Kuva

Vuoden 2019 yleinen keskustelu ulkokasvatuksesta

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

Re: Vuoden 2019 yleinen keskustelu ulkokasvatuksesta

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 10.9.2019 14:53

Kolmentoista siemennetyn ja kypsän early(hko)(ish) rutikuivat kukinnot käsitelty.
Ota siemeniä täynnä oleva kukinto tai muutama käteesi.
Hiero ja raasta kukintoja metalliverkkoista taloussiivilää vasten, pidä siivilä kulhon päällä.
Enin osa kasvimateriaalista on siivilöitynyt kulhoon, nyt siivilässä on vielä oksia, lehtisilppua ja siemeniä.
Siivilää heiluttaessa siemenet painuvat siivilän pohjalle, kevyemmän silpun voi nostaa sormilla kulhoon.
Jos siemeniä menee kulhoon, ne eivät haittaa. Paitsi jos myyt siemeniä. :D
Keräsin siemeniä omiin tarpeisiin riittävästi, pitää nekin joskus siivota, saavat kuivua rauhassa.

Kasvimateriaalia oli 24cm/8l kattilanpohjalla sellainen 6cm paksu matto. Aika pieneksi jäi sato, kun alussa
jouduin kasvattamaan ihan vieri vieressä. Lähinnä oksien päätypampuista enin kukka saatu.
Toisaalta päätypampuista ne suurimmat siemensadotkin tulivat.
Lisäsin kattilaan oliiviöljyä 750ml, Primadonna Extra-neitsyt-oliiviöljyä, EU:n alueella tuotettua.
Ykkös lämmöillä liesi kuumensi öljy/kukka seoksen 120 asteeseen, näin keittelin tunnin ja vartin.
Viimeiselle 15min.nostin lämmön kakkostasolle, öljy kuumeni 176 asteeseen.
Kasvinosat olivat ruskeita ja aika kuivahkoja, niihin ei enää imeydy öljyä.
Alussa öljy riitti nipin napin kostuttamaan kasvimateriaalin, lopulta ne kuihtuvat ja tiivistyvät
lesemäisiksi hiutaleiksi. Kasvimateriaalin kokonaistilavuus on pienentynyt noin puoleen alkuperäisestä.
Siivilöin öljyn vähän tiheämpiverkkoisella siivilällä, kauaa ei öljyä valu.
Painelin vielä kauhalla tavaraa tiiviimmin verkkoa vasten, mutta eipä sieltä mitään herunut.

Vihertävänkultaista öljyä tuli kaksi purkillista, astioiden tilavuus tuntematon, tarkistan jälkikäteen.
Koska enin öljy meni isompaan purkkiin, oletin että se on miedompaa kuin vähäsakkaisen öljyn pohjat ja jämät.
Maistoin pienemmän purkin öljyä, sellaisella kolmen ruokalusikallisen kauhalla. Otin yhden kauhallisen heti
lämpimänä. Kun tavara imeytyi kroppaan, niin pari ekaa tuntia oli eloonjääntikoomaa, sitten helpotti ja
huomasi, että kyllä se sydänkin vielä pelaa. :laugh:
Sillei tosi paukuissa hurahti kuusi tuntia sunnuntaista ja muutenkin oli koko loppuillan ihan kuutamolla.
Kaikkiaan sellaiset 10 tuntia meni.
En usko etttä se isomman purkin öljy on juurikaan erilaista tehoiltaan. Täytyy sitä kokeilla seuraavaksi.

Tätä öljyä voi lääkkeen sijaan kutsua prank-öljyksi.
Vaikka pienehkön alkusalaatin sekaan, mun ahmateille kavereille.
Joka annokseen kolme rkl öljyä ja yksi rkl omenaviini etikkaa ja hämmennys.
Silloin ne ei ehdi juoda liikaa bisseä, vaan pääsee parempiin tunnelmiin, ehkä jopa liian jännittäviin... :foil:

On vähän OT juttu, mut näin hyödynsin siemennetyt ulkokasvit tällä kasvatuskaudella.
Nyt taidan suorittaa tuotevalvontaa isompaan öljyerään, vai teinkö niin jo äsken :think:
Ite sekoilette. :laugh:
– Melkein nauratti, kuinka paljon paarmoja siellä oli, sanoo Salmela.

