FAQ: Latvominen

Laihakoira

Re: FAQ: Latvominen

ViestiKirjoittaja Laihakoira » 18.5.2011 12:09

Eli kukituksessa ei kannata enään latvoa (jos ei ole vegessä sitä vielä tehnyt)? Yhteen kasviin aikoinaan väänsin aika kukitusjakson lopussa latvomista (sativa) ja hirveä leviäminenhän siittä lähti (tuli suurin sato) :) Pointtina oli että miksi ei saisi latvoa kukituksessa? Mitä voi tulla aikaan?

Hobgob
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hobgob » 18.5.2011 21:13

Ei kannata kuin poikkeustapauksessa. Esim, kaappi alkaa käydä ahtaaksi, eikä sidonta auta, niin silloin latvat poikki, mutta muuten ei latvominen paljon auta satoon. Mihin se auttaa on hallussa pidetty määrä kiinnijäämisen kannalta (kunhan ei runsaan polttelun takia kärähdä) &kuguhimo..

k8rght
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja k8rght » 18.5.2011 22:33

Hobgob kirjoitti:Ei kannata kuin poikkeustapauksessa. Esim, kaappi alkaa käydä ahtaaksi, eikä sidonta auta, niin silloin latvat poikki, mutta muuten ei latvominen paljon auta satoon. Mihin se auttaa on hallussa pidetty määrä kiinnijäämisen kannalta (kunhan ei runsaan polttelun takia kärähdä) &kuguhimo..

Uskallan olla eri mieltä. Kahta kasvia kasvattamalla tein kokeilun, toisen latvoin, toisen en. Toinen tekee 2-3 ns.päälatvaa ja tuottaa 20-30% enemmän satoa.
sä oot kaunis sä oot kaunein kukka maan
niin kaunis ettei sua voi koskaan vastustaa kukaan

Harrastelija

ViestiKirjoittaja Harrastelija » 18.5.2011 22:41

k8rght kirjoitti:Kahta kasvia kasvattamalla tein kokeilun, toisen latvoin, toisen en. Toinen tekee 2-3 ns.päälatvaa ja tuottaa 20-30% enemmän satoa.

Latvoitko kun oli jo kukinnassa? Jotenkin ei oma ajatus käänny siten että näkisin miten kukinnassa jo pitkään olleet kasvit mitenkään hyötyisivät siitä kun latvotaan kuten laihakoira sanoi tehneensä... :think:

k8rght
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja k8rght » 18.5.2011 23:47

Harrastelija kirjoitti:...

Latvoitko kun oli jo kukinnassa? Jotenkin ei oma ajatus käänny siten että näkisin miten kukinnassa jo pitkään olleet kasvit mitenkään hyötyisivät siitä kun latvotaan kuten laihakoira sanoi tehneensä... :think:

Latvoin noin 2 vk valojakson vaihtamisesta, sukupuolensa olivat jo näyttäneet. Samaa papua kasvattaessa edellisen kerran kukkivat noin 9-10 viikkoa eli kukinnan melko alkuvaiheessa mutta silti. En kyllä latvoisi jos jo nuppua olisivat tehneet. Harmi ettei tullut otettua kuvaa ennen latvontaa. Toisin sanoen voi mun mielestä latvoa kukituksessakin, jos siltä tuntuu, mutta järjen rajoissa kasvin iän suhteen.
sä oot kaunis sä oot kaunein kukka maan

niin kaunis ettei sua voi koskaan vastustaa kukaan

kela

ViestiKirjoittaja kela » 7.6.2011 17:38

Joku voisi tehdä uuden topicin missä olis kuvat, kun tässä ei näytä olevan kuvalinkit voimassa tai mahdollisesti lisäillä tänne uudet kuvat ja yp vois editoida ne alotuspostiin.
Kuumottaako?

