Kuva

Aluevesirajat..?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Avatar
Jackie Paper
Viestit: 130
Liittynyt: 26.4.2004

Re: Aluevesirajat..?

ViestiKirjoittaja Jackie Paper » 18.10.2007 13:37

Mä en kyllä ihan purematta niele tota ettei minkään muun valtion viranomaiset saa nousta laivaan kuin sen, johon se on liputettu.
Jos näin on, syö knallini ja teen miljoonabisneksen jollain, mistä ei täällä puhuta.




Ystävälisin terveisin
J. Paper
Gnōthi seauton

Avatar
Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1649
Liittynyt: 18.10.2006

Re: Aluevesirajat..?

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 18.10.2007 17:34

Se on ihan hyvä, ettet puremati niäle.

Mielestäni asia nimenomaan on kansainvälisellä merialueella niin, ettei laivaan saa nousta kuin rekisterimaan viranomaiset. Tämä ei siis päde kansallisella merialueella, joten Suomen saaristossa ei kannata turvautua Hollannin lippuun ganjaristeilyllä.

Mutta joo, varmaan pitäisi varmistaa asia jostain kansainvälisistä meriliikennesäännöistä. Ehkä jonkun kansainvälisen liikenteen rahtilaivan kipparikin osaisi kohtuullisen luotettavasti vastata kysymykseen.

----

Edit: Laitoin asiasta kysymyksen niinkin luotettavaan paikkaan, kuin Suomi24:aan :D

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0029961824

Sain ihan kelpo vastuksenkin:

Pääsääntö on se, että kv. vesialueilla ei vieraaseen valtioon rekisteröityä alusta saa pysäyttää tai tarkastaa. Sitten on joukko poikkeuksia, mm. se, että rekisteröintivaltiosta on epäselvyyttä tai aluksen epäillään olevan tietyissä laittomissa puuhissa (mm. orjakauppa).
...
Asiasta on säädetty YK:n merioikeusyleissopimuksessa. Löytyy finlexista, luullakseni tuolla hakusanalla (en muista nyt ihan sanatarkasti sen nimeä).


Pitääpi siis joskus, kun aikaa ja viitseliäisyyttä on, selailla Finlexiä.

-------------

Lisäedittiä:

Selailin hieman Finlexiä.

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 19960050_2

Jotain tähän aiheeseen liittyen:

Aluemeri: 1. Rantavaltion täysivaltaisuus ulottuu sen maa-alueen ja sisäisten aluevesien edustalla sekä saaristovaltion kysymyksessä ollessa sen saaristovesien edustalla olevaan merialueeseen, jota nimitetään aluemereksi.

Aluemeren leveys: Jokaisella valtiolla on oikeus ulottaa aluemerensä enintään tämän yleissopimuksen mukaisesti määritellyistä perusviivoista mitattuun 12 meripeninkulman rajaan.

ALUEMERI JA LISÄVYÖHYKE:
3 OSASTO
VIATON KAUTTAKULKU ALUEMERELLÄ ALAOSASTO B KAUPPA-ALUKSIIN JA KAUPALLISIIN TARKOITUKSIIN KÄYTETTÄVIIN VALTION ALUKSIIN SOVELLETTAVAT SÄÄNNÖT
27 artikla
Rikosoikeudellinen lainkäyttövalta ulkomaisessa aluksessa

d) tällaiset toimet ovat välttämättömiä huumausaineitten tai psykotrooppisten aineitten laittoman kaupan ehkäisemiseksi.

AAVA MERI:

108 artikla
Huumausaineiden tai psykotrooppisten aineiden laiton kauppa

1. Kaikkien valtioiden tulee toimia yhteistyössä estääkseen huumausaineiden ja psykotrooppisten aineiden laittoman kaupan, jota alukset harjoittavat aavalla merellä kansainvälisten sopimusten vastaisesti.

2. Valtio, jolla on pätevää aihetta uskoa, että sen lippua käyttävä alus käy laitonta kauppaa huumausaineilla tai psykotrooppisilla aineilla, voi pyytää muita valtioita yhteistoimintaan kaupankäynnin lopettamiseksi.

110 artikla
Tarkastusoikeus
(Tässä olisi jotain asiaa, mutta minä en ymmärtänyt lakitekstistä oikein mitään.)

Elikkäs: Jos aikoo järjestää ganjaristeilyitä Hollannin lipun alla, ei kannata ainakaan poiketa Suomen aluemerelle, koska siitä seurannee ongelmia. Ainakin kannattaa pitää lakimies matkassa, joka kykenee selvittämään jollain tapaa kannabiskaupan olevan Hollannin lain mukaan laillista.

