Led vai SPNA?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Einari Nyhtänköljä

Re: Led vai SPNA?

ViestiKirjoittaja Einari Nyhtänköljä » 15.2.2018 13:42

LedFinlandin valaisimet on täyttä kiinankuraa. Olen heittänyt jo kaksi roskiin ja kohta lähtee kolmas. Kyseessä siis 350 + 20 W malleja.
Ekan josta hajosi tuulettimet purin ja rakenne on todella onneton.

Toisaalta nuo vanhat 120 W mallit ovat toimineet hyvin.

60 * 5 W malleja ajatuksissa tilata, mut saa katsoa. Myyhän tuo Pavunvarsikin nykyään kohtuullisen oloisia ledejä.

Käytän ledejä( nyt 9kpl) yhdessä Dpapillon monimetallien kanssa. Yhteistyö tuntuu olevan rautaa.

60x5W

ViestiKirjoittaja 60x5W » 28.3.2018 22:45

Mielestäni 60x5W on parasta, mitä Led Finlandilta olen tilannut.
Hyvää siinä on vege ja kukitus kytkimet, sopiva valaisu ala ja suht hiljainen ps. voi laittaa myös kuulalaakeroidut tietokone tuulettimet...vink vink :yes:
Myös muutaman 60x5W voi linkittää yhteen, kun valaisimissa on linkitys kaapeli.
Useampi valaisin toimii siis yhden virtajohdon kautta. Linkki kaapelin sain ainakin itse maksutta, kun tilasin kaksi 60x5W
Hinta näyttäisi edelleen olevan 230e, mikä on huomattavasti halvempi kuin pavunvarren 150W linsseillä.
Linssit nimittäin vähentää led valon tehoa huomattavasti. Ne myös lämmittävät ledejä paljon, joten ledin käyttöikä lyhenee ja kasvisi saavat vähemmän valoa.

erkin poika pentti

ViestiKirjoittaja erkin poika pentti » 29.3.2018 16:30

60x5W kirjoitti:Mielestäni 60x5W on parasta, mitä Led Finlandilta olen tilannut.
Hyvää siinä on vege ja kukitus kytkimet, sopiva valaisu ala ja suht hiljainen ps. voi laittaa myös kuulalaakeroidut tietokone tuulettimet...vink vink :yes:
Useampi valaisin toimii siis yhden virtajohdon kautta. Linkki kaapelin sain ainakin itse maksutta, kun tilasin kaksi 60x5W
Hinta näyttäisi edelleen olevan 230e, mikä on huomattavasti halvempi kuin pavunvarren 150W linsseillä.
Linssit nimittäin vähentää led valon tehoa huomattavasti. Ne myös lämmittävät ledejä paljon, joten ledin käyttöikä lyhenee ja kasvisi saavat vähemmän valoa.

Samaa mieltä, ledfinlandista ja 60x5wsta. Olen tykännyt ja "kasvinikin" ovat pitäneet :laugh:
60x5w ei ole ollut poweri tai ledi vikoja mitä olen forumeita lueskellut.
hydro ja blackstarin ledit kesti minulla alle 2kk.

toohi
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja toohi » 29.3.2018 22:51

Kannattaakin hankkia suoraan sellaiset ledit, joissa on 5v takuu. Millos Ledfinlandilla otatte tällaisia myyntiin? vink, vink.

-toohi

5v takuuta

ViestiKirjoittaja 5v takuuta » 7.4.2018 21:24

toohi kirjoitti:Kannattaakin hankkia suoraan sellaiset ledit, joissa on 5v takuu. Millos Ledfinlandilla otatte tällaisia myyntiin? vink, vink.

-toohi

ledfinland.fi olen saanut varaosia, vaikka takuuaika on mennyt jo umpeen. kiitoksia siitä!
Ulkomailta tilattu valaisin on kallis palauttaa myyjälle 50-200€
Myös tulli/poliisi saa ja laittaa muistiin ulkomailta tilatut valaisimien tilaajat. Ei ehkä kaikkia, mutta merkintä jää ja jos poliisilla on jokin pienikin syy on tehdä kotietsintä niin tullin merkintä antaa lisä syyn tehdä etsintä+rikkoa koti.

toohi
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja toohi » 8.4.2018 18:31

5v takuuta kirjoitti:
toohi kirjoitti:Kannattaakin hankkia suoraan sellaiset ledit, joissa on 5v takuu. Millos Ledfinlandilla otatte tällaisia myyntiin? vink, vink.

