LED-valaisimet

Scrogit, sogit, hydrot, aerot ja muut maallikoilta yli hilseen menevät menetelmät
vasy420

Re: LED-valaisimet

ViestiKirjoittaja vasy420 » 15.10.2018 14:26

Kiitos pikaisesta vastauksesta. Noita olinkin jo katsellut, kun ollut positiivista juttua täällä jo parin sivun verran.
Eikun tilailemaan. :mrgreen:

PaleAle

ViestiKirjoittaja PaleAle » 5.11.2018 4:59

Ite Aliexpressiltä tilasin 1000w ledin, Saksasta lähettivät ja kuudessa päivässä oli ledi toiminnassa ja olen kyllä ollu tyytyväinen. 64e about kaikkineen tuli maksamaan...
Kuva

RataTucca

ViestiKirjoittaja RataTucca » 9.11.2018 10:02

Tervehdys arvoisat kanssarikolliset :)
Sattuisiko kenelläkään olemaan tietämystä siitä että, riittäisikö mars-hydron reflector 192 nätisti tuollaiseen 120x120cm telttaan? :think:
Olisi mukava kuulla jos jollain sattuisi olemaan kyseisestä valaisimestä kokemusta.
https://www.mars-hydro.com/led-grow-lig ... o-for-sale
Saa ehdotella muitakin valaisimia ja kertua mielipitteitä :yes:

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 9.11.2018 11:38

RataTucca kirjoitti:Tervehdys arvoisat kanssarikolliset :)
Sattuisiko kenelläkään olemaan tietämystä siitä että, riittäisikö mars-hydron reflector 192 nätisti tuollaiseen 120x120cm telttaan? :think:
Olisi mukava kuulla jos jollain sattuisi olemaan kyseisestä valaisimestä kokemusta.

Itse laittaisin mieluummin joka kasville halvan mutta kustannustehokkaan (135 wattia seinästä per lamppu vs Reflectorin 373 total seinäwatit)
https://www.ebay.com/itm/Mars-Hydro-300 ... :rk:2:pf:0 näitä siis jokaiselle kasville omansa, ripustus vegessä 30-40cm päähän, alkukukassa 20-30cm päähän ja loppukukassa (vikat 15pv) 15-20cm päähän. Kunhan olet näillä yhden tai pari kasvatusta vetänyt, myyt ledit markettialueella pois noin. 20€ rahallisella menetyksellä per lamppu, ja sen jälkeen pistät yhden tällaisen jolla kasvatat kukkaa kunnes joku tulee ja estää: https://www.todogrowled.com/gb/hlg-quan ... g-550.html

Näin siis minä tekisin, olettaen että sulla on ilmanvaihto kunnossa. Oman kokemuksen mukaan yhdellä tuollaisella halvalla Marsilla vetää noin 70-100g kukkaa per kasvi Indica painotteisella lajikkeella ja kuukauden vegellä + ihan perus ravinteilla (lucas)

Iamnumber

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 9.11.2018 13:21

Tohvelisankari kirjoitti:

Itse laittaisin mieluummin joka kasville halvan mutta kustannustehokkaan (135 wattia seinästä per lamppu vs Reflectorin 373 total seinäwatit)
https://www.ebay.com/itm/Mars-Hydro-300 ... :rk:2:pf:0 näitä siis jokaiselle kasville omansa, ripustus vegessä 30-40cm päähän, alkukukassa 20-30cm päähän ja loppukukassa (vikat 15pv) 15-20cm päähän. Kunhan olet näillä yhden tai pari kasvatusta vetänyt, myyt ledit markettialueella pois noin. 20€ rahallisella menetyksellä per lamppu, ja sen jälkeen pistät yhden tällaisen jolla kasvatat kukkaa kunnes joku tulee ja estää: https://www.todogrowled.com/gb/hlg-quan ... g-550.html

Näin siis minä tekisin, olettaen että sulla on ilmanvaihto kunnossa. Oman kokemuksen mukaan yhdellä tuollaisella halvalla Marsilla vetää noin 70-100g kukkaa per kasvi Indica painotteisella lajikkeella ja kuukauden vegellä + ihan perus ravinteilla (lucas)

Hih .. markettialueelta tuli itselle toisia mars hydron ledejä - parikasvatusta takana - kaikki paloivat.
kahden kasvatuksen aikana molemmista pimeni ledi samasta kohdasta ( epäilyttävää )
kurkkasin niin jäähdytyksessä pienellä lisällä kustannuksiin olisi saatu paljon paremmaksi.