Muutenkin vaikka järjestäisi ganjaristeilyitä aavalla merellä, ja siis kauppaa huumausaineita, kannattaa varmistaa, että se on lippuvaltion mukaan laillista. Taitaa olla toiveajattelua saada Hollannilta coffeeshop -lupia ganjalaivalle? Ja muutenkin noissa coffeeshopeissa on se etuovi-takaovi -ongelma, joka saattaa antaa Suomen viranomaisille oikeuden ratsata hollantilainen ganjalaiva. Ehkä joku juristi osaisi vastata paremmin, minä en oikein osaa tulkita tuota lakia.

Ennen ganjaristeilyn järjestämistä olisi varmaankin hyvä lisäksi tarkistaa, mitä ISPS, IMO ja MARPOL sanovat asiasta, ja varmaankin jollain muullakin järjestöllä olisi nokan koputettavaa.

Eli homma on kaikkea muuta kuin simppeli. Ja jos joku haluaa oikeasti järjestää ganjaristeilyitä, niin ensimmäiseksi kannattanee palkata hyvä merenkulkuun perehtynyt juristi.

-----------------

Vielä kerran edittiä, eli vastauksia alkuperäisen kysyjän kysymyksiin:

Oletetaan että herra/neiti X omistaa veneen, joka ei ole ihan pelkkä soutuvene vaan jossa voisi yöpyä ja olla reissussa pidemmänkin aikaa.
X veneilee Suomen aluevesirajojen ulkopuolelle, polttelee, chillailee paatissaan yön yli ja seuraavana päivänä rantautuu takaisin Suomeen.

Kuka kieltää X:ää polttelemasta, jos hän on aluevesirajojen ulkopuolella? Tuleeko pamppua suomen, ruotsin, ahvenanmaan vai viron poliisilta vai tuleeko keltään?


Eli mahdollista pamppua tulee aluksen lippuvaltion lakien mukaan.

Onko aluevesirajoja olemassa kunnolla (Onko Itämerellä ns. "No mans landia"), kuka niitä vahtii (merivartiolaitos?), onko skenaario täysin mahdoton vai täysin toteutettavissa.


Onhan siellä. Tuo 12 merimailia ei ole kuin 22,224 km. Rajoja vahtii rajavartiolaitos, ja rajavartiolaitosta tukevat muut viranomaiset (poliisi ja merivartiosto ainakin, kenties tarvittaessa palolaitos ja meripelastus) sekä sotalaivat.

Mikä on hamppupaatin kohtalo


Toistaiseksi hyvin epämääräinen.

Editoitu kursivointi lainaukseen.
Viimeksi muokannut Vihreevoima, 24.10.2007 21:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Jackie Paper
Viestit: 130
Liittynyt: 26.4.2004

Re: Aluevesirajat..?

ViestiKirjoittaja Jackie Paper » 24.10.2007 18:48

Aika hätäsesti vastattu, VihreeVoima.... :D :D

Mahtavaa tekstiä ja superperusteltua argumentointia.
Tätä forumi kaipaaisi lisääkin.





Ystävällisin terveisin
Täysin Hazy :mrgreen:
Jackie Paper
Gnōthi seauton

Avatar
Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1649
Liittynyt: 18.10.2006

Re: Aluevesirajat..?

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 24.10.2007 19:26

Jos asia herättää vakavia investointiajatuksia, niin muistakaapa seuraavaa: maailmalla on kaupan matkustaja-aluksia runsaastikin, eikä ne ole välttämättä ollenkaan pahan hintaisia. Lottovoitolla ostaa monenlaista paattia. Noita vanhoja Ruotsin lauttoja on ollut suomessakin kaupan vaikka miten.

Finnjetkin olisi nykyään taas kaupan. Finnjet olisi loistava paatti ganjaristeilylle. Laiva voisi ajella Itämerellä hiljaa dieselsähkögeneraattoreidensa voimin vaikka miten pitkään. Suomalaisten viranomaisten syyllistyessä laittomaan laivannousuyritykseen voisi laittaa suihkuturpiinit käyntiin ja ottaa 30 solmun nopeudella kokan kohti Hollantia ja lähettäen Hollannin laivastolle apupyyntöä laivanvaltausyrityksestä johtuen. http://fi.wikipedia.org/wiki/GTS_Finnjet Hmmm...Finnjetistäkö lentävä hollantilainen?

Lueskelin vähän tarkemmin tuota Wikipediaa. Finnjethän kulkee 90% koneteholla 32 solmua, joten se kulkee tarvittaessa kovempaa kuin yksikään laivastomme käytössäolevista aluksista. :pimp:


Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa