Hamppuforumin Joulupatakeräys jälleen käynnissä, osallistu sinäkin!

Kraanaveden laatu?

zimoor

Kraanaveden laatu?

ViestiKirjoittaja zimoor » 21.2.2014 16:35

Lähetetty 21.2.2014 16:22:
Epäilen että minun kraanavedessä on jotai vikaa.

-ph nousee päivittäin yön aikana yli 8,5 eli jos päivällä sen säätää 5 niin seuraavana päivänä se pitää tehdä uusiksi ja näin loputtomiin
-kasvu hidasta / olematonta
-juuret ei kasva
-kasvit todella herkkiä ravinteille ja tulee helposti överit yms.. vaikka olisi kuinka vanhoja neitokaisia
-kasvit valittaa magnesiumin puutteesta jatkuvasti
-kasvit valittaa ph ongelmista
lyhyesti sanottuna kasvit eivät kasva olleenkaan tietyn pisteen jälkeen.

On koitettu montaa eri lajikettä, on koitettu kasvattaa mullassa ja vesiviljelyssä, natikalla,ledillä,esleillä yms lannotteita on koitettu "canna ja flooraa".. kaikissa on samat ongelmat lajikkeestä tai kasvatusmenetelmästä riippuen :think:
Noin puolen vuoden ajan olen ongelman kanssa tapellut ja ihan turhaan, mikään ei auta.

En ole aloittelija ja ennen on sujunnu kasvatukset ilman mitään ongelmia (vaikka niitä on ollutkin välillä mutta kaikesta on selvitty iisisti)

Seuraavaksi lähen hakemaan vettä tuolta ojasta ja koitan sillä että jos vaikka auttaisi :D tai sitte järvestä..

onko iteoita? hajoaa pää pikkuhiljaa

ps: ja jos vika on kraanavedessä niin eikö se kaiken jären mukaan ole haitaksi ihmisillekin :think:
----------
Lisätty 12 minuutin jälkeen:

http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=54145 Tollaista keskustelua löysin tuolta.

wumbatti
1 tähti
1 tähti

Re: Kraanaveden laatu?

ViestiKirjoittaja wumbatti » 21.2.2014 16:42

Mikä järjestelmä sulla on käytössä? Mitä väliaineena, minkä ikäiset ja kokoiset kasvit, mitä ravinteita käytät ja paljon ec/ph? Minkä kokonen reso? Mikä sulla on hanaveden ec luku?
Joko sulla on jotain paskaa järjestelmässä joka nostaa ph:ta. Mut luulen ennemminki että sulla on vaan liian laimeet litkut ja se nostaa tuota ph:ta nopeasti.
Onko sulla mitään kuvaa kasveista mistä noi ongelmat vois näkyä?
Sit jos ei meinaa ongelmaan löytyä syytä ja ratkaisua niin voisin suositella hommaamaan Advanced nutrientsin ph perfect sarjan, se kolmiosainen.
Itellä nyt ekaa kertaa testissä tuo ravinnesarja ja hyvin on toiminut.
Kasveilla ikää vissiin yli kuukausi enkä oo kertaakaan tarkistanu ph:ta enkä oo laskenu tai nostanu sitä, eikä oo kyllä ollut tarvettakaan. Hanaveden ph vähintään 8 täällä.

zimoor

ViestiKirjoittaja zimoor » 21.2.2014 17:16

Lähetetty 21.2.2014 17:12:
wumbatti kirjoitti:Mikä järjestelmä sulla on käytössä? Mitä väliaineena, minkä ikäiset ja kokoiset kasvit, mitä ravinteita käytät ja paljon ec/ph? Minkä kokonen reso? Mikä sulla on hanaveden ec luku?
Joko sulla on jotain paskaa järjestelmässä joka nostaa ph:ta. Mut luulen ennemminki että sulla on vaan liian laimeet litkut ja se nostaa tuota ph:ta nopeasti.
Onko sulla mitään kuvaa kasveista mistä noi ongelmat vois näkyä?
Sit jos ei meinaa ongelmaan löytyä syytä ja ratkaisua niin voisin suositella hommaamaan Advanced nutrientsin ph perfect sarjan, se kolmiosainen.
Itellä nyt ekaa kertaa testissä tuo ravinnesarja ja hyvin on toiminut.
Kasveilla ikää vissiin yli kuukausi enkä oo kertaakaan tarkistanu ph:ta enkä oo laskenu tai nostanu sitä, eikä oo kyllä ollut tarvettakaan. Hanaveden ph vähintään 8 täällä.

