Hometta?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Vierastelija

Hometta?

ViestiKirjoittaja Vierastelija » 16.1.2008 19:25

Tänään huomasin, että jotain valkoista oli ilmestynyt mullan pinnalle. Joihinkin kohtiin, satunnaisesti. Ei siis itse kasviin yhtään. Kyse taitaa olla homeesta? Onko jotain tehtävissä nyt kun se ei ole vielä levinnyt pitkälle? Itse en ole siis 100% varma että se olisi hometta. Auttakaa!

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

Re: Hometta?

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 16.1.2008 19:27

Käytätkö altakasteluruukkua? Käsittääkseni tuo valkoinen mullan pinnassa ei ole hometta, en tosin muista mitä se on.

Kuva auttaisi _paljon_.

Vierastelija

ViestiKirjoittaja Vierastelija » 16.1.2008 19:32

Käytän normaaleita 10litran ämpäreitä, jossa ei ole reikiä pohjassa, vaikka se ehkä kannattaisi. Kasvit ovat vegessä vielä. Kameraa ei valitettavasti ole, mutta jos se lisääntyy niin hankin kameran. Kovasti haluaisin pitää kasvini.

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 16.1.2008 19:37

Nyt ihmeessä ne rei'ät pohjaan! Ellet tiedä antavasi tasan oikeaa määrää vettä kasveillesi.

Vierastelija

ViestiKirjoittaja Vierastelija » 16.1.2008 19:39

Miten kannattaa tässä vaiheessa tehdä ne reiät? Mulla todella on ollut ongelmia ton kastelemisen suhteen, ensi kasvatus kuitenkin.

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 16.1.2008 19:42

No jollain macgyver konstilla tietty! esim. Nostat sankon johonki pidikkeelle ja sit jollai puukolla altapäin. Tai vielä helpommin vasara + naula, joilla naputtelet paljon pienempiä reikiä. Kyllä aina jotain keksii, mene keittiöön ja improvisoi.

Vierastelija

ViestiKirjoittaja Vierastelija » 16.1.2008 20:00

Kiitos! Sain äskön ensimmäinsen reiän tehtyä, vettä rupesi heti tulemaan todella paljon, vaikka kastelusta on jo reilusti 24h. Jatkan reikien tekemistä.

Vierastelija

ViestiKirjoittaja Vierastelija » 16.1.2008 20:26

Tuntuu että tässä kasvatuksessa on mennyt oikeastaan kaikki väärin, mutta niin se taitaa aina olla ensimmäisellä kerralla. Yritän saada noi tosta nyt selviämään. Seuraavaan kasvatukseen panostan enemmän ja pidän kasvatuspäiväkirjaa, niin saa neuvoja paremmilta. Kiitos kuitenkin tästä pohjareikä jutusta! Olis pitänyt ottaa se tosissaan jo aikaisemmin. :)

Vierastelija

ViestiKirjoittaja Vierastelija » 16.1.2008 20:36

Nyt tuli kummastus. Minulla on kaksi kasvia kasvamassa, samanlaisissa ämpäreissä ja samalaisella valaistuksella. Myös kastellut olen aina samanverran. Toisesta tuli suoraan sanottuna aivan saatanasti vettä, toisesta ei yhtään. Lajikkeet ovat kuitenkin mielestäni eri. Aivan varma en voi olla, sillä aluksi kasveja oli neljä, kahta eri lajiketta. Kaksi sitten kupsahti, enkä enää muistanut mikä oli mitäkin. Voiko eri lajike juoda noin paljon enemmän vettä?

Stardust81
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Stardust81 » 16.1.2008 20:51

Voi, ja myöskin saman lajikkeen eri yksilöt. Riippuu vähän juurien koosta, kasvupyrähdyksestä, lehtien haihdutuspinta-alasta ja paikasta auringossa.

Valkoinen home mullan pinnassa ei tosiaan ole vaarallista, mutta kertoo monesti juuri liian märästä mullasta. Ja muista, kun kastelet, ettet kaada vettä kamalaa lätäkköä kasville kerralla, silloin multa paakkuuntuu ja tiivistyy niin että juuret kärsii. Ei sitä sadettakaan tule luonnossa 3 litraa 3 sekunnin sisällä.
Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki.

Vierastelija

ViestiKirjoittaja Vierastelija » 17.1.2008 8:49

Okei, kiitos!

Pitäiskö mun nyt ottaa jotain huomioon, kun tänään illalla kastelen? Sitä ovee oon nyt pitänyt auki, että ilma vaihtuisi. Mitä tässä nyt pitäisi ottaa huomioon, että home ei leviä?

ArtistFromHell
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja ArtistFromHell » 17.1.2008 11:56

Anna mullan pinnan kuivua ja laita sitten parin sentin lekasora kerros siihen pinnalle. Laita vaikka tuuletin avustamaan kuivumista.

Eikä se välttämättä ole hometta, voi olla kerääntyneitä suolojakin. Laita silti sitä soraa.

Vierastelija

ViestiKirjoittaja Vierastelija » 17.1.2008 18:35

Mulla on vaan biolanin kevyt soraa, mutta sen saa ilmeisesti ajamaan saman asian? En huomannut kattoo tänne ja kastelin jo, haittaako jos nyt lyön tota kevyt soraa päälle?

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 17.1.2008 19:04

Ei haittaa. Ei. Ei. Ei. Ei. (koitan kirjoittaa viestiin enemmän muttei ole asiaa enempää :( )

Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”