-toohi

ledfinland.fi olen saanut varaosia, vaikka takuuaika on mennyt jo umpeen. kiitoksia siitä!
Myös tulli/poliisi saa ja laittaa muistiin ulkomailta tilatut valaisimien tilaajat. Ei ehkä kaikkia, mutta merkintä jää ja jos poliisilla on jokin pienikin syy on tehdä kotietsintä niin tullin merkintä antaa lisä syyn tehdä etsintä+rikkoa koti.

Joo, se on kiva että työsuhde-etuihin kuuluu myös varaosat rikkoutuviin ledeihin takuuajan jälkeen. Niin, montas näitä sulla olikaan mennyt?

Onneksi ei tarvitse palauttaa mitään myyjälle ulkomaille, kun ne palikat oikeasti kestää sen viisi vuotta ihan huoletta ja vaikka ei kestäisi, niin tehdastakuu hoitaa ihan kotiovelta. Laadukkaita komponentteja käytettäessä ei katsos tarvitse miettiä tällaisia pikkujuttuja.

Tullilla lienee jo sitten melkoinen arkisto, kun noi ledit on tämän kevään hitti kaikissa puutarharyhmissä. Saattaa tältä osin siis jäädä taustakohinaan, mutta eihän siinä. Koskaan ei voi pelata liian varman päälle. Big data ja kaikkee. :foil: :foil: :foil:

Tosiasia nyt valitettavasti vain on se, että Suomen rajojen sisäpuolelta kuluttaja ei saa ostettua sellaista lediä, jolla hamppua kannattaisi kasvattaa.

-toohi

Micolainen

ViestiKirjoittaja Micolainen » 8.4.2018 20:04

Saahan jo Suomen sisältäkin kunnollisia ledejä, tosin maksaavat hieman enempi. Päteeköhän tässäkin se vanha sananlasku "Markalla saat markan tavaran"

Spektrum king taitaa olla se the juttu ledeissä mutta hintakin sen mukainen, tekis mieli melkeen ostaa yksi sellainen enemmin ku 5teen kertaan paskaa kiinalediä.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.4.2018 0:45

Micolainen kirjoitti:Saahan jo Suomen sisältäkin kunnollisia ledejä, tosin maksaavat hieman enempi.

Saisinko linkin, niin kerron miksi se on paska?

vegegö

ViestiKirjoittaja vegegö » 7.8.2018 21:34

Led Finlandille pisteet myös täältä.
Hyvin pelaa kukitus ja vege, varsinkin kun molemmille on oma kytkimensä.
Laskeskelin, että säästin mukavasta sähkökuluissa, kun vegetin vain vegetatiivisella led puoliskolla.

5v takuuta kirjoitti:

-toohi

miclin

ViestiKirjoittaja miclin » 19.9.2018 14:30

erkin poika pentti kirjoitti:
60x5W kirjoitti:Mielestäni 60x5W on parasta, mitä Led Finlandilta olen tilannut.

Samaa mieltä, ledfinlandista ja 60x5wsta. Olen tykännyt ja "kasvinikin" ovat pitäneet :laugh:
60x5w ei ole ollut poweri tai ledi vikoja mitä olen forumeita lueskellut.
hydro ja blackstarin ledit kesti minulla alle 2kk.

Itsekkin tilasin moisen 60 x 5w ledin ja on perkule ainki tehokkaan olonen ja pikkuset tykkää, sitä piti tulla kysyy et mite lähellä piette tätä kasveistanne ?

Voiko/kannattaako teltas olla kukitus sävykin päällä kun osa autoista kukkii ja osa normi taimeista vegettyy niin pidänkö molempia sävyjä päällä?

Einari Nyhtänköljä

Led vai SPNA?

ViestiKirjoittaja Einari Nyhtänköljä » 6.10.2018 18:49

Tein tänään hieman mittauksia valaisimille.

Led Finland 120W. Lamppuja kuusi kappaletta ja ottivat virtaa seinästä keskiarvona 0,378A. Yksi kuudesta otti ainoastaan 0,19A ja jätin sen pois keskiarvosta, muuten vaihteluväli 0,37-0,39A. Tehoksi siis tulee keskiarvona karvan alle 91W. Noin 75% luvatusta.

Led Finland 350W + 20W. Lamppuja kaksi kappaletta. Seinästä ottivat 1,03A ja 1,05A. Keskiarvona tehoja seinästä 250W, eli hippasen alle luvatun...., no sentään 68% luvatusta.

DPapillon keraaminen monimetalli 315W. Lamppuja kolme ja virtaa repivät seinästä 1,43A, 1,44A ja 1,48A, keskiarvo 1,45. Keskiarvona ottavat seinästä 1,45A. Keskiarvona tehoja seinästä 348W, eli 10% yli ilmoitetun tehon.

