Tilasin kolmisen viikkoa sitten hollantilaisesta VapoShopista itselleni vaporisaattorin. DHL seurannasta sitten huomasin paketin suomeen saapumisen jälkeen että paketti on tullilla. Soittelin DHL asiakaspalveluun ja sanoivat että paketti on tullin hallussa jostain syystä eivätkä voi tehdä asialle mitään. EU:n sisältä tilattuja tuotteitahan ei normaalisti tarvitse tullata.
Noh, tässä vaiheessa alkoi epäilykset herätä että nyt siellä epäillään jo viatonta vaporisaattorin tilaajaa laittomista aikeista. Olin kuitenkin tietämätön uudesta sähkötupakkatuotteita koskevasta laista, joka oli tullut voimaan 1.7.2017. Sen mukaan sähkötupakkaa tai sen osia ei saa tuoda enää Suomeen. En ole koskaan polttanut tupakkaa eikä lähipiirissäni juuri ole ketään tupakoivia joten olin elänyt täysin pimennossa kyseisestä laista. Olen myös aloittelija yrttien käytössä joten laitan tämän kokemattomuuden ja tyhmien "oletuksien" piikkiin.
Tarkemman tutkinnan jälkeen kävi ilmi, että laki koskee myös vaporisaattoreita ja Suomen tulli tulkitsee nekin sähkötupakkatuotteiksi. Täten tulli siis anasti vaporisaattorini enkä koskaan saanut sitä. Mielestäni hölmöintä tässä on se, että Suomesta saa tilattua täysin vastaavanlaisia laitteita laillisesti. Mutta ei, vaporisaattoreitakaan ei saa tuoda enää Suomeen. Mainittakoon että oli myös hölmöä omalta osaltani olla ostamatta kyseistä vehjettä Suomesta. Ei vaan käynyt mielessäkään että vaporisaattoreita ei saisi enää Suomeen tilata. Olin lukenut muutamia foorumeita joissa puhuttiin vapoista ja niiden tilaamisesta Suomeen eikä missään mainittu laittomuudesta mitään. Tämä johtui siitä että keskustelut joita luin olivat muutamia vuosia vanhoja ja tuo laki siis nimenomaan oli tullut voimaan n. kuukausi ennen omaa tilaamistani. Mutta omaa hölmöyttä, olisi pitänyt ottaa asiasta vielä tarkemmin selvää virallisista lähteistä. Ei vaan käynyt asia mielessäkään. Tyhmähän tuo laki siinä mielessä on että vaporisaattorit täytyy niin selvästi rinnastaa sähkötupakkaan. Mutta ei voi mitään, ottakaa hölmöilystäni oppia!

Syy miksi alunperin tilasin VapoShopista enkä esimerkiksi suomalaisesta SeedsOfLovesta oli se, että VapoShop vaikutti luotettavammalta ja ammattimaisemmalta. Heillä oli myös laajemmat valikoimat enkä ihan täysin luottanut tuohon jälkimmäiseen suomalaiseen kauppaan. VapoShopille kuitenkin nostan hattua siitä että he maksoivat tuotteeni hinnan takaisin vaikka se ei ollut missään määrin heidän vika että tulli anasti paketin.
Tilasin sitten tämän jälkeen toisen vapon juurikin tuolta SeedsOfLovesta ja paketin pitäisi tällä viikolla olla perillä. Pitäisi olla ihan asiallinen kauppa sekin.