Kuva

Vaihto natikasta LED paneeleihin

Downpressor man

Re: Vaihto natikasta LED paneeleihin

ViestiKirjoittaja Downpressor man » 23.11.2013 16:51

Kokemuksia 450w ledistä? Testissä sellainen.
Mielummin olisin metsässä!

p.tapani

ViestiKirjoittaja p.tapani » 23.11.2013 22:00

tollasella led finlandin 120w paneelilla tekee kyllä jotain. Ei kylläkään oo vertailukelpoinen edes 250w spnan kanssa, ainakaan omakohtaisen kokemuksen ja muilta nähtyjen tulosten perusteella. Ei kannata ainakaan suu vaahdossa uskotella itelle mitään, että tollanen vastais jotain 400w spna :lol:

Cheix-

ViestiKirjoittaja Cheix- » 23.11.2013 22:39

Downpressor man kirjoitti:Kokemuksia 450w ledistä? Testissä sellainen.

Oman samanlaisen valoteho on niin suuri, että polttaa lehtiin valkoisia jälkiä jos on liian lähellä. Muistaakseni olen pitänyt omaani about 50cm kasveista kun on tullut ongelmia. Teltta on 80x80 joten siihen tilaan aika kova teho, mutta optimaalinen etäisyys teltasta riippumatta on joka tapauksessa tuon 50 cm yläpuolella.

psyphish
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja psyphish » 24.11.2013 10:59

Cheix- kirjoitti:...

Oman samanlaisen valoteho on niin suuri, että polttaa lehtiin valkoisia jälkiä jos on liian lähellä. Muistaakseni olen pitänyt omaani about 50cm kasveista kun on tullut ongelmia. Teltta on 80x80 joten siihen tilaan aika kova teho, mutta optimaalinen etäisyys teltasta riippumatta on joka tapauksessa tuon 50 cm yläpuolella.

Ilmeisesti kaikki LEDit polttavat kasveihin valkoisia jälkiä, oma 135w syövä blackstar valkaisi nuppuja myös.

Downpressor man

ViestiKirjoittaja Downpressor man » 24.11.2013 20:50

Cheix- kirjoitti:...

120x120 teltta käytössä. Nyt vasta vegetys menossa. Pitää tarkkailla korkeutta.
Mielummin olisin metsässä!

Falseangel83

ViestiKirjoittaja Falseangel83 » 14.12.2013 21:49

Itse kokeilumielessä kasvattelen ekaa satoa ja pelkästään 120watin ledillä ja yhdestä ppp-siidusta. Nyt ollut n. 5 viikkoa kukituksessa ja hyvältä näyttää.

Syntax

ViestiKirjoittaja Syntax » 6.1.2014 18:48

Miten valon läpäisevyys vaikuttaa kasvuun? Jos led valo antaa hyviä värejä kasvuston korkeimpiin lehtiin, niin eikö energia kulje sieltä myös muualle kasviin :think:

Falseangel83

ViestiKirjoittaja Falseangel83 » 6.1.2014 21:02

Aika hyvinhän tuo ledi läpäisee valoa, en tiedä miten pienempi wattiset mutta itsellä tuolla 120w 5-band valolla, ei ollut mitään ongelmia vegekasvussa,
kukituskin näyttää onnistuvan ja ei ole tarvinnut huolehtia lämpöjen kanssa ollenkaan. Ei ole tähän mennessä ollut vielä yhtään keltaista lehteä tai mitään muutakaan lehdissä
ja kukatkin näyttää ihan hyvin turpoavan. :pimp:

Käytössä ei ole muuta kuin 60x60x150 teltta, 120wattinen ledi, altakasteltava ruukku (multatila n. 8 litraa ja vesitila 2 litraa), aktiivihiilisuodatin. Ravinteita en oo käyttänyt muutakuin:
substral ja merileväuute.

http://postimg.org/gallery/1ejc4xx6/f037ce7f/ Tuolta voi käydä katsomassa muutamia kuvia. Tuossa viimeisin kuva: http://postimg.org/image/w2snkn85p/b6f9882c/

Nakkaan seuraavaksi projektiksi yhden ppp:n siidun ja kasvattelen sen loppuun, ilman mitään hienoja setuppeja tai ravinteita ja teen siitä päiväkirjan kun nyt jäi tuo valokuvaus aika vähälle.
Viimeksi muokannut Falseangel83, 7.1.2014 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hisbollah

ViestiKirjoittaja hisbollah » 6.1.2014 22:08

Olen kuullut väitteitä, että kasvit ovat haisseet vähemmän pelkän LEDin alla. Ovatko ihmiset huomanneet mitään eroa hajun suhteen LEDeihin vaihdettuaan? Jos olette huomanneet, onko tietoa että johtuuko lievempi haju pienemmästä lämpötilasta?