Olen koittanu bubleria,multaa,waterfarmia ja putkihydroa(ennen kesää viimeksi kasvatin hyvän sadon kyseisellä putkihydrolla). Väliaineena on ollut kivivilla ja kevytsoraa. Kaikissa sama ongelma, kasvit kasvaa kitukasvuisina ja en ole päässyt kukitukseen asti.
Tällähetkellä on waterfarmissa noin kuukauden vanhat 1kpl akorn ja 1kpl random ja pistokasboxissa 8kpl af blueberry. Blueberryt ovat noin yli viikon vanhoja ja tänään alkoivat oireileen samanlailla. Oireet ovat ph:n raju nousu/heittely ja magnesiumin puute yms.. "lehtiin tulee ruskeita täpliä,kuivuneita kohtia ja jopa reikiä" eikä ole hyönteisistä kyse.
Jokakerta kun olen laittanut lisää ravinnetta niin kasvit ovat saaneet överit :think:
----------
Lisätty 3 minuutin jälkeen:

ph varmaan pysyisi kurissa vahvoilla ravinteilla mutta kasvit vriikkaa pienestäkin määrästä.

datsunhg

ViestiKirjoittaja datsunhg » 23.2.2014 1:39

zimoor kirjoitti:Lähetetty 21.2.2014 17:12:
...

Olen koittanu bubleria,multaa,waterfarmia ja putkihydroa(ennen kesää viimeksi kasvatin hyvän sadon kyseisellä putkihydrolla). Väliaineena on ollut kivivilla ja kevytsoraa. Kaikissa sama ongelma, kasvit kasvaa kitukasvuisina ja en ole päässyt kukitukseen asti.
Tällähetkellä on waterfarmissa noin kuukauden vanhat 1kpl akorn ja 1kpl random ja pistokasboxissa 8kpl af blueberry. Blueberryt ovat noin yli viikon vanhoja ja tänään alkoivat oireileen samanlailla. Oireet ovat ph:n raju nousu/heittely ja magnesiumin puute yms.. "lehtiin tulee ruskeita täpliä,kuivuneita kohtia ja jopa reikiä" eikä ole hyönteisistä kyse.
Jokakerta kun olen laittanut lisää ravinnetta niin kasvit ovat saaneet överit :think:

Lisätty 3 minuutin jälkeen:

ph varmaan pysyisi kurissa vahvoilla ravinteilla mutta kasvit vriikkaa pienestäkin määrästä.

Mulla juuri samanlainen ongelma ratkesi näin. Laitoin enemmän vettä resoon ja sopivan lannoituksen (advance nutriets ph perfect) ni sen jälkeen pysynyt n.5.8.
Osa syynä voi sulla olla tuo lecasoran likaisuus kantsii huuhdella ennen käyttöönottoa. Onko sulla miten iso lamppu ja miten lähellä se on? :think:

zimoor

ViestiKirjoittaja zimoor » 23.2.2014 11:28

datsunhg kirjoitti:...
Mulla juuri samanlainen ongelma ratkesi näin. Laitoin enemmän vettä resoon ja sopivan lannoituksen (advance nutriets ph perfect) ni sen jälkeen pysynyt n.5.8.
Osa syynä voi sulla olla tuo lecasoran likaisuus kantsii huuhdella ennen käyttöönottoa. Onko sulla miten iso lamppu ja miten lähellä se on? :think:

Kyllä tuo cannan ravinne on kans sellanen joka pitää ph:n kurissa, ainakin ennen piti:) ja ku kasvit ovat todella herkkiä lannotteille niin en voi käyttää ihan normaallisesti niitä ainakaan viellä. muttaku ongelma ei ole pelkästään ph:ssa vaan jossakin aivan muussa :think: (epäilen talon vanhoja putkia jotka on keränny jotain ainetta itteensä "kaliumia" yms)
Kyllä sorat on pesty ja lampuja on ollut erivahvuisia, nyt on 120w ledfindland.

mistä tota advance nutriets ph perfect voi ostaa? löytyykö esim pavunvarresta?

Jumijami

ViestiKirjoittaja Jumijami » 23.2.2014 12:42

zimoor kirjoitti:...

Kyllä tuo cannan ravinne on kans sellanen joka pitää ph:n kurissa, ainakin ennen piti:) ja ku kasvit ovat todella herkkiä lannotteille niin en voi käyttää ihan normaallisesti niitä ainakaan viellä. muttaku ongelma ei ole pelkästään ph:ssa vaan jossakin aivan muussa :think: (epäilen talon vanhoja putkia jotka on keränny jotain ainetta itteensä "kaliumia" yms)
Kyllä sorat on pesty ja lampuja on ollut erivahvuisia, nyt on 120w ledfindland.

mistä tota advance nutriets ph perfect voi ostaa? löytyykö esim pavunvarresta?

Chilitarvikkeesta ainakin löytyy, harvemmin saa 4L pönttöjä ainakaan tampereen myymälästä kun ne viedään käsistä aina mutta litran pulloja on lähes aina. Akvaterra myy myös karvan verran halvemmalla muistaakseni.

saunatonttu

ViestiKirjoittaja saunatonttu » 23.2.2014 21:49

Täälläkin on pihakaivon vedessä jotain mystistä paskaa, joka aina välillä tekee veden ihan juomakelvottomaksi asti,
mutta yleensä se ihan juotavaa kuiteskin on. Mutta vesiviljelyssä onkin sit ongelmia. Bublereita ei voi käyttää ollenkaan kun alkavat kehittää jo parin viikon kuluessa juurimätää. Ja onkelmia pakkaa.. :evil:

Oisko neuvoja? Kunnalliseen veteen siirtyminen nyt tietty, mutta taitaa olla aika kallista. Entäs sellanen osmonaattori joka putsaa otsonilla?? Toimisko kun sellasen laittas pulputtamaan vesipaljuun?
Mä meen googlettaan että voiko sellasen tehdä ja miten! :)

zimoor

ViestiKirjoittaja zimoor » 24.2.2014 15:00

Lähetetty 24.2.2014 14:52:
Toin muualta pullollisen vettä kivivilloissa oliville kasveille ja tuntuu että ne piristyi heti yön aikana ja nyt näyttää ihan terveiltä ja on jopa kasvannu pituutta :think: vaikka ei ole mitään ravinnetta käytetty ja ph tarkistamatta...

kyllä tossa kraanaveessä on jotain hämärää ja huolestuttaa juoda sitä ite kyllä!

mitäköhän sitä tekisi asialle?
----------
Lisätty 7 minuutin jälkeen:

jos vedessä on liikaa kaliumia ja estää magnesiumin saantia kehossa niin se voi olla epätervellistä hommaa: http://keskustelu.suomi24.fi/node/6001164

risuparta

ViestiKirjoittaja risuparta » 28.2.2014 21:27

Vaihtoehtoina on tietysti tälläisiä pönttöjä: http://www.akvafilter.fi/site/?page_id=136.
Sit monissa kaupoissa tullut vastaan sellaisia aktiivihiilisuodattimella toimivia säiliöitä eli vesi kipataan säiliöön josta se valuu toiseen säiliöön aktiivihiilifiltterin läpi.
Samalla ph joka on normaalisti 8.5 tjsp laskee johonkin 6 tuntumaan. Eli ne kyllä toimivat.
En vaan jaksa/osaa löytää nopeasti halpaa ja hyvää ratkaisua.

Vesikin maistuu aika julmetun hyvälle tollaisen suodattimen jälkeen. Ainakin pirkanmaan vesi.

dethh

ViestiKirjoittaja dethh » 3.3.2014 0:02

Mulla tuli mieleen tossa, ku joutu säätelemään taas ph:ta kuntoon, että jos ei sitä vettä sekota kunnolla litkujen lisäämisen jälkeen, nii se näyttää mitä sattuu. Moni siis varmasti tietää jo tämän, mutta itse huomasin vasta tänään, kuinka paljon huono sekoittaminen vääristää tulosta. Eli siis aluksi näytti että olisi ph ollut paljon matalampi, mutta seuraavana päivänä oli ph taas noussut liian korkealle.

zimoor

ViestiKirjoittaja zimoor » 3.3.2014 20:27

dethh kirjoitti:Mulla tuli mieleen tossa, ku joutu säätelemään taas ph:ta kuntoon, että jos ei sitä vettä sekota kunnolla litkujen lisäämisen jälkeen, nii se näyttää mitä sattuu. Moni siis varmasti tietää jo tämän, mutta itse huomasin vasta tänään, kuinka paljon huono sekoittaminen vääristää tulosta. Eli siis aluksi näytti että olisi ph ollut paljon matalampi, mutta seuraavana päivänä oli ph taas noussut liian korkealle.

Joo, ite myös huomasin sen että kasvit kärsii ennemmän ph:n jatkuvasta rajusta heittelystä kun liiasesta ph:sta..

hisbollah

ViestiKirjoittaja hisbollah » 3.3.2014 21:10

Jos veden vaihtaminen ei käytännön syistä onnistu, niin voisiko kookoskuitu toimia?

Alkavatko oireet heti kasvin elinkaaren alussa vai tulevatko myöhemmin? Suolotukokset voisivat olla yksi potentiaalinen syy jos ongelmat alkavat siinä 1 - 2 kk:n kohdilla.

Osku-O-Matic

ViestiKirjoittaja Osku-O-Matic » 10.3.2014 16:13

zimoor kirjoitti:Lähetetty 24.2.2014 14:52:
Toin muualta pullollisen vettä kivivilloissa oliville kasveille ja tuntuu että ne piristyi heti yön aikana ja nyt näyttää ihan terveiltä ja on jopa kasvannu pituutta :think: vaikka ei ole mitään ravinnetta käytetty ja ph tarkistamatta...

kyllä tossa kraanaveessä on jotain hämärää ja huolestuttaa juoda sitä ite kyllä!

mitäköhän sitä tekisi asialle?

Lisätty 7 minuutin jälkeen:

jos vedessä on liikaa kaliumia ja estää magnesiumin saantia kehossa niin se voi olla epätervellistä hommaa: http://keskustelu.suomi24.fi/node/6001164

Itse juon lähdevettä ja suosittelen sitä kasveillekkin, itse huomasin että kasvit tykkäävät vaikka veden ph on ollut hanavetta korkeampi.
Toinen hyvä on myös sadevesi ihmiselle ja myös kasveille, mutta nyt kun on toi fukushima meininki päällä, en usko että sitä vettä kannataa hirveästi juoda.

Palaa sivulle “Sisäkasvatus”