Hyvää.. edullinen hinta. spektrit ok. Huonoa .. edullinen hinta kääntyy hyvinkin suoraan nipistyksiin laadussa. (Nämä siis eri mallista mut firma yleensä pitää valityn linjan). mm hyvinkin äänekäs tuuletus.

Tuossa sentään kytkimet veg ja bloom .. toivottavasti jotain apua pohdintaan..
Irrational one

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 9.11.2018 16:01

Vipar spectralla oli paremmat siilit kuin marssilla, ja mun silmääni parempi/mukavampi purple..

Laskin että toi mars antais sulle about 30truewattia neliöjalalle, niin se on kyllä siinä ja siinä että riittääkö..

Samsungiin tai vastaaviin itse sijoittaisin, jos oisin sun asemassasi..

navigaattori lipiäinen

ViestiKirjoittaja navigaattori lipiäinen » 10.12.2018 17:40

Moi

Tämä setti vaikuttaa juuri siltä mitä itse olen odottanut HLG 260W QUANTUM BOARD

https://www.todogrowled.com/gb/hlg-quan ... d-kit.html

Kysymys, onko kukaan liittänyt tähän systeemin kauko ohjattavaa säädintä dimmaukseen ?

Jotain tämän tyypistä ? https://www.ecolocityled.com/product/mi ... ght_dimmer

Mitä kauko-ohjaimen valinnassa täytyy ottaa huomioon jos säädettävä ledsysteemi on yllä oleva HLG 260W QUANTUM BOARD

Tai onko kiinteä asenteinen dimmeri parempi, ideana olisi tuoda ledien virtalähteet pois kasvatustilasta lämpöä tuottamasta.

Jos joku sähköistä oikeasti tietävä voisi linkata sellaisen dimmerin joka varmasti käy tuon tuotteen kanssa :think:

400w natikka tuottaa nykyään niin paljon lämpöä että vaikka laskennallisesti ilmanvaihtoa on reilusti liikaa lämpenee rakenteet ympärillä pitkässä juoksussa niin että lämpöjen kanssa saa kikkailla ihan liikaa.

Dimmausta ajattelin lähinnä vege vaiheeseen, vai onko kätevämpi vetää se edelleen 125 w eslillä. ?

nimim. Kaverin puolesta kyselen :pimp:
Älykäs ja humoristinen ,monitahoinen allekirjoitus lause.

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 10.12.2018 18:44

Jos kasvit ovat vegessä ja säädät HLG 260W dimmerin minimiin(135w), niin milloin aiot muuttaa seuraavan kerran säätöä?
Viikon, kahden, vai kolmen viikon välein? Ja tämän takia haluat kaukosäädettävän dimmerin?
Aika kallis ruuvimeisselin korvike, tuo kaukosäätöinen härpäke. Mutta voi se tuoda jotain PRO-fiiliksiä. :D
Vai onko tarkoitus jäljitellä luontaista valoa, aamu-päivä-ilta?
Parempi hyötysuhde on käyttää pelkkää lediä kuin esliä.

Itse ratkoin lämpö-ongelmat +3m piuhoilla, valaisimen ja dimmerin väliin.
Näin sain ne pois teltan sisäpuolelta lämmittämästä.

Ehkä en vaan tajunnut koko kysymyksen hienoutta :smash:
– Melkein nauratti, kuinka paljon paarmoja siellä oli, sanoo Salmela.

navigaattori lipiäinen

ViestiKirjoittaja navigaattori lipiäinen » 10.12.2018 19:18

Sam 1 kirjoitti:
M.J. kirjoitti:Osaatko jo kertoa kuin paljon nämä (135w tai 260w) tuottavat lämpöä verrattuna korvausilmaan, tai jos jollain on jo enemmän infoa tästä. Mikä kelvin sopisi parhaiten koko rundin läpi, eli vege ja kukitus samalla.. Jompi kumpi läksee tilaukseen, 260wattiset alkaa loppumaan..

Tilasin 3000k arvoilla ja sillä hoidan vegen ja kukituksen. Ilmeisesti samalla kelvinillä, you tubessakin
hommat hoituu alusta loppuun. Parin viikon vegeen en lähtisi erikseen hommaamaan erityyppistä valaisinta....

