ViestiKirjoittaja Jackie Paper » 24.11.2008 17:07
Wikipedia tietää aiheesta sanoa seuraavaa:
Törkeä huumausainerikos on kyseessä seuraavissa tapauksissa:
* rikoksen kohteena on erittäin vaarallinen huumausaine tai suuri määrä huumausainetta,
* tavoitellaan huomattavaa taloudellista hyötyä,
* rikoksentekijä toimii sellaisen rikoksen laajamittaiseen tekemiseen erityisesti järjestäytyneen ryhmän jäsenenä,
* aiheutetaan usealle ihmiselle vakavaa hengen tai terveyden vaaraa, tai
* levitetään huumausainetta alaikäisille tai muuten häikäilemättömällä tavalla
ja huumausainerikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä huumausainerikoksesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.
Mutta tosiaan, olen täsmälleen samaa mieltä ylläolevien kanssa seuraavista asioista:
- Poliisit yrittävät kuumotella kaveriasi saadakseen selville toisten tekemiä rikoksia. Käytäntö on aivan yleinen esim. ensikertalaisten kanssa ja laajemmissa tutkinnoissa.
- Vaikeneminen on kultaa. Vasikoinnilla ei voita itselleen mitään, mitä ei saavuttaisi myös kiistämällä loppuun asti.
- Kaverisi ei voi mitenkään joutua vankilaan jos kiistää tietäneensä tämän 17-vuotiaan sankarin olleen alaikäinen. Ja vaikka tämä pystyttäisiinkin osoittamaan myöhemmin, ei teko voi olla kokonaisuutena arvostellen törkeä koska määrät on vähäisiä.
Herää kuitenkin kysymys, mitä muita rikoksia tähän kuvioon liittyy koska luuri on ollut kuuntelussa. Kysymys on retorinen eikä vastaus tietenkään minulle kuulu, mutta pyydä kaveriasi lukemaan koko esitutkintamateriaali Matlockinsa (jota todella suosittelen hommaamaan) kanssa todella tarkkaan läpi ettei tule yllätyksiä tutkinnan joskus päätyessä syyttäjälle.
En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen syytettä saati sitten tuomiota kahden ihmisen toisiinsa tutustuttamisesta (paljon älyttömämmin perustein kyllä, mutta niissä esitutkinta on useimmiten ollut jo niin pitkällä, että käytännössä ihan sama otetaanko epäilty kiinni punasia päin kävelystä vai jostain isommasta), joten jos näin käy kannattaa kyllä valitella sitten hoviin jos tuomio ei miellytä.
Muutenkin mahdollinen rikosnimike ko. tapauksessa olettaen että olen ymärtänyt kuvion oikein olisi korkeintaan avunanto, yllyttäminen tai valmistelu.
Eli loppukaneetina vielä, linnaan ei näillä tiedoilla minun mielestäni ole mitään asiaa.
Suut suppuun siis ja helvetin hyvää Joulun odotusta vaan sinne päin.
Ystävällisin terveisin
J. Paper
Gnōthi seauton