eka kasvatus eessä. millä setupilla?
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!
Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!
Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
- Aloittelijan FAQ
- haku-toiminnolla tai
- Hullu Puutarhuri 2:sta.
- Ei myynti-ilmoituksia. Kaupankäynti vain tunnuksilla Basaarissa.
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
-
aloittelija
eka kasvatus eessä. millä setupilla?
elikkäs olen nyt muuttamassa omaan kämppään tässä uudenvuoden jälkeen ja sinne pitäs jonkinnäkönen projekti kehittää. työt ja vanhemmat vaatisi kuitenkin sen että harrastus pysyisi salassa. eli minkälainen systeemi sinne sit kannattas kehitellä? alkupääomaa olisi jonkin verran et se ei välttämättä ole ongelma.
- Guineatrippin
- 1 tähti

Re: eka kasvatus eessä. millä setupilla?
no itse sanoisin että joku vakio kaappi + cooltube400w + kaikki härpäkkeet olis aika perus.
-
Vieras
Mitähän nämä kaikki härpäkkeet pitäs sisällää? Ja sit viel et millä tommosen vakiokaapin sais valo/haju tiiviiks? Kiitoksia jo etukätee
Aktiivihiilisuodattimella saa hajut pois. Suosittelen tutustumaan hupuun;
http://fi.wikibooks.org/wiki/Hupu_2
http://fi.wikibooks.org/wiki/Hupu_2
-
Vieras
Hupun olen kyllä lukenut moneen kertaan mutta onkos tommonen kuinka hankala rakentaa? Olettaen että ostan jonkun valmiskaapin jostain sotkasta.
Valmiskaappi (vaikkapa Sotkasta ostettu) on suhteellisen helppo modata kasvatuskaapiksi. Muutama reikä täytyy porailla sinne tänne ilmanvaihtoa varten. Tiivistys hoituu kätevästi jesseteipillä ja tiivistenauhalla. Kaikki härpäkkeet sisältää varmaan kanavapuhaltimen, aktiivihiilisuodattimen, ilmastointiletkut, ajastimen ja paljon pientä roinaa millä saa esim. noi laitteet vaikkapa ripustettua kaapin kattoon.
-
Vieras
Kiitoksia vastauksista! Eiköhän näillä pääse alkuun. 
- Guineatrippin
- 1 tähti

pokal3 kirjoitti:Valmiskaappi (vaikkapa Sotkasta ostettu) on suhteellisen helppo modata kasvatuskaapiksi. Muutama reikä täytyy porailla sinne tänne ilmanvaihtoa varten. Tiivistys hoituu kätevästi jesseteipillä ja tiivistenauhalla. Kaikki härpäkkeet sisältää varmaan kanavapuhaltimen, aktiivihiilisuodattimen, ilmastointiletkut, ajastimen ja paljon pientä roinaa millä saa esim. noi laitteet vaikkapa ripustettua kaapin kattoon.
Joo anteeksi aiempi lyhyt kommenttini. Tässä nämä härpäkkeet tulikin lueteltua aika hyvin. Jos sit hifistellä tahdot ni rakennat vielä jonniimoisen vesiviljelyjärjestelmän, mutta jos kerta et ennen ole kasvattanut ni kannattaa alottaa mullassa. Ravinteet voit ostaa hifinä jostain puutarhaliikkeestä tai sit marketista substralit. Ruukut saat itse päättää minkälaiset haluat. Itse suosin altakasteluruukkuja. Yleisin ruukkutyyppi hampuusien keskuudessa taitaa olla tosin perus sanko johon on porattu/saksittu/poltettu reikiä pohjaan ja sen alla joku aluslautanen. Kasvualustaks vaikkapa taimimultaa + lecasoraa.
Unohtuikohan vielä jotain