Hemplite

ViestiKirjoittaja Hemplite » 21.6.2011 0:40

Tänään kävin latvomassa yhden ulkokasveistani, tein normaalin latvonnan kasville, mutta en jättänyt hirveämmin vartta jäljelle (noin puoli senttiä aurinkolehtien varsien korkeudelta katsottuna). Voiko tästä olla haittaa?
Anteeksi sekava kirjoitus, hieman savuissa kun tässä kirjoittelen, toivottavasti ymmärsitte :pimp: .
Rauhaa kaikille

tissitimo

ViestiKirjoittaja tissitimo » 21.7.2011 15:01

Asunnossani on remontin jälkitarkastuksia, joten kasvit piti viedä ulos asunnosta päiväksi. Siten minun Shiva Shantista katkesi latva, eli se ei pysy pystyssä muuten kuin narulla. Kukintaa enää 2viikkoa, joten katkasenko kokonaan latvan vai katsonko paripäivää miten latva voi ja parantuuko se?
:)

Harrastelija

ViestiKirjoittaja Harrastelija » 22.7.2011 13:32

jätskitikku lastaksi ja jeesusteippiä ympärille katkeamiskohtaan niin se voi vielä tuurilla korjautua. Ei maksa mitään kokeilla ja kuivaahan se siinä sitten itsekseen ellei suostu muuten yhteistyöhön. :yes:

fenix

ViestiKirjoittaja fenix » 22.7.2011 13:59

Tai muutama hammas-/tulitikku katkeamiskohdan ympärille ja muutama kierros rautalankaa tai muuta lankaa tikkujen ympärille - pääsee hengittämään paremmin kuin jesarin läpi.

tissitimo

ViestiKirjoittaja tissitimo » 22.7.2011 14:24

Luin jostai ei folioo ympärille nii se parantaa sen. Sen kaa se pystys pysyy sen avulla iha kivasti. Toivottavasti viel parantaaa haavan.
:)

Lazla
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Lazla » 24.7.2011 11:22

tissitimo kirjoitti:Luin jostai ei folioo ympärille nii se parantaa sen. Sen kaa se pystys pysyy sen avulla iha kivasti. Toivottavasti viel parantaaa haavan.

Hyvin mahdollista, ideanahan on juuri se että se kasvi tuetaan ketkenneesee kohtaan ja toivotaan että kasvi korjaa itsensä.
"People look strange, When youre a stranger"

mii

ViestiKirjoittaja mii » 25.7.2011 22:38

tissitimo kirjoitti:Asunnossani on remontin jälkitarkastuksia, joten kasvit piti viedä ulos asunnosta päiväksi. Siten minun Shiva Shantista katkesi latva, eli se ei pysy pystyssä muuten kuin narulla. Kukintaa enää 2viikkoa, joten katkasenko kokonaan latvan vai katsonko paripäivää miten latva voi ja parantuuko se?

itse sitoisin sen kun haavan sidetarpeilla ja sumuttelisin jos pahasti mennyt niin ei kuivu
toimii nut itsellä pariinkin otteeseen.
en se mä ollu.
se oli rikki jo ku mä tulin!!

Eeetuu

ViestiKirjoittaja Eeetuu » 7.2.2012 18:41

Täällä puhutaan enää latvonnan korjaamisesta... :O

Ite fimmasin eilen Hawaji Maui Wauin ja Snow White:n katotaan mitä tulee... :pimp:
"Mitä suurempi suu, sitä suurempi puu"

Ninja420

ViestiKirjoittaja Ninja420 » 9.5.2012 18:24

Olisi kiva kuulla porukan mielipiteitä, itse kun olen vielä aika aloittelija näissä hommissa.