Repolainen

ViestiKirjoittaja Repolainen » 7.1.2014 19:04

hisbollah kirjoitti:Olen kuullut väitteitä, että kasvit ovat haisseet vähemmän pelkän LEDin alla. Ovatko ihmiset huomanneet mitään eroa hajun suhteen LEDeihin vaihdettuaan? Jos olette huomanneet, onko tietoa että johtuuko lievempi haju pienemmästä lämpötilasta?

Olen miettinyt ihan samaa. Mulla ei oo oikeestaan vielä mitään hajuja ilmenny, kukitusta reilu 4 viikkoa takana. Lajikkeena se kuuluisa "random". Ainoat lievät hajut on omaan nokkaan ilmenny josko on kaapilla huseerannu jotain ja kasvit on liikahtanu. Pituuskasvu on myös hyvin maltillista.

räkänokka

ViestiKirjoittaja räkänokka » 1.6.2014 21:41

http://www.ensi-ilta.com/eshop/categories/3391/

Mitä mieltä kokeneemmat? Olisiko passeli 100x100x200 telttaan, jossa lähinnä kukitetaan kasveja?

Anaxaca

ViestiKirjoittaja Anaxaca » 2.6.2014 19:58

räkänokka kirjoitti:http://www.ensi-ilta.com/eshop/categories/3391/

Mitä mieltä kokeneemmat? Olisiko passeli 100x100x200 telttaan, jossa lähinnä kukitetaan kasveja?

No ei tuo neliömetrin alalle riitä millään.

somnamnaa
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja somnamnaa » 2.6.2014 20:01

Jos raha on esteenä isomman ja kalliimman ledin hommaamiseen ja haluaa tuhdin sadon niin "köyhän miehen ratkaisuna" vähintään 600w natikka siihen neliön telttaan ja hyvä tulee...

Jos nyt kumminkin haluaa ledillä kokeilla niin tämä voisi jopa riittää: http://www.ensi-ilta.com/eshop/categories/3411/

pullapoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja pullapoika » 3.6.2014 21:54

hisbollah kirjoitti:Olen kuullut väitteitä, että kasvit ovat haisseet vähemmän pelkän LEDin alla. Ovatko ihmiset huomanneet mitään eroa hajun suhteen LEDeihin vaihdettuaan? Jos olette huomanneet, onko tietoa että johtuuko lievempi haju pienemmästä lämpötilasta?

Voisin veikata, että LED-valoilla hajun minimaalisuus johtunee siitä, että sitä kukkaa ei todellakaan ole niin paljoa kuin natikalla.

Itekki ledeillä kasvatan ja ihmettelen kun 4-5v kukkivat ei haise yhtään, tosin käytän ONA gel hajunpoistoa.

Kuitenkin.. Voi varmaan johtua pienistä wattimääristä ja täten pienistä kasveista.

Pieni kasvi kun haisee isompaa vähemmän ja natikalla se isompi kasvi kasvaa, siitä ei yli pääse.

Itel tuli ledit kuvioihin ihan sen takia kun ei tilat riitä pitämään natikkaa kasvatukseen.. Vaikka vertailukelpoista vastausta tähän ei voi antaa, natikalla tehot ollu siellä 400W-2kW.. Ledeillä reilu 120W :)

Veikkaan, et ledeil tulee pienempiä kasveja, pienet kasvatukset kun ei haise oikeastaan yhtään verrattuna isoihin puskiin joita natikalla kasvaa. :think:
lol apua :foil:

psyphish
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja psyphish » 4.6.2014 15:32

pullapoika kirjoitti:...

Voisin veikata, että LED-valoilla hajun minimaalisuus johtunee siitä, että sitä kukkaa ei todellakaan ole niin paljoa kuin natikalla.

Itekki ledeillä kasvatan ja ihmettelen kun 4-5v kukkivat ei haise yhtään, tosin käytän ONA gel hajunpoistoa.

Kuitenkin.. Voi varmaan johtua pienistä wattimääristä ja täten pienistä kasveista.