-
Vieras
Vielä sen verran kysyn että onko noissa ruukuissa pakko olla noi reiät + aluslautaset? ja mitä varten ne on? kyselen paljo ku en haluu et kusee mihinkää yksinkertaseen kämmiin 
- yrtin_ystävä
siksi että ylimääräne vesi pääsee sieltä ruukusta poikkee.
Laatu korvaa määrän. Vai miten se menikään?
-
veliponteva
Vieras kirjoitti:Vielä sen verran kysyn että onko noissa ruukuissa pakko olla noi reiät + aluslautaset? ja mitä varten ne on? kyselen paljo ku en haluu et kusee mihinkää yksinkertaseen kämmiin
Jos tosissaan alotat kasvatusta nii perehdy foorumilla oleviin topicceihin ja lue sitä hupua vielä uudestaan aina välillä. Nämä peruskysymykset on helppo päätellä jos on ottanut vähänkin selvää asioista itse ja kasvatuskin on mukavaa kun tietää mitä seuraavaksi tapahtuu.
-
Vieras
Aivot taas narikassa ku ei tommosta tuu aatelleeks. Nomut nää autto jo tosi paljon. Kiitoksia 
jep. Valmiskaappi sotkasta tai jostai muualta, itse poistin starkilta perusvalkosn kaapin joku 30€. Siihen natikka, tube, ufo ja tarvikkeet. Mutta ite kyllä suosittelisin jotain water/aquafarmia, niitä on tosi vaikee kämmiä verrattuna multaan. mä oon nähny tosi monta "huonoa" multaprojektia ja siitä syystä lähdin suoraan vesisysteemiin, eikä oo kaduttanu. tosi helppoa, eikä tartte olla joka päivä kyttäämässä. joskus menee viikko-parikin etten vilkasekkaan kaappiin. äänetön, hajuton, melkeinpä stealth systeemi. tai no aika stealth pitää olla, kun jengi voi olla viikonki asumassa mun luona eikä huomaa systeemejä. siis kämppä on 32 neliötä.
J
J
- Pajauttaja
Jos raha ei ole ongelma, niin minäkin suosittelen natikkaa. Jos kuitenkin haluat edes vähän ajatella budjettiasi, niin yksi mahdollisuus on energiansäästölamput ("esl"). Ne Eivät maksa niin paljoa kuin natikka, eivät lämpene läheskään niin paljoa eivätkä näin ollen vaadi niin järjetöntä tuuletusta. Tosin siinä missä sähkölasku on pienempi, myös sato on pienempi. Mutta tästä lisää hupussa.
Yksi tärkeä asia ensimmäisellä kasvatuskerralla on oikea asennoituminen. Forumilta on houkuttelevaa lukea miten jollain kukat on tuottaneet yli 100g/kasvi, mutta ensimmäisellä kerralla tämä ei varmasti toteudu lähellekään. Itselläni ei myöhemmilläkään yrityksillä. Ensimmäiseen kertaan kannattaa suhtautua harjoituskasvatuksena! Seuraavalla kerralla on jo paljon viisaampi
Yksi tärkeä asia ensimmäisellä kasvatuskerralla on oikea asennoituminen. Forumilta on houkuttelevaa lukea miten jollain kukat on tuottaneet yli 100g/kasvi, mutta ensimmäisellä kerralla tämä ei varmasti toteudu lähellekään. Itselläni ei myöhemmilläkään yrityksillä. Ensimmäiseen kertaan kannattaa suhtautua harjoituskasvatuksena! Seuraavalla kerralla on jo paljon viisaampi

- Dirty Sanchez
- 2 tähteä

Guineatrippin kirjoitti:no itse sanoisin että joku vakio kaappi + cooltube400w + kaikki härpäkkeet olis aika perus.
Minä kyllä ihmettelen kun jokaisella aloittelijalla on vähintään 400w natikka pienessä kaapissa ja sitten ihmetellään kun kasvit kuivuu ja kärähtää kaappiin.
Suosittelen ehdottomasti alkuun jotain paljon pienempää, esim. 110w tai 150w natikka tai sitten eslejä. Esleissä on se huono puoli että niitä on pidettävä lähes kiinni kasveissa, siinä mielessä natikka on helpompi. Unohda alkuun noin neljäsataset ja hydrot. Pikkuinen natikka ja 10-20litran sankkoon multaa, siitä se lähtee. Ja tuuletuksen tarvitset joka tapauksessa, käytät mitä lamppuja tahansa. Kun mietit tuuletusta ala samalla miettiä hajunpoistoa eli aktiivihiilisuodatusta.