Laitoin vegetilaan yhden 260 wattisen ja dimmasin sen 135 wattiin. Vieressä oli ”300w” MarsHydro jonka teho on n.130-145w.
Vaikka 260w:n valaisupinta-ala on isompi, niin näytti siltä että vierekkäin on tuikku kynttilä vs. majakka :D
Kukitusteltassa kytkin aluksi vain kaksi 260w boardia ja ne dimmasin 135 wattiin, viereen laitoin yhden 600w natikan ja
silmämääräisesti arvioiden 2x135w pesee 600w natikan mennen tullen. Teltta oli tyhjä joten arviointi oli helpompaa,
jos siellä olisi ollut kasveja. Laita tilaus ToDoGrowLED:iin heti vetämään, ettet joudu odottelemaan.
On ne ”näppylävalaisimet” vaan aika tehokkaita. :shock:

Anteeksi maalaisuuteni, mutta mistä sen näkee että dimmaus oli 135 w ? Onko säätimessä joku asteikko tjs. ?

Itellä ei ole vielä kyseistä laitetta mutta tietoa haeskelen tästä vehkeestä.

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 10.12.2018 19:56

No kävinpä katsomassa liittämääsi linkkiä ja siellä onkin erilainen dimmattava driveri, kuin kesällä hankkimissani valaisimissa.
Minulla säätöasteikko on 135-280W ja nykyversioissa näköjään 20-240W. Minun virheeni.

Ehkäpä tällä tai vastaavalla mittarilla, näkisit watin tarkkuudella kulutuksen määrän: https://tietokonekauppa.fi/products/167 ... atti_hopea
– Melkein nauratti, kuinka paljon paarmoja siellä oli, sanoo Salmela.

navigaattori lipiäinen

ViestiKirjoittaja navigaattori lipiäinen » 10.12.2018 21:34

Sam 1 kirjoitti:Jos kasvit ovat vegessä ja säädät HLG 260W dimmerin minimiin(135w), niin milloin aiot muuttaa seuraavan kerran säätöä?
Viikon, kahden, vai kolmen viikon välein? Ja tämän takia haluat kaukosäädettävän dimmerin?
Aika kallis ruuvimeisselin korvike, tuo kaukosäätöinen härpäke. Mutta voi se tuoda jotain PRO-fiiliksiä. :D
Vai onko tarkoitus jäljitellä luontaista valoa, aamu-päivä-ilta?
Parempi hyötysuhde on käyttää pelkkää lediä kuin esliä.

Itse ratkoin lämpö-ongelmat +3m piuhoilla, valaisimen ja dimmerin väliin.
Näin sain ne pois teltan sisäpuolelta lämmittämästä.

Ehkä en vaan tajunnut koko kysymyksen hienoutta :smash:

Heh, tajusit ihan oikein, tyhmä kysymys. tosiaan kerranhan se vaan käänetään. Tuo kauko-ohjaus liittyi itellä ideaan mihin dimmeri tulisi, vähän hankala paikka ja selittää myös. täytyy sijoittaa dimmerit piiloon mutta saataville. Sanotaanko näin. Olen nähnyt paljon vaivaa häivyttääkseni kaappini miljööseen 8)
Mutta tosiaan ei tuossa ole järkeä, bongasin tuon säätimen yhdestä videosta. :doh:

navigaattori lipiäinen

ViestiKirjoittaja navigaattori lipiäinen » 10.12.2018 21:37

Sam 1 kirjoitti:No kävinpä katsomassa liittämääsi linkkiä ja siellä onkin erilainen dimmattava driveri, kuin kesällä hankkimissani valaisimissa.
Minulla säätöasteikko on 135-280W ja nykyversioissa näköjään 20-240W. Minun virheeni.

Ehkäpä tällä tai vastaavalla mittarilla, näkisit watin tarkkuudella kulutuksen määrän: https://tietokonekauppa.fi/products/167 ... atti_hopea

Tämäkin oli minulta vähän heikosti kirjoitettu. Tuossa on siis potikka säätö ? Jota nykyään voi säätää lähes portaattomasti.
Mietin että mistä ihmeestä voit tietää tehon watin tarkkuudella :doh:

Ja en tiennyt että virtalähteessä itsessään on dimmeri, käsitin jostain syystä että, tuoteseloste kertoo laitteen olevan säädettävissä.

sensii

ViestiKirjoittaja sensii » 21.12.2018 3:22

MarsHydro Mars 600W x 2 ledit tuli tilattua. 12 skunkvauvaa odottaa ja kaikille ois 17l juuritilaa. Tilailin BioBizzin omat mullat. Mietin lähinnä, et kannattaako scrogittaa, vai latvoisko vaan pariin otteeseen kaikki. Vinkkejä? Rehut laitan Plantitin dirt potseihin. Onko muilla kokemusta ko. ruukuista? Leviääkö käsiin, tai muuta mukavaa? :D
Kato, ku meikä pysähtyy

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 21.12.2018 10:34

sensii kirjoitti:MarsHydro Mars 600W x 2 ledit tuli tilattua. 12 skunkvauvaa odottaa ja kaikille ois 17l juuritilaa. Tilailin BioBizzin omat mullat. Mietin lähinnä, et kannattaako scrogittaa, vai latvoisko vaan pariin otteeseen kaikki. Vinkkejä? Rehut laitan Plantitin dirt potseihin. Onko muilla kokemusta ko. ruukuista? Leviääkö käsiin, tai muuta mukavaa? :D

Minkä kokoiseen telttaan olet kasvit ja valot pistämässä? Itse olen noilla 300w Marsseilla kasvattanut ja ne on kyllä aina saanut olla todella lähellä itse kasvia että tulee kunnon nugettia, läpäisykykyä noissa ei ole kummemmin eli kunnon taittelut / scrogi ehdottomasti tulille myös latvomista saa harjoittaa, nugut pitää saada kaikki samalle tasolle, eli rankkaa lollipoppausta ennen kukitukseen siirtymistä ja 17-22 kukituspäivän kohdalla kaikki popcorn nugut kasvista trimmaamalla pois.

Ota huomioon lediä käyttäessä myös teltan alhainen lämpötila, multa ei kuivu nopeasti niinkuin natikalla eli tuollaista 17L tarvitsee kastella aikas harvoin (kangasruukut toki hengittää kyljistä enemmän kuin muovinen vastaava). Itse laskisin kasvimäärää kahdeksaan / ostaisin vielä yhden ledin noille kahdelletoista puskalle, samalla toivon että sulla ei ole joku valtava 240x120 teltta jota yrität kahdella 270w seinästä vievällä ledillä valaista..

Tttt

ViestiKirjoittaja Tttt » 3.1.2019 1:36

Moron!

Mahtaskohan tämmösestä paneelista tai kahdesta olla mihinkään 120x120 teltassa?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 71damsogQW

kellään kokemuksia? kesää ei pysty natikoilla paahtamaan

herraKeijo

ViestiKirjoittaja herraKeijo » 7.1.2019 21:28

Ladan hinnalla ei saa Mersua

Teacherofmagic

ViestiKirjoittaja Teacherofmagic » 11.1.2019 22:28

Voin sanoa että ei riitä. Itsellä on ei-reflector 300 eikä se riitä kuin kahdelle kasville koska se pinta-ala jonka ledin valo peittää ei ole kovin iso kun noin tehotonta pitää kuitenkin pitää lähellä kasveja. Jos haluaa halvalla päästä niin kallistuisin itsekin todellisilta wattimääriltään vähintään 600:een kiinalaiseen mielummin.

Itsellä on marsin kaverina 400w spna moninetallilla höystettynä ja voin sanoa että on loistava yhdistelmä. Natikka peittää kuitenkin koko 1.2m 1.2m teltan ja ledi tukee sitä kivasti kun pitää mahd keskellä. Ikinä ole näin nopeata kasvua saanut itse aikaiseksi noin pienessä tilassa.

Sahtimummo

ViestiKirjoittaja Sahtimummo » 12.1.2019 4:11

Itse omistan pari pientä telttaa, ja ledit ovat olleet siihen loistava ratkaisu. Olen omistanut useammankin halvan, kun alussa oli enemmän intoa kuin tietoa.

Ensimmäinen kasvatus alkoi kiinalaisella 14w (kyllä) halpispaneelilla. Ihme kyllä se piti kasvit hengissä, ja hyvissä ajoin ennen kukitusta, hommasin jopa nimellisesti 50w valon, jonka todellinen kulutus oli jotain 36w. Tämäkin valo tuotti jonkin verran höttöistä kukkaa, ja pidän sitä sinänsä hyvänä suorituksena, koska olosuhteet olivat muutenkin korkeintaan "sinne päin"

Nykyisin käytän nimellisesti 500w cob lediä 60x60 teltassa. Komerossa on yksi 100w yhtä kasvia varten, ja sitten on vielä 40x40 teltta, johon riittää 150w ufo mallinen halpisledi.

Teacherofmagic

ViestiKirjoittaja Teacherofmagic » 13.1.2019 1:13

Sahtimummo kirjoitti:Itse omistan pari pientä telttaa, ja ledit ovat olleet siihen loistava ratkaisu. Olen omistanut useammankin halvan, kun alussa oli enemmän intoa kuin tietoa.

Ensimmäinen kasvatus alkoi kiinalaisella 14w (kyllä) halpispaneelilla. Ihme kyllä se piti kasvit hengissä, ja hyvissä ajoin ennen kukitusta, hommasin jopa nimellisesti 50w valon, jonka todellinen kulutus oli jotain 36w. Tämäkin valo tuotti jonkin verran höttöistä kukkaa, ja pidän sitä sinänsä hyvänä suorituksena, koska olosuhteet olivat muutenkin korkeintaan "sinne päin"

Nykyisin käytän nimellisesti 500w cob lediä 60x60 teltassa. Komerossa on yksi 100w yhtä kasvia varten, ja sitten on vielä 40x40 teltta, johon riittää 150w ufo mallinen halpisledi.

Kyllä ledit hyviä on, mutta jos oikea virrankulutus on jotain 135w luokkaa, kuten noissa pienissä reflectoreissa, niin ei se vaan riitä. Pinta-ala jonka tuollainen peittää on niin pieni että jos haluaa koko teltan täyttää niin se ei vaan riitä jos haluaa oikeasti jotain aikaiseksi. Itse aloitin marshydro 300w (todellinen kulutus 135w) ja sillä sai kukitettua ihan hyvin kaksi kasvia jotka olivat keskellä telttaa suoraan ledin alla, mutta jos teltan haluaa täyteen ja valoa muuallekkin kuin keskelle niin ei tule rittämään. Se on vain fakta. Itse olen erittäin ledimyönteinen, vaikka natikallakin on paikkansa, mutta fakta vaan on se että tuollainen ei täytä tuota tilaa tarpeeksi tehokkaasti.

Ledin läpäisykyky on onneton ja se pitää pitää kohtalaisen lähellä kasveja jolloin peittyvä pinta-ala jää kovin kapeaksi. Samalla hintaa mitä tuollainen reflector maksaa saa 1-2 oikeasti 1000w kuluttavaa kiinalediä ja sen verran tehokkaan voi jo ripustaa niin korkealle että se peittää koko teltan ja antaa samalla tarpeeksi valoa kasveille.

En missään olosuhteissa ostaisi noita marshydroja enää. Seuraavat ledit jotka itse tulen hommaamaan ovat luultavasti https://www.todogrowled.com/gb/hlg-quantum-boards/57-hlg-135w-kit.html näitä tai sitten jotain halpoja, mutta valotehokkaita kiinalaisia paljon. Ei noiden marshydrojen värisävyt niin ylivoimaiset ole kiinalaisiin verrattuna että kannattaisi maksaa moninkertainen hinta samasta valotehosta.

Linkittämäni quantum boardit, v2, ovat ainakin lukemani ja nähdyn perusteella oikeasti laadukkaita, kasveille hyvin optimoituja ledejä ja taatusti sähkönkulutuksen kannalta kustannustehokkain ratkaisu mitä tällä hetkellä on saatavilla. Plussana vielä mielekäs muotoilu ja koko muutenkin. Eivät ole sellaisia möhköjä kuin nuomitäsattuuledit

Pitkis

ViestiKirjoittaja Pitkis » 18.1.2019 16:26

Mahtuuko tuo HLG 135w 50x50 telttaan? Oon koittanu ton mittoja jo hetken etsiä, mutta eipä oikeen tahdo löytyä :cry: Uus lamppu pitäis laittaa tilaukseen, joten jos löytyy tietoa tosta niin oon kiitollinen.

Palaa sivulle “Erikoisjärjestelmät”