Hyvää itsenäisyyspäivää Suomi!

Led vai SPNA?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Vieras

Led vai SPNA?

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.9.2010 19:28

Aivan, kysymys kuuluu kumpi ompi parempi?

Haluaisin nyt kolmanteen kasvatukseen ostaa "kunnon" valaisimen (aiemmin eslit ja aurinko), niin kumpaa suosittilisitte ja minkä mallista? Säästääkö led loppupeleissä esim. sähkölaskusta? Tarpeena siis kasvatella itselle ja vieraille tarjottavaksi =)

Kiitos niille jotka jaksavat lukea ja erityiskiitos teille jotka jaksatte kommentoida!

Vieras

Re: Led vai SPNA?

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.9.2010 20:01

spna. ledit on niin kalliita etteivät ehdi maksaa itseään takaisin.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.9.2010 20:42

Vieras kirjoitti:spna. ledit on niin kalliita etteivät ehdi maksaa itseään takaisin.

Mihinkäs niillä ledeillä sitten kiire sitten on? Markkinamiehet lupaa niille 50000+ tuntia käyttöikää ja 4+ kertaista virransäästöä natikkaan verrattuna.

Todellisuudessa natikalla kai valaisee isomman alueen tehokkaammin, jolloin isompaan kasvatukseen tarvitaan useampia ledilamppuja kuin natikoita, mutta tällöinkin varmaan virtaa säästyy vielä puolet tai jotain.

Sähkönsiirtokustannuksiin en ota kantaa kun en tajua/tiedä muuta kuin että niitä ollaan nostamassa sen takia että eslit kuluttaa sitä ja niiden määrä lisääntyy koko ajan hehkulamppujen väistyessä..

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 0:06

ongelma on markkinamiesten harjoittama paskanjauhanta.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 0:12

tarkoitan siis että puhuvat paskaa eli valehtelevat eikä suinkaan mitä tahansa puhetta. voi olla että valoa tulee noin kauan mutta mikä on sen intensiteetti? ei sama kuin uutena. P.S. Natikallehan "luvataan" tuosta puolet n. 25k tuntia ja polttimon hinta muutama kymppi kun ledivalaisin muutama satanen?

cob09

ViestiKirjoittaja cob09 » 17.9.2010 0:54

No 120w ledipaneeli maksaa yli 400€ ja tuohon hintaan saa 600w natikan + jää yli 300€ rahaa sähkölaskuihin. Sadon määrää ei kannata varmasti es verrata, tarvis toisen mokoman lisäksi, että pääsis lähellekään samoja tuloksia. Niin missä vaiheessa se säästää?

Ledit on muuten hieno homma, mutta tuo rahasumma mitä ne kunnon vehkeet maksaa on jotain aivan älytöntä.

Tähän tietenkin joku sanoo, että pitää enemmän sijoittaa ilmastointiin. Aivanko se hajunpoisto ei olisi tärkeää myös ledikasvatuksissa, joka tapauksessa köyhtyy toista sataa euroa ilmastiontihommiin.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 5:00

Joku 600W natikka alkaakin jo lähennellä pro kasvattamista, eikä enää pelkästään vaihtamista "kunnon lamppuun". 300€ sähkölaskuihin lienee käytetty jo puolessa vuodessa tai vähintään vuodessa tuollaisella? 25k-50k tuntia on valojaksosta riippuen jotain ~3-12 vuotta.

kermis92
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja kermis92 » 17.9.2010 16:35

Vieras kirjoitti:Joku 600W natikka alkaakin jo lähennellä pro kasvattamista, eikä enää pelkästään vaihtamista "kunnon lamppuun". 300€ sähkölaskuihin lienee käytetty jo puolessa vuodessa tai vähintään vuodessa tuollaisella? 25k-50k tuntia on valojaksosta riippuen jotain ~3-12 vuotta.

Itse en katsoisi asiaa tästä perspektiivistä. Kyllähän se Hamppu kasvaa 9w energiasäästölampunkin alla, ja kuluttaa 591wattia vähemmän kuin 600wattinen spna.

Näkökulmani: kumpi valaisin tuottaa eniten grammoja per watti. Hyvällä fenolla täydellisissä olosuhteissa 600w spna tuottaa perusheijastimella yli 1g/w.