Pieni kasvi kun haisee isompaa vähemmän ja natikalla se isompi kasvi kasvaa, siitä ei yli pääse.

Itel tuli ledit kuvioihin ihan sen takia kun ei tilat riitä pitämään natikkaa kasvatukseen.. Vaikka vertailukelpoista vastausta tähän ei voi antaa, natikalla tehot ollu siellä 400W-2kW.. Ledeillä reilu 120W :)

Veikkaan, et ledeil tulee pienempiä kasveja, pienet kasvatukset kun ei haise oikeastaan yhtään verrattuna isoihin puskiin joita natikalla kasvaa. :think:

Itse taas veikkaisin syyksi vähäisemmille tuoksuille valon lämpötilaa. Intensiivisessä lämpösäteilyssä kasvit ainakin hikoilevat enemmän ja kaipa ne nuppujenkin terpeenit lämpiminä tuoksuvat enemmän? Ei se kasvien/kukintojen määrä välttämättä kerro hajujen määrää, pieni kasvi voi haista voimakkaammin kuin iso kasvi, yksilöstä kiinni. Pienien LED-valojen alla on tullut todella, todella voimakkaan tuoksuista kukkaa, mutta hajut eivät kukkiessa tosiaan olleet niin huomattavia.

velivelkukka

ViestiKirjoittaja velivelkukka » 16.6.2014 13:27

Itselläni kyllä tuoksuu LEDillä kasvatettu ihan yhtä paljon kuin natikallakin.

pullapoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja pullapoika » 17.6.2014 10:57

velivelkukka kirjoitti:Itselläni kyllä tuoksuu LEDillä kasvatettu ihan yhtä paljon kuin natikallakin.

Mulla tuoksuu vasta ku ottaa komerost ja kuivattaa. :)

Tosin hajunpoisto 20/7 käytös.

velivelkukka

ViestiKirjoittaja velivelkukka » 17.6.2014 17:50

pullapoika kirjoitti:...

Mulla tuoksuu vasta ku ottaa komerost ja kuivattaa. :)

Tosin hajunpoisto 20/7 käytös.

4 tuntia vuorokaudessa pois käytöstä? :) Kyllä mulla tuoksuu teltassa melkoisesti, vaikka on aktiivihiili ja ufo myös kokoajan päällä..

pullapoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja pullapoika » 18.6.2014 16:26

velivelkukka kirjoitti:...

4 tuntia vuorokaudessa pois käytöstä? :) Kyllä mulla tuoksuu teltassa melkoisesti, vaikka on aktiivihiili ja ufo myös kokoajan päällä..

Joo vegetän siis 10h valoa, 4h pois. kukitus 12/12 josta siirryn hiljaa 10/14 viimeisille viikoille.

Mul ei oo ku ONA Gel / Block ympäri asuntoa, ei kukkivat kasvit haise.. (ehkä pieni odööri tulee nenään)

Muuten on suhteellisen neutraalia.

Mun komero on pienempi ku mikään teltta.. 35x50cm leveä, metrin korkuinen. Ei siellä niin paljoa mahdu kasvattamaan, että täysin haisee.. Se on yleensä viimeisten viikkojen aikana (2-3vk ennen korjuuta) kun alkaa kasvit vasta haista ulos komerosta, vege-vaihde ja alkuvaiheen kukituses ei haise jos en avaa komeroa. Kastellessa ja hoitaessa kasveja tulee jopa vege-taimista vahva haju.

Aluksi ilman noita ONA Gel/Block tuotteita hajut tuli läpi jo ennen kukitusta, nyt vasta viimisil viikoilla..

Onneks ei oo seinänaapureita tai muutenkaan ketään tuntematonta lähimallakaan.. hihih :point:

hisbollah

ViestiKirjoittaja hisbollah » 23.6.2014 18:08

Tätä kuvaa voisi päivittää noin kuukauden päästä, mutta kyllä nämä LEDit vegeen sopivat erittäin mukavasti.

1x AK48 - 120x2 LED - drip feed - 80x80x120 - noin pari kuukautinen ja viikon kukituksessa:

Kuva

Kuva

Hieman piti vähentää ravinteita, mutta hyvin on kasvanut. Lämmönhallinnan ja helppokäyttöisyyden nimissä LED on kyllä tosi hyvä. Jos pääsen n. 0.5g/w niin olen jo tyytyväinen.

Palaa sivulle “Sisäkasvatus”