Mittarina Fluke 325 ja se varmaan sanoo jollekulle jotain, eli aika luotettavia lukuja. Toistin kaikki mittaukset useaan kertaan.

Eli olis kiva mitata tuollainen 60*5W, mutta sellaista minulla ei ole, eikä muuten tule. Jos jollakulla on sellainen entisen(ja todellisen) pääkaupungin lähialueella, niin voisin kyllä piipahtaa mittaamassa.
Viimeksi muokannut Sam 1, 6.10.2018 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiketjun otsikko korjattu

Sinsechilla

ViestiKirjoittaja Sinsechilla » 6.10.2018 20:40

miclin kirjoitti:Voiko/kannattaako teltas olla kukitus sävykin päällä kun osa autoista kukkii ja osa normi taimeista vegettyy niin pidänkö molempia sävyjä päällä?

Voi olla vegessä punastakin, kunhan saa sinistä vähintään yhtä paljon, vaikka tuskin sillä kauheasti väliä jos pari viikkoa ennen kukitusta lisäisi punaista kasvuvaloa kukitusledeillä sen verran, että sinistä olisikaan se alle 50%..
Chillaxly

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 7.11.2018 13:57

Sinsechilla kirjoitti:
miclin kirjoitti:Voiko/kannattaako teltas olla kukitus sävykin päällä kun osa autoista kukkii ja osa normi taimeista vegettyy niin pidänkö molempia sävyjä päällä?

Voi olla vegessä punastakin, kunhan saa sinistä vähintään yhtä paljon, vaikka tuskin sillä kauheasti väliä jos pari viikkoa ennen kukitusta lisäisi punaista kasvuvaloa kukitusledeillä sen verran, että sinistä olisikaan se alle 50%..

Itse olen pitänyt led finlandin 60x5w (kun tästä on ollut niin paljon puhetta) vegetys ledejä päällä muutamia viikkoja. Pikkuhiljaa olen totuttanut taimet myös punavaloon, siin molemmat vege ja kukitus ledit päällä. Huomannut, että kasvit ovat tuuheita ja eivät nuukahda, kun FULL punavalo tulee spektriin mukaan. Kukitus vaiheessa tietenkin molemmat vege/kukitus kanavat päällä, koko ajan.

Hyvä sato ja asiallinen valaisin, hyvällä takuulla ja toimitusajalla (1pv tilauksesta)

kyse siis
http://ledfinland.fi/60x5w-led-kasvivalaisin/

- tuuhea kuin sheivaamaton kolmio

kriminaal1

ViestiKirjoittaja kriminaal1 » 4.12.2018 23:02

Tämähän on täysin suhdanteellinen kysymys. Kylmässä tilassa natikka(tai tilavassa edullisesti kovaäänisellä puhaltimella), pieneen tilaan LED. Jos pitää valita paras niin ottaisin molemmat valonspektriä kunnioittaen.

Led Finland ! ! !

ViestiKirjoittaja Led Finland ! ! ! » 15.12.2018 21:39

Nyt tarjolla hiljaisemmilla tuulettimilla ! ! !
Kiitoksia Led Finland, hyvin toimii ! :pimp:

Vieras kirjoitti:
Sinsechilla kirjoitti:

Itse olen pitänyt led finlandin 60x5w (kun tästä on ollut niin paljon puhetta) vegetys ledejä päällä muutamia viikkoja. Pikkuhiljaa olen totuttanut taimet myös punavaloon, siin molemmat vege ja kukitus ledit päällä. Huomannut, että kasvit ovat tuuheita ja eivät nuukahda, kun FULL punavalo tulee spektriin mukaan. Kukitus vaiheessa tietenkin molemmat vege/kukitus kanavat päällä, koko ajan.

Hyvä sato ja asiallinen valaisin, hyvällä takuulla ja toimitusajalla (1pv tilauksesta)

kyse siis

tuoremehu

ViestiKirjoittaja tuoremehu » 12.3.2019 21:58

Ite oon kasvatellu sekä LEDeillä, että natikoilla. Ite en tykkää enää natikoista nimpal, ku tuottavat lämpöä paljon ja on natikoiden pamahdellessa sulakkeet kärähtäny pahemman kerran aikoinaan, mikä ei kerrostaloasunnossa oo kiva homma, jos tarttee huoltomiestä vaivata. Toki vikavirtasuojakytkimet on ollu käytössä, ne on halpa henkivakuutus, ettei vahingossa pala koko kämppä. Sitten asiaan: itellä on kaks tämmöstä tällä hetkellä https://www.chilinkasvattajat.com/epage ... Products/4 ja ihan kivasti on kasvaneet kasvit.