Pikkusavu

ViestiKirjoittaja Pikkusavu » 11.9.2019 15:07

Kuinkas se nyt menikään?
Femmatusta LR2 kasvista tuli 1siemen, onko se käyttökelpoinen? Omaako tämä siemen nyt sen friikkausgeenin yms? Ei taida olla automaattisesti femmattu siemen?

Heikki Hermis

ViestiKirjoittaja Heikki Hermis » 11.9.2019 22:56

Veikkaisin olevan lievästi hermis. Aikoinaan tullut muutamia siemeniä naaraista (ei näkynyt palleja, eikä tullut montaa siementäkään) ja niistä siemenistä kasvoi lievästi hermiksiä. Ei yhtään urosta, muttei täysin puhdasta naarastakaan. Tuli 5-10 siementä aina uudesta kasvista. Siinä mielessä ollut huolettomia kasvattaa, että tiesi mitä niistä tulee. Yhtä monta poltettavaa kasvia kuin oli siemiä kylvetty.

Itse laittaisin sen ensi vuonna kasvamaan johonkin erilliselle paikalle, eroon prio 1 kasveista. Ihan testimielessä. Ei siitä paljon mene rahaa tai aikaa hukkaan ja hyöty voi olla sama mitä sait tänä vuonna.

Onhan siinä tietysti voinut käydä niin, että jonkun toisen kasvit ollu riittävän lähellä ja päässyt pölyttämään. Kimalaiset ja muut lentää yllättävän pitkiä matkoja.

Ruohonen

ViestiKirjoittaja Ruohonen » 14.9.2019 19:30

Laitoin joku aika sitten tilaukseen reilun satsin Frisian Duckin auto-versiota ensi kesää ajatellen. Ja talven aikana tilaan varmaan paria muutakin lajiketta siemeniä nähdäkseni miten niiden kasvatus onnistuu. :) Tuo Frisian Duck huvittaa juuri hankalamman tunnistettavuuden takia, että kiinnostaa nähdä kuinka lähellä asutusta sitä uskaltaa kasvattaa ennen kun joku naapurustosta huomaa mistä on kyse. Toki ensi kesänä kaikki kasvit levitän huomattavasti isommalle alueelle niin että jos joku löytää yhden kasvin niin toista ei todennäköisesti pitäisi löytää enää, kun vähintään puoli kilometriä matkaa kasvien välillä tulee olemaan, ja koetan kaikki kätkeä maastoon hieman eri tekniikoilla. Saanpahan myös itsekin enempi liikuntaa luonnon helmassa. :)

Chiller

ViestiKirjoittaja Chiller » 16.9.2019 7:14

Kerkesi viimeinenkin nortti ja ainoa early "souriin" asti kypsyä ja hometta oli n. nollat. Kyllä elinvoimaisia voi koittaa näköjään todella myöhään pitää, ja jos koittaa suojata vielä homeelta niin varmasti pystyis työntämään lokakuun puolelle... Mulla ilman homesuojaa meni eilen nurin, eikä ole eteläsuomen spotteja.
"Ulkokuivatus" poiki lopuksi n.100g homeista kukkaa, tuokin on näköjään noin rajusti opeteltava. Aiemmin kaudella toimi loistavasti. Ei toimi enää näin myöhään, tuloksen 3vk kuivatuksesta näin myöhällä, näin eilen. Ois kyllä ilmavammin toteutettuna toiminut nytkin.
Koitan vesicuretuksella+öljyksi tehdä. Uskon että tulee hyvää. Olen tehnyt vesihazaa pahemmistakin, eikä tullut mitään keuhko ongelmia. Öljynä varmaan vielä parempi, ja varmistelen asiaa vesicuretuksella.
Oon unohtanut mainita että testasin ekaa kertaa haavasuojaa. Sanoisin että vahinko vaurioihin ok mutta x.o. budin tavoittelussa jossa koitetaan parantaa 2. ja 3. sadon elikkä puskan alaosien mahdollisuutta pärjätä pidemmälle syksyyn, niin ei ainakaan suurta apua.
Earlyn katkennut oksa ois kuitenkin kokemuksen perusteella aiheuttanut ilman suojaa hometta ja vastustuskyvyn yleistä laskemista, mutta nyt tuli se villi Early joka eniten näytti royal nepalilta, kuitenkin hyvin terveenä maaliin. Haju on "äitelä" (sour) eikä sellainen mausteisen pölyinen kuten r.n. yleensä. Toki saattaa olla mahdollinen ristipölytys ja johtua siitä. Se kasvoi "komposti spotista" villinä, jossa oli ed kevään multia ruukusta.

urkkipurkki

ViestiKirjoittaja urkkipurkki » 16.9.2019 16:00

Mites tuolla ulkona kukkaset kuivuu katoksen alla? Onko vinkkejä vai joutuu kuivaan jossain sisätiloissa?

Chiller

ViestiKirjoittaja Chiller » 16.9.2019 17:13

urkkipurkki kirjoitti:Mites tuolla ulkona kukkaset kuivuu katoksen alla? Onko vinkkejä vai joutuu kuivaan jossain sisätiloissa?

Periaatteessa pelkkä katos on paras, kun ilma vaihtuu hyvin.
Mulla oli neljän seinän sisällä johon ei tuule, mutta kosteus on täysin kelistä riippuvainen.
Onneksi mulla tuli enemmän kuin halusin tällä kaudella, joten ei harmita...

urkkipurkki

ViestiKirjoittaja urkkipurkki » 16.9.2019 17:17

Chiller kirjoitti:
urkkipurkki kirjoitti:Mites tuolla ulkona kukkaset kuivuu katoksen alla? Onko vinkkejä vai joutuu kuivaan jossain sisätiloissa?

Mulla oli neljän seinän sisällä johon ei tuule, mutta kosteus on täysin kelistä riippuvainen.

Eli puuvarastossa kuivuis? Täytyypä koittaa.

lizzy

ViestiKirjoittaja lizzy » 16.9.2019 18:45

urkkipurkki kirjoitti:
Chiller kirjoitti:

Ei kuivu. Älä edes kokeile. Mieti nyt hetki ja vie ne vaan sisälle kuivumaan :wanha:
Sans logique

Leilaz

ViestiKirjoittaja Leilaz » 17.9.2019 0:36

lizzy kirjoitti:
urkkipurkki kirjoitti:
Chiller kirjoitti:

Ei kuivu. Älä edes kokeile. Mieti nyt hetki ja vie ne vaan sisälle kuivumaan :wanha:

Komppaan tätä, jos ei oo äiti kukista valittamassa niin sisälle

urkkipurkki

ViestiKirjoittaja urkkipurkki » 18.9.2019 16:15

Leilaz kirjoitti:
lizzy kirjoitti:
urkkipurkki kirjoitti:
Chiller kirjoitti:

No ei sit mut kämppään sisälle en voi niitä ottaa kun tää paikka haisee sen jälkeen jamaicalle ja muija ei tykkää. Homehtukoon sit tuolla pihalla

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 18.9.2019 20:08

urkkipurkki kirjoitti:No ei sit mut kämppään sisälle en voi niitä ottaa kun tää paikka haisee sen jälkeen jamaicalle ja muija ei tykkää. Homehtukoon sit tuolla pihalla

Niin tarkoitat tietenkin, että muija homehtukoon pihalle tai hommaa itsellesi muija Jamaikalta. :yes:

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 18.9.2019 21:30

Mun siemennetty sativaprojekti olikin 80% Indica ja 20% sativa.
Siemeniä tuottaa ja muutaman valmiin olen jo kerännyt, koska ei jaksa kukkia loppuun Suomen suvessa, nostin sisälle.
Lehdet eivät tykänneet kylmistä öistä ja kellastuivat, nyt taas vihertävät, kukinnot voivat hyvin koko ajan.
Sisällä olohuoneessa on led säädettynä 100W:iin ja pari hyvinvoivaa chiliä seurana.
Jo kolmen päivän jälkeen, kukinnot alkoivat turvota ja paljastivat lisää hedelmöittyneitä verhiöitä.

Merkillisintä on kuitenkin se, että nämä superscropatut latvat ovat 20cm päässä ledistä eikä ne tuoksu miltään.
Hirvitti että hajua tulee ja elixairin nostin viereen, mutta ei ole ollut tarvetta käynnistää konetta ja suodattaa ilmaa.
Tätä ehkä voisi kasvattaa alusta-loppuun kotioloissa, ilman hajunpoistoa? Kuka uskaltaa kokeilla? :shock:
Ruukku 35cm korkea, sitten lehdetöntä ja vähäoksaista vartta 85cm ja kruununa 40x40x40cm kukintohässäkkä.
FIMmattuun kasviin kasvoi vain kuusi päälatvaa, eipä siis onnistunut hienosti.

Kasvaa ja viihtyy syyskuuhun saakka ulkona, sitten loppukukitus tehtävä sisällä, koska se ei ehdi meidän oloissa valmistua.
Testaisin muuten itse kasvatusta ilman ilmansuodatusta, mutta siemen oli viimeinen.
Nyt hamppu saa olohuoneen ikkunasta kaiken päivänvalon ja klo.10-23 led-valoa tueksi, kyllä kukkii. :)
Kukkii valonjaksosta riippumatta, mutta ei ehdi kasvaa ja kukkia valmiiksi saakka ulkona.
Ainakaan tämä em.kasvi, minun kasvattamana ja earlynä kohdeltu ja kasvatettu.
https://sweetseeds.es/en/killer-kush-fast-version/

lizzy

ViestiKirjoittaja lizzy » 19.9.2019 4:51

urkkipurkki kirjoitti:
Leilaz kirjoitti:
lizzy kirjoitti:
urkkipurkki kirjoitti:
Chiller kirjoitti:

No ei sit mut kämppään sisälle en voi niitä ottaa kun tää paikka haisee sen jälkeen jamaicalle ja muija ei tykkää. Homehtukoon sit tuolla pihalla

Mitä hittoa mies? Keitä se vesihauteella kuivaksi. Tai kuivaa se silicageelillä. Ohjeita löytyy forumila.
Sans logique

urkkipurkki

ViestiKirjoittaja urkkipurkki » 19.9.2019 12:23

lizzy kirjoitti:
urkkipurkki kirjoitti:
Leilaz kirjoitti:
lizzy kirjoitti:
urkkipurkki kirjoitti:
Chiller kirjoitti:

Mitä hittoa mies? Keitä se vesihauteella kuivaksi. Tai kuivaa se silicageelillä. Ohjeita löytyy forumila.

Emmä jaksa ruveta kikkaileen millään hauteilla tai geeleillä :lol:
Mä laitan noi tonne ulkovarastoon roikkuun narusta ja puhaltimen puhaltaan niitä kohti. Kuivuu jos kuivuu.
:D

Panthera
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Panthera » 19.9.2019 16:34

Ota nyt hitto vie ainakin parhaat budit erikseen ja pistä silica-kissanhiekkaan! Se on oikein tehtynä simppeli, hajuton ja varma kuivausmetodi pienille määrille, kun taas sieltä ulkovarastosta sulla on enää tähän aikaan vuodesta aika olemattomat mahikset saada mitään muuta ku pahasti homeista budia...

Tarvikkeet: kymppilitranen sanko ja sille kansi, säkki Rainbown silica-kissanhiekkaa, pari pienehköä ohutta paperipussia tai vaikka talouspaperia, jesaria.

How-to-do: napsi budit saksilla varsistaan, mitä pienemmiksi sen parempi! Jaa budit löyhästi pariin paperipussiin. Kaada silica-säkki ämpäriin, vältä hengittelemästä pölyä. Laita budipussit silican päälle. (Jollei huushollista löydy paperipusseja tai olet vannoutunut paperipussinvihaaja, vedä silican päälle vaikka kerros tai kaksi talouspaperia ja levitä budit sen päälle.) Sulje kansi ja teippaa jesarilla muutamaan kertaan tiukasti kiinni. Unohda pariksi viikoksi johonkin sopivan lämpimään. Avaa ämpäri, tarkista laatu ja kuivuusaste sekä purkita.

Mikä voi mennä mönkään: 1) Budit on liian isoja; mieluummin vaikka saksii kaiken sopivaksi silpuksi ku jättää liian isoiksi. 2) Ämpäriin tulee liian paljon ja liian tiiviisti budia; levittele budit pusseihin tai talouspaperille löyhästi, silleen että ne ei ole kiinni toisissaan. 3) Jesaritiivistys vuotaa eli silicahiekka vetää kosteutta ämpärin ulkopuolelta; vedä jesaria kunnolla monta kerrosta ja varmista että teipin ala- ja yläkiinnitykset ämpäriin on tiiviit. 4) Ämpärin säilytyspaikka on liian kylmä; menetelmä toimii paremmin huoneenlämmössä tai mieluummin vielä hieman lämpimämmässä, älä siis ainakaan heivaa ämpäriä sinne ulkovarastoon.

Emännälle yks tyttöjen ilta ulkona ja sulle iltapuhteeks budien saksimista. Ei oo paha. En osaa sanoa, paljonko kuivaa yhdestä ämpäristä tulee, mutta heitetään että vitonen. Ei siis ihan hirveesti, mutta on se kuitenkin vitonen enemmän ku ulkovarastosta. Sitä paitti: More buckets equals more buds! :pimp:

lizzy

ViestiKirjoittaja lizzy » 20.9.2019 20:51

Ei se halua. Muista että hampuuusit on laiskoja :laugh:
Sans logique

urkkipurkki

ViestiKirjoittaja urkkipurkki » 21.9.2019 13:17

lizzy kirjoitti:Ei se halua. Muista että hampuuusit on laiskoja :laugh:

Juu ei jaksa eikä huvita :lol: En polta kun muutaman kerran vuodessa ja vuoden 2013 satoakin on vielä jäljellä joten noi ulkokukkakokeilut voi homehtua tonne pihalle. Kivaahan se on kasvattaa ja katsoa mitä saa aikaan :yes:

CFL_Closet

ViestiKirjoittaja CFL_Closet » 21.9.2019 13:59

Lähden juuri hakemaan viimeistä satsia ulkoota. Kasveista vain yksi kolmesta selvisi ulkona loppuun saakka. Harmittaa hieman kun vein vasta Juhannuksen jälkeen pihalle ihan rääpäleenä. Seuraavana kesänä taas aikaisemmin pihalle. Kukinto oli todella höttöistä, mutta hartsia tuli paljon myös lehtiin. Poltto on hyvää ja rentoa + tuoksu ja maku on raikas eikä ota kurkkuun juuri ollenkaan. Hieman kerkesi myös ottaa narttu purppuraa väriä itteensä :yes:

Chiller

ViestiKirjoittaja Chiller » 21.9.2019 18:51

urkkipurkki kirjoitti:
Chiller kirjoitti:

En suosittele enää syksyllä ulkokuivausta... Mutta joku mainitsi tuulettimen, se tekee kyllä ihmeitä. Esim. suppilovahveroit kuivuu hetkessä pöydällä tuulettamalla.

Palaa sivulle “Ulkokasvatus”