MS-tauti eli multippeliskleroosi

Uutisia, tutkimustuloksia ja keskustelua hampun lääkinnällisistä sovelluksista
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu hampun lääkekäytöstä ja lääkinnällisistä vaikutuksista keskusteluun. Vakavan aihepiirin vuoksi asiattomia viestejä ei sallita ja moderointi on muita alueita tarkempaa.
Lisätietoja: LUE ENSIN: Kannabiksen lääkekäyttö.

Kannabiksen lääkekäyttö -alueen kirjoittajilla ei välttämättä ole tarkkaa lääketieteellistä tietoa tai koulutusta ja viestit sivuilla ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivät sivuston ylläpitäjien ja siksi he eivät ole vastuussa näistä kirjoituksista. Vakavissa sairaudentiloissa on aina suositeltavaa keskustella sairauden hoidosta lääketieteen asiantuntijoiden kanssa.
med_konop

Re: MS-tauti eli multippeliskleroosi

ViestiKirjoittaja med_konop » 18.7.2008 10:46

med_tihar kirjoitti:...

Kun toleranssi pikkuisen nousee niin indica voi ihan hyvin toimia päivälläkin ilman liikaväsyä , pikkuannoksena.

Hyvin pienet määrät riittävät minulla lääkekäyttöön, saatan polttaa välillä pitkiäkin kausia päivittäin mutta en silti välttämättä minkäänlaiseen "pilveen" saakka.

Varmaan näin, kiitos vastauksesta.
Pitää vaan etsiä itelle se oikea määrä joka vie oireet muttei päihdytä niin paljoa,
ja tietääkseni ei jumita niin paljoa jos ei aivan loppuun asti kukita, eli kun trikomit ovat vielä vähän vaaleita,
( näin minä foorumilta jostain luin )
satoa tosin ei silloin voi kovin paljoa/kasvi odottaa muttei sitä varmaan paljoa mene kerralla
jos vain oireitten poistamiseen käyttää.

Ensimmäisellä kokeilulla oireet katosi kolmeksi ( 3 ) päiväksi,
joten ei varmaan ainakaan näin alussa tarvi joka päivä ees käyttää,
pitäisi varmaan kokeilla myös hauduttaa siitä teetä vaikka en teen ystävä olekkaan
mutta kahviakaan siitä tuskin saa.

Edit.
Dodih, nyt on jalat taas niin jäykät ja veltot ( miten voi olla molemmat samaan aikaan? )
hyvä että ku pääsee ees ollenkaan liikkumaan,
mulla on tossa parit LR:n latvukset kuivana jos kokeilis niistä oisko apua,
jos on niin hyvä, ku on pari LR:n urkkia vois sit kaataa ja kuivata.

med_lukep

ViestiKirjoittaja med_lukep » 19.7.2008 19:05

Tämä on vain oma näkemykseni, päivittäiskäyttö "turruttaa" ajan kanssa niin ettei siitä vaan tule samanlaista päihdyttävää tunnetta kuin satunaisesti käyttävällä. Kannattaa myös pysyä samassa lajikkeessa niin sekin auttaa siihen että päihdyttävään vaikutukseen turtuu nopeammin.

Sativexilta ja Nabilonelta puuttuu myös päihdyttävä vaikutus, mutta jeesaa spastisuuteen ihan kivasti. Et ole ajatellut niitä kokeilla? Ei tosin niin paljoa auta kuin bedrocan mut sinne päin.

Jaksamisia..

med_konop

ViestiKirjoittaja med_konop » 27.8.2008 11:36

DoDii,
nyt olen saannut kasvatettua EB:tä,
kukitusta vain 40pv ( 55-65 KaLainfossa ) ja 0,1g ei pärähdä mut auttaa spastisuuteen muttei kipuihin,
0,2g auttaa jo ainakin pieniin kipuihin mut ei niinkään isompiin mut myös pärähtää,
sillai kivasti, tulee hyvä hieman piristävä ja leppoisa kevyt olo joten apua on,
en oikeen haluaisi enempää päihtyä mut varmaan kokeilen jossain vaiheessa
lähteekö pahemmat kivut isommalla satsilla mut yli 0,5g:n en varmasti ota, jos sitäkään.

Toinen EB narttu on vielä kaapissa loppuun asti ( 5 - 15pv vielä ),
sitten saan tietää mitä eroa on loppuun asti ja hieman kesken kukitetuilla kasviksilla,
varmaan pärähtää jo 0,1g loppuun asti kukitetulla? sit sen näkee.

1 kMxLR narttu näytti just karvansa toinen on urkki,
piti olla F1 mut 4vk ja 18/6 valoilla vegessä lähti kukkimaan joten ainaki nuissa simpuissa oli AF,
tuskin maltan odottaa kokemusta tuosta olisko parempi vaihtoehto kuin EB,
myös DPxLR on lähteny nyt idätykseen, se ainakin toimii, kokeiltu on.

Kokeilujen jälkeen valitsen parhaiten auttavan ja panostan sitten siihen lajiin.

Ktos.

MaLi

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.9.2008 18:30

moi, oon pitemmän aikaa lukenu ja tutkinu internetistä olevaa tietoa ms-taudista ja mitä enemmän luen sitä enempi tuntuu tuntuu että oireet sopivat minuun :(
jostain syystä ollut aina iso kynnys mennä lääkärin puheille ja tutkituttamaan jotta saisin muuta lääkitystä oireiluun.
tähän asti oon itse lääkinnyt itseäni kannabiksen avulla joka helpottanut oloa ja turhautumista, mutta nyt nekin loppui ja saan odotella seuraavaa satoa ainakin muutaman kuukauden, syy joka ajoi pääasiassa etsimään vaihtoehtoista lääkitystä näille kuiville-kausille.

lähinnä halusin kysellä että minkälaisia tutkimuksia voidaan suorittaa ms-taudin diagnoimiseen ja kuinka paikkaansapitäviä tutkimus tulokset on, eli pystytäänkö taudin kuva toteamaan täysin pitävästi jollain magneettikuvauksella esimerkiksi ja kuinka toimivia ovat lääkärin antamat lääkevalmisteet? ja jos on olemassa hyviä lääkevalmisteita saako niitä mukaansa ensimmäisellä käyntikerralla? kannabis on toiminut mielestäni hyvin ja poikkeusluvat lääkekannabiksen saamiseen
sai alustavan virikkeen kirjoittaa tänne ja ehkä menemään tulevaisuudessa vastaanotolle, mutta en haluais käyttää jotain metadonia tai vahvempia opiaatteja ennen kun voin saada luvan kannabis-valmisteeseen kun ei henkilöhohtaisesti huoleta kasvatella ja poltella vaikka se on lainsäädännössä laitonta.
huolettaa että jos ilmottaudun hoitoon ja joudun jatkuvaan seurantaan jossa paljastuisi itse-lääkitys pilvellä, ja joutuisin lopettamaan sen vaikka se näyttää toimivan hyvin lääkerohdoksena ja tilalle annettaisi jotain vahvaa lääkettä joka jarruttaisi ajatuksen kulkua ja turruttaisi kehon tarpeettoman paljon vain koska kannabiksen lääkekäyttöön suhtaudutaan niin negatiivisesti.

se että jos tautia ei pystytä parantamaan, vaan ainoastaan helpottamaan oireita saa miettimään koko diagnoosin hakemista lääkäriltä.
kerran osaan jo lääkitä itseäni, ja jos tämä tauti vie auttamatta pyörätuoliin jossain vaiheessa niin en haluiaisi käyttää vapaa aikaani pyöriäkseni sairaalaan osastoja ja lääkekuureja kokeillen sivu ja haittavaikutuksia ja toivoen että jossain vaiheessa saisin reseptin kannabikseen jonka tiedän auttavan paljon.

näilta asia tiimoilta olen myös miettinyt että jos tauti todettaisiin lääketieteellisesti ja en haluaisi käyttää opiaatteja tai muuta vahvoja lääkkeitä, olisiko mahdollista hakea toisien valtion kustannuksella pakolaispaikkaa kanadasta,hollannista tai jostain maasta jossa tämä itse lääkitys olisi mahdollista.

kertokaahan omakohtaisia kokemuksia lääkärin vastaanotoilta miten on käynyt ja mitä lääkkeita olette joutuneet kokeilemaan ja niiden haittavaikutuksista yms.

med_konop

ViestiKirjoittaja med_konop » 12.9.2008 9:22

m'kay felixs.

Ensinnäkin niistä tutkimuksista,
tarvitaan ainakin kolme kriteeriä taudin varmistamiseksi,
tomografia kuvatkin ne kyllä ottaa jos näkyis plakkeja aivoissa,
mut lumbaali punktion ne ainakin ottaa eli selkäydin näytteen ja siitä kattovat jotain
vasta-aineita tjs,
sit on se jossa ne laittaa " kypärän " päähän jossa monta johtoa ja sit tiirailet valopilkkuja jotka välkkyy
miten sattuu ympäriinsä, sillä ne kattoo valovasteet ja viiveet, esim itelläni oli toisessa silmässa liian nopea vaste,
kolmas oli ihan vaan jotain normi testejä lihaksille ja reaktiot ja sit jotain kongnitiivisia testejä.

Mitää lääkkeitä et kyllä mukaan tule saamaan,
jatkosta en tiedä tuletko ees mitään lääkkeitä saamaan,
ainakin itelläni on sekundääris progressiivinen tautimuoto johon Suomessa en mitään saa
ku muualla maailmassa saisin ( Betainterferoni ynms lääkkeet )
aino jota saan on Sirdalud raajojen jäykkyyden estämiseksi ja ehkä siitä aluksi oli jonkun verran apua
mut nyt sekin lääke on yhtä tyhjän kanssa,
ei apua siitä enää kun taas kannabis auttaa erinomaisesti ihan pieninäkin määrinä.

Itse sain diagnoosin -96 ja oireilin jo 3v sitä ennen,
jatkuvasti lääkärillä juoksentelua silmälääkäri, ortopedit ja ties mitkä ennen ku tajusin
työpaikka lääkärille sanoa et " nyt tää saa jo riittää pistä lähete neurologille ni alkaa selvetä "
ja niin siinä sit käviki, tosin senkin jälkeen sai neurologilla, fysioterapiassa, testeissä ja ties missä juoksennella ( vaik juoksemaan en pystyny ).
~½v diagnoosin jälkeen tuli eläkepäätös.

Kannattaa kyl käydä neurologin juttusilla nuista sun vaivoista,
kyl varmasti jotain apua tulet saamaan ja ennenkaikkea ainakin epätietoisuus poistuu
joka jo sinänsä helpottaa kummasti.

Ei muuta ku lääkärille mars ja onnea.

MaLi

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.9.2008 17:09

huh just tota lääkärissä jatkuvaa käyntiä vihaan, älyttömästi kokeita ja jotai turruttavia nappeja kokeilemaan. ei paljoa kiinnosta moinen.

MS-potilas

ViestiKirjoittaja MS-potilas » 24.1.2011 9:51

Nostetaanpa ketjua, MS-tauti on kuitenkin se sairaus, johon Suomessa lääkekannabisluvat on pääosin myönnetty.

Itsekin käytän nykyisellään Bedrocan-lääkekannabista. Aiemmin kokeilemistani ja hyväksi kokemistani lajikkeista olen kirjoittanut blogiini merkinnässä Kasvatusvuodet in memoriam, mukana myös kasa kuvia :) Lääkekannabiksen tuomasta avusta oman MS-tautini oireisiin kirjoitin edelliseen merkintään Oireet 2011.

Ketjun nostelun lisäksi minulla olisi pyyntö nettiaktiivisille ihmisille. Jokin aika sitten lisäsin blogiini painikkeet merkintöjen jakamiseen sosiaalisiin medioihin kuten Facebookiin. Joten, jos löydätte jonkun oikeasti kiinnostavan merkinnän, laittakaa jakoon, jotta muutkin löytävät sen. Aiheina blogissani ovat mm. kannabislääkitys, MS-tauti ja oman vointini kehittyminen. Linkkejä blogiin ja blogin merkintöihin saa edelleen jakaa myös muilla keinoin, esim. sähköpostilla ja keskustelupalstoilla. Liika tuputtaminen voi kuitenkin kääntyä asiaansa vastaan, joten harkintaa ja malttia :)

Lääkekannabis on auttanut minua paljon ja olen saanut kuntoani huomattavasti parannettua. Katso esimerkiksi video viime vuoden kävelyurakastani. Suomessa on vain vajaa parikymmentä lääkekannabisreseptin saanutta MS-potilasta, mutta uskon että siitä hyötyvien määrä olisi monikymmenkertainen.

Voimia kaikille sairastaville ja myös heitä auttaville!

med_losov

ViestiKirjoittaja med_losov » 25.4.2011 23:40

Aika vanhoja nämä viestit täällä, mutta kerronpa nyt omat kokemukseni jos jotakuta kiinnostaa.

Mulla on ollut oireita varmaan joku 7-8 vuotta. Alkuun oli noin vuoden välein sellanen muutaman viikon jakso, jossa jalapohjia kihelmöi. Joka vuosi se oli aina vähän pahempaa, eli se kihelmöinti ja tunnon heikkeneminen nousi ylöspäin nilkkoihin, pohkeisiin jne. Pari vuotta sitten tunto oli heikentynyt lantiosta alaspäin, fysioterapiassa käskivät venytellä pakaralihaksia ja se auttoikin jonkun verran. Vuosi sitten tunto heikentyi lyhyessä ajassa kainaloista alaspäin. Jalat myös kramppailivat ja häntäluuhun alkoi sattua jos vähänkään löhösi. Siinä vaiheessa tajusin lähteä lääkärille.

Tk-lääkäri lähetti neurologian polille, siellä neurologi otti heti osastolle ja parin päivän päästä otettiin keskushermoston magneettikuvat. Niissä näkyi runsaasti plakkeja (eli MS-taudin aiheuttamia vaurioita). Sen jälkeen tehtiin lumbaalipunktio eli otettiin näyte selkäydinnesteestä. Siellä käsittääkseni oli pari MS-tautiin viittaavaa juttua koholla, mutta ei kovin merkittävästi. Kaikki siis viittasi aika vahvasti MS-tautiin, mutta diagnoosin varmistamiseksi pitää vielä olla todisteet siitä että sairaus etenee. Toisin sanoen Kela ei korvaa lääkkeitä mikäli kaikki diagnostiset kriteerit eivät täyty.

Kesä oli aika tuskainen kuumuuden takia, mutta käytin aika runsaasti kannabista (ainakin omaan toleranssiini nähden runsaasti) mikä helpotti oloa aika paljon. Syksyllä otettiin uudet magneettikuvat, mistä näkyi että sairaus ei ole edennyt siinä 3kk aikana yhtään. Sen jälkeen olen joutunut vähentämään käyttöä aika paljon (ihan huonon saatavuudenkin vuoksi) ja alkuvuodesta olikin sitten taas uusi pahenemisvaihe. Sen jälkeen jouduin muuttamaan töiden perässä toiselle paikkakunnalle ja tutkimukset jäivät siihen pisteeseen, että ilman muuttoa diagnoosi olisi varmistunut. Nyt siis odottelen aikaa neurologille, että homma etenisi johonkin. Ilmeisesti interferoni-lääkitys aloitetaan kunhan diagnoosi varmistuu.

Palaa sivulle “Kannabiksen lääkekäyttö”