Itse samaistun tilanteeseen melkeinpä täydellisesti.
Olin 16-vuotias lukiolainen, join sillon tällöin ja silloin aina liikaa. Pohjalla oli jo pieni kiinnostus kannabikseen, mutta ei silti aivan tarpeeksi. No kaveri oli sitten ottanu asiasta selvää ja polttanut vähän itsekkin ja tuli kertomaan minulle siitä "ei ne jutut mitä huumevalistuksessa kerrotaan oo edes totta". No aluks olin vielä vastaan koko ajatusta ja en uskonu että koulussa voitaisiin valehdella niin. No otin pari viikkoa asiasta selvää ja pohdin haittojen painoa ym. Lopulta päädyin siihen tulokseen että ei se niin paha olekkaan kun mitä kerrottiin, ja kokeilin.
Ensimmäisillä kerroilla ei edes toiminut. Laitoin sitten nuoruuden tyhmyyttäni kotiin siemenet multiin ja sanoin vanhemmille että "ne on kuituhamppua". Joka oli väärin. Tulosta ei tullut.
Vaikutuksia hampun löytämisestä :
Kouluun polttelu vaikutti ainoastaan positiivisesti, tuli sellainen "pakko näyttää että vaikka polttaisikin sillon tällöin niin saa hyviä numeroita." Filosofia, uskonto ja historia alkoivat kiinnostamaan enemmän.
Aloin ajattelemaan enemmän asioita ja uskontoa. Lopetin alkoholin juonnin miltei vuodeksi kokonaan ja sen jälkeen vain hallitusti ja "erikoistilaisuuksissa". Tulin avoimemmaksi erillaisia ihmisiä ja heidän tunteitaan kohtaan. Olin vieläkin se äidin kiltti poika joka hymyili, nauroi ja vihelteli.
No nyt olen kohta 19-vuotias ja säännöllisen epäsäännöllistä polttelua on takana kohta 2½ vuotta. En ole narkomaani ja mielenterveyteni on niin terve kun vain voin sen kuvitella olevan. Koviin huumeisiin asenne on vieläkin syrjivä ja olen kieltäytynytkin päihdyttävistä lääkkeistä niitä tarjottaessa.(muita ei ole vielä tarjottu, onneksi) Polttelen vieläkin epäsäännöllisesti, poltan kun sitä on ja pidän sitten taas 1kk-2kk tauon.
Pientä asiaa tuohon miten suhtautua:
Kerroin 4 viikkoa sitten vanhemmilleni että tykkään silloin tällöin poltella hieman.Sanoin heille että tämä ei ole mikään ohimenevä vaihe vaan tämä päihde sopii minulle parhaiten ja siitä ei ole tullut mitään haittavaikutuksia. Olen myös näyttänyt heille tietoa kannabiksesta ym. No suhtautuminen oli kielteinen ja hyväksymistä ei tule ikinä tapahtumaan (ovat uskovaisia ja pitävät sitä syntinä ja tietenkin huumena muiden joukossa). Aluksi luulin että äiti hyväksyi jutun ja tunsinkin välimme sen takia parantuneen, mutta nykyään ne ovat hieman repaleiset. Ymmärrän kyllä heidän pelkojansa, lehdissä on niin paljon juttua perus tarinasta "Kannabis ---> amfetamiini koukku !" " Kannabis---> Mielisairaus !" ja kun he uskovat ja näkevät vain nuo jutut, koska nuo ovat pahimmat pelot, eihän sitä omalle pojalle halua. Vaikka mitään haittavaikutuksia ei ole näkynyt he pelkäävät tulevaisuutta.
No vanhemmat päättivät sitten lukita pääsyni tililleni, josta halutessaan pääsee myös käsiksi muiden tileihin, koska olen heidän mielestään huumeiden käyttäjä ja näin ollen arvaamaton. En ole heille mitään syytä tuohon antanut ja eikä tulisi mieleenkään mennä varastamaan rahaa. Tuosta suutuin heille sen verran että annoin sen kuulua ja siitä jäi minulle arvet pidemmäksi aikaa. Tuntuu todella paskalta kun vanhemmat epäilee kokoajan mitä sanot vaikka puhut kokoajan totta ja syyttää valehtelijaksi ym. Not nice.
Itsekkin joutuisin miettimään miten suhtautuisin oman lapsen kohdalla, riippuen hänen luonteestaan ja kaveriporukasta.
Hyväksyminen, tai edes mieto hyväksyminen voi olla pojallesi maailman tärkein asia ja lähentää välejänne. Mutta ei silti kannata olla liian hyväksyvä "huumeita" kohtaan, koska en tiedä miten heikko poikasi olisi kokeilemaan jotain muuta. Vaikeaa eikö

Eli pojastasi ei heti tule narkomaani, mutta sekin voi olla ikävä kyllä mahdollista. Mutta epäilen, koska hänen suhtautuminen alkoholiin viestii "luonnollisen- linjan" päihteilyä, eli kovat huumeet ja lääkkeet tuskin kiinnostavat häntä. Vaikuttaa samanlaiselta asenteelta kun minulla on.
Kaikkein eniten poikasi tulevaisuus on kiinni hänen omasta luonteesta, ajattelumaailmasta ja kaveriporukasta.
Ja vielä tuosta kannabiksen ja mielisairauksien yhteydestä : Jos teillä esiintyy suvussa mielisairauksia, esim masennus tai skitsofrenia niin kannabis voi laukaista muuten piilevänä olevan mielisairauden ( eli se voisi laueta myöhemminkin avioeron tai ryyppäämisen johdosta). Jos nuita esiintyy niin sitten poikasi olisi syytä olla tosi varovainen tai jättää koko leikki kesken.
Toivottavasti tästä oli apua.
Terveisin:
Täysin tavallinen kansalainen,ystävä, opiskelija ja työntekijä.