Eli homman nimi on tämä:

Kasvit joutuivat tulemaan toimeen elämänsä ensimmäiset noin 2 viikkoa pelkällä ikkunasta tulevalla auringon valolla (olosuhteiden pakko), sitten kun lampun alle viimein saatiin, niin oli pari vuorokautta valossa, kunnes vaihdoin suoraan 12/12 valojaksoon (tämä, koska voi olla että tulee kiire mahdollisen tulevan muuton takia). Nyt ovat siis olleet noin 1,5vk tuolla 12/12 valolla, ei vielä ole osoittanut mitään merkkejä kukkimisesta. Ovat kyllä aika pieniäkin, kolmas kunnon lehtipari vasta tulossa.

Voisiko siis mahdollisesti vielä kasvit latvoa? :think: Olen saanut kyllä käsityksen, että kukituksen jälkeen ei missään nimessä kannata latvoa, mutta entä jos kasvit eivät vielä kuki? päteekö tähän sama silti?

Istjender
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Istjender » 9.5.2012 22:33

Ninja420 kirjoitti:Nyt ovat siis olleet noin 1,5vk tuolla 12/12 valolla, ei vielä ole osoittanut mitään merkkejä kukkimisesta. Ovat kyllä aika pieniäkin, kolmas kunnon lehtipari vasta tulossa.

Eivät siis ole sukukypsiä = ovat vielä vegessä.
"Tykkään käydä baarissa tanssimassa, baarissa juomassa, baarissa kavereiden kanssa, baarissa laulamassa ja baarissa."

marjanpoimija

ViestiKirjoittaja marjanpoimija » 28.8.2012 18:53

Siis voiko kukituksessa latvoa vai ei? Esim. hermahtaako? Mulla loppuu tila(korkeus) aivan näinä päivinä, eikä kohta ole muuta vaihtoehtoa, kuin "parturoida" päältä tasaiseksi....
Kukkinut n. kuukauden ja pituutta huimat 180cm.

Mclain

ViestiKirjoittaja Mclain » 28.8.2012 19:18

marjanpoimija kirjoitti:Siis voiko kukituksessa latvoa vai ei? Esim. hermahtaako? Mulla loppuu tila(korkeus) aivan näinä päivinä, eikä kohta ole muuta vaihtoehtoa, kuin "parturoida" päältä tasaiseksi....

Älä nyt ihmeessä ainakaan leikkaa niitä. Taivuttele ja sidu vaikka vaakasuoraan jos ei korkeus anna enää yhtään periksi.

marjanpoimija

ViestiKirjoittaja marjanpoimija » 28.8.2012 20:05

marjanpoimija kirjoitti:Siis voiko kukituksessa latvoa vai ei? Esim. hermahtaako? Mulla loppuu tila(korkeus) aivan näinä päivinä, eikä kohta ole muuta vaihtoehtoa, kuin "parturoida" päältä tasaiseksi....

Mclain kirjoitti:...

Älä nyt ihmeessä ainakaan leikkaa niitä. Taivuttele ja sidu vaikka vaakasuoraan jos ei korkeus anna enää yhtään periksi.

Taivuttelu ei oikein toimi... Kasvaa yön aikana n.5cm haaran samantien lamppua kohti. Latvat ovat aika vahvoja, melkein vois pajuun verrata.
Voiko esim. sitoa latvaan narun ja toinen pää jonnekin vaikka lattiaan? Ideoita?

Mclain

ViestiKirjoittaja Mclain » 28.8.2012 21:26

marjanpoimija kirjoitti:...

...

Taivuttelu ei oikein toimi... Kasvaa yön aikana n.5cm haaran samantien lamppua kohti. Latvat ovat aika vahvoja, melkein vois pajuun verrata.
Voiko esim. sitoa latvaan narun ja toinen pää jonnekin vaikka lattiaan? Ideoita?

Itse ainakin yrittäisin sitoa juuri noin lattiaan kiinni mahdollisimman suurelle "kaarelle". Tai sitten super croppaat korkeimpia haaroja. Tosin tuon kokosta puskaa cropatessa joutuu varmaan sitten päinvastoin sitomaan katosta narulla etteivät budit loju mullassa/lattialla.

Palaa sivulle “Sisäkasvatus”