Epäilen ettei 120w ledit kykene moiseen saavutukseen käyttämällä neljä kertaa vähemmän watteja, 600g/120w=5grammaa per watti. Enpä ole kasvatusharrastuksen aikana ikinä moisia lukuja nähnyt tai edes kuullut. Olen kuullut että ledien ongelma on ettei valo pääse tarpeeksi syvälle, vaikka spektri olisikin muka täydellinen.
Rutiini

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 17:38

kermis92 kirjoitti:...

Itse en katsoisi asiaa tästä perspektiivistä. Kyllähän se Hamppu kasvaa 9w energiasäästölampunkin alla, ja kuluttaa 591wattia vähemmän kuin 600wattinen spna.

Näkökulmani: kumpi valaisin tuottaa eniten grammoja per watti. Hyvällä fenolla täydellisissä olosuhteissa 600w spna tuottaa perusheijastimella yli 1g/w.

Epäilen ettei 120w ledit kykene moiseen saavutukseen käyttämällä neljä kertaa vähemmän watteja, 600g/120w=5grammaa per watti. Enpä ole kasvatusharrastuksen aikana ikinä moisia lukuja nähnyt tai edes kuullut. Olen kuullut että ledien ongelma on ettei valo pääse tarpeeksi syvälle, vaikka spektri olisikin muka täydellinen.

Sun logiikka ei nyt toimi täysin mielestäni. Led valaisin saletisti tuottaa osaavalla kasvattajalla enemmän satoa per watti kuin natikka.

Tässä olen nyt kaksi kertaa jossain määrin puolustellut ledei aiemmin, mutten ole väittänyt niiden tuottavan isompaa satoa kuin natikka, päinvastoin.

Oon ottanut kantaa tuohon virransäästö puoleen. Ei ole järkeä ylikasvattaa maailmaa, jos ei hiisaa 24h, eikä myy budia sähkölaskujen maksamiseen jne.

Tässä jutussa on niin paljon muuttujia etten uskalla sanoa säästääkö ledeillä vielä loppujen lopuksi, mutta 120W kiinalaisia ledilamppuja oon nähnyt alle $200 posteineen myynnissä myöskin...

Onneksi tietomme lisääntyy näistä koko ajan. Itse alunperin kiinnostuin ledeistä eslien korvaajana ja olen vielä ihan nyyppä niiden kanssa. Natikoita olen käyttänyt myöskin ja varmaan jatkossakin käytän, mikä ei tietenkään estä käyttämästä muitakin.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 18:23

Oisko linkkiä sellaisiin kasvatuksiin missä saa parempaa g/W kuin natikalla? Monet hyvät kasvattajat kuitenkin saa natikalla noin 2 g/W... (esimerkiksi Heath Robinson, Googlella löytynee kasvatuksia)

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 18:30

Vieras kirjoitti:Oisko linkkiä sellaisiin kasvatuksiin missä saa parempaa g/W kuin natikalla? Monet hyvät kasvattajat kuitenkin saa natikalla noin 2 g/W... (esimerkiksi Heath Robinson, Googlella löytynee kasvatuksia)

Ehhheheehhh :lol: "Monet kasvattajat" ja sitten heität esimerkiksi yhden maailman kovimmista kasvattajista? :D

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 19:15

Noh on aika paljon muitakin jotka pystyy saman suuruusluokan satoihin, vaikken itse toki sellainen olekaan. Mainitsin kenties kuuluisimman koska tuli ekana mieleen. Arvostan muuten Heathia eritysiesti siksi, että hän on kertonut menetelmistään avoimesti ja siten opettanut monet muut samaan. Mitenkään mahdottomia suoritukset eivät ole ja itseasiassa Heath on saanut jopa yli tuon 2 g/W minkä mainitsin.

Sanoin muuten monet hyvät kasvattajat. Kun oikein lainausmerkkeihin pistit niin arvostaisin ettet vääristä...

Ja jos ei halua tuoda keskusteluun muuta kuin vittulua niin kannattaa harkita toistamiseen että ottaako osaa.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 19:50

Vittuilua? Tarkoitukseni ei oo ollu kenellekkään vittuilla, en tajua. Oon kyllä jo liikaakin ottanut osaa tähän keskusteluun muutenkin ettei mulla muuta tällä kertaa.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.9.2010 20:09

cob09 kirjoitti:No 120w ledipaneeli maksaa yli 400€ ja tuohon hintaan saa 600w natikan + jää yli 300€ rahaa sähkölaskuihin. Sadon määrää ei kannata varmasti es verrata, tarvis toisen mokoman lisäksi, että pääsis lähellekään samoja tuloksia. Niin missä vaiheessa se säästää?

Ledit on muuten hieno homma, mutta tuo rahasumma mitä ne kunnon vehkeet maksaa on jotain aivan älytöntä.

Tähän tietenkin joku sanoo, että pitää enemmän sijoittaa ilmastointiin. Aivanko se hajunpoisto ei olisi tärkeää myös ledikasvatuksissa, joka tapauksessa köyhtyy toista sataa euroa ilmastiontihommiin.

no 120w led maksaa 230€ ja rahaa jää vaikka sähkölaskun maksamiseen tai siihen hajun poistamiseen.

Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 17.9.2010 20:18

Vieras kirjoitti:no 120w led maksaa 230€

Hyvä näin, mutta voisitko olla ystävällinen ja laittaa linkkiä peliin mistä noin halvalla saa ledilampun (mielellään kotiin asti).

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.9.2010 7:39

Vihreevoima kirjoitti:...

Hyvä näin, mutta voisitko olla ystävällinen ja laittaa linkkiä peliin mistä noin halvalla saa ledilampun (mielellään kotiin asti).

Aikoinaan ainakin ledfinland möi 230e hintaan kyseistä 120w ledilamppua.

kermis92
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja kermis92 » 18.9.2010 10:16

Vieras kirjoitti:...

Sun logiikka ei nyt toimi täysin mielestäni. Led valaisin saletisti tuottaa osaavalla kasvattajalla enemmän satoa per watti kuin natikka.

Tässä olen nyt kaksi kertaa jossain määrin puolustellut ledei aiemmin, mutten ole väittänyt niiden tuottavan isompaa satoa kuin natikka, päinvastoin.

Oon ottanut kantaa tuohon virransäästö puoleen. Ei ole järkeä ylikasvattaa maailmaa, jos ei hiisaa 24h, eikä myy budia sähkölaskujen maksamiseen jne.

Tässä jutussa on niin paljon muuttujia etten uskalla sanoa säästääkö ledeillä vielä loppujen lopuksi, mutta 120W kiinalaisia ledilamppuja oon nähnyt alle $200 posteineen myynnissä myöskin...

Onneksi tietomme lisääntyy näistä koko ajan. Itse alunperin kiinnostuin ledeistä eslien korvaajana ja olen vielä ihan nyyppä niiden kanssa. Natikoita olen käyttänyt myöskin ja varmaan jatkossakin käytän, mikä ei tietenkään estä käyttämästä muitakin.

öhöm hetkinen.

Siis käyttäisit energiasäästölamppujen korvaajaksi yli 4kertaa kalliimpia ledi valaisimia, säästääksesi missä? -sähkölaskussa ei ainakaan...
Rutiini

hydra
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja hydra » 18.9.2010 17:12

Jos verrataan spna:han tai esleihin niin pitää kysyä että mikä on hyötysuhde, paljonko tulee valoa per watti. Vertailua vaikeuttaa se, että valoteho mitataan yleensä lumeneina joka tarkoittaa muistaakseni silmälle näkyvän valon voimakkuutta. Kasvit käyttävät hyväkseen lähes pelkästään sinisiä ja punaisia aallonpituuksia, ja se on eduksi kasveja varten suunnitelluille ledilampuille. Epäilemättä ledeillä riittää pienempi wattimäärä, (en tiedä paljonko pienempi). Tämän takia 1. sähköä säästyy, 2. ei tarvita yhtä järeää tuuletusjärjestelmää.

cob09

ViestiKirjoittaja cob09 » 18.9.2010 17:13

Joku vois sitten näyttää vertailuprojektin, miten tuolla ks. ledihärpäkkeellä saa edes lähellekkään samaa satoa kuin 600w natikalla, tuskin edes 400w natikalle vetää vertoja. Sitten ku saa kaks tommosta alle 200€ niin alkaa homma kannattaan.

Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”