Lumenimäärät yleensä ilmoitetaan niin natikoiden kuin LEDienkin tapauksessa, eli sikäli on ihan helppoa matikkaa vertailla tehoja (ja ostaa vaikka lux-mittari himaan), mutta LEDeissä on sellanen kusetus markkinoinnissa, että ilmoitetaan ekaks ilmeisesti laskennallinen maksimiteho, kuten linkinkin tuotteessa (300W), mutta sit ilmoitetaan tuo "todellinen virrankulutus", joka näitten valaisimien tapauksessa on 140W ± 3%. Eli toisin sanoen ite ledeistä irtois enemmänki, mut ei oo tarpeeks tehokasta virtayksikköä ilmeisesti sit sisäänrakennettu. Toki on aina sopivaa pohtia, kuinka iso määrä kukkaa on itelle tarpeeks. Periaatteessa, jos on varaa sijoittaa LEDilamppuihin ja löytää oikeanlaisia, tahi osaa ite väkertää pajassaan, niin kasvatuspinta-alan saa helposti kyllä vaikkapa kahden metrin korkuisessa teltassa tuplattua nikkaroimalla metrin korkeuteen toisen tason vaikkapa kakkosnelosesta, liimalevystä ja kulmaraudoista, koska ledit tuottavat hyvin vähän lämpöä. Mut sit oikeestaa kantsii olla kans ScroG tai SoG (tai molemmat), koska korkeutta oikeastaan sit enää semmoset 80cm käytettävissä per taso.

hapan jukurtti

ViestiKirjoittaja hapan jukurtti » 2.4.2019 6:19

Huomasithan "tuoremehu" että valaisimen myyjä on LVI-Asennus Pihlajamäki :lol:
LVI-koulutuksellahan kasvatustarvikkeita voidaan kehittää ja markkinoida :D

Aikoinaan LVI miehiä kutsuttiin leikkisästi putkirunkkareiksi...
Mutta ledi on varmaan ihan hintansa väärti, kuka tietää.
Tosin tarpeellinen kukitus ja vege kytkin puuttui tuista ledistä?

hapan jukurtti

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.5.2019 6:05

pojot myös led finlandille
hyvin toimii ja kukinto oli todella runsata ja hyvä sato yhdellä valaisimella
niin ja hiljaiset tuulettimet

Led Finland ! ! ! kirjoitti:Nyt tarjolla hiljaisemmilla tuulettimilla ! ! !

Vieras kirjoitti:
Sinsechilla kirjoitti:

kyse siis

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.6.2019 13:19

Tuossa chiliforumilla surffaillessani huomasin, että led finland etsii koekasvattajia valaisimilleen.
En tiedä kuinka tarkkaan "koe" kasvatus on rajattu, mutta kysykää heiltä :yes:

Vieras kirjoitti:pojot myös led finlandille
hyvin toimii ja kukinto oli todella runsata ja hyvä sato yhdellä valaisimella
niin ja hiljaiset tuulettimet

Led Finland ! ! ! kirjoitti:Nyt tarjolla hiljaisemmilla tuulettimilla ! ! !

Vieras kirjoitti:
Sinsechilla kirjoitti:

kyse siis

neljakolme

ViestiKirjoittaja neljakolme » 30.6.2019 15:29

Oli joskus SPNA cooltubella. Piti 600W downgradeta 250W lämpöongelmien takia. Olisin jo silloin halunnut LED:t, mutta ne oli aika paljon kalliimpia vuosia sitten. Ledeissä ainut miinus usein kehnompi heijastuskulma, joskin joillain valmistajilla on pantu linssit kuntoon. Alkuinvestointi toki maksaa enemmän, mutta säästö sähkössä alkaa vaikuttaa pitkässä juoksussa. Näillä sähkönhinnoilla jos vertaa tyypillisen 600W SPNA ja sitä 'vastaavan' ~200W LEDin (myydään usein 600 tai 700W LEDinä) eroa yhden kasvatussyklin ajan, säästöä 400W erolla kulutuksessa kertyy n. 80€, eli ~26€/kk. Kumulatiivinen valosyklin pituus laskussa n.1300h.

Eli parissa kolmessa kasvatuksessa LED:n valinta investoinnissa maksaa itsensä takaisin. Jos sulla on jo valmiiksi SPNA-vermeet, niiden päivitys maksaisi itsensä takaisin n. 3-5:ssa kasvatussyklissä. LED-vermeiden hintoina ei käytetty luksus-valmistajia ja Suomi-hintoja.

Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”