim. koulumenestykseen, väleihin meidän vanhempien kanssa, eikä jää kiinni jonka aion tehdä kyllä hyvin selväksi (tätä tulen miettimään vielä alemmassa tekstissä), eikä sotke muitakaan asioitansa, eikä sekaannu väärään seuraan.

Nyt tulevaisuutta ajattelen tuo hampun laittomuus tekee siitä kyllä vaarallisen päihteen. Ja vanha faktahan se on että ns. "diileriltä" saa muutakin kun hamppua ja hetken mietittyäni laittomuus tekee tuon. En anna pojalleni lupaa kasvattaa kotona niinkuin tuolla jo joku sanoi että meille itse vanhemmille tulisi siitä vaikka sun mitä. Mutta jos ja kun poikani polttaa pilveä, pystyykö se hankkimaan sen sitten turvallisemmin? Minusta ei kuulosta kovinkaan turvalliselta pyöriä tuolla remmeissä mistä sitä + muutakin saa.

Aion vielä kysyä poikani mielipiteen hänen jatkostaan mitä ajatuksia hänellä itsellään on.

Mutta kiitos kaikille vastanneille tämä näköjään taisi olla ihan ok paikka tulla kertomaan ja kysymään neuvoa. Helpotus oli suuri lukiessani viestejänne :yes:

Vieras

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.4.2007 13:42

Moi Huolestunut

Kokemukseni mukaan kaikista paras tilanne on yleinen päihde- ja asennekeskustelu, suora tuomitseminen "ajaa" poikasi pois ja voi tulehduttaa välejänne. Parasta olisi että näytät pojallesi että haluat olla hänen ystävänsä ja täysi-ikäisyyden saavutettuaan tasavertainen ihminen silti auktoriteettiäsi nakertamatta, kyseessä on sinun poikasi joten kukkoilut voi heittää lempeällä kädellä ikkunasta ulos. Sinä olet herra/rouva talossa niin pitkään kun hän siellä asuu, ns. kova mutta reilu lähestyminen, perustellut vastaukset ja asian selittäminen vaikka molekyylitasolla jos ei muuten uppoa. Monien vanhempien typerä lähestyminen "Ei, koska minä sanon niin" ei lähes koskaan tuota toivottua tulosta, nykypäivänä nuorilla on edessään niin laajalti tietoa kaikesta että vanhempien voi olla vaikeata pysyä keskustelussa mukana. Katsokaa yhdessä netistä asiaa päihteistä ja keskustelkaa siinä samalla, rakentaa molemminpuolista luottamusta kun opitte tuntemaan toisianne. Tuttavani joiden vanhemmat hyväksyvät näin täysi-ikäisenä jälkeläistensä hamputtelun/kasvattelun ovat tuntemistani ihmisistä perhesuhteiltaan terveimpiä, heistä näkee että isä ja/tai äiti ja lapsi/-set ovat parhaat kaverukset.

Mielestäni 16v on liian nuori päihtymään ja _mikään päihde ei ole haitaton_, itse olen aloittanu alkoholin maistelemisen 13-14 vuotiaana ja ensimmäistä kertaa olin pilvessä muistaakseni 14-15 vuoden tienoilla joka on aivan liian aikaisin. Päihtymiseni alkoi kyllä ihan rehellisesti tupakoinnista hieman ennen alkoholikokeiluja, juuri on tullut tutkimus että tupakointi muuttaa aivoja riippuvuuksille alttiimmaksi samaan tapaan kuten kokaiini ja vahvemmat huumausaineet. Kiitos vaan tupakkatehtailijat, jotkut aloittavat tupakoinnin jo 11v niin mitä tuollainen muutos aivoissa ennen kun ovat edes valmiit tekeekään kehitykselle! http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2882

Alkoholin rajoittamisessa on edelleen ongelmia ja yritänkin sen taas lopettaa kokonaan, harmi vaan että suurin osa tuttavistani ei pidä alkoholia kovin ongelmallisena vaikka riskikulutuksen rajat saattaa paukkua yhden illan aikana, minä pidän ja siksi onkin vaikea viettää heidän kanssaan viikonloppuja. Suomessa suhtaudutaan alkoholiin enemmän vitsinä, kunnes sitä vitsiä toistetaan turhan usein...

Reilu, perusteleva ja samalla lempeästi määräävä asenne on varmaankin tehokkain. Mutta taustalla pitää kuitenkin olla se että niin kauan kun sinun taloudessasi asuu niin pelataan pääasiassa sinun säännöilläsi.


Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa