Finlex: pakkokeinolaki, 5 luku
4 §
Läsnäolo kotietsinnässä
Kotietsintää toimitettaessa tulee mahdollisuuksien mukaan olla saapuvilla toimitusmiehen kutsuma todistaja. Toimitusmies saa, jos hän harkitsee tarpeelliseksi, pitää apunaan asiantuntijaa tai muuta henkilöä.
Sille, jonka luona kotietsintä pidetään, tai hänen poissa ollessaan jollekin hänen talonväkeensä kuuluvalle paikalla olevalle on annettava tilaisuus olla etsinnässä saapuvilla ja kutsua siihen todistaja, jollei se viivytä toimitusta. Jollei kukaan mainituista eikä heidän kutsumansa todistaja ole ollut toimituksessa läsnä, on etsinnästä viipymättä ilmoitettava sille, jonka luona se on toimitettu.
Asianomistajan tai hänen asiamiehensä voidaan sallia olla läsnä toimituksessa antamassa tarpeellisia tietoja. Toimitusmiehen on kuitenkin valvottava, ettei asianomistaja tai asiamies saa etsinnässä ilmenevistä seikoista enempää selkoa kuin on välttämätöntä.
Tässä näyttäisi olevan ensimmäisen viestin laatijalle jo riittävästi lakia jotta voi haastaa halutessaan poliisin oikeuteen. Kotietsinnässä ei ilmeisesti oltu annettu mahdollisuutta olla itse paikalla todistamassa tai hankkia kaveria paikalle todistamaan. Lisäksi kotietsinnästä ei oltu kerrottu asianomaiselle riittävän nopeasti, eli kuten laki vaatii välittömästi kotietsinnän toimittamisen jälkeen. Tarkemmin luettuani ilmeisesti asianomaiselle ei ole VIELÄKÄÄN kerrottu että hänen kotiinsa on tehty kotietsintä, vaan hän on joutunut sen itse päättelemään kotiin palattuaan. Lisäksi voisi vielä vedota viidennen pykälän "Kotietsintä on suoritettava aiheuttaen mahdollisimman vähemmän haittaa tai vahinkoa", että olisi ne kengät pitänyt ottaa pois niinkuin suomessa on tapana.
Kaiken kaikkiaan muistutan itse kutakin että selvittäkää niitä omia oikeuksianne ja jos poliisin suunnalta niitä poljetaan vähänkään niin oikeuteen vaan. Jos poliisin annetaan tehdä mitä ikinä mielivät, miten ikinä mielivät ilman että kukaan rankaisee niin niinhän ne sitten myöskin tekee. Puuttumatta asiaan teet hallaa vain itsellesi ja muille kiinni jääville.
PS. Muistutetaan nyt vielä että poliisin haastaminen Suomessa on melko toivotonta hommaa, mutta kun se nyt on ainoa tapa saattaa sinivuokot vastuuseen oman käden oikeutta lukuunottamatta (joka todennäköisesti aiheuttaa huomattavasti enemmän ongelmia).